Resonance of Fate (2010)

PlayStation 3 / Xbox 360 / PlayStation 4 / PC
Adventure / RPG

Ontwikkeld door tri-Ace
Uitgegeven door Sega

In de nabije toekomst heeft de Aarde een drastische metamorfose ondergaan. Door onbekende reden hangt de atmosfeer rondom onze planeet vol met giftige gaswolken. het merendeel van de mensheid is door deze klimaatsverandering uitgestorven. De overlevenden zijn begonnen aan de bouw van de Bazel, een reusachtig filter welke de lucht schoon houdt. Wanneer de Bazel echter op een dag problemen begint te vertonen ontstaat er paniek in de nabij gelegen stad.

Ik ben benieuwd naar je review, zit nog steeds te twijfelen of ik deze moet gaan halen of niet.

avatar van rpger
Heb er nu zo'n 23 uur opzitten, tijd voor een tussentijdse beoordeling. Zoals gezegd is de game een vrij frisse JRPG. Met name in de gameplay hebben de ontwikkelaars duidelijk veel tijd gestopt. Het verhaal is wel interessant, en word niet zo door je strot geduwd als in menig ander JRPG, dwz. geen eindeloze cutscenes of non interactie. Echter de uitwerking van het dus vrij lichte verhaal is hier en daar wel wat clichématig qua karakters, maar slecht is anders.

De gameplay is enorm strategisch, maar helaas ook wel wat repetitief aan het worden aangezien je slecht beperkt bent tot 3 dezelfde party members die verder geen bijzondere krachten hebben anders dat schieten. Het gaat dus meer om opstelling, positie en reactievermogen gecombineerd met turn based combat. Het duurt even voordat je het onder de knie hebt, maar als je het eenmaal snapt gaat het als een trein.

Ik denk dat het zo op een 4.0 afgaat. Al met al heb ik er erg veel plezier mee, en is het best een kleine verassing te noemen. Al met al geen absolute topper als Sega's eerdere Valkyria Chronicles, maar wel één van de betere JRPGs van de afgelopen jaren.

avatar van Naomi Watts
Disc werkte weken geleden niet meer maar ik heb nu eindelijk een nieuwe. Dank u Sega. Kan ik eindelijk deze super verslavende top RPG weer verder gamen.

SvV_Ying
Eerst even Final Fantasy XIII uitspelen en wachten totdat deze iets in prijs is gedaald. Dan wordt dit mijn volgende RPG

avatar van Naomi Watts
Grappig, ik heb juist FF XIII laten liggen voor RoF . Zeker de moeite waard, beste next-gen JRPG out there.

Naomi Watts schreef:

Inderdaad, ook erg weinig berichten hier, jammer dat deze game uitkwam ten tijde van FF, want dit is absoluut een veel betere en frissere game.

[Review]

Met 60 uur op de teller kwam de aftiteling mij verlossen van lange avonden te hebben gestopt in deze frisse JRPG. Deze JRPG moet het in de eerste plaats hebben van haar unieke gameplay, Combat is uitdagend, complex en er is geen gebrek aan, de grinders onder ons krijgen waar voor hun geld met deze game, als je de story met al haar sidequests afmaakt (en daar ben je al zo'n 50 uur mee bezig) kun je ook nog vrijwel eindeloos in een arena terecht om je skills te verbeteren.

Het verhaal volgt 3 jonge mensen in een futuristisch dystopia. Dit verhaal wordt verteld aan de start van elk van de totaal 16 hoofdstukken waaruit de game bestaat. Echter na een veelbelovende aantal eerste hoofdstukken die wat mij betreft een interessante dystopia schilderde, verzinkt het toch weer allemaal in Japanse pritpraat, belerende one-liners en onbegrijpelijke plotonwikkelingen, zo had ik werkelijk geen idee meer waarom ik tegen de eindbaas vocht, of wat de motieven nog waren van de hoofd karakters. Gelukkig zijn de cutscenes itt veel van haar JRPG soortgenoten kort, het word niet zo vreselijk door je strot geramd als bv. Final Fantasy. De focus ligt duidelijk op de gameplay.

