Risen (2009)

PC / Xbox 360 / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Piranha Bytes
Uitgegeven door Deep Silver en THQ Nordic

Risen speelt zich af in de Middeleeuwen op een vulkanisch eiland in de Middellandse Zee waar plots de rust wordt verstoord door de komst van een hoop wilde beesten en vreemde wezens. Het verhaal van Risen ontvouwt zich in vier hoofdstukken en biedt meerdere manieren waarop het verhaal zich ontwikkelt, dat wordt beïnvloed door persoonlijke keuzes en acties van de speler.

avatar van Dopa
Met Risen hebben de mensen van Piranha Bytes dit keer op kosten van Deep Silver wederom een erg sterke rpg neer weten te zetten. De kleurrijke wereld van Risen is levendig, sfeervol en voorzien van tal van prachtige uitzichten. De verschillende personages die je tegenkomt, hebben vaak een eigen karakter. Hetgeen ook van invloed is op de quests die je oplost en de keuzes die je maakt in het spel. Die keuzes zorgen er op hun beurt weer voor dat je het spel via verschillende paden kan doorlopen.

Het verhaal is opgedeeld in vier verschillende hoofdstukken. Daarbij valt op dat de eerste twee hoofdstukken voornamelijk zijn bedoeld om jezelf op verschillende gebieden te ontwikkelen. Zo kan je verschillende vecht technieken leren en verbeteren. Maar ook kan je met behaalde learning points andere disciplines aanleren, zoals het kunnen kraken van sloten, of het zelf kunnen brouwen van healthpotions. De manier waarop en waaraan je die learning points besteedt, bepaald in hoge mate hoe je het spel zal gaan uitspelen.

Door het oplossen van quests en het doden van monsters, krijg je experience points als beloning. Bij een bepaald aantal behaalde experience points, groei je een level hoger. Bij het behalen van een hoger level, krijg je learning points. Klassiek systeem voor een rpg dus.

De quests zelf zijn zeer uiteenlopend. De side quests zijn er in grote getale aanwezig. Soms is enig puzzelwerk vereist, vaak ook wat speurwerk. Ook bij de side quests is de ontknoping vaak verrassender dan verwacht. Bij sommige, wat grotere side quests zijn leuke vertakkingen van het verhaal ingebouwd. Ook hierbij zijn bepaalde keuzes die je maakt doorslaggevend voor hoe je de rest van de verhaallijn zal voltooien.

Maar het draait natuurlijk om de main quest, die is opgedeeld in een aantal onderdelen. Ook bij het oplossen van ieder onderdeel van die main quest, word je beloond. En wel op zo'n manier dat het past bij het verhaal en bij de keuzes die je eerder hebt gemaakt. De mensen van Piranha Bytes hebben de hoofdlijn van het verhaal, die zich via de main quest voltrekt, op een ingenieuze wijze in elkaar gezet en vermengd met alle side quests. Ondanks het feit dat de wereld van Risen qua oppervlakte beperkt is, weet men die ruimte perfect te benutten en kom je als speler pas op bepaalde plekken wanneer de tijd daar rijp voor is. Zonder dat dit als een belemmering aanvoelt, integendeel. Risen blijft in eerste instantie een free roaming rpg. Maar er is een lineair aspect in verwerkt en dat zorgt ervoor dat het verhaal tempo houdt en niet gaat vervelen. Als je eenmaal in het verhaal zit, wil je het ook echt helemaal ondergaan.

De eerste twee hoofdstukken kan men zien als het gedeelte waarin jij als speler bekend wordt gemaakt met de wereld en met de mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen en een bepaald pad te kiezen. Beetje bij beetje kom je er achter wat er aan de hand is op het eiland en wat er van je verwacht wordt.

Het derde en het vierde hoofdstuk zijn inderdaad, zoals BoordAppel al aangaf, meer lineair van aard. het gaat dan steeds meer alleen nog maar om de main quest draaien. Wat mij betreft juist een goede zaak. Het spel spitst zich steeds meer toe op het grote einde en daarvoor is zoveel te doen dat het wat mij betreft een goede zaak is dat er twee hele hoofdstukken aan zijn gewijd. Vooral hoofdstuk drie vond ik erg spannend, verrassend en heerlijk om te spelen. Bij het spelen van hoofdstuk vier heb je al je opgebouwde ervaring en ontwikkelde technieken nodig om het spel uit te spelen. Al met al heeft men het hele verloop van het spel op een zeer logische, samenhangende manier invulling gegeven.

