Sonic & Sega All-Stars Racing (2010)

Nintendo DS / Nintendo Wii / PlayStation 3 / Xbox 360 / PC
Racing
single player / multi player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Sega
Uitgegeven door Sega

Sonic & Sega All-Stars Racing is een party-racegame. Spelers rijden met verschillende Sega-personages zoals Sonic, Tails, Dr. Eggman, Amigo en AiAi door diverse omgevingen. Dit doen ze in hun eigen gemaakte voertuigen. Spelers moeten gebruik maken van de verschillende sluiproutes om als eerste over de finish te komen.

ik heb er een trailer van gezien en het leek heel leuk

avatar van Sateck
Mmm ben er toch wel benieuwd na..

Er zijn weinig leuke arcade games om met vrienden te spelen op de PS3 dus hopelijk gaat dit een van de eerste worden.

avatar van Mafurios
Het idee is verre van origineel maarja dit soort games worden altijd wel een succes.

ja lijkt me leuk vooral voor de 360 want dar in kan je banjo in spelen van banjo en kazooie heb ik op youtube gezien dus heb ik geluk

demo is wel leuk:)

erg leuk spel..
veel characters. leuke banen uit verschillende sega games
Niet zo goed als mario kart. maar toch dik verdiende 3.5*

avatar van DylanVR
als ik het speel dan heb ik wel een beetje heimwee naar mario kart toe:) ik mis de groene en rode schilden en natuurlijk de bananen:)

avatar van Sateck
Ik vond de Demo toch wel heel erg vet. Ik snapte alleen niet waarom ik bijna nooit won. Ik had voor mijn gevoel een superrace gereden en werd 3e.

Uiteindelijk de game toch gekocht. Zal mij benieuwen, vooral online lijkt me erg vet!

Alvast een grote + punt: Ryo Hazuki en die gozer van Jet Set Radio

avatar van DylanVR
En Sateck, kleine review?:) Twijfel ook om het te gaan halen:)

Game_Kaza
Demo is geinig. Het is de zoveelste mix van characters en een racegame met items maar het is wel leuk. Ik vind alleen de titel bullshit. Konde ze met niks beters komen? Ik bedoel, Sonic en Sega all stars. Sonic is toch een sega all star? Of is ie niet all star genoeg? Waarom heeft het snelste figuur ooit nou weer een auto nodig? Ze hadden het gewoon Sega Racing moeten noemen ofzo.

avatar van Princess Piranha
Sonic in een titel zetten verkoopt beter

Heb het zelf ook even gespeeld. Het was wel grappig, maar meer ook niet eigenlijk. Wel leuk dat de levels echt goed bij de personages passen. (Zoals het drukke Amigo level met veel te felle kleuren )

Game_Kaza
Ik vind het ook erg cool dat ze Ryu van Shenmue erin deden. Hij is zo realistisch vergeleken met de rest.

avatar van Mega Man
Sonic & Sega All-Stars Racing (Wii versie):

Na Mario Kart Wii ben ik eigenlijk geen andere party-racers tegen gekomen op de Wii die qua inhoud en uitwerking vergelijkbaar waren. De enige lollige racing-game was dan Cocoto Kart Racer, maar die scheen nogal beperkt te zijn qua tracks. Sonic & Sega All-Stars Racing is zo'n game die het genre weer terug brengt in volle glorie. Na de stroom van crappy titels als M&M Kart Racing en Myth Makers: Super Kart GP is deze game zeker een pareltje. Hoewel 't spel naar mij mening nog niet kan tippen aan Crash Team Racing en de meeste delen uit de MK reeks, is 't er wel aan te zien dat Sega wat extra aandacht heeft geschonken.

Qua graphics ziet deze game er over 't algemeen wel goed uit op de Wii. Alleen de wat serieuzere tracks (spookhuis en stad) missen het strakke uiterlijk en hier en daar oogt 't weer wat achterhaald. Al met al is Mario Kart Wii toch een stukje mooier. En ik vind het ergens wel jammer dat bijvoorbeeld F-Zero GX (ook een game van Sega) op de Gamecube strakker en verzorgder oogt en geen frame-rate problemen kent. De tracks in All-Stars Racing die wel erg goed uit de verf komen zijn die van Samba De Amigo (eerste track is m'n favoriet) en de casino levels. Hier oogt alles simpel maar tegelijkertijd strak en verzorgd.

