Dead Rising 2 (2010)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360
single player / online

Ontwikkeld door Blue Castle
Uitgegeven door Capcom

In Dead Rising 2 maakt de speler kennis met Chuck Greene. Chuck is een gewone jongen, met een voorliefde van motoren. Op een dag komt hij in Fortune City terecht, een gokstad die is gebaseerd op Las Vegas. Veel tijd om te gokken heeft hij echter niet, aangezien de stad gebukt gaat onder een heuse zombieplaag. Omdat Chuck een hekel aan zombies heeft, besluit hij er wat aan te doen. Daarvoor staan er veel verschillende wapens tot zijn beschikking, die te vinden zijn in de omgeving.

avatar van Tsjo-Wi
Daar reed ik dan, op mijn driewieler door het winkelcentrum, gekleed in een rode pyjama en een dinosaurusmasker op mijn hoofd. Het rijwiel bleek dodelijker dan verwacht. De hordes extreem langzaam voortschuifelende zombies waar het winkelcentrum mee overladen was, vlogen alle kanten op als ik er met mijn driewieler in volle vaart tegenaan reed. Een paar rondjes en vele kills verder kwam er helaas een einde aan mijn bloederige ritje. Mijn driewieler was te erg beschadigd geraakt door al die botsingen met rottend vlees. Woedend als ik was om dit grote verlies hakte ik me met mijn laserzwaard een weg naar een speelgoedwinkel. Daar trok ik een mooie supersoaker uit de rekken. Het natspuiten van de vele zombies had echter weinig effect, totdat ik ergens een fles benzine vond. Ik haaste me naar de werkplek, alwaar ik met een hele hoop handigheid mijn supersoaker en de fles benzine combineerde tot een heuse vlammenwerper! Ik ging bovenop een krantenkraampje staan en liet me omsingelen door tientallen zombies. Tijd om mijn nieuwe speeltje uit te proberen!

Bovenstaand stukje geeft wel een goed beeld van de gekkigheid en de humor waar het in Dead Rising 2 allemaal om draait. Een spannende horrorgame hoef je hier niet te verwachten. De game draait in de kern puur om het zo bruut en origineel afslachten van eindeloze hoeveelheden zombies. En gelukkig zijn de mogelijkheden hiertoe ook eindeloos. De winkelcentra, restaurants en casinos van Fortune City liggen vol met de leukste, raarste, handigste en meest nutteloze dingen die je als wapens kan gebruiken. Keyboards, fakkels, planten, dildo's, rolstoelen, speelgoedhelicopters, je kunt het zo gek niet bedenken of je vindt het wel ergens in een rare winkel. Handiger zijn natuurlijk de standaard zombieslachtwapens zoals kettinzagen, honkbalknuppels en bijlen. Maar het wordt pas echt leuk als je combo cards gaat gebruiken. Deze krijg je meestal als je personage een level groeit, maar soms kun je ook ideeën uit je omgeving opdoen, door bijvoorbeeld naar filmposters te kijken. Hiermee kun je echt de gekste en bruutste wapens creeëren, zoals twee kettingzagen aan een roeispaan, een teddybeer met een gigantisch automatisch machinegeweer of een rolstoel die onder stroom staat. Het is erg leuk om al deze combinaties te ontdekken en op zoek te gaan naar de juiste voorwerpen voor deze wapens. En het loont zich uit in de meest krachtige wapens van het spel en veel experience points. In totaal zijn er 50 van dit soort combinatie wapens te maken.

Gelukkig zit er ook nog een verhaal in Dead Rising 2, zodat het niet alleen maar hersenloos gehak blijft op hersenloze wezens. Het verhaal draait om motorrijder Chuck Green die met zijn dochter in een zombie uitbraak terecht komt in Fortune City, een commercieel entertainment centrum vol met winkels, bioscopen en casino's. Chuck wordt ervan verdacht dat hij de zombie uitbraak heeft veroorzaakt, en moet voordat het leger met een grootschalige reddingsactie begint zijn onschuld zien te bewijzen. Hij heeft hiervoor 72 uur de tijd. Ondertussen moet hij elke 24 uur ook nog een zeldzaam medicijn voor zijn dochter vinden omdat ze is gebeten door een zombie. Het verhaal is best vermakelijk en de personages zijn ook leuk uitgewerkt. Zeker richting het einde wordt het erg interessant dankzij enkele spannende plotwendingen.

