Super Mario Galaxy 2 (2010)

Nintendo Wii

Ontwikkeld door Nintendo

In Super Mario Galaxy 2 kruipen spelers andermaal in de huid van Mario. De game zal de speler veel nieuwe uitdagingen bieden, op diverse planeten waarop de speler onder andere Yoshi ontmoet. Met behulp van verschillende gekleurde Yoshi's kun je nieuwe avonturen beleven. Elke kleur Yoshi, een kleur die bepaald wordt door het eten van bessen, heeft andere eigenschappen. Dankzij het verschil in zwaartekracht en opzet kom je steeds nieuwe puzzels tegen.

ok ik moet ze allebei nog spelen dus ik zou het niet weten [/quote]

maar 1 is ook goed dus ik zou ze allebei spelen

[quote=

ok ik moet ze allebei nog spelen dus ik zou het niet weten [/quote]

ze zijn allebei goed dus ik zou ze allebei spelen

avatar van youngtick
wolly schreef:
ok ik moet ze allebei nog spelen dus ik zou het niet weten

maar 1 is ook goed dus ik zou ze allebei spelen [/quote]

dat geloof ik dolgraag wanneer het zover is ga ik ze allebei aanschaffen

goed plan

avatar van rockgamer
is dit niet voor het eerst dat er 2 grote mario spellen komen op 1 console ?
op de gamecube had je mario sunshine, op de nintendo 64 super mario 64, en nu heb je 2 ' grote ' mario games,

als jullie begrijpen wat ik bedoel

avatar van SilverGun
De NES had natuurlijk Bros. 1 t/m 3 en op de SNES verschenen World en Yoshi's Island. Het is wel voor het eerst dat er meer dan één 3D Mario uitkomt op dezelfde console.

avatar van avdj
Voor de eerste keer sinds de SNES (2 Mario games) en NES (de 3 Bros. games) brengt Nintendo zoveel Mario spellen uit op één console. Tel New Super Mario Bros. Wii gerust mee en je komt wederom op drie. Na twintig jaar wachten worden Nintendo fans op hun wenken bediend.

Want wat een ongelooflijk goed spel is Super Mario Galaxy 2 geworden! De nieuwe power-ups werken fantastisch en maken nieuwe elementen mogelijk. Vooral Cloud Mario vind ik fantastisch. Toegeven, met Super Mario Sunshine kon je wolkjes vergroten met je FLUDD systeem maar dat is eigenlijk niet te vergelijken.

Het grootste pluspunt ten opzichte van deel 1 is het spelen met Yoshi. De drie power-ups zorgen ook nog eens voor een meer functioneler dino dan ooit. Jammer dat Fly Mario (hommage aan SM64) en Ice Mario ditmaal ontbreken. Verder vond ik Rosalina's ruimtestation interessanter om te ontdekken dan het Spaceship in SMG2.

Slechts kleine minpunten want voor de rest kom ik superlatieven te kort. Omdat je deze keer Green Stars kunt vinden is de totale speelduur ongekend lang. Veel lijken vrij simpel maar als je ze eenmaal gevonden hebt zijn ze vaak slecht bereikbaar. Omdat je niet de hele galaxy's hoeft te spelen kun je ze, als je in vorm bent, trouwens razendsnel achter elkaar halen.

Ook zijn er weer volop knipogen naar het roemruchte verleden. Zo is Whomp's Fortress uit SM64 in een nieuw jasje gestoken, evenals een '2D' level uit SM Sunshine. Verder komen een aantal bazen uit SMG1 terug in een nieuwe set-up. Om de tune uit Yoshi's Island niet te vergeten.

Maar het blijft toch het zwaartekracht systeem waarmee dit spel zich onderscheid van de grauwe massa. Soms loop ik gewoon wat rondjes om te genieten van de ongekende gameplay mogelijkheden. Vrijwel alle Mario games vind ik goed tot fantastisch maar dit is de grootste tot nu toe.

Overal las ik trouwens dat dit spel moeilijker is dan deel 1 maar dat heb ik niet echt gemerkt. Waarschijnlijk komt het omdat ik SMG1 plat heb gespeeld en daardoor een voorsprong heb. Vrijwel alle sterren (Ultimate Run heb ik nog niet gedaan ) heb ik binnen 30-50 minuten kunnen halen.