De rest van het spel is dik in orde. Hoewel ik liever de Gamecube controller had willen gebruiken (bespaard me weer batterijen omdat de Classic Controller de WiiRemote snel leeg zuigt) is de WiiRemote + Nunchuck ook wel goed. Het stuurtje heb ik nog niet gebruikt maar bij games waarbij je smalle circuits hebt met hier en daar een krappe bocht, gebruik ik liever 't pookje van de Nunchuck. Games als Excite Truck zijn dan weer geschikter voor het stuurtje naar mijn mening omdat de banen lekker breed zijn uitgewerkt. Tot slot kent All-Stars Racing genoeg variatie wat betreft circuits en personages. Alleen had ik stiekem verwacht dat Tails ook echt constant in de lucht was net als de vliegtuigjes in Diddy Kong Racing.

Conclusie:

+ Er is genoeg te doen in het spel
+ Graphics ogen meestal wel goed...
- ...maar soms ook weer niet
- Waarom alleen Mii's terwijl de 360 naast de Avatars ook Banjo en Kazooie heeft.

Mijn lijst party-racers:

01 Mario Kart Wii
02 Mario Kart DS
03 Mario Kart 64
04 Crash Team Racing
05 Snowboard Kids
06 Diddy Kong Racing
07 Sonic & Sega All-Stars Racing
08 Mario Kart: Double Dash!!
09 Crash Nitro Kart
10 Chocobo Racing
11 Kirby Air Ride

PS: Jammer dat ze nooit meer iets hebben gedaan met dat Adventure gebeuren uit Crash Team Racing en Diddy Kong Racing. Het gaf de game toch wat meer diepgang en replay value. Sowieso had je een gevoel van vrijheid wanneer je door de Hub-werelden reed en via portals naar de desgewenste circuits kon warpen.

avatar van Draugen
(over de Wii-versie)
Een zeer solide kartspel dat qua gameplay toch behoorlijk wat afwijkt van de Mario Kart-formule. De besturing is erg gericht op snelheid, waardoor alles misschien wat simpeler wordt, maar de ervaring wel vloeiender aanvoelt. Met zoveel verschillende spelmodi (grand prix, time trial, single race, online, mission) en een heus achievement system zoals we dat kennen van de 360 en de PS3, is dit een spel dat erg lang meegaat.

Het grote nadeel van dit spel is van cosmetische aard, namelijk de graphics. Sonic Racing ziet eruit als een spel uit het vroege PS2-tijdperk, en dat mag anno 2010 echt niet meer, ook niet op de Wii.

Desalniettemin een mooi spel waar je een hoop lol aan zult beleven. Mijn favoriete kart racer na Mario Kart Wii en Diddy Kong Racing (N64). Een aanrader voor iedereen die geen genoeg kon krijgen van Mario Kart, of alleen over een PS3 of 360 beschikt.

Ik heb nog een uitgebreidere recensie van het spel geschreven, maar die past hier niet en is tevens in het Engels. Als je het wil lezen moet je even naar m'n Gamespot account gaan (link staat in mijn profiel).

Mario Kart DS vind ik geweldig en ik houd dan ook wel van dit soort funny racers. Een type game die ik nog niet op de xbox360 heb, tzt maar eens halen!

avatar van Nick.
Ik heb de demo gedownload op de ps3, en dit vind ik een leuk alternatief voor mario. Aangezien ik dat een geweldig spel vind om met meerdere tegen elkaar te spelen en die niet voor de ps3 uitkomt, is dit een leuke vervanger.

avatar van ronanskie
heel mooi spel
gewoon heel simpel en heel veel power-ups

avatar van Bahamut Zero
Dit moet een kindergame voorstellen, maar online word ik geowned door luitjes van 25-30 jaar Voor de rest is het erg verslavend, online helemaal. Vandaag mijn eerste 2 overwinningen geboekt. Review volgt later.

avatar van superdude
ik wil deze game zoo graag hebben maar 60 euro vind ik toch iets te veel

avatar van DylanVR
misschien toch maar wachten op mod racers?

superdude schreef:
ik wil deze game zoo graag hebben maar 60 euro vind ik toch iets te veel

Hij is het meer dan waard, heerlijke game die een lange houdbaarheidsduur heeft. Weet niet wat voor een console je hebt, maar voor de xbox 360 is dit one of a kind.

avatar van Brains
Deze lijkt mij ook heel erg leuk. Ik heb al meer dan anderhalf maand niet gegamed maar misschien ga ik deze wel halen.

avatar van fabblwaps
Dit is een erg leuk spel voor met vrienden, maar ik vind het toch veel sneller vervelen dan mario kart spellen. Deze gaf ik eerst een 4*, maar ik verlaag toch maar met een halfje.

avatar van Brains
Toch maar gehaald, en tot zover bevalt hij me prima. Oké, het is geen Mario Kart, maar zeker wel de moeite waard. Vind het spel er grafisch ook zeer leuk uitzien, en het speelt lekker.
Heb nog niet met vrienden gespeeld, maar dat lijkt me nog leuker. Binnenkort maar even doen.

