Mass Effect 2 (2010)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door BioWare

Na het verslaan van Saren en zijn Leger Geth's wordt het heelal voor de mensheid nog duisterder. In de onheilspellende uithoeken van het universum verdwijnen op mysterieuze wijze meerdere mensen die voor de alliance werken. Men besluit om Shepard en zijn team er heen te sturen om deze verdwijningen uit te zoeken, maar na aankomst blijkt het al snel een zelfmoordmissie te zijn. Ternauwernood weten ze te overleven, maar zwaar gehavend is het nog maar de vraag of ze ooit nog levend thuis zullen komen.

avatar van Leidenaar187
0,5
ikbenzobang schreef:
Stumpers ga een vrouw zoeken ofiets doe iets nuttigs in plaats van te wippen met een game character

ikbenzobang schreef:

Zo heb ik het nooit bekeken. Maar ineens voel ik me een stumper. Bedankt voor de verlichting

Revision3 > CO-OP

1 van de beste praatjes over Mass Effect 2 IMO. Ze hebben alles overlopen wat ik goed vind en ik krijg zin om opnieuw te beginnen met een andere class.

avatar van Brains
Ik ben nu halverwege de game op Insane. Dat is toch wel flink lastig! Waar je op normal en hardcore je teammates kan laten doen wat ze willen, gaan ze bij insane vooral dood. Je moet ze dan ook tactisch ergens neerzetten, en zelf de controle nemen over hun powers. Wel een erg vette uitdaging

Ravnoss
Nu ik aan een tweede playthrough bezig ben, begint het scannen van planeten me toch wel erg te vervelen en lijkt het puur een vervelende manier om de levensduur van de game wat op te rekken.

Een half sterretje eraf

avatar van rpger
Een iets minder positieve review op Gamebanshee. Ik heb hem inmiddels zelf uitgespeeld na 43 uur en zal mijn eigen mening eens plaatsen.

rpger schreef:

Viel wel een tikje te verwachten. Gamebanshee is natuurlijk een site van en voor redelijk puristische WRPG fans, dat ze het verder opschuiven van RPG naar action game niet echt zouden waarderen lag dan ook wel voor de hand. Verder een degelijk geschreven review, waar ik de waarheid van de kritiek punten wel zie, maar ze zelf vaak niet als negatief heb ervaren.

[Review]

Ik eindigde mijn review van Mass Effect 1 met "Het Effect is er, nu de volgende keer iets meer Massa heren van Bioware". Afhankelijk van je historie met games, je gevoelens over de markt van nu en bovenal je relatie met Bioware games hebben ze dit precies wel of niet gedaan in deel 2.

Bioware legt de lat wederom een stukje hoger voor andere developers. Als je dacht dat Uncharted 2 dat "film" gevoel overbracht, hou je vast voor Mass Effect 2, want die gaat er met een stoomwals overheen. De karakters, de sfeer, belichting, de "zgn facial animation" het is allemaal schitterend. Het iets of wat merkwaardige verhaal is een veel persoonlijker ervaring dit keer. Je leert je teamleden, oud en nieuw, kennen in de nieuwe omstandigheden mede door jou in werking gezet in deel 1, Het besluit om je savegames uit te lezen is daarom een schot in de roos, en hiermee doet Bioware iets wat nog niet eerder is vertoond, keuzes over meerdere game delen laten doorwerken. Het resultaat mag er wezen.

Combat is enorm verbeterd, althans het voelt nu als een degelijke tactical shooter met inspiratie uit games als Rainbow Six Vegas en Gears of War. In combinatie met het gehele concept maakt het de game ook nog eens veel interessanter dan deze. De combat is intenser, moeilijker en vereist beter gebruik van je wapens en talenten. Echter 40 uur+ een shooter spelen, afgewisseld met wat dialogen is volgens mij echt het maximale wat een gamer trekt voordat de repetitieve aard van het beestje begint toe te slaan.

