Quake (1996)

Mobile / Nintendo 64 / PC / Sega Saturn

Ontwikkeld door id, Midway en Lobotomy
Uitgegeven door Midway, GT en Sega

De regering experimenteert al jaren met teleportatie-technieken, maar deze keer hebben ze prototypes klaar - de zogenmaande 'slipgates' - die effectief ook lijken te werken. Helaas opent het ook een poort tot een ongekende dimensie, met alle gevolgen vandien. Wrede troepen komen uit de 'gates' om hier dood en verderf te zaaien, en zoveel mogelijk te plunderen alvorens ze terugkeren naar hun wereld. De regering ziet op den duur nog maar één oplossing: Een speciaal opgeleide soldaat wordt naar de vreemde dimensie gestuurd om het probleem bij de bron trachten aan te pakken. Jou codenaam: Quake.

avatar van Brain Stew
De eerste echt geslaagde 3D-shooter, heerlijk spel. Wat een gezellige sfeer. Natuurlijk mede te danken aan de beklemmende muziek, verzorgd door Trent Reznor, Nine Inch Nails.

avatar van BoordAppel
BoordAppel (moderator)
id Software heeft nooit bekend gestaan om zijn innovatieve gameplay. Ze maken vrijwel elke keer hetzelfde schiet-op-alles-dat-beweegt spel en daar zijn ze dan ook de meesters in. Waar ze wel bekend om staan (vooral John Carmack) is hun vermogen om elke keer de standaard te zetten voor games op grafisch en technisch gebied. Hun engines zitten altijd vol met innovaties, ze zijn altijd zonder fouten en ze draaien op de gemiddelde pc van die tijd perfect. Zo ook weer bij de Quake engine.

Quake introduceert echte 3D omgevingen en echte 3D modellen in plaats van sprites. Dat werd al wel wat eerder gedaan maar niet op de manier zoals dat bij Quake gebeurd. Het zorgt ervoor dat alles op de toenmalige computers soepel liep. Ook het licht was ongeëvenaard voor die tijd en zorgt voor veel sfeer in het spel. ATI en Nvidia mogen id ook dankbaar zijn, Quake is een van de eerste spellen die hardware geaccellereerd waren en dat is nu de standaard geworden.

De single player stelt een klein beetje teleur. Het knallen is weer leuk als vanouds maar er zit hier echt te weinig variatie in, vooral qua kleurgebruik. Wat Quake echt boeiend maakt is de multiplayer. Het was ook het eerste spel dat ik online speelde. Ik weet mijn eerste sessie nog als de dag van gisteren. Ik speelde samen met een vriend tegen een andere vriend, die hier belachelijk goed in was. Ik geloof dat we 100-2 verloren .

4* vooral voor de multiplayer.

avatar van Mojo Pin
Deze game is in een later stadium toch ook nog op de PSX verschenen of... ?

avatar van gemaster
Nee dat was deeltje 2.

avatar van Mojo Pin
Excuseer!

avatar van djelle
Aaah, weer een stukje jeugdsentiment. De uren die ik vroeger versleten heb aan dit spel zijn niet te tellen. Ook mijn vader was hier gek van trouwens, maar dit terzijde.

Zoals hierboven al gezegd, Quake heeft vooral een geweldige sfeer. De heerlijke spooky en wmb prachtig getekende levels (let ook op de afwerking zoals bv mos, mist en het bijzonder goed uitziende water/slijk) waar fantastische 'monsters' in rondlopen dragen daar aan bij (die kerel met die kettingzaag, die ridders, die wilde apen en die rare vliegende beesten die constant whaaaaaaaeeeeh zaten te fluisteren, brrr).

Maar ook gewoon het hele concept vol leuke valletjes, portals, secrets en allerlei details maken van Quake gewoon een unieke en inderdaad erg 'gezellige' ervaring.

Laat ons ook de muziek uiteraard niet vergeten, maar het is vooral het geluid dat de sfeer afwerkt vind ik. Niet zozeer specifiek de wapensounds oid, maar vooral de combinatie van achtergrondgeluiden heeft 'iets' dat het werkelijk waarmaakt. Zeker wanneer je die vijandige creaturen er ook nog eens tussenhoort. Briljant gewoon. Ook de verschillende effecten zoals het geluid wanneer je door portals gaat, een knop indrukt, ammo neemt, kettingen hoort draaien... het is allemaal bijzonder sfeeropwekkend en helemaal in het plaatje passend van de groezelige Quake-wereld.

