Resonance of Fate (2010)

PlayStation 3 / Xbox 360 / PlayStation 4 / PC
Adventure / RPG

Ontwikkeld door tri-Ace
Uitgegeven door Sega

In de nabije toekomst heeft de Aarde een drastische metamorfose ondergaan. Door onbekende reden hangt de atmosfeer rondom onze planeet vol met giftige gaswolken. het merendeel van de mensheid is door deze klimaatsverandering uitgestorven. De overlevenden zijn begonnen aan de bouw van de Bazel, een reusachtig filter welke de lucht schoon houdt. Wanneer de Bazel echter op een dag problemen begint te vertonen ontstaat er paniek in de nabij gelegen stad.

avatar van Tsjo-Wi
Het is een bijzondere game met heel veel originele ideeën maar de verveling begint bij mij nu echt hard toe te slaan na zo'n 25 uur spelen. De combat wordt namelijk wel erg repetitief, en het verhaal wordt er ook niet duidelijker op. Ik hoef gelukkig nog maar 2 chapters dus mijn review volgt binnenkort.

avatar van Tsjo-Wi
Nou ik heb de game niet meer aangeraakt sinds dat bericht van mij hierboven, en denk ook niet dat ik dat nog ga doen. Ik heb al mijn interesse verloren, zo repetitief is die game. Ik heb normaal niet zo'n probleem met random battles en veel grinden, maar in een goede JRPG heb je tenminste nog een boeiend, meeslepend verhaal en mooie omgevingen om je gemotiveerd te houden de game te blijven spelen. En dat heeft Resonance of Fate dus totaal niet. De omgevingen zijn zo ontzettend lelijk, grauw en grijs dat ik er haast depressief van werd. En dat blijft dus de hele game hetzelfde. En het verhaal heeft soms weliswaar iets intrigerends en die weirde Japanse humor kan ik ook wel waarderen, maar het blijft allemaal te vaag en te mysterieus om er echt lekker in te kunnen komen. Misschien dat dit aan het einde allemaal haarfijn wordt uitgelegd maar eerlijk gezegd verwacht ik dat niet.

Nou klink ik erg negatief, maar dat ben ik zeker niet alleen maar. Deze game zou namelijk een award moeten krijgen voor meest innovatieve JRPG van de afgelopen jaren. Het JRPG genre staat namelijk bekend om zijn conservatisme maar RoF heeft echt een heleboel interessante, originele ideeën. Grootste voorbeeld daarvan is natuurlijk de guncombat. Het is een systeem dat behoorlijk ingewikkeld is en dus de nodige oefening vereist, maar als je het eenmaal onder de knie hebt voelt het heerlijk en kunnen de gevechten behoorlijk tactisch worden. De schietgevechten zien er erg spectaculair uit en zijn met geen enkele game te vergelijken. Helaas verliest het na een tijdje wel zijn frisheid en heb je op een gegeven moment alles wel gezien. De meeste eindbazen kun je met dezelfde tactiek vrij gemakkelijk neerkrijgen.

Een ander origineel idee is de worldmap, waarop je een pad moet creëren door zeshoekige vlakken te plaatsen. Het is leuk om te doen en het is af en toe best een beetje puzzelen. Enige nadeel is dat ik hierdoor niet echt het idee kreeg dat ik me in een coherente wereld bevond. Sowieso voelt de game vrij fragmentarisch. Het is namelijk opgebouwd uit chapters, en in elk chapter krijg je weer een nieuw onbenullig opdrachtje die verder niks met elkaar te maken hebben. Als ik weer eens een fles wijn moest halen voor iemand vroeg ik me dan ook wel eens af waar ik nou eigenlijk in godsnaam mee bezig was.

Nog zo'n leuk vernieuwend idee is de gun customization. Hier kun je als een soort puzzel allemaal nieuwe onderdelen op je guns plaatsen zoals extra scopes en magazijnen, waardoor ze steeds sterker worden. Als je de ruimtes een beetje goed gebruikt en de juiste onderdelen in elkaar zet kun je echt behoorlijk krachtige wapens maken. Het uiterlijk van je drie characters kun je ook ontzettend uitgebreid customizen, maar dit is niet meer dan een leuk extraatje want het heeft verder geen invloed op de gameplay.

Al met al is Resonance of Fate dus een erg vernieuwende game in het JRPG genre en daar moet ik de game ook zeker voor prijzen. Maar die nieuwe ideeën verliezen te snel hun nieuwigheid, waardoor de verveling begint toe te slaan. De game is behoorlijk lang en uitgebreid maar bleef voor mij gewoon niet leuk genoeg om helemaal uit te spelen, en dat is toch wel jammer.

avatar van rpger
Uitstekende review Tsjo-Wi, kan me er prima in vinden.

Niet doorheen te komen dit.

Die tutorial alleen al.

Voordat die voorbij is heb ik al geen zin meer.

Leuk dat Herman van Veen er ook in zit.

Voor de vuurwapengekken.

Dit is een titel die ik al een tijdje in mijn vizier heb, maar ten tijde van de PS3 is het er nooit van gekomen. Gelukkig heeft de 4K remaster op de pc uitkomst geboden.

Er wordt een interessante dystopie gecreëerd overgoten door een steampunk sausje waar mensen opgedeeld wonen in een toren op basis van hun rijkdom. Hier volg je drie premiejagers wiens onderlinge relaties langzaam ontvouwd worden. Echt duidelijk wordt het helaas nergens, waardoor je op een gegeven moment de ontwikkelingen niet meer kan plaatsen.

Daarentegen staat de gameplay wel als een huis. Er is een tof real-time turn-based mechaniek geïmplementeerd waar je de meest acrobatische en bovenal gestoorde gun fu acties kan laten plaatsvinden, met name de Tri Attack is hier het summum van. En daar houdt het niet mee op, want er zijn ontelbare mogelijkheden om je wapens naar eigen smaak aan te passen, waardoor je uiteindelijk heerlijk exorbitante set-ups krijgt. Het houdt werkelijk niet over. Een leuke touch is ook dat je talloze garderobe opties hebt voor je personages.

De wereld bestaat uit verscheidene vlakken die je kunt ontgrendelen door een pad te maken naar je doel. Door dit tactisch te doen, kun je zelfs power-ups in jouw voordeel laten werken. Hoewel de omgevingen wel enige variatie hadden mogen hebben, want na de zoveelste grijze omgeving heb je het wel gezien. Toch moet gezegd worden dat de graphics op 4K en audio zeker de juiste sfeer overbrengen.

Al met al is 'Resonance of Fate' een uiterst vermakelijke game geworden waar ik met veel plezier 90 uur uit heb kunnen halen. De frisse concepten heb ik eigenlijk in geen andere JRPG teruggezien, des te jammer dat hier waarschijnlijk nooit een vervolg op zal komen. Met een coherente narratief zou dit helemaal geslaagd zijn.

4,0 Sterren.