Mass Effect 2 (2010)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door BioWare

Na het verslaan van Saren en zijn Leger Geth's wordt het heelal voor de mensheid nog duisterder. In de onheilspellende uithoeken van het universum verdwijnen op mysterieuze wijze meerdere mensen die voor de alliance werken. Men besluit om Shepard en zijn team er heen te sturen om deze verdwijningen uit te zoeken, maar na aankomst blijkt het al snel een zelfmoordmissie te zijn. Ternauwernood weten ze te overleven, maar zwaar gehavend is het nog maar de vraag of ze ooit nog levend thuis zullen komen.

avatar van Nand
Bioware heeft zichzelf overtroffen.

Mass Effect 1 had vele problemen; Het zag er soms vreselijk uit, er werd teveel tijd besteed in menus, het voertuiggedeelte was slecht gedaan, etc,...

Bioware heeft gelukkig alles verholpen want het ziet er fantastisch uit, het voertuiggedeelte is er gewoon niet meer en je moet bijna nooit meer in menus zitten prutsen.

Maar het MEEST fantastische van dit spel is gewoon de manier waarop ze de overgang van ME1 naar ME2 hebben geregeld. Alles wat je gedaan hebt in ME1 heeft invloed op wat er gebeurd in ME2. Echt bijna alles. Of het nu gaat om het doden van een bepaald personage of het onvriendelijk doen tegen een teammate in ME1; het heeft allemaal een invloed op wat er gebeurd in ME2!

Ik zou zelf durven zeggen (en dit is klinkt misschien vreemd) maar ME2 heeft ME1 verbeterd! Ik heb eindelijk terug de zin gekregen om ME1 helemaal opnieuw te spelen om te zien wat er allemaal gaat veranderd zijn in ME2.

En dan heb ik nog niet eens gesproken over de verbeterde combat, de vele interessante sidequests, de diepgang van de nieuwe personages, de fantastische omgevingen, etc, etc.

Ik kan nog een paar paginas doorgaan maar ik ga stoppen voor ik begin te lijken op 1 of andere marketingman van bioware. Fantastisch spel. Als dit spel uitkwam in 2009 dan zou het ongetwijfeld GOTY geweest zijn.

MUST BUY! 5*

Ravnoss
Ik stoor me overigens enorm aan het nieuwe Ammo systeem. Constant zijn mijn kogels op voor mijn Favo wapens, dan vond ik het overload systeem in ME1 beter. Verder zit ik tot nu toe van elke minuut te genieten.

Ravnoss schreef:

Nee ik ben veel meer tevreden over het nieuwe systeem, het zorgt ervoor dat je veel taktischer te werk moet gaan, over de hele combat deel heb ik eigenlijk niks negatiefs, het werkt min of meer net zo goed als in Rainbow Six Vegas en dat was voor mij echt de laatste interessante shooter van deze generatie.

Mijn grootste teleurstelling in ME2 is dat het hele exploration en uncharted worlds deel is verdwenen, terwijl men juist destijds had beloofd dat uit te breiden in deel 2. Nu zijn het eigenlijk gewoon vrij lineare shooter missies met dialogen tussendoor. De MAKO werkte niet goed in deel 1, maar om het er nou helemaal uit te slopen is het kind met het badwater weggooien.

Maar dan nog scoort de game hoog op de ladder, het zit fantastisch in elkaar, maar verwacht geen RPG.

rpger schreef:

De verwachting is wel dat de Mako elementen weer terug komen met eventuele Hammerhead DLC.

mr blijhoofd schreef:
nou ik heb er nu bijna 35 uur op zitten. en durf nu wel een cijfer te geven. het word verassent geen 5 sterren omdat ik mij toch ergerde aan een X aantal dingen. zoals bijv. het level-up systeem is volledig op de schop gegaan nu krijg je geen xp meer voor het neer schieten van vijanden of item boxen cracken. Nee je krijgt alleen voor missies en zomige gespreken XP waardoor je minder het gevoel hebt een RPG te speelen ook de wapens upgraden is super versimpeld. Kijk voor het groote publiek snap ik wel dat ze deze dingen aan hebben gepast maar toch het valt mij als ME1(Mass Effect 1) speler een beetje tegen. waar ik ook van baalde was die domme planeten scannen echt je moet het doe omdat je anders later in de game bijna geen upgrades hebt. maar ik kan je zeggen. 2 uur kijken naar een testbeeld op tv is interesanter, nee dat cannen is volledig kansloos. dan reed ik nog liever rond met die Volkswagen T555 uit ME1 beetje planeetjes verkenen.

