Battlefield 2 (2005)

single player / online

Ontwikkeld door Digital Illusions
Uitgegeven door Electronic Arts

In Battlefield 2 kies je de kant van één van drie militaire grootmachten: De Verenigde Staten, China of de onlangs opgerichte Midden-Oosten Coalitie. Gewapend met het modernste wapentuig kun je plaatsnemen in een van de meer dan 30 voertuigen, om samen met meer dan 100 spelers deel te nemen aan de grootste online-gevechten ooit op de PC. Daarnaast bouw je continue je personage uit en kun je uiteindelijk promoveren tot de hoogste rang van generaal.

avatar van PebeVai
Zalige Online Oorlog's Shooter

Verveeld je geen moment, en de goeie maps erbij maken het nog beter dan dat het al is..(:

4,5 ;D

blijft voor mij de topper!!

easy learning curve, maar meer diepgang mogelijk dan cod4.

smooth play en nog steeds goeie graphics (nee geen exploderende hoofden enzo)

probeer alle mappen: er zitten hele mooie bij: bv Dragon Valley.

enige nadeel is soms dat luchtmacht nogal superieur is op sommige kaarten met crack-spelers...

oliver schreef:
Kun je hier ook instant battle doen als in Battlefield 1942?

instant battle is mogelijk, maar je kan makkelijk vanuit programma
kiezen: welke map, hoeveel spelers etc.

bij voorkeur wel alleen met punkbuster selecteren

Lad
Goede game met een zeer leuke multiplayer maar helaas een belabberende singleplayer (hoop en al 8 missies en bijna altijd hetzelfde + geen verhaallijn). En laat me nu nét iets meer interesse hebben in dat laatste.

Het is wel een zalig spel voor fans van multiplayer en roekeloos knallen op alles wat beweegt.

Toch 3,5 sterren. Het werkt al bij al zeker verslavend.

avatar van Deftones_JP
Mocht je een betere singleplayer game willen spelen van Dice dan kan ik Bad Company aanraden. Daar is de singleplayer zeker niet perfect maar wel erg vermakend en qua verhaal erg origineel.

Lad
Dank!

avatar van solidKevin
Zat eigenlijk te denken om deze te gaan halen. I ie het waard? Ik verheug me dan het meest op de online mode .

online is beregoed! promoties echter niet zo makkelijk als call of duty...
maar wel teamplay, met medics die reviven en zelfs chain of command (1 commandant met mogelijkheid van scan, satellietview, artillery, voorraad en dropppings en daarnaast diverse squadleaders die instructies kunnen krijgen/geven.

wordt na 4 jaar nog heel veel gespeeld.

de in-game communicatie is niet optimaal. je kunt wel praten met je squad (en de squadleaders met de commander) via een toets, maar via xfire is handiger, ook om te zien wie van je vrienden op welke server speelt, zodat je makkelijk kan joinen.

neem wel de complete versie van bf2 met special forces erbij.
dan heb je wat meer variatie: op gebouwen klimmen, night vision en
ook niet onbelangrijk, bij promotie kun je ook nieuwe wapens uit special forces kiezen ipv alleen de bf2 standaard unlocks.

verder zitten er dan ook de uitbreidingen van armored fury en euro forces bij, maar die zijn minder populair online.

avatar van Thomas83
Ik overweeg sterk om dit spel van de week eens te gaan halen, maar ik hoorde dat je het soms niet online kunt spelen op Windows XP. Hoe zit dat precies?
Mijn PC draait nu net op XP, en als ik het spel koop is dat voor het multiplayeren.

Duidelijk kan ik niet normaal typen. Wat erg frustrerend is. Maar goed hier ga ik dan xD

Deze game, heb ik sinds dat die uit is, de uitbreiding pakket kreeg ik samen met dit spel weer een jaar later. En moet zeggen, het is een geweldig spel.

