Silent Hill: Shattered Memories (2009)

Nintendo Wii / PlayStation 2 / PlayStation Portable

Ontwikkeld door Climax Group
Uitgegeven door Konami

Als Harry Mason bij bewustzijn komt na een auto-ongeluk, ontdekt hij dat zijn dochtertje Cheryl verdwenen is. Nog duizelig en in de war van het ongeval, strompelt Harry het nabij gelegen winterse stadje Silent Hill binnen, op zoek naar Cheryl. Het begint steeds harder te sneeuwen en de sfeer in het griezelige stadje wordt haast ondraaglijk. Tijdens Harry's zoektocht zullen de keuzes die je maakt, de mensen die je tegenkomt en de plaatsen die je bezoekt allemaal bepalend zijn voor hoe hij zich als personage ontwikkelt en hoe de vijanden in het spel evolueren en aanvallen. In de Wii versie zal de Wii-mote als zaklamp en mobiele telefoon met gps fungeren en de besturing met de Nunchuck.

avatar van HorrorSurvivor
Goede game wordt tekort gedaan door die verdomde nunchuck. Kan niet wennen aan dat onding, wat bij mij alleen maar frustreerde omdat dit qua sfeer een degelijke Silent Hill is. De muziek van Akira Yamaoka is weer briljant, en de graphics voor Wii-begrippen bijna adembenemend. Moet maar eens op zoek gaan naar de PS2-versie.

avatar van psolitsa
Hele mooie game, die de SH reeks een verfrissend nieuw jasje geeft...
The Otherwold dit keer niet als een roestige, bloederige bedoening, maar als een "chilling icemaze". Dit vond ik dan ook meteen het sterkste van SM : het feit dat je je totaal ontredderd voelt als de Otherworld weer verschijnt..
De muziek is ook prachtig in dit spel en komt op een mooie manier tot zijn recht.
Een ander sterk punt van deze game is het realisme; de straten van SH zijn op realistische manier weergegeven, waardoor je echt het gevoel hebt dat je er loopt.
De subscenes met dr.Kaufmann zijn hilarisch en een leuke toevoeging aan de game ; door de vragen telkens anders te beantwoorden kun je de vormgeving en loop van het spel tot op zekere hoogte veranderen. Een heel leuk gegeven, deze psychology profile momenten; wellicht had daar nog iets meer mee gedaan kunnen worden.
Enige minpuntje is de speelduur ; zeker in vergelijking met alle andere spellen in deze reeks, vond ik de speelduur veel te kort. (Mijn eerste playthrough duurde ongeveer 4,5 uur)

Verder is het een ontzettend mooie en vooral sfeervolle game, die iedere SH fan in zijn collectie zou moeten hebben 4 ***

Mooi stukje, helemaal mee eens. Hoewel ik de Icy Otherworld wat minder scary vond als die in voorgaande delen (en ook wat minder challenging), wel ontzettend sfeervol idd. Verhaal ook erg mooi gebracht, met de leuke psych intermezzo's en de prachtige Home Video intro/titelscherm. Dit deel hoort (itt de nextgen delen) weer echt bij de serie idd. Mijn fav SH volgorde: 2,4,1,SM,3.

Door de relatief korte speelduur wel nu al zin in 'n replay, kijken hoeveel invloed je PI nou heeft...

avatar van psolitsa
Squall Lionheart schreef:
Mooi stukje, helemaal mee eens. Hoewel ik de Icy Otherworld wat minder scary vond als die in voorgaande delen (en ook wat minder challenging), wel ontzettend sfeervol idd. Verhaal ook erg mooi gebracht, met de leuke psych intermezzo's en de prachtige Home Video intro/titelscherm. Dit deel hoort (itt de nextgen delen) weer echt bij de serie idd. Mijn fav SH volgorde: 2,4,SM,1,3.

Ja, ik vond deze Otherworld ook wat minder eng, of in ieder geval : wat minder naargeestig. Maar verfrissend was het wel! En de eerste keer dat ik de overgang van Normal world naar Otherworld zag, zat ik ook echt op het puntje van mijn stoel (lees:bank).

Ik kan je vertellen ; ik heb hem gister dus voor de 2e keer uitgespeeld, en ik kreeg een compleet ander einde; en mijn personages waren ook in een nieuw jasje gestoken.
Mijn Harry was opeens niet meer zo charmant...

avatar van Mitchel
Hoewel ik het verhaal best goed vond en er een redelijk sfeertje inzat, vind ik de ''monster chases'' echt lachwekkend en soms ook erg frustrerend. De game was ook best kort, maar dat was in dit geval maar goed ook. Erg jammer! Ik heb daarom ook niet erg van het spel genoten en geef hem maar 2,5 sterren vanwege het verhaal en de goede sfeer die er zo nu en dan wel was.