Castlevania: Lords of Shadow (2010)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door Kojima en MercurySteam
Uitgegeven door Konami

Castlevania: Lords of Shadow speelt tijdens de ondergang van de wereld. Het verbond tussen The Earth en The Heavens wordt bedreigd door een donkere en kwaadaardige kracht; de mysterieuze Lords of Shadow. In dit verslagen land, dwalen de zielen van de doden rond die geen vrede kunnen vinden, terwijl er kwaadaardige schepsels vrij bewegen om dood en chaos te creëren. Gabriel is lid van ‘Brotherhood of Light’, een elite groep van heilige ridders die de onschuldigen tegen het bovennatuurlijke beschermen en verdedigen.

avatar van JohnWilliams
Hier ben ik wel benieuwd naar.

avatar van kaholiic
Word ook een film van gemaakt... En de maker is James Wan! (Saw)

JohnWilliams schreef:
Hier ben ik wel benieuwd naar.

Wat ik tot nu heb gezien van de game, ziet er erg goed uit. Kan een topper worden dit.

avatar van stevie
Kojima!

MikeMannuh
Ik heb wat trailers gezien en deze game ziet er wel erg veelbelovend uit. Best een grote namen bij de voice actors. Gameplay en graphics zien er straks uit. Zie hier erg naar uit!

davidbmaster
wanneer is het eindelijk zover dat het herfst want deze te goed spel moet ik hebben alles is er goed aan.

avatar van mnrk
MikeMannuh schreef:

Klopt helemaal...trailers zijn erg goed !! Nu de game nog

avatar van fabblwaps
Ik vind de gameplay er eigenlijk maar saai uitzien tot nu toe.

De gameplay ziet er inderdaad voornamelijk heel erg standaard uit. Spellen als Dante's Inferno, Devil May Cry, God of War en andere soortgelijken hebben we de laatste jaren wel weer genoeg zien voorbijkomen.

Maar moet ik eerlijk bij zeggen dat de aankleding (graphics, muziek - de hele sfeer die de trailers en filmpjes oproepen) wel heel erg mooi is.

kiriyama

Het deel met de titaan is erg cool, maar de rest doet me toch te veel aan God of War en vooral Dante's Inferno denken.

avatar van LimeLou
Dat doet de hele game al. Maar laten we gewoon afwachten wat het uiteindelijk gaat worden. De lekkere Castlevania sfeer zit er in ieder geval goed in

LimeLou schreef:

Dat vind ik dus juist niet, de castlevania sfeer is een beetje weg. Er is meer actie, en minder gevoel. Ik vind dat dan toch jammer want er zijn God of War klonen genoeg, en ik heb niet het idee dat deze GoW gaat overtreffen.

Maar met Titaangevechten erin heb je mijn interesse bij voorbaat al. Ga deze dan waarschijnlijk ook nog wel eens spelen.

avatar van Mega Man
Castlevania vind nog steeds 't best in 2D. De N64 delen waren knullig in elkaar gezet en Lament of Innocense op de PS2 oogde vrij ééntonig. Kamertje in, monsters verslaan, kamertje uit...etc. Of Lords of Shadow tof gaat worden weet ik niet. Ik heb nu meer 't idee dat het een tweede God of War gaat worden. Ik hou het dan ook voorlopig nog bij mijn favoriete deel: Super Castlevania IV. Gewoon lineair met genoeg afwisselende omgevingen in plaats van constant indoor secties zoals in de Metroidvania delen. Verder vind ik Castlevania: The Adventure Rebirth en Castlevania III ook geweldige games in de reeks.

avatar van Maiky
Ik vind niet dat je dit kan bestempelen als een God of War kloon. God of War heeft gewoon een uitmuntend spelprincipe. Dat is hetzelfde als dat alle sandboxgames een hele lange tijd GTA-klonen werden genoemd. Het mechanisme werkt; ik juich ontwikkelaars juist toe om er mee te werken. Je noemt toch ook niet iedere 2D sidescroller een Super Mario Bros. kloon?

Dat gezegd te hebben, zal Lords of Shadow wel een kloon zijn als het dezelfde moves, wapens en levelontwerp bezit. Met die moves kan ik leven, maar als de sfeer en het leveldesign opmerkelijk verschilt met die van God of War, dan zie ik niet waarom dit als een kloon omschreven moet worden...

Als de Castlevaniasfeer ontbreekt kan ik me die kritiek voorstellen. Omdat ik niet met die sfeer bekend ben beoordeel ik deze game als een volledig op zichzelf staand iets.

Gisteren de PS3 demo gespeeld en hoewel de besturing inderdaad zowat identiek aan God of War is heeft ademt het spel toch een heel eigen sfeer uit. Grafisch is het prachtig om te zien en de voice acting is sterk. Of die befaamde Castlevania sfeer erin zit weet ik eigenlijk nog niet echt te beoordelen op die 20 minuutjes. Misschien dat je verder in het spel nog raakvlakken krijgt (eg. bekende muziek deuntjes - achtergronden) maar voorlopig voelt het inderdaad eerder aan als een 'nieuw' iets.

Aanvankelijk wou ik eigenlijk wachten met deze te kopen (heb net Alan Wake gekocht verleden week en Fallout New Vegas op pre-order staan) maar vond het overtuigend genoeg om volgende week alsnog tot aanschaf over te gaan.

