Silent Hill: Shattered Memories (2009)

Nintendo Wii / PlayStation 2 / PlayStation Portable

Ontwikkeld door Climax Group
Uitgegeven door Konami

Als Harry Mason bij bewustzijn komt na een auto-ongeluk, ontdekt hij dat zijn dochtertje Cheryl verdwenen is. Nog duizelig en in de war van het ongeval, strompelt Harry het nabij gelegen winterse stadje Silent Hill binnen, op zoek naar Cheryl. Het begint steeds harder te sneeuwen en de sfeer in het griezelige stadje wordt haast ondraaglijk. Tijdens Harry's zoektocht zullen de keuzes die je maakt, de mensen die je tegenkomt en de plaatsen die je bezoekt allemaal bepalend zijn voor hoe hij zich als personage ontwikkelt en hoe de vijanden in het spel evolueren en aanvallen. In de Wii versie zal de Wii-mote als zaklamp en mobiele telefoon met gps fungeren en de besturing met de Nunchuck.

Interessant! Deze lijkt me erg leuk.
Vooral op de Wii maar mocht ik deze kopen dan lijkt hij me op de PS 2 misschien nog wel het leukste.

284
Dit is misschien waar alle Silent Hill fans op zitten te wachten een totaal nieuwe SH ervaring, liever had ik deze game op de PS3 uit zien komen, maar deze game geeft ik zeker een kans !

avatar van nakur
Deel twee en drie uit de serie onderscheidde zich van andere survival-horror spellen (met Resident Evil in het bijzonder) door in te spelen op de psyche van de speler. Verwarring zaaien, veel symboliek toepassen in omgevingen en vijanden en continue de suggestie wekken dat niets is wat het lijkt. De kracht van de suggestie, hetgeen je niet ziet maar wel verwacht, vind ik vele malen enger dan alles op splatterstijl in beeld te brengen.

Het andere waarin deze twee Silent Hill spellen zich onderscheidde van de massa was het karakter waar je mee speelde, in combinatie met een crappy besturing. De hoofdrolspelers uit deze spellen waren geen ex-mariniers met wapenervaring en armor, maar gewoon mensen zoals jij en ik. In combinatie met een slechte camera en een vaag miksysteem (geen 'over de schouder aim), kreeg je dat gevoel van pure onmacht ook als gamer achter de knoppen. Daar kwam ik pas achter bij deel 5. Die hoofdpersoon was een ex-militair en het mikken & schieten was vele malen makkelijker. Met als gevolg dat ik het spel speelde met een macho-gevoel: laat die vijanden maar komen, ik lust ze rauw. En dat is helemaal niet eng.

Daarom kijk ik erg uit naar Shattered Memories. Wat ik van de titel heb gezien (de eerste kwartier gameplay), was in zijn totaliteit gebaseerd op het creëren van atmosfeer, verhaal en paniek. Ik moest in het begin wel even fronsen toen ik hoorde dat er geen combat in zat, maar dit lijkt me vele malen gaver voor een SH-game. leuk trouwens dat de enige vijanden in die gameplay-film aan je vast willen klammen, nieteens om je te verwonden maar bijna uit angst of genegenheid (symboliek?).

In iedergeval kijk ik er naar uit.

avatar van kaholiic
Inderdaad, dit word gewoon een vet eng spel. Maar het lijkt mij wel erg moeilijk en soms vrij frusterend dat je niemand kan verwonden of killen zodat je weg kan rennen.

Silent Hill 1 was zo geweldig goed dat ik alle delen hierna echt niks vond. Dit deel haalt dit geweldige gevoel echter weer helemaal terug!

Ik ben het spel nu ongeveer 1 a 2 uur aan het spelen en ik ben nu al helemaal verkocht! Het gevoel dat je helemaal alleen in een stad of bos loopt "gewapend" met een zaklamp en telefoon is echt heel erg spooky. Gister avond was ik erg laat nog aan het spelen en heb het toen maar uitgezet want het werd mij iets té spannend in mijn eentje thuis in het donker gamen (vraag me af of dit wat over mij zegt of over het spel..).

