Mass Effect 2 (2010)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door BioWare
Uitgegeven door Electronic Arts

Na het verslaan van Saren en zijn Leger Geth's wordt het heelal voor de mensheid nog duisterder. In de onheilspellende uithoeken van het universum verdwijnen op mysterieuze wijze meerdere mensen die voor de alliance werken. Men besluit om Shepard en zijn team er heen te sturen om deze verdwijningen uit te zoeken, maar na aankomst blijkt het al snel een zelfmoordmissie te zijn. Ternauwernood weten ze te overleven, maar zwaar gehavend is het nog maar de vraag of ze ooit nog levend thuis zullen komen.

bro
Mijn eerste RPG dat ik speel. En het is leuk, al is het spel-genre op zich wel ongelofelijk overrated...
Heb meer het gevoel een gigantische film aan het bekijken ben. Heb namelijk nauwelijks, of beter gezegd eigenlijk bijna helemaal niet het gevoel dat ik persoonlijk veel invloed op het spel heb. Ik amuseer me wel, maar als ik na een uur of drie hem afsluit heb ik zoiets van: jeezez nice filmpie, nu is het tijd voor een échte game. Zo'n gevoel had ik niet verwacht.
De combat zelf vraagt werkelijk nul komma nul tactische aanpak, of vaardigheid. Gewoon dekking zoeken, rechtdoor op de vijand aflopen en boem boem boem.
Om eerlijk te zijn heb ik wou ik soms gewoon een pak chips naast me pakken en verder kijken. Want ik begon geïrriteerd te geraken bij elke keer dat ik zelf moest bewegen, want meer dan bewegen doe je ook niet. Alles wordt voor jou gedaan. Zelf die "praat-keuzes" zijn voor 50% verwaarloosbaar.
Ook dat resources-systeem waarbij je planeten afscanned, echt irritant.

Voorlopig besluit: mooi verhaal, en het boeit wel. Maar eigenlijk is dit geen game niet meer. Dit is zo'n typische feel-good-game waar de gamers zich goed gaan voelen door de dingen die ze verwezelijken, terwijl dat eigenlijk alles gewoon voor je neus ligt.

kiriyama
ME2 is ook helemaal geen echte RPG. Het is een semi-WRPG die meer om actie draait. Puur op dit spel kan je het hele genre niet afdoen als overrated.

avatar van Brains
Mass Effect 2 is geen pure RPG en helemaal niet representatief voor het genre, dus schrijf het niet te snel af .

kiriyama
Je keuzes hebben zeker invloed. En ik snap niet zo goed wat uitdaging met genre te maken heeft.

bro
Maar als Mass Effect 2 méér actie bevat dan gewone RPG's dan ga ik RPG's juist wél gaan afschrijven. Wel op een persoonlijke mening-manier Het is dus mijn ding niet. Ook al ben ik geen actie freak...Maar zit er geen actie in, dan moet er een tactisch element inzitten, of effectieve gameplay (zoals racen, platform,....)
En de gebrekkige uitdaging gaat puur om wat er in Mass Effect 2 gebeurt uiteraard. Sorry voor onduidelijkheid

En nja, keuzes in overvloed.... Meer dan links of rechts kun je niet kiezen hoor. Of eerst nummer 4 daarna 2, daarna 5.

avatar van Brains
Mass Effect 2 heeft niet zozeer meer actie. Het is qua actie een shooter en geen RPG. Ik begrijp volledig wat je bedoeld in je kritiek, maar ik kan je garanderen dat je Mass Effect 2 in geen enkel opzicht kan gebruiken als representatie voor het RPG genre. Het is namelijk meer een shooter dan een RPG in mijn ogen.