Alleen jammer dat alle online Battlefield spellen vol zitten met hackers/cheaters/bugs/problemen dat ervoor zorgt dat ik alsmaar verliest. En jammer dat XPSP3 dit spel niet meer accepteert bij mij:S

avatar van Thomas83
Heb Battlefield 2 inmiddels gekocht, en multiplayer spelen over internet lukt gelukkig gewoon. Wel heb ik een grafisch probleempje waarvan ik hoopte dat het puur aan de demo lag; op een of andere manier ziet het spel er vrij lelijk uit bij mij. De settings lijken op zijn laagst te staan. Ook als ik dat allemaal verander en de instellingen op zijn hoogst instel merk ik eigenlijk geen enkel verschil. Ja, alleen dat het spel minder soepel draait, maar het ziet er allemaal nog steeds erg kaal uit, met lelijke textures. Het lijkt wel een spel van 10 jaar oud zo. Gameplay staat bij mij voorop, dus als het zo blijft kan ik er wel mee leven, maar liever zie ik wat meer pracht en praal in het spel.

avatar van KKOPPI
Thomas83 schreef:

Dat ligt dan aan je computer Ik heb dit spel gespeeld bij een vriend van mij die een hele goede computer heeft, ik zag geen verschil met Crysis eigenlijk...

avatar van Ajax&Filmfreak
Ben erg blij met de nieuwe patch 1.5.

Wel aardig. Op 1 of andere manier doen "vang de vlag" games het niet echt bij me.

avatar van polopolo150
Ik heb net de demo gespeelt... het kon me door één of andere manier niet echt boeien.

avatar van JustinW
Toch maar een account aangemaakt, zit heel veel op MovieMeter maar ben ook een gamefan.

BF2 dan, een geweldig spel ik heb het een jaar lang echt veel gespeeld, ik speelde altijd Strike At Karkand, ik hou wat meer van uitgestrekte maps met 64 players ook al ben ik geen sniper. COD is ook geweldig maar toch licht het mij wat minder. Ik ben hier goed in en kom altijd bij de beste 5 van de 64 en daarom houd ik van dit spel ik ben er goed in en raak niet gefrusteerd omdat iemand mij steeds killt. Ik heb nooit last van hackers en cheaters zoals sommige hier zeggen. Als je wilt multiplayeren en je wilt in een clan dan raad ik je dit spel ten zeerste aan. Je hoeft geen superPC te hebben maar de graphics zijn alles behalve lelijk, het speelt lekker, de controls vind ik fijner dan COD en de Flag Mode wat ook de enigste is, is ook een super mode. Ik heb dan ook helemaal geen verlangens voor andere modes. Iedereen op school prefereert COD ik ben als enigste voor BF. Ik ga ff spelen want het begint weer te kriebelen.

avatar van Thomas83
Heb het spel maar weer eens een beetje opgepikt. Maanden heb ik vooral Diablo 2 regelmatig gespeeld, en ik heb geen tijd om vele spellen tegelijk te spelen. Bovendien is Battlefield 2 niet echt laagdrempelig, omdat je minuten verder bent tegen de tijd dat je het spel hebt opgestart en bent ingelogd. Bij mij is dat in elk geval zo.

De gameplay is dan wel weer laagdrempelig te noemen, ik zou Battlefield 2 als een soort light shooter willen omschrijven. Het voelt allemaal vrij vereenvoudigd en onrealistisch aan (die foute intro zegt genoeg, dat stukje dat zo'n wagentje over een plank heen een spectaculaire slowmotion jump maakt, zo slecht). De nadruk ligt ook erg op teamspel, en dat is wel echt goed uitgewerkt. Niet elke eenheid is even sterk, maar de verschillen zijn niet heel erg groot. Veel eenheden kunnen ook amper zonder elkaar, en alleen hierdoor is goed teamspel zeker mogelijk, en er is ook ruimte voor tactiek.

Snipen vind ik het leukste, altijd in shooters eigenlijk, het trekt me wel aan. De nadruk ligt puur op goed schieten, en in Battlefield 2 benadert bij snipers de gameplay nog het meest het realisme. Sterker nog, ik vind het heerlijk spelen. Je kunt relatief vrij weinig inzoomen, maar op een of andere manier werkt schieten nog vrij goed. Je kunt ook heerlijk sluipen door de geweldig ontworpen levels, vol verborgen hoekjes en gaten, sniperplaatsen, hoogteverschillen, shortcuts, bruggen, enzovoort. De kaarten zijn ook nog aardig groot, en dat maakt de ervaring van het snipen en het gebruiken van de voertuigen nog leuker, De makkelijke besturing zorgt ervoor dat je vrij snel kan aanhaken.

