Call of Duty 4: Modern Warfare (2007)

Alternatieve titels: Call of Duty: Modern Warfare - Reflex Edition | Call of Duty: Modern Warfare Remastered

PC / PlayStation 3 / Xbox 360 / Macintosh / Nintendo Wii / PlayStation 4 / Xbox One

Ontwikkeld door Infinity Ward en Raven
Uitgegeven door Activision, Noviy Disk en Aspyr

Vier Russische terroristenleiders hebben de handen ineen geslagen en besluiten een staatsgreep te plegen in het politiek onstabiele Rusland. Aan het hoofd van deze 'Four Horsemen of the Apocalypse', zoals ze zichzelf noemen, staat Zakhaev. Het idealisme van deze Russische patriot toont vele overeenkomsten met dat van de voormalig Russische dictator Stalin, en hij is er dan ook op uit om Rusland terug te brengen naar het communistische regime, waarin hard werken, gelijkheid, volledige militaire controle en structuur voorop staan. Al snel ontstaat er een burgeroorlog in Rusland, en de internationale autoriteiten besluiten in te grijpen. Voorop lopen niet geheel onvoorspelbaar, de Amerikanen. Zakhaev besluit de strijd te concentreren in het Midden-Oosten waardoor de Amerikanen het idee krijgen dat het de communist gaat om het zuidelijk deel van Rusland. De Britse SAS heeft echter al snel door wat er speelt, en komt tot de ontdekking dat Zakhaev de Amerikanen probeert af te leiden om in het geheim iets heel anders te realiseren. Wereldleiders stellen zo snel mogelijk een team van specialisten samen, bestaande uit Amerikanen en Britten die de 'Four Horsemen' moeten opsporen en uitschakelen.

avatar van Aazhyd
Blijkbaar wil je het niet begrijpen. Ik ga het niet nog een keer uitleggen.

avatar van Awake78
Gratis te downen deze maand op PSPlus....toch maar weer even een kansje wagen. Die MP-maps waren toch wel smullen soms (Ambush, Backlot, Pipeline, Downpour) ?

Oude Observator
Dit zou zomaar eens de game kunnen zijn die ik tot nu toe het meest gespeeld heb in mijn leven. Indien dit niet het geval is - het is een beetje moeilijk in te schatten omdat games vroeger niet bijhielden hoeveel tijd je er had ingestopt - sleept Call of Duty 4: Modern Warfare wel nog steeds een andere titel in de wacht. Er is namelijk geen enkele andere game die ik gedurende zo’n lange tijdspanne gespeeld heb als deze legendarische shooter. Het is nu toch al zo’n slordige 12 jaar dat ik deze game geregeld oppik, en ik verveel me nog steeds niet. Toch een vaststelling waarvan ik even sta te kijken.

Gek genoeg weet ik niet goed wat ik schrijven moet. Deels omdat alles reeds door anderen gezegd is, deels omdat ik het afschuwelijk moeilijk vind ik om 12 jaar van lachen, gieren, brullen, vloeken, focussen en verstrooiing vinden nogal moeilijk kan samenvatten - naar mijn gevoel. Wanneer ik die 12 jaar van COD4: Modern Warfare overschouw moet ik automatisch terugdenken aan scharniermomenten uit mijn leven. Deze game bood vaak een vluchtig ontsnappen aan de boze buitenwereld die niet altijd even mals is voor ons, arme stervelingen. Maar deze game was ook een compagnon tijdens gelukkige, zonnige dagen - dat spreekt voor zich.

Call of Duty 4: Modern Warfare is meer dan een game voor mij. Het vertelt mijn verhaal. In de kogelgaten van Backlot, de striemende regen van Downpour en de ravage van Ambush heb ik iets van mezelf achtergelaten. Iets wat de tijd overstijgt. Vele versies van mezelf die tot dit ene moment geleid hebben.

Ik ben klaar voor wat de toekomst brengt.

Epic om deze campaign na al die jaren eens te herspelen. Het is allemaal nogal rechtoe, rechtaan. Geen poespas. Een hoop actie. Geen emoties of diepgang. Gewoon oneindig veel knallen en dan nu met de remastered versie ook nog eens in een strak jasje.

De campaign was wel een beetje kort overigens, maar in alles voel je dat hier de basis van COD ligt waar later alleen maar aan gesleuteld is. Het is qua campaign gewoon nog wat ruw, maar is verder wel echt met zijn tijd mee gegaan.