Mass Effect 2 (2010)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door BioWare

Na het verslaan van Saren en zijn Leger Geth's wordt het heelal voor de mensheid nog duisterder. In de onheilspellende uithoeken van het universum verdwijnen op mysterieuze wijze meerdere mensen die voor de alliance werken. Men besluit om Shepard en zijn team er heen te sturen om deze verdwijningen uit te zoeken, maar na aankomst blijkt het al snel een zelfmoordmissie te zijn. Ternauwernood weten ze te overleven, maar zwaar gehavend is het nog maar de vraag of ze ooit nog levend thuis zullen komen.

avatar van justin8286
Ok, begrijpelijk. Maar wel zonde. Die eerste is ook steengoed, alhoewel een beetje verouderd nu maar toch. Mass Effect is echt een trilogie waarin het verhaal op elkaar aansluit.

Verder natuurlijk met je eens. Hij staat ook hoog in mijn top 10.

bro
Daar waar Mass Effect 1 op een uurtje of tien uitgespeeld is ben je hier met Mass Effect 2 wel een heel eindje langer zoet, misschien wel 2 tot 3 keer zo lang, maar of dat volledig positief is kan ik niet zonder twijfel zeggen. Daar waar Mass Effect 1 van begin tot einde speelde als een epic scifi adventure ben je in ME2 zonder te overdrijven 90% van de game bezig met het recruiten en loyaal maken van je crew.
Sommige van die side-missions zijn best wel interessant, andere net iets minder. Maar je bent daar toch echt wel zo lang mee bezig dat toen enkel de hoofdmissie nog overschoot ik nog eens goed moest nadenken waar de mainstory nou eigenlijk om draaide Gelukkig is die niet té ingewikkeld maar echt een positief gevoel gaf dat toch niet als je even achter je oren moet krabben.
Voor de rest valt er gelukkig niet veel op aan te merken: De combat is soepel, je keuzes hebben wel degelijk impact en de worldbuilding is nog altijd geniaal.

Ik zet dit maar ff bij het beste deel van de 3:
Mass Effect Trilogy Remastered store listing appears for Xbox One on Portuguese retailer - trueachievements.com

Mass Effect Trilogy Remastered? Kan interessant zijn alhoewel ik wel wat remaster moe ben. Nieuwe epische games plz!

bro
mrdig schreef:

Ja nee, dat is inderdaad nogmaals de zoveelste remaster in het rijtje, kan begrijpen waarom je het zat word.
Bij games als mafia 1 omarm ik een remaster wel omdat ik in zulke games letterlijk interesse heb maar ik er niet de juiste feels voor kreeg toen ik het opstartte en er niet doorheen geraakte juist omdat de game gewoon te veel verouderd is als je er niet met een nostalgische lens naar kunt kijken. Dat kun je misschien zeggen over ME1 maar echt niet over ME2 en 3. Naarmate de games toch al 8 en 10 jaar oud zijn is dat wel een compliment. Tuurlijk kan er hier en daar wat beter maar dat kun je over elke game zeggen van een paar jaartjes oud.

Een dergelijke remaster collectie is eigenlijk alleen interessant als ze de eerste Mass Effect goed onder handen hebben genomen. Die game is op bijna alle vlakken (gameplay, grafisch, animaties, design van omgevingen) echt heel verouderd. Om nog maar te zwijgen over die verschrikkelijke Mako. Aan het verhaal en de wereldopbouw hoeven ze niks te doen, want hierdoor neem je de eerdergenoemde minpunten voor lief.

Dus als de collectie een echte remaster van deel één bevat, is het de moeite waard. Deel twee en drie hoeven ze alleen een beetje op te poetsen. Oh, en alle DLC moet erbij zitten en de multiplayer van drie (en het effect op de singleplayer) moet eruit zijn gesloopt. Dan is het een directe aankoop voor mij.

DarthSolidKevin schreef:

Perfect samengevat hoe de remaster zou moeten zijn. Ook ik zou in dit geval de geldbuidel lichter maken.

