Mass Effect 2 (2010)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door BioWare
Uitgegeven door Electronic Arts

Na het verslaan van Saren en zijn Leger Geth's wordt het heelal voor de mensheid nog duisterder. In de onheilspellende uithoeken van het universum verdwijnen op mysterieuze wijze meerdere mensen die voor de alliance werken. Men besluit om Shepard en zijn team er heen te sturen om deze verdwijningen uit te zoeken, maar na aankomst blijkt het al snel een zelfmoordmissie te zijn. Ternauwernood weten ze te overleven, maar zwaar gehavend is het nog maar de vraag of ze ooit nog levend thuis zullen komen.

avatar van Dutch-J3ff
Geweldige game, ben er toch maar eens aan begonnen
en ik heb Mass Effect Trilogy dus gekocht.

Dit deel vind ik het beste deel van de 3.

Kan je na het uitspelen van de main quest in dit deel wel gewoon doorgaan met sidequests?

Jep.

Gelukkig bedankt voor de reactie + notificatie hehe

avatar van Eliandjiee
Begonnen aan het tweede deel van de trilogie, en deze is in veel aspecten echt al een paar klasse beter! Benieuwd of dit tweede deel het misschien kan schoppen tot mijn top 10.

avatar van solidKevin
Als je deel 1 leuk vind dan zal dit deel zeker niet tegenvallen .

avatar van solidKevin
Vandaag ME2 uitgespeeld dus ik kan alweer beginnen aan het laatste deel van de trilogie.

Lekker dan Veel plezier met het laatste deel dan nog!

avatar van solidKevin
Hoever ben jij nu eigenlijk Mike?

solidKevin schreef:
Hoever ben jij nu eigenlijk Mike?

Iedereen is loyal, op Jack na, die haat me nadat ik Miranda's kant had gekozen... Ik mis nog een personage, maar volgens mij is die uit een dlc... Nu moet ik denk ik nog het schip upgraden en dan kan ik door de Omega 4 Relay, want ik wil wel dat iedereen het overleeft

avatar van kiriyama
JustMike schreef:

Geen zorgen. Bij mij was Jack ook niet loyal, maar ze kan het wel gewoon overleven als je de juiste keuzes maakt in de laatste missies.

Mass Effect 2, een lastig te beoordelen doch nagenoeg perfect vervolg

In het tweede deel van de trilogie is er enorm veel verbeterd.

Ten eerste de combat. Het coversysteem werkt nu eens fatsoenlijk. Je staat niet meer awkward tegen muren aan te schuren in de hoop dat Shepard snapt dat je in cover wil gaan. Dit is dus een pluspunt. Daarnaast is de combat veel tactischer. De AI is verbeterd, tegenstanders flanken je, komen op je af, schieten vanaf bovenaf etc. Echt een goede verbetering die de combat minder eentonig maakt. Daarnaast hebben ze nu gewoon gekozen voor ammo in plaats van dat heat gedoe, iets wat ik persoonlijk ook een verbetering vind. Ten slotte werken alle powers en abilities ook veel beter, ze kunnen effectief gecombineerd worden, zien er nog bruter uit en alles voelt gewoon beter aan.

Exploratie gaat ook heel anders. De starmaps zijn anders ingedeeld, en het exploreren met de Mako, wat frustrerend was, is eruit gesloopt. Nu scan je planeten voor mineralen, die je gebruikt voor upgrades. En op sommige kun je landen. De verschillende planeten en sidequests zijn veel afwisselender, zowel qua gameplay als omgeving. Vele planeten zien er nu veel mooier uit inclusief flora en fauna en zijn veel gevarieerder dan in deeltje één. Het exploreren werkt in deze game hierdoor boeiender omdat het veel gevarieerder is.

