Donkey Kong Country 3: Dixie Kong's Double Trouble! (1996)

Alternatieve titels: Super Donkey Kong 3: Nazo no Krems Shima | Donkey Kong Country 3

Super NES / Game Boy Advance / Nintendo Wii / Nintendo Wii U / Nintendo 3DS / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Rare

Dixie Kong gaat samen met neef Kiddy op zoek naar Donkey en Diddy die op vakantie vermist zijn geraakt. Onderweg krijgen ze te maken met een nieuwe vijand genaamd KAOS, een cyborg die bestuurd wordt door Baron K. Roolenstein (voorheen K. Rool).

Ze blijven leuk!

avatar van Princess Piranha
1 en 2 waren leuk, maar 3 is toch wat minder

1 Was de leukste maar 2 & 3 vond ik toch echt wel ware opvolgers...

avatar van Princess Piranha
JohnWilliams schreef:
1 Was de leukste maar 2 & 3 vond ik toch echt wel ware opvolgers...

Ja dat zeker! 2 vind ik misschien ook wel iets beter dan 1. Moeilijk om te zeggen eigenlijk...

avatar van Jim Carrey
Akkoord deel 1 & 2 waren beter maar deze vind ik ook zo goed dat hij hetzelfde gemiddelde van mij verdient dan zijn 2 voorgangers maar ik geef niet zomaar 5* want alles was weer dik in orde en dat wil ik zien bij een game .

* * * * *

avatar van Jim Carrey
Jim Carrey schreef:

* * * * *

Verlaagd naar 4* in verband met Deel 1 maar het is nog steeds een super Leuk spel.

Wederom een leuke deel. De verrassing is er natuurlijk wel een beetje af maar het adventure element (voor zover je dat kan noemen) voegt net dat beetje toe. Weer veel geheimen en afwisselende levels. Vooral levels met de zwaartekracht waren weer origineel en enkele eindbazen waren weer zeer verfrissend.

Net niet beter dan deel 2, maar nog steeds een spel waar veel developers alleen maar van kunnen dromen om te maken.

avatar van Marcellussss
Volgensmij ben ik de enige die deel 1 het minste vond.

Misschien. Maar ik sta je bij voor het gegeven dat deze een stuk sterker is dan deel 2.

avatar van Onderhond
Marcellussss schreef:
Volgensmij ben ik de enige die deel 1 het minste vond.

avatar van Marcellussss
Net deel 1 weer gespeeld. Haalde hem door de war met deel 2. Dat verklaart vast veel.

JVT
pas nog eens gespeeld! wat een heerlijk gevoel van nostalgie krijg ik bij deze game!! En het is gewoon ook een erg goed spel! deze samen met Yoshi en de mario games ga ik eeuwig leuk blijven vinden, om zo af en toe nog eens boven te halen!!

avatar van dr channard
Misschien komt het omdat ik dit deel nooit gespeeld heb toen ik klein was dat ik dit een minder deel vind.

Maar ja wat is er nu minder aan ?

De variatie ontbreekt hier. Soms ben je heel de level lang bezig aan een basisvorm (bijvoorbeeld omhoog gaan door te klimmen) en wordt die basis dan steeds moeilijker en moeilijker. Op zich geen probleem, maar er ondertussen verandert er niets. Je blijft hetzelfde maar doen. Zeer jammer.

Kiddy Kong ? Nutteloos personage. Dixie was in deel 2 ook een personage met meer voordelen, maar diddy was nog steeds snel. Deze dikke aap brengt niets anders dan nadelen te weeg. Hij wordt snel geraakt , kan niet gooien en ziet er niet uit. Donkey Kong was veel beter in dat opzicht.

De eindbazen zijn 'anders'. Ik weet niet hoe ik het moet formuleren maar ze zijn gewoon 'anders'. Sommige zien er zo raar uit dat ik me een bult verschoot (vooral baas 3). Maar wel een pluim voor de sneeuwman en die robot !

Het ziet er ook allemaal zo kinderachtig uit. De bijen vormen geen bedreiging in de game, je hebt dikke vogels die er heel lief uitzien en ook sweete kevertjes.

De muziek is (en dat vind ik zo jammer) meer van hetzelfde. Zelfs een eigen baastune voor King krool kon er niet af. Het is gewoon dezelfde muziek als in een level. Dit is heel jammer.

Van de drie Country's is deze de minste. Toch zijn er momenten waarbij ik dacht van : hey , dat is een cool idee (bijvoorbeeld wanneer je zwaartekracht lager is of het stukje touw dat afbrandt) en er kwam vaak een glimlachje tevoorschijn.

avatar van Bahamut Zero
Klopt, ik vond dit ook de minste Kong. Vooral het gebrek aan Donkey Kong zelf frustreerde mij.

avatar van youngtick
net als 1 en 2 was dit ook zo vet. een van de latere games op de snes die gewoon goed in mekaar steekt.

5 sterren

Ook de derde is heel sterk. De wat slappe plot vergeven we maar even. Het is een prachtige wereld vol mooie levels met mooie muziek en vol geheimen. Ze hebben hier weer mooie decors weten te bedenken.