Voor het eerst speel ik een game liever op de Wii dan op 1 van de andere consoles. Dit puur door het feit dat je Wii-mote als zaklamp dient en je hiermee dus angstig om je heen aan het kijken bent. Ook ziet het er op de Wii nog best goed uit. De gameplay/graphics verhouding is perfect!

Even een stukje over de vijanden, op zich kan je dit gewoon lezen want het verklapt niet direct het verhaal maar ik kan me voorstellen dat er toch mensen zijn die dit liever niet lezen:

Zoals ik gewend was van het eerste deel veranderd de wereld regelmatig naar een soort van nachtmerrie wereld waarin je vijanden kunt verwachten. Hier heeft men echt het gevoel gecreëerd dat je achterna wordt gezeten en je zo snel mogelijk deze wereld wil verlaten. Als een vijand je dan toch te pakken krijgt moet je ze bijna letterlijk met je controllers van je afslaan. Erg goed gedaan!

Wat mij ook erg leuk lijkt is dat het spel zich aanpast naar de speler, jij dus! Je krijgt soms wat vragen of opdrachten waarna het spel een soort profiel van je maakt en hierop het spel aanpast.
Ik heb bepaalde vragen/opdrachten wel al gehad maar nog niet direct een resultaat hiervan gezien maar dat zal ongetwijfeld nog komen.

Ik wilde het spel eigenlijk gelijk 5 sterren geven maar omdat ik het daar nog iets te kort voor heb gespeeld geef ik het nu nog 4 sterren maar ik zie het er zeker nog van komen dat ik dit ga aanpassen!

Kortom: een echte aanrader!!

284
Ik ben vandaag een stukje gaan wandelen in Silent Hill, en het gaf een goede eerste indruk, oke de graphics waren wat aan de korrelige kant, maar het oogde wel beter dan die van de PS2 games.

Ook zijn de controls op de wii goed aangepast aan de game, de cellphone die je als navigatie, telefoon, fotocamera , en meer gebruikt een leuke toepassing aan de game, ik had ook nooit gedacht dat ik mijn wiimote ooit aan mijn oor zou hebben

Dit is een eerste indruk, maar volgends mij hebben we weer een toppertje sinds SH3.

Nou ik ga sheryl zoeken.

Paranoia ! + een bloedlip + een kapot glas

joeri592
waarom nou niet ook gewoon op de ps 3 en xbox 360 en pc ?

Wii controls !!!

Dit is echt iets heel anders dan de voorgaande delen, zonder wapens is het echt paranoia als een kip zonder kop rennen.

Het is wel jammer dat ze zoals bij elke wii game de nadruk op die wiimode leggen een hoop van die onzin dingen zoals een schroefje beetpakken en er uithalen, dat totaal niks met gameplay te maken heeft.

avatar van Mega Man
284 schreef:
Het is wel jammer dat ze zoals bij elke wii game de nadruk op die wiimode leggen.

Het is dan ook een Wii-game Althans, dat was voor Konami de lead-console. De ports op de PS2 en PSP zullen ook wel interessant genoeg zijn denk ik.

Sleutels oppakken en voorwerpen verplaatsen konden we ook al in Resident Evil op de PS1. Op de Wii gebruiken we nu de Wii-remote om dergelijke handelingen te verrichten net als bij Metroid Prime 3: Corruption. Maar goed, daarom is het ook een Wii game. Ze hadden ook een rail-shooter kunnen maken van Silent Hill om het wat aantrekkelijker te maken voor een groter publiek. Of wat dacht je van Silent Hill: Party Wat dat betreft mogen we toch niet klagen als we serieus en kwalitatief goed uitgewerkte game krijgen op de Wii van een third-party ontwikkelaar.

joeri592 schreef:
waarom nou niet ook gewoon op de ps 3 en xbox 360 en pc ?