Deze gameplay zwakt enigszins wat af tegen het eind, de grind kicked in en gevechten blenden een beetje in een waas, waarbij je dezelfde tactiek steeds gaat gebruiken, alhoewel dit een typische JRPG kwaal is.

Maar Resonance of Fate heeft sterke momenten, want 60 uur stop je er niet voor niks in, de hex world map is geweldig, gun customization is erg leuk verzonnen en de combat werkt snel en is uitdagend. Het is één van de meer interessantere games uit de Japanse koker op het moment en een aanbeveling voor wie eens wat anders wilt.

Leuke review rpger , ik denk dat ik 'm binnenkort ook ga aanschaffen. Vooral het onorthodoxe vechten met guns spreekt me wel erg aan, erg anders dan bij andere JRPG's.

SvV_Ying
Leuk reviewtje. Denk dat ik deze zeker nog ga oppikken binnenkort, ben bijna klaar met FFXIII.

Twee stemmen pas voor deze game

Echt een leuke game en dat voor 30 euor bij de FRS gehaald. Ben net bij chapter 5 maar de gameplay is echt heerlijk!

Wie kan mij uitleggen hoe het nou precies werkt met die terminals op de hex map. Hoe activeer je dat nou? en wanneer kan je die upgrades van die temrinals gebruik maken. Ik ben bang dat ik straks dingen ga zitten doen waar je achteraf weer spijt van gaat krijgen.

Ben nu in het chapter dat je met ze tweeen bent. Haha het gaat nog makkelijker dan met ze drieen. Heb Zephyr even een hele dikke upgrade gegeven aan zijn machine geweer dat een gemiddeld personage gelijk 100% scratch damage heeft. (ook uit nood geboren omdat ik nog geen twee guns kan dragen en volgens mij is dat achteraf wel een beter beslissing geweest)

Hex Map
Een terminal met bv 0/20 "doubles charge time"
Wilt zeggen dat je 20 gekleurde hexen moet plaatsen die deze terminal verbind met een dungeon (want dat is natuurlijk je doel).
Als je op start drukt zie je het evt. terminal effect in die dungeon. Je kunt meer hexen van dezelfde kleur aan elkaar knopen, evenal meer stations, maar wees voorzichtig, een 2de station betekend dat je het totaal nodig hebt van beide stations (bv 50+20) anders doen ze het beide niet. Meestal kun je geen gekleurde hexen leggen zonder deze eerst te bouwen vanaf een hex station, hiervoor moet je bij de guild 5 hexen van dezelfde kleur inruilen, deze kun je alleen bouwen op veilige (bestrate) hexes.

Vashyron is de beste met Scratch wapens (machineguns) aangezien hij de 100% scratch dmg skill al activeert na 5 charges (Zephyr pas na 10). die skills geeft je een kleine kans dat een enkel schot de totale heatthbar van een tegenstander in 100% scratch doet veranderen, waarbij daarna nog maar 1 kogel nodig is normal dmg om hem af te maken. Je kunt dus beter investeren in meer kogels voor je wapen, des te meer kans dat het gebeurd.

Twee guns heeft zijn nadelen. Sommige vijanden zijn uitsluitend gevoelig voor een specifiek Ammo type, wat alleen werkt als je een enkele machinegun combineert met ammo box in je tweede hand. Met name de moeilijk verkrijgbare armor piercing rounds doen wonderen bij high lvl vijanden. Ik had zelf tegen het eind van het spel zowel Zephyr als Vashyron met machineguns, één dual wield, de ander met ammo box.

Nog een ander belangrijke tip:gebruik de Arena! Je lvl is het TOTAAL van al je skills, Machineguns, normale guns en Throwing Weapons, door dit een beetje te mixen in de arena kun je al snel je karakter een paar levels omhoog gooien.

Bv. Vashyron heeft MG 20, HG 10 en Grenades 2 maakt totaal je karakter lvl 32, door in de Arena een paar hoge Lvl vijanden te confronteren en een paar granaten te gooien, zul je zijn grenades lvl snel verhogen, alsmede zijn totale lvl (en dus healthbar).

Zo poe weer effe genoeg.

Oke ja dat arena gebeuren doe ik nog niks mee eigenlijk. Op zich kom ik makkelijk nog door de levels heen.

