Donkey Kong Country 3: Dixie Kong's Double Trouble! (1996)

Alternatieve titels: Super Donkey Kong 3: Nazo no Krems Shima | Donkey Kong Country 3

Super NES / Game Boy Advance / Nintendo Wii / Nintendo Wii U / Nintendo 3DS / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Rare

Dixie Kong gaat samen met neef Kiddy op zoek naar Donkey en Diddy die op vakantie vermist zijn geraakt. Onderweg krijgen ze te maken met een nieuwe vijand genaamd KAOS, een cyborg die bestuurd wordt door Baron K. Roolenstein (voorheen K. Rool).

avatar van StevenMighty
Uitgespeeld op 103%

Een geweldig 3e deel in de fantastische DK Country reeks.
Het principe is onveranderd gebleven, heelhuids door prachtig gedetailleerde omgevingen (dit komt uit de tijd dat de PS1 aan de macht was, maar moest onderdoen voor dit soort spellen) rennen en springen tot de finish.

Voor meer uitdaging en plezier kan je dan nog op zoek gaan naar de bonuslevels en hero coin in elk level, de banana birds en ruilobjecten.

Een nieuwigheid was het verplaatsen op de landkaart van zwemmend tot een hovercraft en zelfs een gyrocopter.

Ik heb nu alle 3 DK Country's op de snes compleet uitgespeeld, wat een spel ervaring deze reeks!
Ik raad ze elke speler aan!

5 sterren

Verbaasd me dat ze deze vervolgen in één jaar tijd konden maken. Vandaag de dag doen zelfs indie titels, die soortgelijke games uitbrengen, er veel langer over. Deze korte maaktijd heeft echter geen negatieve invloed gehad op de kwaliteit van de games. Net als zijn voorganger zit Dixie Kong’s Double Trouble weer boordevol originele ideeën, leuke nieuwe gebieden, enemies en andere obstakels om het platformen leuk te houden.

Deel 2 was mij te frustrerend door de hogere moeilijkheidsgraad, vogel/spin levels en de verticale levels. Deel 3 heeft deze frustraties geminderd door weinig secties met de spin of vogel te hebben, moeilijkheidsgraad lager te maken en niet al te veel verticale stages te hebben. Hierdoor heb ik meer plezier beleefd aan dit 3e deel dan het 2e. Ondanks dat dit de makkelijkste in de reeks is zitten er genoeg moeilijke stukken tussen; een juiste balans in zijn moeilijkheidsgraad.

Qua beeld & geluid is dit wederom een fijne game. De bosgebieden en nieuwe enemy designs waren levendig en gevarieerd. Ik vond alleen het idee om de hoofdpersonages een baby en een kind te maken iets te kinderlijk. Deel 1 ging over het iconische duo DK en Diddy. Met dit deel zijn ze te ver van het fijne duo afgestapt en het nieuwe team oogt gewoon niet zo prettig.

Valt niet veel over te zeggen dat niet al over deel 1 en 2 gezegd is. Deze volgt de voetsporen trouw, voegt genoeg eigen dingen toe en het zorgde daarom wederom voor een goede tijd.