Die hebben al genoeg toppers heb ik 't idee. Als er van de drie current-gen consoles de Wii wordt uitgekozen om een top-game op uit te brengen hebben mensen ook nog een reden om dat systeem in huis te halen. Of in 't geval ze 'm al hebben deze af te stoffen en klaar te zetten 2010 wordt een beter jaar voor de Wii. Na een gemiste kans van Nintendo (Fatal Frame IV werd gecanceld voor 't westen) maakt Konami het weer goed met deze sinistere en beklemmende Silent Hill game. En naast die game kunnen Wii bezitters ook uitkijken naar Super Mario Galaxy 2, FFCC: Crystal Bearers, Tatsunoko VC Capcom, Red Steel 2, Metroid Other M en Monster Hunter 3. Dus haal je Wii maar weer van de kamer van je zusje of broertje

284

Bij Metroid Prime Corruption stoorde ik me er een stuk minder aan, bij SH: Shattered Memories is het echt van kijk eens even, dit heb je nog nooit gezien in een SH game, maar dat wordt je al gauw zat het is stom en ik wil het alleen op de juiste manier terug zien in de gameplay.

Naar mijn gevoel is de game niet helemaal af, ik denk dat dit het begin gaat worden van een nieuwe reeks in de Silent Hill serie, de opzet is leuk maar de minpunten stapelen zich gedurende de al snel op, in de lichte wereld is het vrij saai en hoe het verhaal wordt verwerkt tijdens de gameplay is zeer storend heel stom gedaan en ook heel erg makkelijk.

Waneer je in de donkere werld komt wordt het interessant je moet het doolhof waarin je in de lichte wereld bent gekomen uit zien te komen, maar dan in de donkere wereld, zonder wapens moet je het op een rennen zetten, het is nieuw, het is horror, en adrenaline, maar helaas ziet dit er te arcade achtig uit en arcade elementen wil ik in een SH game niet zien, de controls blehhh dit valt erg tegen geef mij maar een controler.

+ Eindelijk een nieuwe Silent Hill en weg met die Silent Hill Sleur Met deur in deur uit.

- Hoe het verhaal wordt verwerkt in de game

- Controls waneer het op aktie aankomt

- Arcade Elementen in een SH game (idee is goed maar poets het edan een beetje op)

+ Het gaat langzaam de goede kant op misschien het volgende deel !

avatar van Davincstyle
Mooie cover !

avatar van sporthaas
JohnWilliams schreef:
Interessant! Deze lijkt me erg leuk.

Is het nou de wii of de ps2???? Ik weet het namelijk niet meer.

Beiden.

avatar van sidthegekste
Heb het even 30 minuten gedaan en was gelijk verkocht..
Wat is dit een gaaf spel zeg
Ik hou horror en van puzzelen:D
Gewoon top game;)

284
De eerste 30 minuten was ik ook onder de indruk, maar daarna zwakt het toch af naar een redelijke game.

avatar van sidthegekste
Oke dan 284 daar ben ik wel benieuwd naar dan;)

avatar van Muffy
Man man man... wat een DIJK van een game. De oudere silent hill games spraken mij nooit echt aan, door de soms vage puzzels, slechte combat en de grote hoeveelheid backtracking. Maar dit... DIT is precies hoe survival horror moet zijn in mijn ogen.

De scene's waar je achtervolgd wordt zijn kort en intens, met name door het feit dat je niet kunt terugvechten. Het puzzelen is origineel en nota bene leuk(!) om te doen. De omgevingen zijn beklemmend, en de realistische schaduw effecten die je veroorzaakt met je zaklamp dragen ook bij aan dat gevoel.