Leuk zijn de Brothers bear.

avatar van StevenMighty
Uitgespeeld op 103%

Een geweldig 3e deel in de fantastische DK Country reeks.
Het principe is onveranderd gebleven, heelhuids door prachtig gedetailleerde omgevingen (dit komt uit de tijd dat de PS1 aan de macht was, maar moest onderdoen voor dit soort spellen) rennen en springen tot de finish.

Voor meer uitdaging en plezier kan je dan nog op zoek gaan naar de bonuslevels en hero coin in elk level, de banana birds en ruilobjecten.

Een nieuwigheid was het verplaatsen op de landkaart van zwemmend tot een hovercraft en zelfs een gyrocopter.

Ik heb nu alle 3 DK Country's op de snes compleet uitgespeeld, wat een spel ervaring deze reeks!
Ik raad ze elke speler aan!

5 sterren

Dit vond ik toch de allerleukste van de reeks.
Ik heb hem 1x op103% maar dan ben je ook wel ff zoet wil je alles gevonden hebben.
Deze heb(ben) ik/we vroeger helemaal kapot gespeelt!

avatar van Puarmaster
Een echte topper op de SNES. De moeilijkheidsgraad is perfect naar mijn mening, niet te makkelijk niet te moeilijk. Na het uitspelen op any% is er nog genoeg te verzamelen om uiteindelijk boven de 100% te komen. Dit aspect is naar mijn mening beter uitgewerkt dan in het eerste deel, met de geheimen grotten etc. En natuurlijk die muziek en de graphics zijn weer geweldig voor de SNES.

boven 100% is wel een interessant concept. 103% is the new 100%, hell yeah!

avatar van Mitchel
Een leuk vervolg, maar naar mijn mening wel de minste uit de reeks.

3,5 sterren!

Hoi heeft iemand van jullie nog meer problemen bij de sneeuwpop baas dat als je sneeuwballen naar hem gooit je gewoon niet kan raken omdat je ze te ver gooit. Zit nu al een paar dagen vast bij dit level

Kan youtube je niet helpen?

avatar van CarealotCarrot
starwars321 schreef:

Druk naar boven en beneden. Je ziet aan het kerstballetje of je hem voor of achter raakt.
Jaren geleden had ik dat probleem ook

avatar van blackmetallives
erg leuke aapjes leuk gemaakt ik moet wel zeggen dat ik deel 1 gewoon nog het allerbeste best maar deze blijft ook leuk erg makkelijk om king rool weer te verslaan ik vond hem nooit moeilijk

avatar van harm1985
Klein stapje terug na deel 2. Het duistere sfeertje it's overboord gegooid voor een kleurrijk en luchtig geheel. Toch zitten er weer vernieuwende gameplay elementen in zoals gooien met sneeuwballen en een wat meer open wereld gevoel maar Kiddie Kong speelt gewoon wat minder lekker als Diddy en ook de muziek is wat minder sfeervol. Grafisch haalt deze nog net wat meer uit de SNES dan zijn voorganger maar het gaat uiteindelijk om het totaalplaatje. En dat haalt het niet bij DKC2.

avatar van Apieknar
Naar mijn mening de minst frustrerende game uit de Donkey Kong Country trilogie. De levels zijn iets minder origineel dan in deel 2 en ook de muziek haalt het niet bij de muziek uit deel 2. Desalniettemin een mooie derde deel.

Verbaasd me dat ze deze vervolgen in één jaar tijd konden maken. Vandaag de dag doen zelfs indie titels, die soortgelijke games uitbrengen, er veel langer over. Deze korte maaktijd heeft echter geen negatieve invloed gehad op de kwaliteit van de games. Net als zijn voorganger zit Dixie Kong’s Double Trouble weer boordevol originele ideeën, leuke nieuwe gebieden, enemies en andere obstakels om het platformen leuk te houden.

Deel 2 was mij te frustrerend door de hogere moeilijkheidsgraad, vogel/spin levels en de verticale levels. Deel 3 heeft deze frustraties geminderd door weinig secties met de spin of vogel te hebben, moeilijkheidsgraad lager te maken en niet al te veel verticale stages te hebben. Hierdoor heb ik meer plezier beleefd aan dit 3e deel dan het 2e. Ondanks dat dit de makkelijkste in de reeks is zitten er genoeg moeilijke stukken tussen; een juiste balans in zijn moeilijkheidsgraad.

Qua beeld & geluid is dit wederom een fijne game. De bosgebieden en nieuwe enemy designs waren levendig en gevarieerd. Ik vond alleen het idee om de hoofdpersonages een baby en een kind te maken iets te kinderlijk. Deel 1 ging over het iconische duo DK en Diddy. Met dit deel zijn ze te ver van het fijne duo afgestapt en het nieuwe team oogt gewoon niet zo prettig.

Valt niet veel over te zeggen dat niet al over deel 1 en 2 gezegd is. Deze volgt de voetsporen trouw, voegt genoeg eigen dingen toe en het zorgde daarom wederom voor een goede tijd.