Silent Hill: Shattered Memories (2009)

Nintendo Wii / PlayStation 2 / PlayStation Portable

Ontwikkeld door Climax Group
Uitgegeven door Konami

Als Harry Mason bij bewustzijn komt na een auto-ongeluk, ontdekt hij dat zijn dochtertje Cheryl verdwenen is. Nog duizelig en in de war van het ongeval, strompelt Harry het nabij gelegen winterse stadje Silent Hill binnen, op zoek naar Cheryl. Het begint steeds harder te sneeuwen en de sfeer in het griezelige stadje wordt haast ondraaglijk. Tijdens Harry's zoektocht zullen de keuzes die je maakt, de mensen die je tegenkomt en de plaatsen die je bezoekt allemaal bepalend zijn voor hoe hij zich als personage ontwikkelt en hoe de vijanden in het spel evolueren en aanvallen. In de Wii versie zal de Wii-mote als zaklamp en mobiele telefoon met gps fungeren en de besturing met de Nunchuck.

Silent Hill 1 was zo geweldig goed dat ik alle delen hierna echt niks vond. Dit deel haalt dit geweldige gevoel echter weer helemaal terug!

Ik ben het spel nu ongeveer 1 a 2 uur aan het spelen en ik ben nu al helemaal verkocht! Het gevoel dat je helemaal alleen in een stad of bos loopt "gewapend" met een zaklamp en telefoon is echt heel erg spooky. Gister avond was ik erg laat nog aan het spelen en heb het toen maar uitgezet want het werd mij iets té spannend in mijn eentje thuis in het donker gamen (vraag me af of dit wat over mij zegt of over het spel..).

Voor het eerst speel ik een game liever op de Wii dan op 1 van de andere consoles. Dit puur door het feit dat je Wii-mote als zaklamp dient en je hiermee dus angstig om je heen aan het kijken bent. Ook ziet het er op de Wii nog best goed uit. De gameplay/graphics verhouding is perfect!

Even een stukje over de vijanden, op zich kan je dit gewoon lezen want het verklapt niet direct het verhaal maar ik kan me voorstellen dat er toch mensen zijn die dit liever niet lezen:

Zoals ik gewend was van het eerste deel veranderd de wereld regelmatig naar een soort van nachtmerrie wereld waarin je vijanden kunt verwachten. Hier heeft men echt het gevoel gecreëerd dat je achterna wordt gezeten en je zo snel mogelijk deze wereld wil verlaten. Als een vijand je dan toch te pakken krijgt moet je ze bijna letterlijk met je controllers van je afslaan. Erg goed gedaan!

Wat mij ook erg leuk lijkt is dat het spel zich aanpast naar de speler, jij dus! Je krijgt soms wat vragen of opdrachten waarna het spel een soort profiel van je maakt en hierop het spel aanpast.
Ik heb bepaalde vragen/opdrachten wel al gehad maar nog niet direct een resultaat hiervan gezien maar dat zal ongetwijfeld nog komen.

Ik wilde het spel eigenlijk gelijk 5 sterren geven maar omdat ik het daar nog iets te kort voor heb gespeeld geef ik het nu nog 4 sterren maar ik zie het er zeker nog van komen dat ik dit ga aanpassen!

Kortom: een echte aanrader!!

avatar van Muffy
Man man man... wat een DIJK van een game. De oudere silent hill games spraken mij nooit echt aan, door de soms vage puzzels, slechte combat en de grote hoeveelheid backtracking. Maar dit... DIT is precies hoe survival horror moet zijn in mijn ogen.

De scene's waar je achtervolgd wordt zijn kort en intens, met name door het feit dat je niet kunt terugvechten. Het puzzelen is origineel en nota bene leuk(!) om te doen. De omgevingen zijn beklemmend, en de realistische schaduw effecten die je veroorzaakt met je zaklamp dragen ook bij aan dat gevoel.

Verder zijn er ook kleine details zoals verscheidene telefoonnummers die je allemaal stuk voor stuk kunt bellen van gekerfde nummers in muren tot nummers afkomstig van billboards. En dan ben ik nog niet eens begonnen over de indrukwekkende manier waarop het spel jouw leert kennen door onder andere de sessies waarmee je praat met je 'therapist' maar ook kleine dingen zoals hoelang je naar bepaalde objecten kijkt of welke gebouwen je binnenstapt enz,
met als gevolg dat ieder zijn spelervaring 'uniek' is.

En toen ik vervolgens zag hoe alles perfect samen komt in de verschillende einde' s die variëren van Hartverscheurend tot Hilarisch kon ik maar een ding concluderen dit is de ULTIEME survival horror game.... (imo)

avatar van rpger
[Review]

Na het uitspelen van Silent Hill Shattered Memories betrapte ik me erop dat ik ijverig de game ging promoten bij vrienden en kennissen die geen gamers zijn, of misschien hooguit een Wii in huis hebben. Dat lijkt me altijd wel een goed teken. Laat ik meteen de deur intrappen, het verhaal van Silent Hill SM mag zich meten met de beste verhalen ooit verteld in een game. Het emotionele aspect en de zeer overtuigende doch bizarre ontknoping is van een kwaliteit en volwassenheid waarvan we zelden getuige zijn in games.

Het is ook één van de weinige games waarbij de gameplay volledig ten dienste staat van het verhaal. De implementatie van de Wii remote als zaklamp is een schot in de roos en de manier waarop het verhaal zich vormt n.a.v. de antwoorden die je geeft bij de psychiater maken het een zeer persoonlijke ervaring, zo persoonlijk, dat de game inderdaad jou lijkt te leren kennen, een ervaring die ik nog niet eerder heb meegemaakt anders dan in een enkele topper als Planescape Torment.

Ga dus ook niet deze game in als fanboy van de Silent Hill (of Resident Evil) franchise (wat ik niet per sé ben) want er zijn geen wapens, geen knuppels etc. het is simpelweg een zeer persoonlijk familiedrama, meer een adventure dan een survival horror game. Een paar aandacht puntjes weerhouden de game van absolute meesterwerk status, het is wat aan de korte kant en de weinige puzzels zijn niet uitdagend of ingewikkeld. Desalnietemin is SHSM een game die je gespeeld moet hebben, een vernieuwende en unieke ervaring die je lang na het uitspelen zal bijblijven.