De laatste keer dat ik online probeerde te gaan werd ik na 2 minuten of eerder al uit het spel gegooid met een of andere Punkbuster-foutmelding. Na wat zoeken op internet bleek dat een nogal veel voorkomend probleem te zijn, een of andere fout van EA. Maar toen ik het net weer eens probeerde sinds maanden bleef ik toch een paar minuten ingelogd. Jammer alleen dat ik vrij weinig spellen kon vinden, laat staan echt interessante. Maar dit komt misschien omdat ik een verouderde patch heb of zo.

avatar van Ajax&Filmfreak
Tip over het opstarten: start de offline versie op en ga dan naar multiplayer. Dit gaat echt veel sneller!

Patches zijn hier te vinden
Patch 1.41 is noodzaak om opgenomen te worden in de ranking.

Ik heb het al eerder genoemd, dit spel heb je nog niet voor een kwart leren kennen als je de multiplayer niet regelmatig gespeeld hebt.
Ik zit al over de 1000 uur

Dank voor de tip!
Ik heb opstarten van het spel zelf al wat versneld door via eigenschappen wat in het veld waar Doel staat, maar dan heb je nog altijd dat het spel vrij lang moet laten als je een spel opstart.
Wat bedoel je met offline versie trouwens? Klikken op de snelkoppeling Battlefield 2 in plaats van op de koppeling "Speel nu BF2 online!"? Dat doe ik sowieso al, want ik wilde het spel toch eerst wat meer onder controle krijgen voordat ik me met online spelen echt ging bemoeien. Online denk ik er nu trouwens aan om (zonder ranking en stats die worden bijgehouden) eerst in co-op te spelen. Dan speel je tegen bots neem ik aan? Lijkt me wel een goede instap.
Tot nu toe ben ik een keer of 5 in een online spel gekomen, waarvan ik 2 keer echt bleef hangen. De eerste keer kwam er wel die Punkbuster-kick, maar kon ik nog een minuut of wat spelen, wat genoeg was om nog een keer doodgeschoten te worden. Ik had een beetje de pech net bij het zwaar verliezende team terecht te komen, met nog maar 1 spampoint over, wat al omgeven was van vijanden. Eergister gebeurde dat weer, maar toen werd ik niet gekickt en kon ik me nog minutenlang verstoppen in een huisje en stiekem een beetje een kans afwachten, haha.

Dat was ook wel lollig trouwens. Ik zag steeds zo'n gast op een voertuig rondjes rijden, die liep volgens mij voor de lol een beetje een brug steeds als schans te gebruiken. Dus op een gegeven moment kruip ik sneaky naar buiten om even wat mijnen op de brug te leggen (niet dat ik zeker wist of die wel krachtig genoeg zouden zijn), maar helaas kon ik het eindresultaat niet zien, want toen ik dat kleine stukje weer terugkroop zag ik opeens een vijand in mijn huisje staan, en was ik vrij kansloos over korte afstand tegen een machinegeweer, al kruipende met mijn sniper rifle.

avatar van Ajax&Filmfreak
Ja idd snellkoppeling bf2 ipv bft online.
Gewoon de patches (tm 1.5) installeren en online met die hap!
Zo leer je het toch het best!

Dit vind ik de beste site om je stats te bekijken: BF2S.com - The Numbers Behind Battlefield 2
en dit: olvg is de mijne.

avatar van Thomas83
De patches installeren? De nieuwe zou toch voldoende moeten zijn?
Ik wil sowieso de laatste hebben eigenlijk, misschien kan ik dan op betere graphics spelen, en sowieso kan ik dan spelen op breedbeeld, wat pas officieel sinds 1.5 (dacht ik) kan, van wat ik heb gelezen. Het is wel mogelijk om wat te veranderen aan de opstartregel onder eigenschappen, maar dan kloppen de verhoudingen niet goed.