En zo komen we dan toch bij de problemen van Mass Effect 2. Een enorm gemis is de exploratie, waar de Mako in deel 1 zorgde voor de nodige frustratie, is de beslissing om het volledig er uit te halen het kind met het badwater weggooien. De gedachte achter deze exploratie in 1 was nml. gebaseerd op het meer RPG aspect van ontdekking, waar dat beter te doen als in de eindeloze galaxy. Al was de uitwerking verre van perfect, bracht het de broodnodige afwisseling in gameplay en gaf het de game een extra dimensie. Het scannen van planeten wat ervoor in de plaats is gekomen bied weinig relaas. Ik kan me voorstellen dat dit toch een technologische beperking is, met name de beperkingen van de inmiddels 5 jaar oude xbox 360 zit hier in de weg vermoed ik, alhoewel het onzin zou zijn de game als PC exclusive uit te brengen.

Al met al is Mass Effect 2 een betere game dan deel 1, en een waardig vervolg. Het heeft nog maar vrij weinig met traditionele Role Playing Games te maken, zeker gegeven Bioware's historie. Leg het echter naast games als Half Life 2 en Wing Commander en het is een prachtige serie aan het worden. Voor een tussendeel vergeef ik Bioware voor de wat meer "toned down" aproach zowel in gameplay variatie als het verhaal. Laten we hopen dat deel 3 ons allemaal omverblaast.

Dr. Salvador
rpger schreef:
Dit word 5 sterren, weet ik nu al.

En je zei nog wel dat het een 5 sterren game werd

avatar van rpger
Toen wist ik nog niet dat het planeten verkennen eruit was, ook begon de combat wat repetitief te worden later in de game. Ik heb vrijwel bewust niets gelezen over de game in aanloop ernaar. Zie je maar weer dat je moet oppassen met eerste reactie/oordeel.

avatar van Tsjo-Wi
Mooie review rpger! Ik baal er nog steeds van dat deze serie niet op de PS3 te spelen is...

Brains schreef:

Ja ik heb al 13 uur op insanity gespeeld en ik vind hem persoonlijk beter. Het vereist veel meer strategie en ik moet echt opletten dat ik niet geflankt word. Het gaat allemaal trager omdat ik veel sterf maar omdat ik zoveel abilities ter beschikking heb blijft het wel leuk.

avatar van Brains
Klopt ben ik het mee eens
Ik heb hem zojuist uitgespeeld op Insanity.
Heb echter een paar keer gehad, dat ik wist dat er een sterke vijand kwam, of een moeilijke wave, en alvast mijn teammates een strategische locatie aanwees en dat ze wanneer de vijanden kwamen ineens weer naast me stonden en vrijwel gelijk dood gingen. Best frustrerend maar achteraf was het toch wel te doen M'n cijfer laat ik staan.

avatar van ancientTom
Mass Effect deed veel dingen goed. Er was een geloofwaardige wereld neergezet met zijn eigen identiteit en dito bewoners. Het verhaal was verfrissend en vernieuwend en deed niet onder voor een moderne film. Echter, wanneer het op de gameplay aankwam liet Mass Effect nog wel eens wat te wensen over. Het rijden met de Mako was zeer frustrend en in combat reageerde Shepard ooit niet goed op het commando 'dekking zoeken'. Ook was het inventory systeem niet altijd even gebruiksvriendelijk; de verschillende upgrades voor je wapens waren onoverzichtelijk weergegeven zodat je constant je upgrades moest blijven vergelijken en dit werkte gewoon niet fijn. Met Mass Effect 2 heeft Bioware goed naar het commentaar van de community geluisterd en het resultaat mag er wezen!

Mass Effect 2 kan gezien worden als 'het begin van het einde' van het verhaal en van de trilogie. Het overkoepelende verhaal, zoals het zich zal gaan ontvouwen in deel 3, wordt geintroduceerd en je krijgt ook echt het gevoel dat het in dit deel menens is.