AvMerode
Een 7.5 bij zowel gamespot en ign, dit is dus niet de god of war killer, wat ik wel had verwacht, ja het is natuurlijk ook moeilijk om god of war te evenaren.
Deze castlevania schijnt wel groot en lang te zijn maar dat is volgens ign.

Maar dit:
A beautiful, richly detailed world that suffers just a bit from drops in framerate.

Oeps

Maar de framerate drops zijn voornamelijk in de X360 versie, ps3 versie niet (heb het goed opgezocht voor jullie).

Kijk je op Metacritic dan heeft het op 11 prof. reviews een gemiddelde van 87 - waarvan de scores van IGN en Gamespot de laagste zijn. Ik moet zeggen dat ik sowieso niet al te veel aandacht aan die scores besteed. En framedrops dat zal heus wel meevallen - daar hebben wel veel meer spellen eens last van - wil niet zeggen dat je het volledige spel naar een hakkend en stotterend scherm zit te kijken.

...en een God of War killer had ik zelf niet verwacht. Dat is dan toch weer een klasse hoger dan de meeste spellen imo

AvMerode
Nou gamespot en ign kregen veel reacties van mensen dat ze de reviews niet serieus genoeg namen en dus zijn ze nu stukken strenger geworden, ikzelf vind het nu wel weer goede sites (uiteraard zijn er nu wel weer mensen die willen dat ze minder streng worden, bijv. was er iemand die aan het zeuren was waarom F1 2010 maar een 7.5 kreeg).
Toen ze minder streng waren had ik veel miskopen gedaan, was pure geldverspilling en dus kijk ik nooit naar metacritic, veel te veel verschillende meningen waardoor je niet meer weet waar je naar moet kijken.
Halo Reach vind ik dan wel weer een beetje overdreven met 9.5 maar dat geeft bijna iedereen (metacritic).

Oh maar ik lees beide sites wel graag hoor. Ik trek me eigenlijk over het algemeen wel niet zo heel veel aan van de scores of gemiddeldes op metacritic - het is alleen wel eens leuk om te zien wat er zoal overal geschreven/gegeven wordt. Meestal is het toch de review in combinatie met een demo die me overhaald.

Sowieso zijn scores vaak erg subjectief - ik heb ook vrienden die vinden dat je met een 7,5 of een 8 een kutspel te pakken hebt. Terwijl dat toch nog altijd ver boven het gemiddelde van een 5 of 6 zit.

gamespot review

Het laatste gedeelte van de review heeft ie het over de framerate drops, ps3 heeft het dus niet, jammer dat deze game niet voor pc is want daar zit ik nu mee.

Castlevania Framerate Issues, XBox 360 News - GamerZines : Free Digital Games Magazines

Blijkbaar zijn de framerate drops alleen een issue met de review code en zouden deze problemen in de final release weggewerkt zijn. Het zal me benieuwen - ik hoop ten zeerst dat dat ook echt het geval is.

AvMerode schreef:
gamespot review

kojima verwaarloost altijd pc gamers avmerode,,wist je dit dan niet

Demo net gespeeld op de x-doos en de graphics zijn behoorlijk indrukwekkend te noemen op ze zachts gezegd.

demo is kort, maar zeker een game die me aandacht heeft!!

-marco- schreef:

demo is kort, maar zeker een game die me aandacht heeft!!

ben met je eens marco,ik ga hem binnekort halen

check maar mediaoffer.nl

avatar van AmazingPP
Ik heb de demo gespeeld op de PS3 en ben zwaar onder de indruk van de graphics in dit spel. Ze zien er fantastisch uit! Dit is wel een kanshebber om het spel te kopen... Ik wacht nog even de reviews af...

kiriyama
Demo viel mij enorm tegen!

De graphics zijn aardig, maar kunnen niet met het beste mee op de PS3. Facial animations zijn wat knullig en er is meer dan eens sprake van kartelrandjes. Ook het leveldesign is nou niet meteen origineel of sterk te noemen. Qua actie is het gewoon in de lijn 'God of War' en 'Dante's Inferno' zonder iets noemswaardigs toe te voegen. Nergens wordt naar mijn mening ook het niveau van die spellen gehaald.

Ik vis hem wel een keer uit de budgetbakken, 60 euro is me echt teveel voor dit spel.

shadowmaster100
wacht eens even,demo was alleen bedoeld om de gameplay te presenteren.
voor de rest gebeurde er ook verder nix,dus welke demo heb jij eigenlijk gespeeld.

de game heeft overal hoge waardering,dus dan moet je niet komen met een miezerige demo die maar 6 minutjes duurde.

de game is zeker weten 60 euro waard als je het vergelijkt met andere games.

check de reviews effe en dan zie je hoe bruut deze game wel is.

kiriyama
Juist, en de gameplay viel mij dus vies tegen. En ook in een demo kan je natuurlijk de graphics wel beoordelen.

De reviews kunnen verder best goed zijn, maar daar heb ik verder een broertje dood aan. Alsof elk hoog gewaardeerd spel per definitie door iedereen goed gevonden zou moeten worden.

shadowmaster100
je zag maar een gedeelte van de gameplay,want je moet later ook klimmen enzo.

de graphics waren prachtig,en andere levels zijn nog mooier kan ik je vertellen.

de gameplay viel je VIES tegen,ik vond de gameplay juist lekker en soepel.

misschien is deze game gewoon niet voor jou bedoeld .