bro
Uhu, dat kan, actie en shooting is inderdaad niet hetzelfde. Goed dat je dat zegt.
Het grappige is dat ik onder mijn mede-gamende vrienden het meest belang hecht aan story-telling van ons allemaal. En toch is dit een beetje te eentoning gericht op de story-telling, naar mijn behoefte. Dan ga ik liever lekker lui een filmpje kijken Wat ik over het algemeen vaker doe dan gamen, vandaar misschien dat ik er geen nood aan heb. Films= lui zijn. Games= uitdaging. Game=lui zijn? Naah, dat hoef ik niet.
Nu ja kijk hierbij zal ik in overweging nemen andere RPG's een onbevooroordeelde kans te geven, dat wel

bro
Nou was ik uit verveling wat aan het rond-youtube'n en zag ik dat Mass Effect 3 je de keuze geeft tussen Action, Role playing en Story. Nou dat vind ik fijn om te horen. Dus ik hou m'n bek al

spelfreak
Dik een maand geleden gekocht en vandaag eindelijk uitgespeeld. Ik heb er precies 29 uur en 19 minuten over gedaan. 29:19 uur voor een game die me 15 euro heeft gekost, Yes sir!
Het spel is gewoon geweldig, de graphics zijn goed, de besturing klopt, het verhaal is goed en het spel is in het algemeen gewoon fantastisch.
Ik heb eigenlijk geen zin om een review te typen, doe ik ook nooit voor zo een oud spel. Maar goed, ik ga de rest van de serie ook halen, sowieso!
Maar zou ik alles op xbox 360 kopen en opnieuw beginnen of gewoon me 3 op ps3?

avatar van Griekse God.
Heel veel van je keuzes werken door in de volgende delen. Gewoon alles voor de 360 doen.

kiriyama
Mwah, om ze nou alle twee weer te apart te gaan kopen lijkt me wat teveel van het goede. Daarbij vind ik wat dat betreft deel 3 ook wat tegenvallen. Het is lang niet zo'n samenhangend geheel als bij deel 1 en 2 wel het geval was. Tenzij je een fan bent die echt alles uit de kan wil halen zou ik gewoon 3 voor de PS3 halen.

spelfreak
kiriyama schreef:
Ik zou dan ook niet 3 voor beide console kopen, maar direct 1,2,3 voor xbox 360. 2 is 15 euro extra dan... denk toch dat ik die alle 3 gaan kopen op xbox 360 en in volgorde speel, eer ik deel 1 heb uitgespeeld en weer aan deel 2 begin, ben ik alweer een paar maanden verder.

avatar van TruePimpTingle
Aangezien ik weer eens opnieuw begonnen ben met de mass effect delen (net 1 opnieuw uitgespeeld maar met andere keuzes uiteraard), vroeg ik me af welke DLC voor mass effect 2 interessant genoeg zijn voor een aanschaf.
ik hoorde totzover alleen dat "the Shadowbroker" een hele sterke DLC is, iemand nog andere goede tips/meningen?

MikeMannuh
Shadowbroker vond ik ook de allerbeste. Arrival is daarnaast enigszins belangrijk voor de verhaallijn richting Mass Effect 3. Daarnaast vond ik dat Overlord ook nog een coole storyline erin had. Die 3 zijn wat mij betreft wel essentieel.

Daarnaast vond ik de missie van Zaeed ook nog erg cool. Kasumi is ook wel een leuke character maar de missie was erg kort geloof ik.

Het blijft altijd lastig te zeggen welke DLC het waard is om te kopen. Ik heb er meestal niet zo veel problemen mee een paar euro neer te leggen voor wat extra content, zeker niet als de game zelf erg goed is.

avatar van Brains
Shadowbroker was als enige zijn geld waard. Arrival is essentieel voor het verhaal als je van plan bent deel 3 te gaan spelen, maar verder een vrij matige DLC (Wat mij beteft zet het dus gelijk ook de toon voor deel 3).

avatar van TruePimpTingle
Ik kan trouwens niet vinden waar die DLC van Zaeed is, hij staat niet in de xbox marketplace...

avatar van Griekse God.
Die komt bij de Cerberus Network. Als je die hebt zit Zaeed (en nog wat dingetjes) daar standaard bij.