Buiten dit hoofdverhaal zijn er vele sidemissions die meestal draaien om het redden van overlevenden. Dit is zeker de moeite waard omdat je hier heel veel experience voor krijgt. Maar de leukste sidemissions zijn de zogenaamde psychopaths. Dit zijn mensen die in de chaos van de zombieuitbraak hun verstand verloren hebben en veranderd zijn in gevaarlijke freaks. Dit zijn de spannendste stukken van de game. Je krijgt eerst een lugubere cutscene waarin je meestal ziet hoe de psychopath andere overlevenden op gruwelijk wijze om het leven brengt. Daarna krijg je een spannende en vaak zeer moeilijke bossfight. Al deze sidemissions moeten echter (net als de hoofdmissies) wel binnen een bepaalde tijd behaald worden, anders loop je de beloningen mis. Hierdoor komt er dus een extra stressfactor bij die het soms behoorlijk spannend kan maken. Er zijn echt heel veel sidemissions dus de kans dat je op je eerste playthrough alles binnen de tijd haalt is erg klein. Dit zorgt dan wel weer voor een grotere replayvalue.

Maar de game heeft ook genoeg minpunten. Neem bijvoorbeeld dat extreem ouderwetse savesysteem en het gebrek aan enige vorm van checkpoints. Je kunt alleen saven door een bezoek te brengen aan de toiletten die verspreid zijn over Fortune City. Als je doodgaat is je enige optie je laatste savegame te herladen. Dit kan echt voor heel veel frustratie zorgen, bijvoorbeeld als je net een lastige eindbaas met moeite hebt verslagen en vrijwel geen leven meer over hebt na het gevecht. Dan moet je dus door al die zombies je weg zien te zoeken naar een toilet om je game te kunnen saven. Als je dan één keer gebeten wordt ben je dood en moet je ook die kuteindbaas weer opnieuw doen. Maar vooral ook door de besturing is de game zo lastig. Als je tegen die slome zombies vecht zul je er niet zoveel last van hebben maar als je een snelbewegende eindbaas tegenover je hebt merk je vaak wel hoe lomp het vechten eigenlijk is. Combo's worden gewoon niet lekker aan elkaar gerijgd en de camera helpt ook niet echt mee.

De game is eigenlijk ook vrij eentonig. Het maakt niet uit wat voor wapen je in je hand hebt, het enige wat je aan het doen bent is op de vechtknop rammen. Het enige wat het interessant houdt is de verschillende effecten die de vele verschillende wapens hebben op de zombies, maar eigenlijk is het vechtsysteem dus zo diepgaand als een speelgoed emmertje. Toch is de wereld groot genoeg en valt er overal wel weer een geinige minigame of winkel te ontdekken waardoor ik het spel toch bleef spelen.

Dit zal ook te maken hebben met het feit dat ik een zwak heb voor zombies. Liefhebbers van de film Dawn of the Dead zullen veel dingen herkennen, en het is natuurlijk geweldig om een game te zien waarin je honderden zombies tegelijk op je scherm hebt. Ik vind het alleen een beetje jammer dat de game zich vrijwel alleen maar richt op de humor en de gore van het zombiegenre, en niet op de spanning en de echte horror. De game wordt nergens eng, vooral ook omdat er vrij weinig dreiging van de zombies afkomt. Je kunt met gemak overal langs en doorheen rennen. Dit wordt richting het einde wel ietsje anders maar toch had ik graag wat meer spannende situaties willen zien. Nu is het eigenlijk gewoon een simpel arcade spelletje waar je totaal niet serieus maar wat aan het aankloten bent met de zombies in de omgeving. Dit aankloten is weliswaar erg vermakelijk maar voor iemand die totaal niks met zombies heeft denk ik dat Dead Rising 2 weinig te bieden heeft.

avatar van Q jones
Vond het wel cool om op een motor te rijden met messen aan de zijkant. Prima game maar wel veel van hetzelfde