Spear of Destiny (1992)

Alternatieve titel: Wolfenstein 3D: Spear of Destiny

Ontwikkeld door id
Uitgegeven door Activision en FormGen

Je speelt als agent B.J. Blazkowicz gedurende de Tweede Wereloorlog. De Nazi's hebben een waardevol voorwerp, de Spear, uit Versailles ontvreemd en verborgen in het goed beveiligde Castle Wolfenstein. Volgens de legende is degene die de Spear bezit onverslaanbaar. Neem het op tegen Hitler en zijn troepen om de Spear terug te krijgen.

RE123
geweldig vervolg op wolfenstein 3d

Behoorlijk vervolg inderdaad. Toch minder gespeeld dan Wolfenstein 3D zelf, dat me meer pakte dan deze.

avatar van Thomas83
Wow, is deze nu pas toegevoegd? Ik dacht dat ie gewoon onder de andere Wolfenstein werd gerekend eigenlijk.
Zo heel precies weet ik ook niet meer de verschillen tussen de verschillende delen. Volgens mij was het niet veel meer dan een ander uiterlijk van de levels en andere vijanden, toch?
Voorlopig hou ik het maar op hetzelfde cijfer als wat ik heb gegeven aan de voorganger.

RE123
nou dit is het vervolg op wolfenstein 3d

Een prequel zelfs. Meer van hetzelfde. Volgens mij is er één nieuwe vijand te vinden en een paar nieuwe bazen, verder is alles hetzelfde.

zombiefreak
vind hem net wat beter dan wolfenstein 3d gewoon geniaal spel dit

avatar van The_CrY
Wolfenstein 3D: Spear of Destiny. Een opvolger, een uitbreiding, of slechts een mappack? Tsja, het internet lijkt er niet over uit te komen, maar één ding is zeker, het voegt enorm veel toe aan de Wolf 3D ervaring om Spear of Destiny door te spelen. Dit keer geen episodische basis, maar één-en-twintig sterke levels met verrassend sterke thematische verdeling. Nieuwe bosses zijn toegevoegd, maar geen nieuwe vijanden, helaas. Dat mag de pret niet drukken. Deze levels zijn misschien nog wel sterker dan de levels van Wolfenstein 3D. Vooral de secret levels zijn fantastisch slim in mekaar gezet, en als je eenmaal in de kasteellevels komt gaat de intensiteit zwaar omhoog. Hoogtepunt is het gevecht met de Übermutant en daarna, op de ramparts, met de Death Knight, voordat je de Spear of Destiny pakt en naar de hel wordt gestuurd om de Angel of Death te verslaan en zo jezelf als waardig te laten bestempelen. Zouden die spoilertags nodig zijn voor een game uit 1992? Ach ja. Ja, dit is het element van Wolfenstein dat MachineGames tegenwoordig helaas een beetje heeft weggedrukt, maar goed, daar hebben we eigenlijk Doom voor natuurlijk.

De Steam versie komt met de zogeheten Mission Packs, genaamd Return to Danger en Ultimate Challenge. Beiden zijn niet gemaakt door id Software, maar door FormGen. Ze fungeren meer als mods dan als volwaardige uitbreidingen, maar beiden zijn minstens net zo lang als Spear of Destiny zelf en volgen exact dezelfde layout. Om wel wat verschil te creëren hebben dezen volledig andere texturen, zijn de wapens blauw gekleurd, heeft alles nieuwe geluidseffecten, en hebben ook de vijanden nieuwe sprites. Het internet laat zich heel negatief uit over deze Mission Packs en dat is niet gek. Ze zijn prima doorspeelbaar met de automap die ECWolf meebrengt, maar gezien deze levels vrij onlogische layouts hebben zonder duidelijke thema's, alsmede veel vereiste items achter secret walls stoppen, is dit toch gemakkelijk slecht leveldesign te noemen. Zeker omdat je negen van de tien keer de uitgang op een onlogische plek tegenkomt zonder het hele level door te hoeven; een andere keer vind je een diep verstopte uitgang wat juist de enige uitgang blijkt te zijn. Ach ja, voor een keer wel leuk, vooral omdat de nieuwe geluidseffecten wel leuk zijn. Vooral de chain gun klinkt een stuk prettiger hier dan in vanilla Wolfenstein 3D.