Finished!

Spoiler:
Al had ik op het einde een zuur gevoel dat de illusive man mij heeft misleid, hehe

gamelord
Fantastische game, eindelijk dan toch maar eens gespeeld, afgelopen 3 weken eerst deel 1 gedaan (3de keer) en nu dan deel 2, daarna deel 3.

Heel veel is veranderd vanaf deel 1, maar de toevoegingen, verdanderingen en tweaks in de game mogen er zijn. naatuurlijk gaat deel 2 meteen verder waar deel 1 mee geeindigd was.
Maar de verhaalijn in deze is dan wel weer harder en grimmiger als het 1ste deel, de zijmissies voegen ook veel toe en natuurlijk de missie van je Teammembers, als ook de missies van je vorige teammembers..sommige vereisen de downloadable content.
Op de star map is ook veel veranderd, nu moet je zowel tanken om verder te komen in de galaxy en daarnaast moet je nu een hele planeet scannen voor grondstoffen die als het goed gedaan wordt ook upgrades voor jezelf en teammembers opleverd.
Over de teammembers nu kan wel gezegd worden, dat ze een slag anders zijn als in het vorige deel..ruig zooitje dit keer. (Hoewel een paar ook als content komen om te downloaden)

De voice-acting is weer als vanouds masterlijk en hier ben ik wel blij dat de grijsachtige filmgrain eruit is,In deel 1 belemmerde het me vaak om uit een hachelijke situatie te redden.
Aan missies daarentegen hoef je in dit deel niet verlegen te zitten er is zat te doen en wanneer je denkt het lijstje wat weggewerkt te hebben komen er weer zat missies bij.

Al met al een fijne game, zit nu op 22 uur, kijken of ik al snel aan deel 3 kan beginnen. Alhoewel ik hoop dat ik van dit deel nog even mag genieten.

Welverdiende 5,0*

gamelord
De game gisteren uitgespeeld, maar wat een trip van 38 uur om dan dat indrukwekkende eind plot te mogen aanschouwen. Episch gewoon.

Die menselijk reaper te mogen bevechten was ook intens..nouja Reaper, meer een oversizede Arnold Schwarzennegger ala Terminator.
Maar die battle mocht er zijn, ondanks je wel moeilijkere tegenstanders had in de game.

Alleen jammer zoals bij Dragon age, is dezelfde moeilijksheids graad van hun Sequels een beetje teleurstellend. Deel 1 op hard gedaan, waardoor ik bij deze de gevechten, dus ook op pauze zetten af entoe..door shift in te duwen en de power-interface te activeren veel minder nodig had.
Hoewel ik niet in de gaten had dat er ook een legendary optie was.

Maar het blijft altijd te gek om te weten, dat bij elke game van Bioware, de powers zo goed zijn te gebruiken, dat elke battle te halen is. Maar als je hun eerdere RPG's gespeeld heb, is hard setting een must om te beleven.

De game zelf was een wel een rit van jewelste, die al gauw de intresse blijft opwekken voor deel 3. Waar ik alweer het begin van heb mogen aanschouwen.

Overtreft deel 1 ruimschoots op het verhaal en epische filmervaring in de games. Maar vond de combat in 1 toch wat beter. Miste vooral bij dit deel de opties voor granaten te kunnen gooien en powers in deel 1 waar je je echt op ingespeeld had, maar dit persoonlijk gemis doet niets af voor dit waanzinnige deel.