Een dikke 4 sterren (de Windowsconversion GLquake is trouwens super)!

avatar van Zelva
Heb hiermee eigenlijk multiplayer potjes gespeeld en dat was wel heel erg geinig, maar gewoon spelen kon me ook bij deze niet of nauwelijks boeien.

avatar van WeZet
Ik heb dit spel pas laatst gepseeld, en kand us eigenlijk geen goed oordeel vellen. De graphics zijn voor tegenwoordig wat te min, maar voor vroeger was het zeer goed.

Ik zal dan een bescheiden cijfer geven.

***3.0***

avatar van Spawn NL
Deze game heeft mij dit jaar door mijn school heen gered, in plaats van aan mijn werkstukkies te werken in het leercentrum lekker met de hele klas de mini Quake openen en via de LAN elkaar naar zijn grootje schieten. Hoewel het eigenlijk gewoon gebruik maakt van de andere bekende fps doet hij het allemaal wel naar behoren.

avatar van Artifact
Dat was Quake 2 beste Spawn

avatar van Spawn NL
Artifact schreef:
Dat was Quake 2 beste Spawn

Whaha zweer is ! Anyways ik ownede iig

avatar van Mega Man
Ook deze game heb ik net als Doom alleen gekend van de Nintendo 64. De wrede soundtrack van de PC versie (Nine Inch Nails) werd hier omgeruild voor een soundtrack met donkere en vooral freaky geluiden. Vergelijkbaar met die van Doom 64. Alleen hebben sommige geluiden in Quake 64 werkelijk bij mij de stuipen op het lijf gejaagd. Een tijd geleden besloot ik s'avonds eens de koptelefoon op te zetten bij het spelen van Quake. Na enige tijd spelen schoot er ineens een keihard en akelig geluid door de soundtrack heen waarop ik direct de koptelefoon van mijn gezicht af sloeg en stond te trillen van schrik.

Achteraf kun je daar natuurlijk om lachen maar op dat moment wist ik even niet waar ik het moest zoeken. Zo gauw ik er achter kom welk level dat was in de N64 versie, geef ik dat wel even door voor de mensen die ook dit spel hebben. Verder was ook Quake een zeer grimmig en sinister spel met bijna dezelfde sfeer als Doom 64. Gelukkig bracht Quake II wat meer identiteit aan deze serie door wat meer Sci-Fi en Cyborgs er in te stoppen. Helaas bleek dat de N64 van Quake nogal achteruit was gegaan op lichteffecten en graphics. Want ondanks de speciale filter was Quake 64 niet echt een mooi spel.

avatar van DoraRing
een beetje overrated hoor.

De multiplayer heeft veel voor de toekomst betekent.

avatar van Didiusthegreat
Old-skool

Ik herinner me nog dat ik dit samen met mijn broer speelde, hij lopen en bewegen, ik schieten.

De spanning die die eerste grotere FPS met zich meebrachten, gewoon legendarisch.

avatar van Doom II
Duister spel met een beklemmende akelige sfeer, en prachtige muziek. Fantastische levels en monsters, wapens wat minder, op de geweldige nailgun na!
Een klassieker, jammer dat de delen hierna niet dezelfde sfeer bij me oproepen.

Dit was mijn onlinge game ervaring!!

Dit spel was voor zijn tijd al uitermate vet, maar wat het misschien wel zo bijzonder maakt is dat het tegenwoordig nog steeds gespeeld word.
En dan doel ik op online!

Er is nog steeds een bescheiden scene van een paar honderd mensen. Hoe het spel zich ontwikkelt heeft is eigenlijk wel waanzinnig.