Zeker doen.

avatar van Brains
Wel jammer overigens dat er veel personages uit andere franchises bij zitten terwijl niet eens alle bekende personages uit Sonic er in zitten zoals Rouge. Of zijn er nog meer characters te unlocken naast die te koop zijn in de shop?

Heeft trouwens nog iemand op de 360 last van dit probleem;
Als ik in de options de (nog al vervelende) commentator OFF zet, dan blijft hij toch doorpraten. Ik heb nu speech volume op 0 staan, maar dan hoor ik ook de personages geen coole dingen als "Yeah!" meer zeggen.

avatar van fabblwaps
Je krijgt alleen de personages die te koop zijn helaas. Ik heb de commentator altijd aanstaan omdat mijn broertje die helaas wel leuk vind. Het lijkt me trouwens geen groot probleem als je karakters geen "coole" dingen als Yeah! meer zeggen.

avatar van Brains
Dat was ook soort van sarcastisch Maar wel een beetje een blunder dat die hele optie niet uitgaat als je 'm uitzet niet?

avatar van fabblwaps
Beetje vreemd inderdaad, maar als het toch sarcastisch bedoeld is lijkt het me verder geen probleem, dan sla je juist twee vliegen in één klap.

avatar van Brains
Toen ik er, wellicht een beetje laat, achter kwam dat er een party racing game á la mario kart op de Xbox 360 was verschenen met in de hoofdrol Sonic was ik al meteen verkocht. Tegelijkertijd was er natuurlijk ook de angst dat deze game een slechte rip-off zou zijn.

Ik denk dat de meeste mensen aardig onder de indruk zijn van hoe het spel zich grafisch presenteerd. Geen grensverleggende graphics maar wel prachtig ontworpen banen met veel detail in de wereld er omheen, en erg goed gebruik van kleuren. Deze zijn (in de meeste levels) erg fel en opvallend maar nergens zo dat het afleid van de race.

Maar een racegame draait natuurlijk om het racen en niet om de graphics. Hier komt dan ook gelijk het eerste ding waar deze game zich onderscheid van zijn voorgangers Mario Kart en CTR. Zoals vele Sonic games is er in deze game veel meer focus gelegd op de snelheid. Het gaat allemaal een stuk sneller dan in Mario Kart en CTR, en het merendeel van de race ben je dan ook bezig met het maken van zoveel mogelijk boosts door middel van driften, stunts in de lucht te maken en, indien je als motorrijder speelt, wheelies maken. Dit maakt deze game veel meer een echte racegame dan Mario Kart en CTR.

Als partygame doet deze game het ook erg goed. Tot 8 spelers kunnen online tegen elkaar racen, maar zoals elke partygame doet deze het natuurlijk het beste met tot op 4 spelers splitscreen. Iedereen kan zo de controller pakken en heeft de touch zo te pakken. Racen word zo nog leuker, en spannender. Echter hier schuilt de zwakte van deze game. De battlemode. zoals we die ook in Mario Kart en CTR kennen, is lang niet zo leuk als die van zijn voorgangers. Er zijn maar 3 arena's, en deze lijken even snel in elkaar geflanst. Doordat de besturing op het racen gericht is, valt deze ook niet goed in de battlemode.

Singleplayer is alles wat je verwacht van een party game. Gewoon de mogelijk om een aantal verschillende grand prixs te racen, een hoop repetitieve missies en een time trial. Deze modes dienen echter meer als gewoon oefenen en kennismaking met de verschillende racers en hun specialiteiten. Wellicht alles wat een party game nodig heeft, maar aangezien de kracht van deze game in het racen zit had een career mode of iets dergelijks deze game vast goed gedaan.

Kortom, Sonic & Sega All-Stars Racing is een aardige party game en een prima racing game. De game probeert Mario Kart te imiteren maar doet dit verkeerd terwijl de eigen draai die ze er aan geven wel erg goed uitpakt. Hierdoor is het gewoon een steengoede party racer geworden, maar blijf bij racen en laat de battlemode liggen. Deze game scoort bij mij dan ook een zeer ruime voldoende.