Waar de characters in het eerste deel wat saai, standaard en leeg aanvoelden, zitten er hier echt een paar perfecte characters in. Alle squad members kennen een eigen verhaal en achtergrond. Dit is echt enorm goed gedaan. Het personage Jack bijvoorbeeld, vond ik echt een van de beste ooit. Ze werd subliem neergezet, en haar introductie was echt fenomenaal en perfect geregisseerd. Dit is enkel één voorbeeld, aangezien alle squadmembers echt sterk worden neergezet en een boeiende achtergrond kennen. De dialogen en interacties kennen nog veel meer diepgang. Ook een leuke toevoeging hierbij is het ingrijpen met een paragon of renegade actie tijdens interacties, een sterke verbetering. Al met al zorgt dit er voor dat de game nog meer een emotionele ervaring wordt en de relaties met je enorm boeiende squad members veel diepgang kennen.

Dit is echter ook wel nodig, want het grootste gedeelte van de game ben je toch wel bezig met je squadmembers. Je praat met ze en doet missies met ze om ze geheel aan jou zijde te krijgen.

De mainquest past qua opzet echt heel erg bij een tweede deel van een trilogie. In het eerste deel begint het epische verhaal, en de dreiging. In het tweede deel is er een iets minder grootse opzet om dan vervolgens in het derde deel de trilogie tot een climax te laten komen in een epische afsluiting.
De mainquest is dus wat meer op de achtergrond in dit deel en niet altijd even tastbaar en voelbaar aanwezig. Nog steeds is de mainquest boeiend, sterk geregisseerd, verhalenderwijs echt goed en qua design ook prima. Maar het epische en grootse van het eerste deel mist een beetje, en de mainquest en de dreiging daarvan is lang niet altijd even goed tastbaar en voelbaar.

De combat is verbeterd, het exploratie gedeelte is gevarieerder en boeiender, de characters en relaties met characters kennen eindelijk diepgang en zijn subliem uitgewerkt, hun quests en sidequests zijn boeiend, de mainquest is minder voelbaar aanwezig en minder groots maar daardoor niet minder sterk.

Je kunt de game de beperkte mainquest niet aanrekenen in mijn ogen, aangezien dit nou eenmaal zo past binnen een trilogie, daarom dus de perfecte score voor een perfecte sequel!

JustMike schreef:

Ah dan ben je al een eind . Succes ermee!

@Eliandjiee
Goede review ik kan me er heel goed in vinden.

solidKevin schreef:

Ah dan ben je al een eind . Succes ermee!

Thx, weet nog niet wanneer ik ermee verder ga, want van het weekend is er weer dubbel xp bij Black Ops II Denk dat ik hem nog wel voor mijn verjaardag af krijg.

avatar van solidKevin
hahaha een beetje verslaafd aan BO2 dus .

Zal na de dubbel xp wel weer eventjes over zijn haha Dan ga ik weer lekker hiermee verder

Alleen de muziek al!!

avatar van 3bdelilah
Zojuist deel 1 voor het eerst gespeeld en ik ben weer helemaal klaar voor een Mass Effect marathon! Deel 2 en 3 vorig jaar gedaan dus dit is niet meer nieuw voor mij, maar ik denk dat ik dit deel misschien met 0,5* kan verhogen als ik 'm weer heb uitgespeeld, aangezien ik nu de slagen van de zweep ken. Paragon female Shepard geïmporteerd en ik ben weer voor het eerst in de Citadel.

The legend continues!

Net als o.a. Dishonored ben ik deze game beter gaan waarderen na 'm voor de tweede keer uit te hebben gespeeld. Nou ben ik er niet helemaal uit of dat komt omdat ik een paar weken terug nog deel 1 gespeeld heb (en dus aardig wat achtergrondinformatie zelf heb mogen ervaren), of door iets anders. Maakt verder ook niet uit, maar o wat heb ik hier weer van genoten. Zoals ik de eerste keer een jaartje terug al zei, verbaast mij de diepgang van de hele serie echt heerlijk. Zo diep en uitgewerkt, daar verdient BioWare niks minder dan ultieme lof voor (wel tot op zekere hoogte natuurlijk, ik aanbid ze niet als goden haha). Ik weet niet meer welke magazine dat zei, maar het lijkt inderdaad echt alsof het universum van Mass Effect al tientallen jaren bezig is, zó groot en zo compleet voelt het allemaal aan. Dat terwijl ze 'pas' in 2007 zijn begonnen. Heerlijke OST trouwens ook, past er perfect bij.

