Donkey Kong (1981)

Amstrad CPC / Apple II / Arcade / Atari 400/800/XL/XE / Atari 7800 / ColecoVision / Commodore 64/128 / Commodore VIC-20 / Game Boy / Intellivision / MSX Series PC / Nintendo 3DS / Nintendo Entertainment System / Nintendo GameCube / Nintendo Wii / Nintendo Wii U / PC / Sinclair ZX Spectrum / Nintendo Switch
single player / multi player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Nintendo
Uitgegeven door Coleco en Nintendo

Pauline is ontvoerd door Donkey Kong. Jumpman (later bekend als Mario) moet in vier levels Pauline redden van deze aap, voordat de tijd om is. Daarbij moet Jumpman vaten, vuurbalen en gewichten ontwijken.

avatar van Kos
Kos
Ik ken deze vooral van die handheld-computerdingetjes? Hoe heten die?

avatar van Pellie
Ik had deze gekocht voor de NES. Binnen 2 dagen was ik 'm alweer beu.
Een saai, simpel spel.

avatar van kArIzMa_TuRk
Kos schreef:
Ik ken deze vooral van die handheld-computerdingetjes? Hoe heten die?
Atari, dacht ik zo...

avatar van tovenaar
kArIzMa_TuRk schreef:
Atari, dacht ik zo...
Nee, de Nintendo Game & Watch was dat. Gaaf oranje computertje, veel mee gespeeld vroeger.

avatar van psychonaatje
Zie hier voor die Game & Watch-dingen. Ik heb er nog 1 van Donkey Kong Junior liggen.

avatar van Kos
Kos
Jaaaaaa, die dingen waren kickass.

Keertje opzoeken op ebay. .

avatar van Foetsj_NL
Hoe kan deze klassieker in de Flop 100 terecht zijn gekomen ?

avatar van W B
W B
psychonaatje schreef:

Geweldig. Deze heb ik al minstens 15 jaar niet meer gezien Valt dit gewoon onder Nintendo Entertainment System?

Muffinhead
neej heeft verder niks te maken met de NES

je kunt ze zien als vroege voorlopers van de Gameboy en DS ( er zijn er aardig wat met twee schermen.)

avatar van tsjidde
Ik kan iedere gamer aanraden om de film The King of Kong (2007) te kijken.

Het spel Donkey Kong, of beter gezegd de strijd om het wereldrecord voor dat spel, is het hoofdonderwerp van deze bijzonder vermakelijke documentaire.

Game_Kaza
Deze game is te spelen in Donkey Kong Country als mini-game. En daar heb ik het wel meerdere malen gespeeld.
Blijft een klasieker maar tegenwoordig zijn wij andere soort games gewend. Inderdaad zie ik dit als een mini-game.

3 sterren.

avatar van Jim Carrey
Leuk spel maar niet overdreven goed van Donkey Kong, Ik vind dan ook de andere spellen van Donkey Kong véél leuker deze was dan wel nog te doen maar voor mij eerlijk gezegd meer niet.

tsjidde schreef:
Ik kan iedere gamer aanraden om de film The King of Kong (2007) te kijken.

Bedankt voor de tip tsjidde, was idd een erg leuke docu...
"Work is for people who can't play videogames!"

Chasing Ghosts en High Score ook maar even op m'n to-see lijstje gezet.

avatar van ewalk
Was toentertijd grensverleggend! Met een kameraadje naar de plaatselijke snackbar, patat pinda bestellen en dan spelen maar!

avatar van Mega Man
Deze oorspronkelijke Atari game werd samen met Mario Bros later over gezet naar de NES onder de Black Box collectie.

Haha wat een game...zo simpel maar wel erg verslavend! Je hebt er meerdere versies van gehad. De game ziet er natuurlijk niet meer uit, maar het blijft verslavend denk ik. Al moet ik zeggen dat ik hem al misschien wel 10 jaar niet meer heb gespeeld.

avatar van wiiplayer
Is dit soms geen klassiek spel of zo??

Game_Kaza
Juist wel. Een grote aap die tonnetjes gooit naar een mannetje, waarbij dat mannetje punten krijgt ls ie eroverheen springt. Maarja vandaag de dag zijn er internet-spelletjes die groter zijn dat dit. Toch blijft het de erentitel "klasieke-game" houden.

avatar van stranded
En toen was er de NES wat een doorbraak was dat. Dit spel was toen revolutionair. Dit zag er zoveel mooier uit dan de games die hier voor waren. De gameplay was niet veel anders dan andere spellen die op de markt waren. Alhoewel dit iets meer diepgang had veel gespeeld dit en gewoon hartstikke leuk.

riczz
wel een leuk spel maar moeilijk om te beheersen hoor

Muffinhead schreef:
neej heeft verder niks te maken met de NES

Het was inderdaad op twee schermen. Kapot gespeeld!

Muggsy
If anybody wants to see, there's a Donkey Kong kill screen coming up.

avatar van glimlicht
Zonder twijfel een klassieker maar vond het spel vroeger al niet zo boeiend. Nu dus even weer gespeeld en dat is niet veranderd. Ik heb hem voor de NES samen met Donkey Kong Jr op één casette. DK Jr vind ik wel wat leuker dan de originele. De geluidjes blijven natuurlijk fantastisch

Meer landjes/variatie hadden mij heel blij gemaakt, maar ach ik ben verwend geworden door andere titels.

*2,5

avatar van Cassevis
Jullie kunnen wel zeiken over dit spel maar het is wel uit 1981

avatar van René.
Heel goed spel, voor die tijd.
Ik was als 6 jarige dolblij als ik weer even mocht gamen van m'n ouders, die toen nog hoopte dat ik geen gamenerd zou worden.

SouthParkFan
Wat een laag gemiddelde voor zo'n geweldige klassieker.

Zeer vermakelijk op de Game Boy: Piramides, Jungle, de Ijstijd, ... ettelijke minigames/levels verspreid over verschillende omgevingen/werelden. Telkens moest je de sleutel naar de deur weten te brengen als Mario. Vond deze eigenlijk stiekem leuker dan de Supermario games, door de opeenvolging van verschillende kleinere levels. Heerlijk ook de muziekjes om nu terug te kijken op youtube.