Verder zijn er ook kleine details zoals verscheidene telefoonnummers die je allemaal stuk voor stuk kunt bellen van gekerfde nummers in muren tot nummers afkomstig van billboards. En dan ben ik nog niet eens begonnen over de indrukwekkende manier waarop het spel jouw leert kennen door onder andere de sessies waarmee je praat met je 'therapist' maar ook kleine dingen zoals hoelang je naar bepaalde objecten kijkt of welke gebouwen je binnenstapt enz,
met als gevolg dat ieder zijn spelervaring 'uniek' is.

En toen ik vervolgens zag hoe alles perfect samen komt in de verschillende einde' s die variëren van Hartverscheurend tot Hilarisch kon ik maar een ding concluderen dit is de ULTIEME survival horror game.... (imo)

avatar van rpger
Eerste indruk van mij is inderdaad uiterst positief.

avatar van rpger
Simpelweg de beste Silent Hill, als niet één van de allerbeste spellen op de Wii. Ik schrijf misschien nog wel eens een review, maar ik moet het maar even allemaal laten bezinken. Eén van de meest emotionele verhalen/ontknopingen die ik tijdens een game heb meegemaakt, zonder enige twijfel al één van de beste games dit jaar.

[Review]

Na het uitspelen van Silent Hill Shattered Memories betrapte ik me erop dat ik ijverig de game ging promoten bij vrienden en kennissen die geen gamers zijn, of misschien hooguit een Wii in huis hebben. Dat lijkt me altijd wel een goed teken. Laat ik meteen de deur intrappen, het verhaal van Silent Hill SM mag zich meten met de beste verhalen ooit verteld in een game. Het emotionele aspect en de zeer overtuigende doch bizarre ontknoping is van een kwaliteit en volwassenheid waarvan we zelden getuige zijn in games.

Het is ook één van de weinige games waarbij de gameplay volledig ten dienste staat van het verhaal. De implementatie van de Wii remote als zaklamp is een schot in de roos en de manier waarop het verhaal zich vormt n.a.v. de antwoorden die je geeft bij de psychiater maken het een zeer persoonlijke ervaring, zo persoonlijk, dat de game inderdaad jou lijkt te leren kennen, een ervaring die ik nog niet eerder heb meegemaakt anders dan in een enkele topper als Planescape Torment.

Ga dus ook niet deze game in als fanboy van de Silent Hill (of Resident Evil) franchise (wat ik niet per sé ben) want er zijn geen wapens, geen knuppels etc. het is simpelweg een zeer persoonlijk familiedrama, meer een adventure dan een survival horror game. Een paar aandacht puntjes weerhouden de game van absolute meesterwerk status, het is wat aan de korte kant en de weinige puzzels zijn niet uitdagend of ingewikkeld. Desalnietemin is SHSM een game die je gespeeld moet hebben, een vernieuwende en unieke ervaring die je lang na het uitspelen zal bijblijven.

Heb Shattered Memories vanmiddag uitgespeeld en als fan van de Silent Hill reeks ben ik aangenaam verrast. Sowieso was de reeks dringend aan wat vernieuwing toe (want na deel drie werd het gaandeweg wel een klein beetje voorspelbaar en steeds minder) en dat wordt hier gelukkig dan ook geboden. Er wordt hier en daar dan wel gesproken over een "remake" of "reimagining" van het allereerste deel maar buiten wat grove lijnen en namen zijn er geen overeenkomsten en is het een volledig op zichzelf staand spel.

De sfeer en gameplay vond ik in ieder geval geweldig. Alleen is het een klein beetje jammer dat er zo weinig van is. Ik had toch graag wat meer puzzels gezien want nu heb je af en toe het gevoel dat je een soort van interactieve film speelt, waar relatief weinig in te doen valt en het nooit echt moeilijk of uitdagend wordt. De "nightmare" stukken, waarin naar traditie het uiterlijk van de wereld verandert (maar je tegen diezelfde traditie in niet over wapens beschikt) vond ik leuk om te doen en waren dermate kort dat het nooit ging vervelen. Ik mis het hele vechten zelfs niet aangezien het bij Silent Hill voor mij toch voornamelijk ging om de sfeer en het verhaal - en dat is bij Shattered Memories in overvloed aanwezig.