Oke dat verhaal van hex is duidelijk. Thanks voor de uitleg. Dus als je 20/20 hebt dan heb je dus die terminal in gebruik en is het effect aanwezig in een bepaalde dungeon. Maar moet je dus zo een dungeon overlappen met een gekleurde hex of is zo een terminal dus al verbonde met een dungeon?

Maar als je terminals aan elkaar kan verbinden (van dezelfde kleur) en terminal zit op een andere 'floor' dan kan je de hex leggen via de 'elevator'?

Rujar schreef:

Nee je moet de gekleurde hexen doortrekken naar de dungeon. Je kunt overigens elke kleur wissen/nieuwe plaatsen, dus het activeren van een dungeon met een bepaalde kleur hoeft niet te betekenen dat je ook die kleur gebruikt in een effect.

Rujar schreef:

Dat kan, maar ook gekleurde hexen hebben een vorm, en niet alle vormen passen richting een lift.

Hmm dus je moet eigenlijk dus eerst een beetje goed rond neuzen welke hex het best passend is om de meest terminals te kunnen linken voordat je hiermee echt aan de slag gaat. Ik denk dat ik de Arena maar zoveel mogelijk wil gaan linken aan de terminals dat zal denk ik het meest gaan opleveren. Over grinden gesproken

Maar goed dat is een nadeel van elke RPG onderhand. Ik heb altijd maar moeite om items te verkopen of te gebruiken omdat ik bang ben straks weer uren bezig te zijn op zoke naar items.

Maar goed ik denk dat ik nu helemaal wijzer geworden ben en ook een stategie kan gaan uitzetten voor de rest van de game. Thanks voor de info.

Rujar schreef:

Dat is mij nooitt gelukt, pas tegen het einde van de game krijg je een vorm waarmee je arena kunt bereiken, toen was het niet meer nodig bij mij.

Succes verder, ben benieuwd naar je review.

Ja er zal wel met een mooie review komen. Ben zeer enthousiast al denk ik wel dat ik nu al redelijk bij jou review in de buurt ga komen.

Eerste indruk review na dik 50 uur spelen, begin van chapter 12 (ja ja ik ben een beetje aan het grinden)

De sfeer in de game is nogal grauw en depressief. Het speelt zich veelal af in een apocalyptisch achtige setting. Men woont in een grote toren, Basel, omdat de aarde niet meer bewoonbaar is. Waarom weet ik eigenlijk ook niet precies. Dacht iets van dodelijk gassen of zo en die toren is een soort van zuiveringssysteem. (edit: oh lees nu pas de inleiding van gamesmeter)

Woon je op level 1 (hoogste punt) dan heb je het goed en zit je veilig hoe hoger je in level gaat hoe meer armoe er heerst en hoe slechter de omstandigheden worden. Al vind ik wel dat de battles zich afspelen in elke keer dezelfde setting. Het kan wel wat meer afwisseling gebruiken. Wat mij betreft het grootste minpunt aan de game.

Ik snap nog niet waar de game helemaal naar toe gaat en wat Zenith nou precies is. De toren wordt gecontroleerd door Zenith. En blijkbaar zijn ze allemaal verbonden aan het systeem (een klok). Een klok die verteld wanneer je tijd om is. Nu zijn een aantal personen er achter gekomen hoe het systeem werkt en hebben er vervolgens mee geexperimenteerd om zo controle te krijgen over Zenith en over leven en de dood. De drie hoofdpersonen hebben iets met die experimenten te maken, echter het verhaal moet zich nog volledig ontvouwen om het te begrijpen. Ik heb al wel zo mijn vermoedens hoe het gaat aflopen. Op zich een zeer interessant verhaal tot nu toe.

De gameplay. De wereld kan je verkennen door middel van hexen die je moet plaatsen op een grid. Zo ee grid is de wereld die bestaat uit allemaal verschillende partjes. Het is een mooi systeem om langzaam verder te komen. Wat ik echt leuke vondst vind is als je gebruik gaat maken van terminals. Terminals vind je op het grid her en der die je extra krachten geven. Je kan alleen maar van die terminals gebruik maken als je ze linkt met de gekleurde hexen. Die gekleurde hexen kan je zo ook weer linken aan een dungeon en/of gevechten. Sommige terminals zijn broodnodig om gevechten te kunnen winnen. Erg leuk bedacht upgrade syteem. Het upgrade syteem is sowieso erg goed bedacht. Zoals het customizen van je guns is ook een leuke toevoeging. Je kan er behoorlijk lang mee puzzelen.