daarom geef ik ook een wat lager cijfer dan een 5 eigenlijk zou het meer een 4.75* moeten zijn dat zou ik deze game eigenlijk moeten geven

Verder gelukkig veel dingen aangepast waar ik mij aan ergerde uit ME1 zoals je nu veel meer gebruik maakt van de biotics dan in ME1. ohja en die klotuh liften uit ME1 zijn er ook uit gehaald. verder is de verhaal opbouw fenominaal.

- Ik vind het XP systeem goed. Je hebt minder het gevoel dat je moet 'grinden' om tot een hoger level te komen. Je kunt lekker verhaalmissies doen. Trouwens, ik vind ME2 zeker niet onderdoen aan andere RPG's als je kijkt naar hoeveel progressie er is en hoeveel verschillende subplots, rijke personages en verhaalopties er zijn. Ik vind dit persoonlijk een verbeterde RPG-formule. Het oude ''grind to level 30''-formule was het enigste wat me tegenstak aan RPG's en dat hebben ze prima verholpen.

- De Mako in ME1 vond ik maar niks omdat de omgevingen waar je rondreed ook zo nutteloos waren. Er was zo weinig te doen.

Ik vind die 2 'minpunten' een beetje muggenzifterij.

Het enige waar ik je gelijk geef is je commentaar op dat scannen van die planeten. Vooral op de 360 gaat het enorm traag en het kan soms langer dan 10 minuten duren als je de scanner-upgrade niet hebt. Op de PC gaat het enorm vlug heb ik gezien.

rpger schreef:

Naar 't schijnt komt er een ander voertuig binnekort. Het zal een soort DLC zijn. De 'Hammerhead' noemt het nieuwe voertuig. Ik betwijfel of het veel zal toevoegen aan de ervaring. Ik vond het exploreren van die planeten met de Mako bijna even saai als het scannen. Maar het was nog erger omdat ik soms een half uur van een crashsite naar een gebouw en dan terug naar een crashsite aan het rijden was. Echt tijdsverspilling.

Ik zou ME2 zeker geen lineaire shooter noemen... Exploratie is er nog altijd, maar nu is er meer focus gelegd op de sterke kanten van Mass Effect. Misschien kunnen ze in ME3 het hele voertuig-gedeelte verbeteren eenmaal het 'hammerhead' experiment gelukt is.

avatar van Brains
Het probleem is dan ook niet het ontbreken van de MAKO maar dat het alternatief niets beter, en naar mijn inziens zelfs slechter is.
Waar kan je trouwens die scanner upgrade krijgen? Dat zou al een hele verbetering zijn namelijk.

Brains schreef:

Praten met je teamgenoten over upgrades aan de Normandy, weet even niet meer precies wie, ik merk overgens weinig verschil, je muis gaat iets sneller met scannen ingedrukt houden.

En idd. het is niet het ontbreken van de MAKO, maar het ontbreken van het concept om planeten te ontdekken, het had mega sfeer, zo'n opkomende zon over zo'n woest landschap. Ik had juist gehoopt dat je dat nu met die vliegende shuttle kon doen.

Anyways, ME2 is verder natuurlijk geweldig. Deel 1 was een belabberde shooter, een belabberde RPG, maar een ontzettend mooie game, nu is het een goede shooter, geen RPG en een nog betere game.

rpger schreef:

Geen RPG? Leg uit. Ik vind deze game alles behalve lineair. Mijn broer, een buddy van mij en ik hebben allemaal heel uiteenlopende verhalen.

Als je bedoelt dat er geen saaie menus en exploratie meer is dan geef ik je gelijk maar ik vind dat de definitie van RPG juist veel breder geworden is de laatste jaren. Het is geen klassieke RPG zou ik zeggen.

Nand schreef:

Geen RPG? Leg uit.

