Sonic & Sega All-Stars Racing (2010)

Nintendo DS / Nintendo Wii / PlayStation 3 / Xbox 360 / PC
Racing
single player / multi player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Sega
Uitgegeven door Sega

Sonic & Sega All-Stars Racing is een party-racegame. Spelers rijden met verschillende Sega-personages zoals Sonic, Tails, Dr. Eggman, Amigo en AiAi door diverse omgevingen. Dit doen ze in hun eigen gemaakte voertuigen. Spelers moeten gebruik maken van de verschillende sluiproutes om als eerste over de finish te komen.

avatar van Brains
Toen ik er, wellicht een beetje laat, achter kwam dat er een party racing game á la mario kart op de Xbox 360 was verschenen met in de hoofdrol Sonic was ik al meteen verkocht. Tegelijkertijd was er natuurlijk ook de angst dat deze game een slechte rip-off zou zijn.

Ik denk dat de meeste mensen aardig onder de indruk zijn van hoe het spel zich grafisch presenteerd. Geen grensverleggende graphics maar wel prachtig ontworpen banen met veel detail in de wereld er omheen, en erg goed gebruik van kleuren. Deze zijn (in de meeste levels) erg fel en opvallend maar nergens zo dat het afleid van de race.

Maar een racegame draait natuurlijk om het racen en niet om de graphics. Hier komt dan ook gelijk het eerste ding waar deze game zich onderscheid van zijn voorgangers Mario Kart en CTR. Zoals vele Sonic games is er in deze game veel meer focus gelegd op de snelheid. Het gaat allemaal een stuk sneller dan in Mario Kart en CTR, en het merendeel van de race ben je dan ook bezig met het maken van zoveel mogelijk boosts door middel van driften, stunts in de lucht te maken en, indien je als motorrijder speelt, wheelies maken. Dit maakt deze game veel meer een echte racegame dan Mario Kart en CTR.

Als partygame doet deze game het ook erg goed. Tot 8 spelers kunnen online tegen elkaar racen, maar zoals elke partygame doet deze het natuurlijk het beste met tot op 4 spelers splitscreen. Iedereen kan zo de controller pakken en heeft de touch zo te pakken. Racen word zo nog leuker, en spannender. Echter hier schuilt de zwakte van deze game. De battlemode. zoals we die ook in Mario Kart en CTR kennen, is lang niet zo leuk als die van zijn voorgangers. Er zijn maar 3 arena's, en deze lijken even snel in elkaar geflanst. Doordat de besturing op het racen gericht is, valt deze ook niet goed in de battlemode.

Singleplayer is alles wat je verwacht van een party game. Gewoon de mogelijk om een aantal verschillende grand prixs te racen, een hoop repetitieve missies en een time trial. Deze modes dienen echter meer als gewoon oefenen en kennismaking met de verschillende racers en hun specialiteiten. Wellicht alles wat een party game nodig heeft, maar aangezien de kracht van deze game in het racen zit had een career mode of iets dergelijks deze game vast goed gedaan.

Kortom, Sonic & Sega All-Stars Racing is een aardige party game en een prima racing game. De game probeert Mario Kart te imiteren maar doet dit verkeerd terwijl de eigen draai die ze er aan geven wel erg goed uitpakt. Hierdoor is het gewoon een steengoede party racer geworden, maar blijf bij racen en laat de battlemode liggen. Deze game scoort bij mij dan ook een zeer ruime voldoende.