De vijf sterren die ik Risen eerder had gegeven, houden echter niet volledig stand. Het was nét iets te dun om te kunnen tippen aan rpg's als Gothic 2 en The Witcher. Maar toch, het spel is op een uiterst goed verzorgde manier in elkaar gezet. De omgeving, het klimaatsysteem (met zo nu en dan een stevige storm), de specifieke aard van een aantal npc's en zeker ook de muziek en geluidseffecten dragen allen bij aan een prachtig sfeertje. Ook een aantal verrassende wendingen in het verhaal zorgen voor veel beleving.

En dat is waar de mensen van Piranha Bytes nou zo goed in zijn; om een spel neer te zetten waar je helemaal in op kan gaan. Een erg levendige wereld waar je een tijd lang vertoeft, jezelf ontwikkeld en werkt naar een langverwachte climax.

Als laatste nog een niet onbelangrijk detail: na het uitspelen van Risen wordt via een voice-over van het 'spelerskarakter' zelf aangegeven dat het niet bij dit ene deel zal blijven.

avatar van BoordAppel
BoordAppel (moderator)
Ik plaats toch nu maar een recensie want het ziet er niet naar uit dat ik deze game binnen afzienbare tijd nog eens ga spelen. Dat ligt aan externe factoren maar helaas ook aan de game zelf.

Wat ik zo goed vind aan Piranha Bytes' Gothic 2 (hun beste game wat mij betreft) is de grote replayability. In de wereld van Gothic 2 waren er erg veel sidequests te vinden die voor elke factie anders waren. Dat is bij Risen ook het geval maar het beperkt zich zo op het eerste gezicht alleen tot de eerste twee hoofdstukken. Daarna vervalt Risen in een lijnrechtige dungeon crawler. Het blijft redelijk leuk maar het is niet meer wat ik van een Piranha Bytes game verwacht, de vrijheid is dan helaas verdwenen en er valt maar weinig meer te ontdekken. Dit was bij Gothic 2 ook het geval, alleen duurt het einde bij Risen drie keer zo lang.

Dat ontdekkingsaspect is in Risen ook niet zo best uitgewerkt. In de eerste twee hoofdstukken heb ik vooral het eiland verkend. Een erg leuke bezigheid. Wat mooie locaties bekijken, wat leuke loot vinden, vechten met monsters en af en toe rennen voor je leven omdat er monsters zijn die je met één slag kunnen vermorzelen. Maar wat bleek nu later: elk stukje van het eiland zal je bezoeken in de loop van de main quest! Hierdoor gaat het ontdekkingsaspect verloren. Bij Gothic 2 waren er veel plekken die je nooit zal zien als je alleen de main quest volgde.

Ik maak erg veel vergelijkingen met Gothic 2 maar ik ben gelukkig niet de enige: de makers doen dat namelijk ook. Van de verschillende facties (magiërs, bandieten en de wet) tot de monsters (wolven, grote wormen, lizardmen), het heeft er wel erg veel van weg. Piranha Bytes heeft gezegd dat ze de mogelijkheid (of noodzaak) om een nieuwe wereld te creëren met bijbehorende lore met beide handen zouden aanpakken maar wat mij betreft hebben ze dat niet voldoende gedaan. Risen voelt iets teveel als Gothic IV.

Gelukkig heeft Risen ook zijn goede kanten. Zo is de combat een enorme stap voorwaarts ten opzichte van Gothic 3. Op het eerste gezicht lijkt die vrij eenvoudig met slecht één knop om te slaan maar naarmate je langer speelt zal je merken dat de combat toch een stuk dieper gaat. Zo moet je op het juiste moment klikken om combos vloeiend te maken en leer je ook langere combos en kan je aanvallen van vijanden onschadelijk maken. De combat AI van de vijanden is erg goed. Elke vijand heeft zo zijn eigen tactieken die je zal moeten bestuderen om ze te kunnen verslaan, simpel button bashen resulteert meestal in de dood.