ME2 is geen RPG. De term RPG is ontstaan uit klassieke Pen & Paper boardgames zoals Advanced Dungeons & Dragons. Ze bestaan hoofdzakelijk uit het opbouwen en modelleren van een karakter middels allerlei statistieken en attributen.

Dragon Age, Neverwinter Nights, Baldur's Gate, Morrowind, dat zijn RPGs.

Games als Deus Ex, Vampire Bloodlines zijn aktiegames met wat RPG elementen. In Mass Effect 2 is uitsluitend het dialogen en karakter systeem "RPG" - achtig, maarja in hoeverre is een adventure dan een RPG? Ja wapens en wat krachten kun je upgraden, maar dat kan je bij talloze shooters ook? Mass Effect 2 is echt geen RPG meer te noemen.

Maar dat geeft verder niet. Doet niks af van de kwaliteit van de game.

Ps. wat jij "saai" vind, vind een anders juist interessant. Games moeten voor veel mensen meer zijn dan mindless dingen omverblazen.

Nand schreef:

Een niet lineaire game is niet per definitie een RPG, en omgekeerd ook niet. Die "saaie" menus, dat hoort juist bij een RPG. Je spelers opbouwen en oplevelen met een zekere strategie erachter, daar denk ik aan bij een RPG.

Mass Effect vind ik daarom ook zeker geen RPG. Het heeft veel RPG elementen maar toch is het veel meer een shooter.

rpger schreef:

Dragon Age, Neverwinter Nights, Baldur's Gate, Morrowind, dat zijn RPGs.

Maar dat geeft verder niet. Doet niks af van de kwaliteit van de game.

Goede uitleg, thanks. Ik weet nu ongeveer wat je bedoelde.

Dit is wel interessant want voor mij betekend RPG helemaal iets anders. Voor mij persoonlijk betekend 'Role Playing Game' dat jouw acties het verhaal en personages op een diepzinnige manier beïnvloeden. Ik heb al wat RPG's gespeeld en ik vond dit juist het interessantste deel eraan. Voor mij waren die menus en het upgraden van de statistieken gewoon een element van RPG's maar niet de kern. De kern is volgens mij dat jouw manier van spelen het spel beïnvloed.

Ik vind dat Bioware het wel goed gedaan heeft, het is een beetje tussen een lineaire ervaring (waarbij de ontwikkelaar je aan het handje houdt) maar nu heeft de ontwikkelaar meerdere handjes voor jou ter beschikking gesteld.... Als je begrijpt wat ik bedoel

Brains maakt ook een goed punt, het strategische aspect is veranderd van een traditioneel RPG systeem van puntenverdeling naar de normale shooter strategie van schietkunde. Weer iets dat voor mij een verbetering lijkt maar voor traditionele spelers weggelaten mag worden.

Ik denk dat ik toch maar ga wachten op een eerste patch. Dit overkwam me al bij de eerste (!) missie:

Ook irritant dat de twee verschillende duimknoppen op de muis nog steeds niet apart worden herkend.

FlyLo schreef:

Dat is toch niet zo'n big deal? Of zit je dan compleet vast?
Verder moet je je niet zo laten afschrikken door één glitch of bug. Dat je hem in het begin al tegen komt doet natuurlijk het ergste vermoeden, maar volgens mij zijn er verder niet heel veel problemen.
Op de Xbox heb ik er nu al meer dan 15 uur opzitten en nog geen enkele onevenheid gezien.

Ja, ik zit compleet vast. Moet de missie opnieuw beginnen want ik geraak er op geen manier vanaf (en mijn laatste save bracht me recht terug op dat punt, ook al heb ik daar helemaal niet gesaved)

avatar van Brains
Ik zou toch gewoon een keer proberen de missie opnieuw te starten. Als je weer vast komt te zitten in de eerste missie zou ik wachten op de patch. Maar misschien is het wel gewoon een eenmalig voorval en dan zit je te wachten voor niets

Nah, zo hard keek ik hier toch niet naar uit
Waarschijnlijk geef ik het morgen nog een tweede kans maar vandaag heb ik me ook al genoeg geërgerd bij mijn replay van ME1.