Het niveau is akelig(hoog) en de learning curve is erg steil vergeleken met de shooters van vandaag de dag.
Check anders eens http://nquake.com/ en download het spel in een mooier jasje.
Alleen het bestand id1.pak moet je ff googlen om te krijgen

avatar van BoordAppel
BoordAppel (moderator)
Het gaat vooral ziekelijk snel. Bunnyhopping is volgens mij het enige dat je echt moet leren.

avatar van StayVisible
Het sterkste van dit spel vind ik toch wel de sfeer, wat ik helaas in de vervolgen heb gemist.

avatar van The old guy
Te lang geleden dat ik hier een cijfer aan kan verbinden.
Wel heel veel gespeeld,maar het enigste wat ik me hier nog van kan herinneren is de kleur blauw.
Of ik moet zelfs dit nog fout hebben.

avatar van jellecomicgek72
Quake is echt wreed. Zó ontzettend verslavend. De instapwaarde in Quake is hoog dus je kan het beste eerst de singelplayer spelen maar de echte Quake ervaring beleef je online . De gameplay is echt fucking snel en ontzettend verslavend. Ik dacht vandaag: even paar potjes Quake spelen en voordat ik het wist was ik 3 uur verder. Geweldig gewoon dat dit nog door zoveel mensen gespeeld wordt online! Een 4,5* en een plek in mijn top 10.

avatar van Aazhyd
Wie Quake leuk vindt, kan ook Death Match Classic spelen. Dat is Quake gebaseerd op de Half Life 1 engine. Veel oude maps zijn hierin afgestoft. Het ziet er allemaal wel wat minder duister en eng uit, maar de game play lijkt er erg veel op.

DMC is via Steam te krijgen, maar als je Half Life 1 hebt, heb je hem waarschijnlijk al.

avatar van Aazhyd
Ik heb nQuake nu ook eens geprobeerd. Het ziet er gelikt uit en de meeste maps kende ik al, van Quake en DMC.

Maar allemachies, wat gaat dat snel. Je bent nog niet binnen of je bent al afgeknald. En dat meerdere keren achter elkaar. Verder viel me op dat er wel veel servers zijn, maar de meeste zijn helemaal leeg.

Ik blijf maar gewoon bij DMC.

avatar van Aazhyd
Deathmatch Classic staat inmiddels op GamesMeter. Voor wie niet genoeg van Quake kan krijgen.

avatar van steffengamer
Lekker sfeertje, volgens mij is quake 3 arena hier op gebasseerd

avatar van rolfkunst
Met dit spel voor het eerst hardware accelleration gezien met een Voodoo 1 kaart. Ik wist niet wat ik zag! Daarom blijft dit spel me ook goed bij! En speel ik het ook nog wel eens.

avatar van AvMerode
Voor mij is het wat minder dan de eerste twee doom delen.
Maar het is nog steeds een zeer sterke shooter en hij is vrij grimmig qua sfeer.
Flink wat jaren geleden dat ik deze classics had gespeeld en ben nu eindelijk weer eens aan de slag met deze oldies.
Combineer het nu verder ook met hd mods en andere mods. Met doom heb ik brutal doom, ScoreDoom, Zandronum en Doomsday Engine als extra en met quake gebruik ik de DarkPlaces engine in combinatie met Epsilon Build.
Met doom en quake merk ik wel echt dat de gameplay toen des tijds beter was.
Zonder hd graphics steken ze er qua gameplay al met kop en schouders bovenuit (vergeleken met tegenwoordige shooters) en met hd modificaties ziet het er ook nog eens mooier uit.
Met de DarkPlaces engine kun je zeer veel aanpassen, al blijft dezelfde old school gameplay nog steeds overeind staan zoals het hoort. Lang leve de pc's en lang leve de old school FPS games.