En daar komt een ander positief punt van Risen bij kijken: de game is onvergeeflijk, zeker in de lagere levels. In een tijd waarin games steeds gemakkelijker worden is dat een verademing. Je begint echt als een absolute nobody die nog geen strontvlieg kan verslaan maar naarmate je meer experience krijgt, je vechttechnieken opwaardeert en je doorhebt hoe vijanden reageren wordt het steeds gemakkelijker, al blijft de game altijd een uitdaging, ook op de latere levels. Vaak saven is het devies.

Ook niet onbelangrijk voor een RPG: de quests zijn erg goed uitgewerkt in Risen, zeker in de eerste twee hoofdstukken. Er zijn vaak meerdere oplossingen en kanten te kiezen. Deze kunnen dan ook weer invloed hebben op de latere verloop van de game op de korte termijn. Dit had ik graag iets uitgebreider gezien maar een begin is er in ieder geval gemaakt.

Het grootste pluspunt aan Risen zijn misschien wel de graphics van de omgevingen. Het opspattende water, het dikke bladerdek, de zompige moerassen, het zonlicht dat door de bomen schijnt, echt alles ziet er schitterend uit. Het zorgt ervoor dat je helemaal in de game opgaat en af en toe even gewoon gaat stilstaan om de zon onder te zien gaan bij een mooi vergezicht. Ook de vormgeving van de wezens (ook al is het grootste gedeelte van Gothic gejat) is erg mooi. De mensen vallen er wat bij tegen, zeker als je met ze gaat praten. De vrouwen zien er al helemaal niet uit, een oude kwaal van Piranha Bytes. Ook zijn sommige animaties niet helemaal gelukkig, springen ziet er bijvoorbeeld erg onnatuurlijk uit.

Nog een laatste puntje van kritiek: de game lijkt toch niet helemaal af te zijn. Na de eerste twee hoofdstukken wordt het vrij rechtlijnig met als dieptepunt de eindbaas. Best leuk om te doen maar het hoort niet thuis in een RPG als Risen, er is namelijk maar één manier om hem te verslaan en elk personage zal dat doen met hetzelfde armor en hetzelfde wapen. Daar had meer aandacht aan besteed moeten worden, net zoals aan het testen van de game. Technisch heb ik niet veel bugs gezien maar gameplaybugs die er bijvoorbeeld voor zorgen dat de boog en kruisboog niet werken zoals zou moeten zijn wel ergerlijk.

Misschien klink ik in deze review wat te negatief maar ik weet waartoe Piranha Bytes in staat is en ik verwacht die kwaliteit ook overal in terug te zien. Uiteindelijk heb ik me wel prima vermaakt met deze game en dat zal ik over een tijdje waarschijnlijk ook wel weer doen. Helaas voel ik niet de behoefte om de game onmiddellijk weer te gaan spelen, iets wat ik bij Gothic 2 en zelfs Gothic 3 wel had. Ik heb wel goede hoop voor een sequel want Risen heeft zeker potentie. Als het geheel iets meer los gaat van de Gothic lore, het verhaal beter uitgewerkt wordt en er meer te ontdekken valt zal Risen 2 een echte topper kunnen worden.

avatar van woeler82
Ik heb de game voor 1 of 2 jaar terug gekocht, was eraan begonnen en vond in het begin best wel moeilijk in de normale mode, ben toen gestopt
Nu ben ik die opnieuw aan spelen, is nog steeds in begin wat moeilijk maar heb toch doorgezet, na level 5 of 6 ging het toch beter.

Naarmate ik vordert ging het steeds beter, ik vind het een supergame.
Ben nu al zeker 80 uur aan spelen, moet zeggen zeer verslavend.
Een klein minpunt heb ik wel , soms als je springen wilt of klimmen kan het tot een crash komen
maar dat komt niet vaak voor, ik geloof tot nu toe 4x
Ik zit nu in de laatste episode en vindt het gewoon geweldig

Grafisch heb ik er weinig op aan te merken , misschien komt dat ik een 8 core heb en een 4gb
grafische kaart met 16 gb geheugen