FlyLo schreef:

Ben bang dat een patch niet gaat helpen. Dit is me in ME1 ook een paar keer overkomen, ook op mijn volledige gepatchte playthrough van vorige week

avatar van Naomi Watts
Ik zie het probleem ook niet zo, als je gewoon effectief manual saved speel je eigenlijk weinig voor noppes. Ook de autosave vind ik erg effectief. De vastlopers zijn zo vergeven aangezien ze niet vaak voorkomen en het gewoon een dijk van een game is.

Ik heb daar niet gesaved (iig niet zelf). Dacht je nu echt dat ik zo dom was?

avatar van Naomi Watts
Die vraag is retorisch mag ik hopen? . Gewoon na wat progress manual saven, dan is het maar een kwestie van opnieuw opstarten en gewoon pure pech dat het in je eerste missie al gebeurt.

War-Ultima
ja gister had ik 6 vastlopers achterelkaar met mass effect 2 terwijl een ander spel niet vastliep.
Mass Effect 2 komt er voorlopig niet meer in, maar uiteraard blijft ie wel in mijn top10 staan want ik heb er veel goeds aan beleefd.

War-Ultima schreef:

360 of PC? Ik heb nog geen enkele vastloper gehad (PC).

avatar van Brains
Volgens zijn stem en rotatielijst speelt hij op de 360. Misschien heb je toch een lichte beschadiging op je disc. Ik zit nu al meer dan 25 uur in het spel en heb nog geen enkele vastloper gehad op de 360.

Op de PC ook nergens last van. Sterker nog, het draait stukken beter! Het eerste deel had te kampen met allerlei vervelende geluidproblemen op mijn onboard geluidskaart, waardoor je soms allerlei rare dingen hoorde of je niks meer hoorde. Grafisch ziet het er in deel 2 beter uit, en is de framerate stabieler. In het eerste deel draaide het minder soepel.

Brains schreef:

De enigste glitch die ik heb ondervonden was dat alle geluid wegviel tijdens de ''loyalty'' mission van Grunt (The Rite). Dat was trouwens een extreme vette missie... Zelfs zonder geluid.

Ik vind de game veel beter als je alle loyalty quests doet en je de personages echt leert kennen. De loyalty perks zijn dan ook een goede aanwinst als je van een zuiver gameplay perspectief ziet.

Toruwens die Charge ability + Shotgun is gewoon goddelijk.

avatar van symonvld
Net uitgespeeld en damn wat is dit een vet spel zeg kon er gewoon niet achter vandaan komen en soms was ik dan ook heel de dag bezig

Moet zeggen dat ik bedroeft was dat ik hem uitgespeeld had en gelijk zin heb in deeltje 3 maar die laat nog wel even op zich wachten

Ga zo maar me evil Shepard importeren om te kijken hoe anders het verhaald word

Kortom eeen aanrader

Bioware

avatar van Nand
Deel 3 mag van mij nu direct uitkomen I CANT WAIT!

Beste trilogie van de wereld? May be.

Dat zeker

Trouwens vind ik het erg goed gedaan hoe het eerste deel toch wel een aardig gesloten einde leek te hebben, maar deel twee er toch weer een geheel nieuw mysterie van weet te maken. Het verhaal komt wat traag op gang maar ik vind het nu zeker weer heel boeiend worden

En nu weer 2 jaar wachten op deel 3

avatar van Naomi Watts
Inmiddels uitgespeeld met zo'n 60+ uur op de teller. Ik heb alle N7 en andere sidequests ook wel gehad en wat een game is dit. Het eerste deel is al mijn favoriete game ooit. Het in detail uitgewerkte Mass Effect universe, de cinematic storyline en bijbehorende cutscenes en zijn levensechte personages. BioWare gooit daar met Mass Effect 2 een flinke schep bovenop.

Wat vooral opviel tijdens het production process is natuurlijk de voice cast, die echt magnifiek is. Michael Hogan, Martin Sheen, Carrie Ann Moss, Shohreh Aghdashloo, Tricia Helfer, Adam Baldwin maar vooral de aanwezigheid van Yvonne Strzechowski (plus face modelling ) zorgt voor veel personal sentiment. Ook zijn namen als Keith David en Seth Green weer van de partij. Mark Meer als Shepard steelt natuurlijk de show. De technical struggles waar Mass Effect nogal last van had zijn nu helemaal weg, loopt heerlijk soepel en ook in de gameplay zijn wat veranderingen gebracht die ik graag zag. Combat zit veel beter in elkaar, niet meer op weg met die onbestuurbare Mako en ook de overload is vervangen door een beter alternatief.