avatar van Thomas83
Net voor het eerst echt serieus gespeeld. Nou ja, ik was maar half met teamspel bezig, maar de eerste paar keer inloggen was meer om te kijken of het goed draaide, nu ging ik echt een beetje meedoen, wat is dat leuk om te doen zeg. En ik kan er nog geen eens echt wat van, pas als je het spel echt een beetje onder de knie hebt en er sprake is van leuk teamspel wordt het pas helemaal interessant kan ik me voorstellen. Maar ik heb toch nog wat lollige situaties meegemaakt. Ik speelde voornamelijk als sniper, en dan een beetje rondkruipen en positie proberen in te nemen, vooral veel posities van vijandelijke voertuigen doorgeven (scoor je geen punten mee denk ik?) en af en toe iemand neerknallen. Ik had een prachtige situatie dat op het dak van het gebouw een sniper van de tegenstander zat, die eigenlijk was vastgepind daar door een tank die met zijn machinegeweer zeg maar aan supressive fire deed. Die sniper holde dus steeds een beetje heen en weer over het dak, maar wist niet dat ik er was, en ik wachtte mijn kans af tot ik hem neer kon schieten, haha. Moest daarna wel snel weg, want dan werd er natuurlijk weer een artillerieaanval aangevraagd. Zo heeft elk sterk punt van het spel weer zijn antwoord, zodat de balans goed blijft. Er is alleen sprake van oneerlijke situaties als er gewoon niet slim of goed wordt gespeeld en niet goed wordt samengewerkt.
Een andere leuke situatie, die je bij de erg slimme bots niet zo snel zou zien, is dat ik ergens verscholen lag, onder zo'n schuin liggende plank geloof ik, waarna er opeens van achter me zo op een meter langs me heen een vijand liep, waarna ik op mijn gemak kon aanleggen voor een laffe aanval in de rug.

k w
Ik heb een vraag, hoe kan ik in Single Player met 64 mensen spelen? Ik kan nergens vinden waar je dat kan aanpassen. Iemand een idee?

avatar van Thomas83
Ik zou het niet weten in elk geval.
Heb net nog online wat proberen te spelen, maar na een stuk of drie foutmeldingen (waardoor heel het spel eruit klapte) en ook nog eens zo'n rare Punkbuster-kick (pbag) een keer of 5 was ik er wel klaar mee. Jammer, want ik begin de smaak nu wel een beetje te pakken te krijgen eigenlijk. Speelde weer met de sniper en had in een game nog een lekkere kill op zo'n gast die achter het machinegeweer op een tank zat, mijn eerste en enige schot in het spel, dat is het lekkerst.
Daarna in een ander spel nog zo'n 1 op 1 duel met een sniper, waarbij hij niet wist waar ik precies zat, maar ik schoot niet echt effectief.

avatar van JustinW
In SP met 64 kan niet wel 64 player maps kwa grootte,
En Thomas, je moet je BF patchen en Punkbuster updaten. Hierna zal hij het moeten doen

avatar van Thomas83
Bedankt, laten we het hopen.
Was sowieso al van plan om een nieuwe patch te downloaden. Ik had al eens gepatcht, maar geen idee welke versie (waar kun je dat zien eigenlijk?), lager dan 1.41 in elk geval. Die heb ik nu geïnstalleerd inmiddels, en ik merk direct dat het spel een stuk soepeler loopt. Ik hoef zowaar niet alle details op low te zetten, kan zelfs veel op high zetten. Pas als ik de textures ook op high zet en dynamic shadows etc. verander draait ie niet goed meer.
Bij Punkbuster weet ik niet eens zeker of ik hem geïnstalleerd heb. Er zat wel standaard een map met de naam PB in de map van het spel.