Je missie? Jij moet je ultieme team samenstellen waarna je dat team meeneemt op een suicide-mission. Van belang is dat je veel met je teamleden communiceert en achter hun individuele problemen komt zodat die uit de weg geruimd kunnen worden en de focus op de mission gelegd kan worden. Je bent dan ook veel bezig met conversaties op je eigen ruimteschip en dit kan beginnende RPG-spelers weleens tegen vallen aangezien de progressie van het verhaal en het spel in zijn totaliteit in een rustig tempo op gang komt.

Maar gelukkig kent Mass Effect 2 ook zijn actie, een sterk verbeterde actie kan men wel stellen. Het systeem met upgrades voor je wapens zijn weg, daarvoor in de plaats heb je de keuze uit veel meer wapens (inclusief de introductie van de 'heavy weapons'), slechts twee outfits per squadmember en is het level-up systeem op de schop gegaan. Effectief lijkt het sleutelwoord te zijn. Mass Effect moest het al niet echt hebben van zijn rpg-elementen en met Mass Effect 2 is Bioware nog meer de shooter-richting opgegaan. Echter, rpg-elementen in de vorm van het opbouwen en onderhouden van contacten met je squadmembers is nog steeds aanwezig, zelfs nadrukkelijker. De focus ligt vooral op je squadmembers en betrokkenheid bij deze diverse 'wezens'. Er zijn vele verschillende squadmembers en met welke teamleden jij het spel speelt bepaal je zelf.

En dat is met name de kracht van Mass Effect 2. Door middel van het importeren van je save-game hebben je keuzes die je gemaakt hebt in deel 1 gevolgen voor de situatie zoals hij is in deel 2. Ongetwijfeld gaan ook de keuzes die je maakt in deel 2 gevolgen hebben in deel 3. Uiteindelijk zul je in deel 3 een spelverloop hebben die voor elke speler anders is. JIJ bepaalt jouw team, JIJ bepaalt de afloop, JIJ bepaalt the faith of the galaxy en DAT is waar Mass Effect 2 een vernieuwing brengt in de gamesindustrie. Al jouw keuzes die je gemaakt hebt in deel 1 en 2 gaan gevolgen hebben in deel 3 en jouw ervaring en verhaal kan 100% verschillend zijn met anderen. De Mass Effect trilogie brengt een universum met daarin een verhaal en JIJ bepaalt het verloop en de uitkomst. Welkom bij JOUW universum.

Mass Effect 2 is flink verbeterd t.o.v. deel 1. Bioware heeft goed geluisterd naar de community en de verbeterpunten effectief doorgevoerd. Elke speelervaring is anders en dat is de kracht van de Mass Effect trilogie. Ik kijk al halsreikend uit naar deel 3, ben benieuwd welke wending het verhaal krijgt.

De game krijgt 4,5* voor mij en een top 10 notering. Waarom geen 5 sterren? De laadtijden zijn imo te lang (op je ruimteschip helemaal) en ik verwachtte toch dat er net iets meer verhaallijn uit de doeken gedaan zou worden. Desalniettemin een prachtgame die zijn verkoopsucces verdiend!

avatar van Bahamut Zero
Het is heel raar met dit spel, maar nu ik hem heb uitgespeeld heb ik totaal geen zin meer in andere spellen

Bahamut Zero schreef:

Yep... Mass Effect 2 heeft het hele jaar verpest voor mij. Het is gewoon té goed. Bioware moet wat gas terugnemen en wat meer irritante dingen erin steken. Het is gewoon niet eerlijk tegenover de andere games.

avatar van rpger
Ancienttom mooie review, alhoewel ik denk dat Bioware juist NIET naar de community heeft geluisterd, maar meer de weg van het grote (shooter) publiek heeft ingeslagen en gekeken heeft wat games als Rainbow Six en Gears of War zo succesvol maakte. De community klaagt juist momenteel over het gebrek aan exploration en RPG elementen.

avatar van ancientTom
Thanks rpger, ja daar heb je gelijk in. Ik doelde met mijn 'naar de community geluisterd' dat ze iets gedaan hebben aan de irritante Mako. Een ander punt vond ik destijds dat Shepard niet altijd even goed reageerde op commando's als 'dekking zoeken' en die dingen heeft Bioware in positieve zin veranderd. Persoonlijk vind ik het ook jammer dat er minder te exploreren valt, maar ik vind het verder niet hinderlijk (mijn punt zou er niet hoger van worden).