Mass Effect Trilogy Remastered Reportedly Coming Next Year - GameSpot

Als we deze geruchten moeten geloven dan is de remaster van de trilogie alles wat het moet zijn. Alle DLC, geen ME3 multiplayer en een verbeterde versie van deel 1. Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn...

avatar van Maiky
Ik ben toch wel een beetje vóór een remaster van de trilogie.

Nee wacht, laten we er gewoon niet omheen draaien: ik werd enorm enthousiast toen ik de geruchten/het nieuws hierover hoorde. Het perfecte moment om die langverwachte playthrough van de trilogie opnieuw te ondernemen. Hopelijk gaat het overzetten van je data naar de sequel soepeler dan voorheen via Steam. (Ik had daar indertijd wat moeite mee.)

ME1 heeft het hardst een remaster nodig, ME3 het minst. Voor Mass Effect 2 mogen de randjes misschien wat bijgevijld worden, maar in mijn herinnering ziet er vandaag de dag nog steeds lekker strak uit.

Edit: solidKevin Trouwens, die multiplayer van ME3 was toch zo zo erg nog niet? (Althans, het is een van de weinige keren dat ik me enorm vermaakt heb met de multiplayer van een game.)

Maiky schreef:
Ik ook, misschien wel de enige multiplayer die ik ooit redelijk intensief gespeeld heb.

Maiky schreef:

Maar waarom moet een singleplayer RPG überhaupt een multiplayer hebben? Die tijd hadden ze beter kunnen stoppen in het verhaal, want ME3 rammelt aan alle kanten. Zelf vond ik de multiplayer leuk voor een keer, maar het voegde niet echt wat toe.

Mijn grootste probleem met de multiplayer was echter dat het de 'galactic readiness' aantast. Dit had vervolgens weer gevolgen voor de singleplayer. BioWare: "Ik zie dat je 4000 punten hebt verzameld voor het eindgevecht in de singleplayer, maar die doen we nu even door de helft. Je hebt namelijk onze multiplayer niet genoeg gespeeld."

Willen ze het wel in de collectie doen? Prima, maar dan moet het een los onderdeel zijn.

DarthSolidKevin schreef:

Mass Effect Trilogy Remastered reportedly delayed into 2021 - trueachievements.com

Hier lees ik dat er geen multiplayer komt in de trilogie (thank god) en dat het wel alle DLC bevat. Verder is het wat uitgesteld omdat ze meer aandacht aan deel 1 willen besteden (die idd het meest verouderd is)

avatar van Maiky
DarthSolidKevin schreef:

Nee joh, RPG’s hoeven echt geen multiplayer te hebben. Ik heb ze liever niet dan wel. Maar áls het dan toch moet, dan knal ik liever in een team golven vijanden af in plaats van death matches en dat soort dingen.

Maar je hebt ook gelijk - de multiplayer mag eigenlijk niet zoveel invloed op de singleplayerervaring hebben. Dus als ze daar de hele multiplayer voor moeten opofferen, dan kan ik daar prima mee leven.

Mass Effect Legendary Edition – Official Teaser

Nou de kogel is eindelijk door de kerk: er komt een remaster met alle drie de Mass Effect games. Ben vooral heel benieuwd hoe het eerste deel eruit ziet en speelt. Die heeft namelijk het meeste werk nodig.

Mass Effect Legendary Edition – Official Teaser

Heb nog nooit een deel gespeeld. Ik ga die collectie denk ik komend jaar wel halen. Opnieuw opgepoetst voor mijn 4K-tvtje.

Manny Calavera schreef:

Same same

Met deze ga ik eindelijk het 1ste deel eens aanpakken. Nooit gespeeld, en dat terwijl de tweede heel hoog in mijn top 10 staat.

Puur afgaande op de reputatie van EA geloof ik dat er niet echt veel van terecht gaat komen, omdat wanneer je het goed wilt doen er gewoon heel veel werk in gaat zitten. Dat gaan ze simpelweg niet doen...