Afgespeeld in 49,5 uur.

avatar van 3bdelilah
Ben ermee bezig en na 6 uurtjes (heb net Jack the Convict bevrijd) bevalt deze game mij erg aardig. Ik merk alleen niet zoveel van het RPG-genre, je mocht in het begin zelf een voornaampje kiezen en je krijgt wat puntjes waarmee je je skills kunt uitbreiden en dat is het dan. Op die manier kun je tegenwoordig dan alle games onder RPG scharen. Niet dat het allemaal veel uitmaakt want ik vermaak me goed.

avatar van krokus
Heb de overwinning behaald zonder mijn team compleet te hebben. Ik mis Zaed en/of Legion. Vervelende is dat ik nergens een missie bespeur die nog open staat. Enige optie is opnieuw beginnen. Heb er wel van genoten. De game is wel haalbare kaart, omdat je teamgenoten veel werk voor je opknappen, en je je eigen kan 'drukken' door op de achtergrond te blijven en te overleven. Je team speelt het met ondersteuning van medkits wel klaar tegen de vijand.Soms was ik ondertussen met andere zaken bezig. Dat stuk met die 'Hammerhead' vind ik minder geslaagd door de irritante besturing.

Mee eens, ME3 is een stuk moeilijker, daar heb ik echt de multiplayer training nodig om beter te worden voor SP.

Die Illusive Man vind ik wel een heel hard personage. De naam alleen al.

avatar van Marcellussss
3bdelilah schreef:

Het RPG element zit hem in de keuzes die je maakt en de gevolgen daarvan. Al miste ik ook de customization en exploratie van het eerste deel.

avatar van 3bdelilah
Een erg leuke ervaring, alhoewel niet zo dusdanig erg dat ik ´m de volle pond geef. Wel een erg toffe game, een beetje wennen in het begin maar na een uurtje of 6 erin te hebben doorgebracht ging alles natuurlijker en soepeler. Bla bla bla, ik bespaar jullie een groot verhaal: voorlopig cijfer 4*.

Ik ben alleen niet helemaal tevreden over het einde. Naast het feit dat ik 't best een anticlimax vond, wilde ik dat mijn hele crew het overleefde. Dat gebeurde, op één na: Kasumi. Ben op zich geen trophy hunter en dat boeit mij dus weinig, maar ik vond het wel opmerkelijk dat dat dus gebeurde in een tussenfilmpje terwijl ik daar dus (voor zover ik weet) 0,0 invloed op heb gehad. Ook zonde omdat ik het een toffe character vond. Hoe zit dat? Vast niet de bedoeling aangezien je anders die trophy niet kan halen. For the record, iedereen bij mij was loyaal op Jack na (vanwege een meningsverschil met Miranda en ik koos voor Miranda).

Op naar deel 3!

Volgens mij heeft het gebrek aan loyaliteit van Jack je het leven aan 1 crew-lid gekost. Ik heb ze allen aan het leven gehouden dus het is zeker mogelijk, alleen wordt het lot van je crew leden vóór de laatste missie al beslist, denk ik.

Ik heb ook mijn crew levend gehouden. Het belangrijkste is dat iedereen loyaal aan je is, je alle upgrades aan de Normandy hebt gedaan en je de juiste leden uitkiest voor hun taak.

Grovonion schreef:

Shinobi schreef:

Dat het mogelijk is weet ik, je kunt er immers een trophy voor halen. Dat Jack niet loyaal bij mij was, heeft dan te maken met gebrek aan Paragon op dat moment (toch apart aangezien ik altijd op R2 klikte als ik de optie kreeg) want anders kon ik zeggen dat ze allebei gelijk hadden of dat ze allebei hun mond moesten houden. Op zich raar, want zo´n soortelijke ´you're both right´-moment had ik wél bij Tali en Legion, beiden gewoon loyaal gebleven. Maar bij die eerdergenoemde ruzie kon ik die optie dus niet kiezen.

En alsnog, zou het dan niet logischer zijn dat Jack het niet zou overleven bij mij i.p.v. Kasumi? Ik denk niet dat loyaliteit daar zoveel mee te maken heeft, ik lees telkens weer wat anders op sites. Verder ook niet belangrijk, vond het alleen apart.

Edit: schijnt een bug te zijn als ik een discussie mag geloven. Want als je de ruzie tussen Tali en Legion kunt oplossen, hoor je dat ook met Miranda en Jack te kunnen. Ach ja, het zij zo.