avatar van Naomi Watts
rpger schreef:

Bestaat ook een voornamelijk uit een stelletje fanboys die te wanhopig vasthouden aan succestitels uit het verleden. Lijkt me toch juist toe te juichen dat ze zich ook richten op andere genre's. Ik krijg altijd wel enorm jeuk van die fanboys die de creatieve vrijheid van hun favoriete developer proberen te beperken. Toch niets mis met een frisse wind en even totaal iets anders doen.

Naomi Watts schreef:

Een developer zijn is net als President zijn.

Doe je iets goed voor de één dan gaat een andere klagen.

Naomi Watts schreef:

En terecht lijkt mij. BioWares fanbase bestaat voor het overgrote deel uit fans van pure RPG's. Dan kan je het die mensen toch niet kwalijk nemen dat ze klagen dat BioWare een andere wending neemt?
Ik zou ook klagen als mijn favoriete Jazz band ineens rock gaat maken, creatieve vrijheid en frisse wind of niet, dat is mijn ding niet.
Ik vind het dus logisch dat ze klagen, en ze hebben er al 't recht toe. Maar ik zeg niet dat BioWare zich daar iets van hoeft aan te trekken, want 't resultaat mag er wezen

Brains schreef:

Toch wel. De RPG-fans hebben toch net Dragon Age gehad? En Mass Effect is nooit een rpg geweest - hooguit een shooter met lichte rpg-invloeden. Als ze nou katogeriek de RPG's hadden gedropt ten faveure van iets anders dan hadden ze kunnen klagen. In dit geval is het hooguit een beetje hun horizon verbreden.

Maar ach. De fanbase zeurt en klaagt altijd. Welke richting ze ook hadden ingeslagen met Mass Effect.

avatar van Naomi Watts
Brains schreef:

Vind ik niet, creatieve frisse wind is altijd aan te moedigen. Veel fanboys zijn te narrow minded en houden veel te veel vast op titels uit het verleden. Als developer ben je toch een creatief bedrijf, en wil je ook wel weer eens iets anders. Bovendien was Mass Effect 1 ook helemaal geen RPG. Enorm kleine RPG elementen maar dan houdt het ook wel op.

Dan ben je dus niet echt een all-round liefhebber maar focus je je vooral op bepaalde richtingen. Ik heb ook wat favoriete artiesten die opeens in een stroming gaan zitten wat mijn smaak niet is, maar dat doe je als artiest, vernieuwing zoeken en niet easy cashen. Ik waardeer dat, en of het nou film, muziek of games is, ik kijk naar het creatieve aspect en niet of ze in mijn straatje lopen te zeiken. Je kan niet iedereen plezier doen maar al die efforts op vernieuwing waardeer ik zeer. Vooral omdat ik dus een voorliefde heb voor deze media.

Alsof je een David Lynch a Straight Story gaat verwijten, of een Kubrick een Spartacus. Nee, gaat bij mij er niet in. Ondanks dat ik voornamelijk een RPG liefhebber ben ik blij dat BioWare eens iets totaal anders doet. Want ik ben vooral een gameliefhebber en staar me niet blind op één vlak.

Bovendien zoals Sinner al opmerkt hebben ze een paar maanden voor Mass Effect als Dragon Age gehad, waar gaat het over. Alsof ze even niet één keer mogen afwijken van de BioWare standard.
Ik vind het dus logisch dat ze klagen, en ze hebben er al 't recht toe.

Ik niet. Vind het vooral zinloos geklaag zonder gefundeerde argumenten, alsof BioWare zijn afkomst verloochend. Laat ze even wat anders doen, en de klaagkritieken vind ik vooral bij dit deel heel erg. Wat verwacht je dan in hemelsnaam van deel 2 aangezien het binnen hetzelfde genre blijft als zijn voorganger. Dit had allang in 2007 moeten gebeuren natuurlijk.