Bovendien is er vanuit de community al behoorlijk werk verricht Tweakers

avatar van FlorisV
Grovonion schreef:

Deel 1 heeft een net zo goed verhaal, hoewel het Citadel gedeelte inkakt, alleen was de gameplay een stuk houteriger, dit zal waarschijnlijk op de leest van de latere games geschoeid worden dus dan is het gewoon een classic die precies op het belangrijkste zwakke punt verbeterd is. Hoewel andere minpunten wel een teveel aan hergebruik van locaties en de iets te basic Mako missies waren (benieuwd of ze daar nog iets mee gedaan hebben). Maar goed, planeten scannen was ook niet het hoogtepunt van ME2, dus dat zal te verteren zijn!

Ik vond dat planetenscannen helemaal niet zo erg, helpt bij de immersie, want echt ruimtereizen is heus niet enkel 24 uur per dag spannend en gaan ook veel saaie klussen bij zijn

avatar van FlorisV
Grovonion schreef:

Je mist vooral het tandenpoetsen in Heavy Rain? Misschien dat je in een nieuw deel ook mag stofzuigen...

Maar serieus ik vond het ook niet erg hoor, het was best mooi gedaan, met die achtergrondmuziek en stem van het moederschip ook en je kon intrigerende dingen vinden op die planeten.

Grovonion schreef:

Heb er ook nooit echt problemen mee gehad. Hoewel deel 1 waarschijnlijk mijn favoriet deel uit de reeks blijft. Maar dat heb ik meestal bij eerste delen - de lore leren kenne, je party members leren kennen, de dreiging e.d voor het eerst zien. Het ENIGE waar ik me enigszins aan geergerd heb in de hele reeks, en daar mochten ze in een remaster evt wel iets aan doen was de besturing van de MAKO - eenmaal je er enigszins mee overweg kon dan ging het wel wat maar dat was dus wel een pain in the ass.

Maar het planeet scannen hier vond ik ook niet zo verschrikkelijk.

Wat ik enigszins leuk zou vinden was wel dat je bij het einde van het spel een soort lijst van de diverse vertakkingen zou kunnen zien (met vraagtekens bij keuzes die je niet gemaakt hebt - om te zien waar en hoe dit enigszins verder effect op bepaalde ingame evenementen zou kunnen hebben, ook al zijn de eindes vrij beperkt).

Maar ik ben wel alvast blij dat er ook een nieuw deel is aangekondigs.

Sinner schreef:
[ de besturing van de MAKO - eenmaal je er enigszins mee overweg kon dan ging het wel wat maar dat wsa dus wel een pain in the ass.
Was die niet enkel nodig voor een DLC missie? Deze heb ik volgens mij niet uitgespeeld omwille van die rotte sturing. Of nipt wel, iig geen goede herinneringen aan.

[quote]Grovonion schreef:

Nou sla me niet dood als ik het mis heb maar ik dacht dat je 1 of 2 missies hebt waarvoor de MAKO een vereiste was in het hoofdverhaal. Ik dacht zelfs voor de zij-karakter haar zij-missie te voltooien of haar bij het team te krijgen (ook hier - niet 100%, het is inmiddels een tijd terug). De rest is inderdaad optioneel. Ik ben er bijna zeker van dat het iets met Liara te maken had / heeft.

In Mass Effect speelt de MAKO een (grote) rol in alle hoofdmissies (Noveria, Virmire, Ilos, Feros), zo goed als alle extra missies en ook in de DLC Bring Down The Sky. De besturing van dat ding is inderdaad niet zo geweldig. Maar goed als je alles in de game wil beleven, zal je wel moeten.

Mass Effect 2 heeft DLC missies waarin je met de HAMERHEAD rondrijdt. Dat zijn Project Overlord en nog wat andere kleine missies. Dit voertuig bestuurt een stuk fijner en heb je inderdaad enkel nodig in die missies.

ah, deel 1 nooit gespeeld, dus ik had het idd over die Hammerhead, blijkbaar. Maar als Mako nog erger bestuurd wordt dat mogelijk een afknapper voor mij, maar hopen dat ze dat verbeteren in de remaster.

Berichten verplaatst naar Mass Effect Legendary Edition (2021)