Super Mario Galaxy 2 (2010)

Nintendo Wii
Platform

Ontwikkeld door Nintendo

In Super Mario Galaxy 2 kruipen spelers andermaal in de huid van Mario. De game zal de speler veel nieuwe uitdagingen bieden, op diverse planeten waarop de speler onder andere Yoshi ontmoet. Met behulp van verschillende gekleurde Yoshi's kun je nieuwe avonturen beleven. Elke kleur Yoshi, een kleur die bepaald wordt door het eten van bessen, heeft andere eigenschappen. Dankzij het verschil in zwaartekracht en opzet kom je steeds nieuwe puzzels tegen.

ik heb het spel gisteren gekocht, en ik vind hem echt super gaaf.
het is zo mooi gemaakt. iedere planeet is weer een verassing.
heb galaxy 1 nog nooit gespeelt, maar die ga ik zeker ook halen

avatar van avdj
Voor de eerste keer sinds de SNES (2 Mario games) en NES (de 3 Bros. games) brengt Nintendo zoveel Mario spellen uit op één console. Tel New Super Mario Bros. Wii gerust mee en je komt wederom op drie. Na twintig jaar wachten worden Nintendo fans op hun wenken bediend.

Want wat een ongelooflijk goed spel is Super Mario Galaxy 2 geworden! De nieuwe power-ups werken fantastisch en maken nieuwe elementen mogelijk. Vooral Cloud Mario vind ik fantastisch. Toegeven, met Super Mario Sunshine kon je wolkjes vergroten met je FLUDD systeem maar dat is eigenlijk niet te vergelijken.

Het grootste pluspunt ten opzichte van deel 1 is het spelen met Yoshi. De drie power-ups zorgen ook nog eens voor een meer functioneler dino dan ooit. Jammer dat Fly Mario (hommage aan SM64) en Ice Mario ditmaal ontbreken. Verder vond ik Rosalina's ruimtestation interessanter om te ontdekken dan het Spaceship in SMG2.

Slechts kleine minpunten want voor de rest kom ik superlatieven te kort. Omdat je deze keer Green Stars kunt vinden is de totale speelduur ongekend lang. Veel lijken vrij simpel maar als je ze eenmaal gevonden hebt zijn ze vaak slecht bereikbaar. Omdat je niet de hele galaxy's hoeft te spelen kun je ze, als je in vorm bent, trouwens razendsnel achter elkaar halen.

Ook zijn er weer volop knipogen naar het roemruchte verleden. Zo is Whomp's Fortress uit SM64 in een nieuw jasje gestoken, evenals een '2D' level uit SM Sunshine. Verder komen een aantal bazen uit SMG1 terug in een nieuwe set-up. Om de tune uit Yoshi's Island niet te vergeten.

Maar het blijft toch het zwaartekracht systeem waarmee dit spel zich onderscheid van de grauwe massa. Soms loop ik gewoon wat rondjes om te genieten van de ongekende gameplay mogelijkheden. Vrijwel alle Mario games vind ik goed tot fantastisch maar dit is de grootste tot nu toe.

Overal las ik trouwens dat dit spel moeilijker is dan deel 1 maar dat heb ik niet echt gemerkt. Waarschijnlijk komt het omdat ik SMG1 plat heb gespeeld en daardoor een voorsprong heb. Vrijwel alle sterren (Ultimate Run heb ik nog niet gedaan ) heb ik binnen 30-50 minuten kunnen halen.

Ik stop met schrijven. Deze game laat zich niet in woorden vatten maar moet gewoon gespeeld worden! Dikke 5* en een groot compliment aan Nintendo.

avatar van Onderhond
Wie het eerste deel niet gespeeld heeft mag zich toch aan een aardige challenge verwachten. Alle 242 sterren verzamelen houdt je wel even zoet. Pas echt op het allerlaatst had ik het idee het spel echt onder controle te hebben.

Niet omdat de controls niet zouden werken, eerder gewoon doordat de gameplay toch aardig gevarieerd is en er verrassend veel moves en variaties in het spel zitten voor wat eigenlijk een simpele platformer hoort te zijn.

Visueel erg mooi (al moet je echt wel van het stijltje houden), ook de soundtrack valt in diezelfde categorie. Nintendo bewijst eens te meer dat ze qua platforming skills nog steeds de richtlijnen uitzetten.

4.5* en een uitgebreide review

avatar van 3bdelilah
Zojuist de 120ste ster binnen na er een paar weken intensief achter te hebben gezeten, de overige sterren ga ik de komende maanden een beetje casual doen.

Erg leuke game, maar ik vind hem op alle aspecten eigenlijk een klein beetje minder dan het eerste deel. Op één aspect na: veel knipoogjes naar oudere delen, veel wederkerende bekende dingen als muziek, vijanden en zelfs een identiek zelfde gebied met de N64 Whomp's Fortress. Heeft z'n voor- en nadelen, voordeel is natuurlijk 't gevoel van herkenning en in mijn geval nostalgie maar anderzijds leunt ie wellicht iets te vaak op die oudere delen dan het eerste Galaxy deel.

Misschien ben ik een van de erg weinigen, maar het Yoshi gedeelte viel me best een beetje tegen. Is me opgevallen dat ik de levels waarbij hij essentieel is relatief minder leuk vond dan andere. Qua gameplay natuurlijk even subliem, maar toch ietsjes minder magisch dan het eerste deel omdat je het allemaal al 's een keer gezien hebt natuurlijk.

avatar van thoyouknow1980
Beter kan bijna niet
Heerlijk speelbare platform game,met lekker veel levels en kleurrijke verwarmende graphics.
Als ik Mario games speel is het vaak met een glimlach en hiervan krijg ik een hele brede

avatar van bettafish14
bettafish14 schreef:
top spel, goed geplaatste sfeer, de wii volgt je bewegingen goed ( bij mij dan), leuk verhaaltje.
wel jammer dat ze niet verder gegaan zijn waar super mario galaxy 1 opgehouden, want in dit spel is super mario galaxy 1 niet gebeurd dat is 1 minpuntje,maar daar ga ik geen punten voor aftrekken want het is gewooon een top game.

Oef ik word oud zeg, zat nog op de middelbare school, goede oude tijd .... bijna 11 jaar geleden alweer. Nog steeds een top game, die hopelijk (verwacht het niet) ooit opnieuw uitkomt op de Switch. Zonde dat ze deze niet bij de 3D remaster hebben gestopt voor de switch, dan was het plaatje compleet geweest. 5* toen en nu.