Edit: Moet op die soepelheid bij de 1.41-patch terugkomen. Waar ik normaal hooguit zag staan "er zijn problemen met de verbinding", waarna ik uiteindelijk altijd gewoon verder kon spelen, loopt het spel tot nu toe aardig te laggen. Op een fase na in een van de spellen kon ik gewoon soepel lopen en bewegen, maar als ik dan wilde schieten ging alles schokken en bewoog het vizier zonder dat ik wat deed ook kleine rukjes naar links en rechts, zodat zelfs snel iemand neerschieten die stil lag amper te doen was. Had nog wel een mooie kill in Gulf of Oman, waarbij ik als sniper op het dak van het hotel lag en een ander op het dak was van zo'n hoog gebouw bij de bouwplaats geloof ik. Dat was ook een sniper, maar hij was zo dom zijn positie te verraden door veel te bewegen en niet altijd te kruipen. Daarna kon ik gewoon meerdere malen hem proberen te raken, want hij vluchtte ook niet, en een van de kogels doodde hem, haha.

avatar van Thomas83
Die lag was waarschijnlijk meer toeval, want ik hebt het op die ene dag na niet meer gehad de afgelopen dagen. Al heb ik niet veel meer online gespeeld, eigenlijk vooral offline tegen bots, want ik wil aan mijn schieten werken en bots leveren meer voer voor mijn geweer op, en ze bewegen ook wat minder voor de hand liggend. Als sniper kun je het beste vooral de meer logische schoten pakken, zodat je ook echt kunt gaan voor one shot one kill en niet je positie prijsgeeft, maar ik wil wat lastigere schoten ook wat onder de knie krijgen. Single player kun je vrij goed schaamteloos campen in Gulf Oman, op die heuvels achter de muur vlak voor de trein, of vanuit een van de kleine uitkijktorentjes aan het strand.

k w
Thomas83 schreef:

Mag ik vragen met hoeveel bots jij speelt? 16?

avatar van Thomas83
Volgens mij zijn dat het er 16 ja, is dat niet het standaard aantal bij die map als je single player speelt? Zou ook niet weten hoe je dat verandert trouwens.

avatar van Thomas83
Heb gister het spel er helemaal afgegooid, want ik keek eens rechtsboven het scherm naar de versie, en daar stond 1.1 nog wat. Ik ging er dus vanuit dat de 1.41 patch blijkbaar niet goed was gepakt, en las dat als je het spel echt goed geïnstalleerd wilt hebben en later geen gezeik wil krijgen je het beste maar in een keer goed kon doen. Later las ik overigens dat ik wel degelijk de boel goed had geïnstalleerd, maar de boel staat bij die patch rechts bovenin niet goed weergegeven blijkbaar.

Hoe dan ook, ik dus het spel eraf gegooid en opnieuw ingesteld, patch 1.41 gedownload en geïnstalleerd, 1.5 gedownload en ook geïnstalleerd, en daarna Punkbuster ook gedownload en aan de praat gekregen. De 1.5-patch blijkt ook wel nodig te zijn, anders vind je amper ranked servers en de resolutie is ook een stuk beter vanwege breedbeeldondersteuning. Heb ook volledig lagvrij kunnen spelen eigenlijk.

Mocht er eens iemand later willen instappen in Battlefield 2, als je de normale versie hebt en niet de Complete Collection, dan is dit de volgorde van stappen:

1)Battlefield 2 installeren (zou persoonlijk aanraden om geen Gamespy te installeren).
2)Patch 1.41 downloaden en installeren.
3)Patch 1.5 downloaden en installeren (vreemd genoeg lijkt deze niet te vinden zijn op de officiële site).
4)Punkbuster downloaden (http://www.evenbalance.com/index.php?page=pbsetup.php) en installeren.

Dat zijn de stappen zoals ik ze heb genomen, en hij draait tot nu toe als een zonnetje. Het was ook erg leuk om mijn eerste punten te scoren. Ik ging me iets te vaak dood, maar ik was ook even overenthousiast, en ik heb mijn stats vooralsnog nog niet verkloot. Het draaide zelfs erg lekker in Gulf of Oman, omdat ik die map al aardig goed ken. Later speelde ik op wat andere kaarten, en toen liep het gelijk een stuk minder, waardoor mijn K/D Ratio en Accuracy wat minder werden. Goed de speelvelden kennen is erg belangrijk in het spel, eigenlijk nog wel meer als je een sniper bent. Vooral andere snipers en bedieners van de zwaardere wapens killen geeft veel voldoening.