Ik stop met schrijven. Deze game laat zich niet in woorden vatten maar moet gewoon gespeeld worden! Dikke 5* en een groot compliment aan Nintendo.

avatar van rockgamer
ja new super mario bros wii kan je inderdaad ook meetellen als je de bros spellen op de nes ook meetelt, de wii heeft dus erg veel mario platform games, en ik denk dat er nog meer komen !
zal ook komen omdat de nieuwe consoles veel langer meegaan, ze verwachten dat de nieuwe consoles pas over een paar jaar komen, dan bestaan ze onderhand 10 jaar !

avatar van ManMetPet
Ik heb het spel al niet meer gespeeld sinds de zomer, maar ik moet ik er toch weer eens mee beginnen, want het is zo'n leuk spel.

Om eerlijk te zijn ik vind deze beter dan deel 1 het voegt gewoon meer dingen toe.

ManMetPet schreef:

daar ben ik het mee eens, deel 1 is is ook heel goed alleen deze heeft nog net dat ene dat deel 1 niet heeft, dat je op yoshi kan rijden en al die items dat is ook een pluspunt

avatar van avdj
In deel 1 waren er voor mijn gevoel wel wat grotere levels. Verder ben je echt sterrenstelsels aan het ontdekken. Nintendo kiest ervoor om in SMG2 het ruimteschip langs de planeten voort te bewegen. Hierdoor heb ik zelf minder het gevoel daadwerkelijk in de ruimte te zijn. En de Purple Coin Challenges waren van origine bedoeld om sommige levels nog eens volledig uit te kammen. In dit spel zijn ze toch wel een stuk makkelijker.

Overigens zal het mij niet verbazen als later dit jaar deel 3 zal worden aangekondigd. Beide spellen worden gezien als de beste aller tijden, waarom dan niet nóg een keer alles uit de kast halen? Op de NES heeft dat aardig uitgepakt... Het zal een knallend afscheid van de Wii kunnen betekenen.

avdj schreef:

ik hoop wel dat er een deel 3 komt

JVT
ik ook! Maar dan wel een dat je kan spelen met een classic controller. of desnoods een op de 3ds.

avatar van Niinoke
wolly schreef:
[quote=

ok ik moet ze allebei nog spelen dus ik zou het niet weten

ze zijn allebei goed dus ik zou ze allebei spelen [/quote]

Moet ze ook allebei nog spelen, nu net op SMG 2 begonnen, maar ik denk dat ik beter eerst SMG 1 speel hehe....

AvMerode
Galaxy is echt puur bedoeld voor de jonge doelgroep, vrolijke sfeer, lekkere muziek en geluiden en retro game-play gecombineerd met hedendaagse platform game-play.
Het is alleen niet mijn cup of tea, ik ben gek op retro en vrolijke games maar qua moeilijkheidsgraad ligt het bij mij wat te laag, soms zijn er wel een paar pittige stukjes maar grotendeels speel ik dit met de ogen dicht.
Heb galaxy 1&2 dan ook al verkocht, zijn goede games voor een bepaald doelgroep maar is mij gewoon te makkelijk en het heen en weer slingeren met die wii remote en nunchuck hing mij op het laatst ook de strot uit.
Had liever een volledig 2d mario gehad zoals ze dat met donkey kong country hebben gedaan.

JVT
een 2d mario is er toch? NewSuperMarioBros.wii en eentje voor de DS.

Dat dit voor de jongere doelgroep is ben ik niet met je eens, ben zelf 25 en vind Mario Galaxy werkelijk een geweldig spel. Echt geniale levels , en dan die hele mario sfeer maken dit spel tot een absolute topper.

avatar van Cassevis
[quote]AvMerode schreef:

Een duistere mario game lijkt mij ook wel wat, net zoals met jak and daxter, van een vrolijk eerste deel naar een wat duistere platformer met jak 2: renegade.[/quote

Een duister mario werkt gewoon niet. Dat verpest de juist nu zo goede sfeer.