Het Mass Effect universum krijgt in dit deel nog meer vorm. Drew Karpyshyn overtreft zichzelf weer eens en zijn visie op Mass Effect die hij tentoonstelde in zijn prachtboeken Mass Effect: Ascension en Mass Effect: Revelation doet hij ook hier uit de doeken. Ook erg tof dat er veel stof uit die boeken terug komt in Mass Effect 2, ik wil het bijna essentieel te noemen om het maximale uit je ervaring te halen en om de verstandhoudingen tussen alle races te begrijpen. Over races gesproken, wat passeren en weer veel alien races de revue, sterk creature design ook en ook aan hun origin is veel aandacht besteed. Ook de planeten hebben een kwaliteitsimpuls gekregen,zitten erg fraaie skyline planets tussen die werkelijk oogverblindend zijn maar ook de grauwe armoedige planeten zijn weer aanwezig, geeft ook wel de economic state weer tussen de verschillende planeten.

Erg fijn dat vooraf al bekend was dat dit een trilogie zou gaan worden, hierdoor neemt BioWare overal de tijd voor. Character en relation progression, een zeer sterk uitgewerkte storyline en een niet al te flitsend tempo. Het sterkste aan Mass Effect is natuurlijk dat aan zowat elke beslissing die je neemt ook werkelijk invloed heeft op de storyline, ook al gaat het om kleine randzaken. Ook met de beslissingen die ik had genomen in het eerste deel werd ik constant geconfronteerd, erg sterk.

De characters zijn in ME2 nog veel levensechter, de facial expressions zijn fenomenaal maar ook de karakteruitdieping is tot in elk detail uitgewerkt. Daarmee kom ik gelijk bij wat voor mij het sterkste is aan dit deel: dit deel is de voorbode op 3, ME2 gaat voor een personal approach. Je leert je crewmembers ook echt kennen, ook op de zogenaamde loyalty quests dienen als origin backstory en dat zorgt voor veel diepgang. Geweldige nieuwe personages ook weer waar vooral Miranda Lawson de show steelt, intrigerend character en ondersteund door stem en gezicht van één van de meest veelbelovende actrices in Hollywood. Haar character en relation progression was nog wel het meest indrukwekkend (ook de sexscene is in dit deel stukken effectiever).The Prodigal . Het blijft sterk hoe Mass Effect je als gamer weet te verplaatsen in de Commander en de hele storyline. Wat voelt het toch rot als je weer wat crewmembers kwijt raakt of bewust hebt opgeofferd . Ook dit is weer erg sterk. De Normandy 2 is ook erg tof gedesigned.

Ook de main storyline is heel erg boeiend, ook al ben je daar grotendeels niet echt mee bezig omdat dit eerder een aanloop is naar de hel die losbarst in deel 3. De actie is weer topnotch, zowel in gameplay als in cutscenes, ME2 laat dingen zien waar zelfs de grootste Hollywood produkties niet aan kunnen tippen. Pure intensiteit. Ook de enorme variatie in missies is te prijzen, je doet eigenlijk nooit twee keer hetzelfde. Mordin, Thane, Jack en Legion heb ik moeten opofferen. Een sacrifice i can make (met uitzondering van Thane), andere characters wou ik eigenlijk niet kwijt dus dit kwam wel perfect uit. Tali, Garrus en Miranda kunnen rekenen op mijn onvoorwaardelijke loyaliteit. Hun dood is onbespreekbaar, als Bioware mijn kans op een bespreking gunt tenminste . And thankfully they did.

Weer een prachtig deel in dit wonderbaarlijke epos en een heerlijke aanloop naar deel 3. Ik kan niet wachten maar aan de andere kant wil ik het einde ook niet in zicht zien komen. Ik ben gehecht geraakt aan de commander, de crew, de intensiteit, de storyline en relatie ontwikkelingen. Deel 2 troeft zijn voorganger op elk front af, met belangrijkste troef de personal approach en Yvonne Strzechowski. Zoals verwacht maar het ook echt realiseren is een prestatie van formaat: 5* en #1 notering in mijn top 10.