De gevechten zijn ook goed bedacht, vaak redelijk strategisch echter na verkoop van tijd is het ook weer redelijke repetitief. Zeker als je in het bezit bent van Basel shards waarmee je hero runs kan uitvoeren en een soort van extra health meter is. Vaak is het ook bij RPG's zo dat je heel moeilijk een balans hierin kan vinden. Aan de andere kant kan ik het grinden ook weer niet laten. Mijn voorbeeld is toch altijd Lost Odyssey waarin je per level een maximaal aantal levelpoints kan halen voor je personage waar je niet over heen kan komen, hierdoor raak je nooit overpowerd.

Al met al een leuke game! Waar ik nog wel even zoet mee ben. Hopen dat er nog wat twist in het verhaal zitten, dat zou het niveau van de game nog wel omhoog halen voorlopig kom ik niet verder dan 4*

rpger schreef:

Succes verder, ben benieuwd naar je review.

Je moet die blauw lange hex hebben daarmee kan je heel veel terminals linken. Die krijg je vrij rap eigenlijk. Absoluut handig omdat je ook de terminal rare item drop kan activeren.

Wat is de clou nou van het verhaal? Of ik snap het niet of er zitten wat gaten in het verhaal

Rujar schreef:

Zelfde probleem als mij, het begon goed, maar dan vervalt het al weer snel in Japanse onsamenhangendheid. Na het lezen van wikipedia snapte ik het nog niet eerlijk gezegd.

haha nee ik ook niet I

Ik snapte alles totdat je op het punt kwam dat de laatste scenes werden gestart. Dat schopte alles in de war.

avatar van rpger
Ik had ook werkelijk geen idee waarom mensen boos op elkaar waren en gingen schieten op elkaar op een gegeven moment.

Toch wel slecht eigenlijk, niet eens weten waarom je tegen een eindbaas vecht. Dat probleem had ik ook wel met Final Fantasy VII bijvoorbeeld, maar daar had die figuur nog je vriendin vermoord.

Wat ik denk:

Rowen deed dat uit zijn geloofsovertuiging. Hij wist eigenlijk niet meer wat hij moest geloven en raakte daardoor erg gefrustreerd. Hij wilde weten waarom Leanne nog leefde en of er inderdaad of er toch een God bestond, omdat hij niet meer wist wat hij nou moest geloven. Want in feite had ze al dood moeten zijn.

Die onzekerheid kwam door Sullivan omdat hij een hele andere agenda had. (Hij was ook geen kardinaal en het brein achter het hele verhaal). Hij kwam pas in beeld na de dood van Freida en maakte gebruik van haar dood en het verdriet van Rowen om experimenten te houden.

Zypher en had eigenlijk niks met Rowen te maken. Hij was boos op iedereen die hem gebruikt heeft en die hem tot moorden heeft aangezet. Vashyron was sowieso een nobody. Behalve dat hij ooit gezegend was door Zenith.

Spoiler tags s.v.p.

Heb het even tussen spoilertags gezet...

Thanks! Ik verwacht deze game vandaag of morgen binnen te krijgen, ben erg benieuwd!

Oh ik dacht dat ik hem ook in spolier tag had gezet...

Veel pelzier met de game en een tip is om gelijk eerst naar de Arena te gaan om daar de tutorial even te doen.

Je had 'm per ongeluk tussen quote tags gezet.

Thanks voor de tip, het moet een flink pittige game zijn, dus ik ga die tutorial vast nodig hebben!

Als je de tutorial volgt dan is het niet zo moeilijk. Men spreekt van de hoge moeilijkheidsgraad omdat volgens mij driekwart van de reviewers de Arena niet in is geweest.

Het wordt ook aangeven als je met wat mensen praat in het eerste dorpje.

Ah, moet wel goed komen dan. Heb er zin in!