Kortom ook ik ben (net als de vorige paar berichten) heel erg tevreden met het spel, en het is één van de beste en meest intense ervaringen die ik heb gehad op de WII. Shattered Memories is in ieder geval een forse stap in de juiste richting en ik hoop van harte dat er hier een vervolg op komt. En dat dit op de WII gebeurt.

shadowmaster100
spannend verhaal maar de gameplay is gewoon te eentonig,,,en je kan niet echt bang zijn van dit spel want je ziet die schreeuwende monsters alleen als het overal ijs wordt,dus dat vond ik wel erg jammer,want als ze ook af en toe voor me zouden springen zou ik me doodschrikken maar nu weet je precies wanneer ze komen en wanneer niet,dat verpest het wel een beetje.

maarja een leuke game die erg KORT is en met een heel goed verhaal,alleen de saaie en de eentonige gameplay verpest het een beetje.

3 sterren voorlopig

avatar van LimeLou
rpger schreef:
[Review]

Oh, man, had ik nou maar een Wii

avatar van wo2-freak
Kun je playstation 2 games op de ps3 afspelen, zo ja, kan ik dit spel dan ook spelen en is dit spel eng en het kopen waard. Oke. Bedankt alvast voor de antwoorden!

aardige cover.
Het spel is niet voor mensen die zoeken naar keiharde actie want je moet niet zoveel gevochten worden.

shadowmaster100
wo2-freak schreef:

je kan ps2 games op de 60gb versie van de ps3 afspelen.

deze game is nıet echt eng en het is het kopen niet waard.de game duurt maar paar uurtjes .

avatar van LimeLou
Silent Hill games zijn sowieso kort, en het gaat vooral om de originele ervaring. Ik heb geen Wii, en de PS2 versie schijnt slecht te zijn. Ik zou een moord te plegen om dit spel uit te kunnen spelen Op een Wii dan

avatar van Starmaster501
Ik heb de Ps2 versie en het is echt top. Lekker creepy ook. Mede omdat je weerloos bent tegen alles en egt elke keer dat alles begon te veranderen zei ik gewoon, kut snel wegwezen nu.
De spanning zit er goed in alleen ik was in het begin erg lang aan het ronddwalen en het bleek dat je een foto moet maken van een geest. Iets wat je het hele spel door doet.

Wat me op je mobieltje brengt. Erg geinig gedaan, af en toe ontvang je een mailtje en als je een foto maakt krijg je een voicemail binnen en dan hoor je de stemmen die met de foto te maken hebben. Erg leuk en interessant.
Ik vond de gesprekken tussendoor wat minder, ze zeggen dat dat het verhaal veranderd maar volgens mij veranderd het hooguit wat dingen in de omgeving.
En het einde was behoorlijk vaag. Iemand die dit wilt uitleggen?
Eindes van horror spellen zijn meestal vaag.

Maar ben erg verrast hoe goed deze was dus hij krijgt een mooie 4*.

Starmaster501 schreef:

En het einde was behoorlijk vaag. Iemand die dit wilt uitleggen?
Eindes van horror spellen zijn meestal vaag.

Maar ben erg verrast hoe goed deze was dus hij krijgt een mooie 4*.

Niet zo vaag als in Silent Hill 2, het hele gebeuren speelde zich uiteindelijk af in het hoofd van de psychotische dochter, die de dood (het auto ongeluk) van haar vader nooit heeft kunnen verwerken. Ze hoopte dus nog altijd dat haar vader naar haar op zoek was, die zoektocht is feitelijk wat je speelt, je bent die vader, of de laatste herinnering die zij aan je had, en uiteindelijk blijkt de dochter degene te zijn bij de psychiater.