Maar als ze willen zeuren vind ik prima, heerlijk entertainment ook en ben blij dat Casey Hudson maar weer heeft laten zien schijt heeft aan die zogenaamde kritieken. Een persoonlijke middelvinger van Hudson naar de klagers.

Ik ben ook een RPG liefhebber, zoals iedereen weet. Maar om Bioware af terekenen op een games die niet binnen het RPG-gebeuren blijft vind ikzelf wel een beetje zielig en kinderachtig.
Bij hun weet je wel dat als een game uitgebracht wordt, het met veel plezier en liefde voor de gamer wordt gemaakt en je zekerheid hebt dat je een altijd een unieke game binnen haalt...maakt dus niet uit of het RPG is of iets wat erop lijkt.
Bioware staat voor "megakwaliteit"!!

avatar van Brains
Ach, sommige mensen hebben gewoon een hekel aan verandering. Dat maakt je niet minder liefhebber dat is een karaktereigenschap.
Ik kan het me wel voorstellen dat mensen klagen, zodra je een fanbase opbouwt pinnen ze toch een soort van verwachtingen aan je vast.

Ik zeg dus helemaal niet dat ik het met de klagers eens ben, op geen enkel gebied zelfs, maar ik bedoelde slechts te zeggen dat het toch zeker wel te verwachten viel.

Had het ook niet over jou Brains ...over het algemeen.

avatar van Nand
M'n 360 loopt constant vast als ik ME2 insteek. Dead space lukt ook niet. Fallout 3 daar heb ik dan weer geen probleem mee.

@Naomi en de rest.

Waar de fanbase van RPG liefhebbers hoofdzakelijk over klaagt is "dumbing down" Je moet even nagaan dat veel RPG liefhebbers shooters en andere aktiegames gewoon gezien hebben. Games als Gears of War en Uncharted zijn toch spellen waarbij je je Brains (no pun intended) bij de voordeur moet laten, gewoon lekker schieten, knallen klaar, ze spreken een groot en vaak jonger publiek aan.

Niet verwonderlijk dat gamers die wat meer willen bij games als RPGs en devs als Bioware uitkomen. Als deze dan ook games gaat afslanken en ineens de shooter weg inslaat, dat is zo'n beetje de nachtmerrie voor elke Bioware fan. Ik zeg wel vaker dat je Mass Effect meer moet vergelijken met games als Wing Commander of Half Life en niet met Baldur's Gate etc. Maar het gebrek aan exploration of bv puzzels helpen er natuurlijk niet aan mee om de gemoederen van deze gamers te bedaren.

Ik val er persoonlijk een beetje tussen, ik snap hun argumenten, de gameplay is totaal niet bijzonder of vernieuwend in Mass Effect 2, maar de gehele produktie, de karakters, het verhaal is van een kwaliteit die je zelden in games ziet, zelfs niet in Dragon Age.

Binnen de muziek kun je het vergelijken met een band als Genesis of Yes, die ineens met wat toegankelijker platen kwamen in de jaren 80, tot op de dag van vandaag levert dat nog steeds heftige discussies op omdat mensen vaak toegankelijkheid als een gebrek aan kwaliteit zien.

Nand schreef:

Fuck Microsoft. Ze kunnen nooit eens een goed product maken.

Vervelend... en geen rode lampjes wanneer die vastloopt? Anders moet je gewoon afwachten. Ik had ook een keer dat mijn hele scherm geblurred leek in Dragon Age: Origins, en 't duurde een paar dagen totdat ik ineens de foutcode kreeg voor een defect in m'n GPU. Toen kon ik 'm ter reparatie sturen.

Nand schreef:

Fuck Microsoft. Ze kunnen nooit eens een goed product maken.

Misschien zijn de DVD's bekrast(De 360 heeft nog al een reputatie)? Als dat zo is kan je het spel inclusief vijf euro naar EA versturen (In het geval van Dead Space en ME2) en zal EA je een nieuwe versie thuis sturen. In ieder geval waard om even te bekijken.