avatar van The_CrY
De volgende klassieker van id Software is natuurlijk Quake. Deel twee heb ik in het verleden vaak gespeeld, maar de eerste nog nooit, tot nu. Meteen valt op hoe anders dit deel is. De sfeer, het verhaal, de context, en vooral de moeilijkheidsgraad zijn compleet anders. De sfeer is grimmig en met de soundtrack door Trent Reznor wordt de horror-achtige sfeer her en der wel opgeroepen. Het verhaal en de context zijn dan ook een stuk mysterieuzer. Ditmaal geen poorten naar de hel, maar poorten, zogenaamde slipgates, naar alternatieve dimensies zijn geopend. Voor je het weet zijn de minions van Quake overal te bekennen. Het is jouw taak om elk van deze dimensies binnen te dringen en om deze ongure wezens te laten weten wat je van ze vindt. Gespeeld op Hard is dit ook een erg moeilijk spel geweest. Net als bij Doom moet je steeds op je hoede zijn. Je gelimiteerde wapenarsenaal zorgt ervoor dat je regelmatig moet wisselen tussen shotgun, nailgun, of grenade launcher, want allemaal hebben ze hun zwaktes en sterktes, en geen van allen hebben ooit echt genoeg minutie. De Lightning Gun heb ik slechts enkele keren kunnen gebruiken, maar is verreweg het uniekst en het sterkst. Gecombineerd met een gemene selectie boze beesten, zoals de veelvoorkomende Ogre met zijn grenade launcher, de Fiend die veel kan hebben en van grote afstanden op je af springt, of de Scrag, welke vieze geluiden maakt als je m raakt. En natuurlijk de grootste irritaties, de Spawn, welke rondspringt om in je gezicht te ontploffen; de Vore, wiens projectielen je overal volgen; en de Shambler, het sterkste beest in het spel. Nog steeds is Quake een uniek spel in het genre en zeker het doorspelen waard voor elke FPS fan; met een source port als Darkplaces is het ook zo op moderne machines erg goed te spelen zonder al teveel poespas. Met vier episodes waarin je vier verschillende dimensies bezoekt met elk een eigen karakter ben ik bijna zeven uur zoet geweest.

Toch maar een 3,5*? De vele frustraties en belachelijke situaties die ik tegen kwam zorgden ervoor dat ik niet optimaal genoot van Quake. Bij Doom kon ik van elke uitdaging genieten en voelde alles aan als een puzzel, maar bij Quake had ik het gevoel dat ik hier en daar gemarteld ben en met slechts geluk eruit kwam. Ik ben altijd van mening dat elke situatie een uitweg moet hebben waar je geen schade in loopt, maar dat deze alleen te vinden is als je genoeg skills hebt. Als het spel een Shambler achter je neerzet terwijl je nergens kunt schuilen voor zijn hitscan lightning aanval, dan voelt dat wat oneerlijk. Ik heb bij Quake nooit de voldoening ervaren die je bij Doom wel krijgt na een zwaar deel. Toen de eindbaas neer was voelde ik enkel opluchting dat het voorbij was. Het zal ook gelegen hebben aan de setting en horror-sfeer van Quake, welke me sowieso wat minder liggen dan de heavy metal van Doom.

De Mission Packs 1 en 2 vond ik over de gehele linie leuker om te spelen, vooral door de toevoeging van verschillende wapens en meer variatie in de vijanden en levels, echter deze officiële uitbreidingen verdienen een eigen pagina. Ik ga ze even toevoegen.

...maar wel op naar Quake 2? Ik heb onlangs nog zitten denken over een heraanschaf van zowel Quake 1 als Quake 2 in de Steam sale. Maar ook voor mij hebben ze het altijd een beetje afgelegd tegen Doom (of Blood en Shadow Warrior). Doe je vroeg of laat ook nog eens Heretic of Hexen?

avatar van The_CrY
Quake 2 ga ik zeker weer herspelen. Denk dat ik alle Quakes maar even langs ga nu ik in zo'n bui ben. Blood, Hexen en Heretic staan nog op mijn lijstje inderdaad. Heb ik nog nooit gespeeld, dus ben benieuwd wat ik daar kan verwachten.

Innoverende game destijds, nu een tijdloze game. Jumpscares gegarandeerd wanneer je het geluid voluit zet. Sfeervolle horror-shooter met doolhofachtige levels, een duistere soundtrack, verborgen levels, moeilijk te vinden secrets en taaie tegenstanders. Eén die de tand des tijds met gemak overleeft.

avatar van blackmetallives
prachtig spel voor haar tijd voor de multiplayer via internet zeer verslavend zeer goede game waar ik nu nog mee speel! ???

avatar van aSMoDeuS
Kwam nog geen half jaar na het inferieure Duke Nukem 3D uit.

Ik heb de CD-ROM nog, die vanaf nr 2 audio bevat: Quake (original soundtrack) - Wikipedia - en.wikipedia.org