AvMerode
Cassevis schreef:
Een duister mario werkt gewoon niet. Dat verpest de juist nu zo goede sfeer.

Hoeft niet, het hangt ervan af, een duistere mario met X-rated (boven de 18) materiaal of gewoon een mario met een niet extreem vrolijke sfeer en controller functie waardoor er misschien nog meer mensen een wii gaan kopen.
Een soort van pulp achtige mario lijkt mij leuk, intro filmpje met Mario, lekker vrolijk, ineens is het cut (filmset), mario heeft scene verknoeid en steekt een sigaret op, uit het niets ineens breekt de hele hel los.
Nu is het for real en mario doet wat ie doen moet, hack&slash actie game met platform elementen, duistere sfeer, bloed, lekkere vrouwen, lekkere one-liners (zijn stem is nu zwaarder, geen piepstem omdat ie niet op filmset is) en nog veel meer (klinkt als duke nukem) dat zou wel aanslaan denk ik.
Nintendo heeft ook genoeg 18+ games uitgebracht dus het zou kunnen, dan moeten ze de naam Mario er alleen niet aan vastplakken.

avatar van rockgamer
Avmerode, dat spel dat je zojuist bedacht heb klinkt echt mega vet ik zou het zeker kopen

avatar van Onderhond
Wie het eerste deel niet gespeeld heeft mag zich toch aan een aardige challenge verwachten. Alle 242 sterren verzamelen houdt je wel even zoet. Pas echt op het allerlaatst had ik het idee het spel echt onder controle te hebben.

Niet omdat de controls niet zouden werken, eerder gewoon doordat de gameplay toch aardig gevarieerd is en er verrassend veel moves en variaties in het spel zitten voor wat eigenlijk een simpele platformer hoort te zijn.

Visueel erg mooi (al moet je echt wel van het stijltje houden), ook de soundtrack valt in diezelfde categorie. Nintendo bewijst eens te meer dat ze qua platforming skills nog steeds de richtlijnen uitzetten.

4.5* en een uitgebreide review

avatar van rocketzero
Dit is nou een top spel!

Complimentjes voor de makers

rockgamer schreef:
is dit niet voor het eerst dat er 2 grote mario spellen komen op 1 console ?

als jullie begrijpen wat ik bedoel

op de ds ook nog,
+ new. super mario bros
+ mario kart ds
en vind ik zelf:
+ Super Mario 64 ds

spelfreak
nouja op de ds kinda mario kart noem ik niet de grote mario game
new super mario bros is de grote van de mario 64 ds ook niet echt omdat het een remake is
en het is sowieso de eerste keer at er 2 3d mario's verschijnen

avatar van jerom1234
Ik vond deze eerlijk gezegd een beetje tegenvallen!
Het was niet wat ik had verwacht, ik had gehoopt op iets nieuws, niet het halve spel hetzelfde!
Alleen het alllerallerlaatste is SuperMoelijk!

avatar van jerom1234
Er zijn een stel gasten die zo technisch zijn dat ze het spel gehackt hebben. Zij hebben er voor gezorgd dat je een splitscreen hebt: Player 1 speelt met Luigi en player 2 met Mario. Tegelijk!
Kun je anders opzoeken op Youtube!

avatar van Cassevis
Misschien idee voor een eventuele Super Mario Galaxy 3?

avatar van jerom1234
Lijkt me wel leuk! Dat je speciale multi-player levels hebt waarbij je moet samenwerken. Ofzo!

avatar van bettafish14
Nou ik vond het idee wel leuker van galaxy 1 op die soort platform, ik vond dat marioschip niet super leuk, het spel wel hoor

avatar van creepy_one
Dit is een heerlijk spel. Ik had alle sterren + groene sterren op die laatste 2 of 3 na die zijn best wel erg moeilijk om te krijgen als ik eerlijk ben, maar ik heb nu 0 sterren omdat de Wii omgebouwd is en alles save-games moesten wel verwijderd worden anders zou het niet lukken.

avatar van bettafish14
Mooie score die 4,33 nu nog iets meer stemmen dan kan die de top250 in waar die hoort.