Inhoudelijk heb ik het destijds allemaal al gezegd en heeft iedereen er wel wat over geschreven: het verhaal mag dan een klein beetje op de achtergrond zijn gevallen in vergelijking met ME1, maar ik vind dat op zich wel logisch. Naar mijn mening zijn zowat alle tweede delen in een trilogie een soort van brug tussen het eerste en derde deel. Hier ook. Maar dat is geen nadeel, oh wat wordt dan goedgemaakt met de perfect uitgediepte karakters. Daar waar ze in het eerste deel soms een beetje overhaast aanvoelden, is hier heerlijk rustig de tijd voor genomen. Naast de normale recruit missions waar je ze dus aan je team toevoegt, zijn er ook loyaliteitsmissies waarbij ze nóg eens stuk voor stuk uitgediept worden en voorzien van extra relevante achtergrondinformatie. Ik kon tijd zowat niet meer bijhouden als ik aan het spelen was, ik schaam me om het te zeggen maar ik heb er iets meer dan 42 uur over gedaan in precies 7 dagen tijd (kerstvakantie en geen werk ).

Dat helpt allemaal echt gedurende het hele spel, vooral bij de eindmissie vond ik het heerlijk voelen hoe je dan soms updates kreeg van het andere team. Daar waar in mijn eerste playthrough de non-squad crew en Kasumi doodgingen omdat Jack niet loyaal was (had niet genoeg Paragon om de Jack/Miranda ruzie op te lossen), waren ze deze keer allemaal loyaal en heb ik alle mogelijke upgrades gekocht. Op Insanity ook de No One Left Behind trophy en meteen platinum gehaald! Ik twijfel nog tussen 4,5* of het hoogst haalbare. Voorlopig laat ik 'm even op 4,5* en mocht ik over een maand of twee nog steeds hetzelfde gevoel hebben als ik hierboven heb beschreven, dan verhoog ik het cijfer. Maar een plekje in m'n top 10 staat al vast. ME2 characters geimporteerd en weer op naar ME3.

avatar van solidKevin
Fijn dat ME2 je zo goed is bevallen. Het is inderdaad een hele goede game.

1 woord: Geweldig

een trilogie als deze heeft voor mij maar 1 nadeel. Bang dat ik nooit meer zo`n goede ga spelen als dat deze was.

avatar van Oortrommel
Het leek me onmogelijk om Mass Effect 1 te overtreffen, maar Bioware slaagt er toch in om het niveau én spelervaring van deel 1 te evenaren. Een veel dieper en uitgebreider verhaal, interessante(re) characters, betere graphics en het ontbreken van tergend eenzijdige sidequests maken dit voor mij een betere game dan deel 1.

Een speciale vermelding voor de character animations; alle personages lijken echt tot leven te komen in het Mass Effect universum. Fan-tas-tisch!

avatar van Aazhyd
In de opruiming gekocht. Dacht dat dit een goed spel was. Heb nu een half uur gespeeld en vind er echt helemaal geen reet aan. Stereotype science fiction, eindeloos gelul, stupide actie, vooral saai en stomme puzzeltjes tussendoor.

Het zal wel aan mij liggen, maar ik kom er gewoon niet in.

Ik vrees dat het idd aan jou ligt

avatar van MikeMannuh
Aazhyd schreef:

Het zal wel aan mij liggen, maar ik kom er gewoon niet in.

Kortom....een RPG?

avatar van Eliandjiee
Een heerlijke tweede playthrough gehad, een terechte nummer 3 in de top 250!

avatar van 3bdelilah
Voor wie hem nog niet op de pc heeft, er is nu een Humble Origin Bundle 2 gaande waar je o.a. Mass Effect 2 krijgt, zowel Steam als Origin code, als je meer dan het gemiddelde betaalt (op dit moment 4,60 dollar / 4,40 euro). Daarnaast nog 8 andere spellen, waaronder Dead Space 2, Plants VS Zombies, Dragon Age: Origins en Dragon Age II.