Trine (2009)

Alternatieve titel: Trine: Enchanted Edition

PC / Macintosh / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Nintendo Wii U / Nintendo Switch
Puzzle / Action

Ontwikkeld door Frozenbyte
Uitgegeven door Nobilis en SouthPeak

Trine is een game waarin je objecten kunt plaatsen en verplaatsen om zo puzzels op te lossen en vijanden te verslaan. De wereld waarin dit allemaal gebeurt staat vol grote kastelen en vreemde machines. De drie helden van het spel zijn verbonden aan zo'n machine, de Trine, en moeten hun koninkrijk redden van de ondergang. Hierbij heeft elk van de drie personages zijn of haar eigen vaardigheden. Zo kan de tovenaar objecten tevoorschijn toveren, kan de dievegge objecten stelen en met haar snelheid tegenstanders verrassen, en gaat de Warrior gevechten aan op brute en fysieke kracht.

avatar van Mafurios
Geweldig spel goeie graphics en unieke gameplay.
Het verhaal was niet heel bijzonder, het deed een beetje denken aan mario wel wat meer verhaal natuurlijk, maar toch de hele tijd dat je weer net iets verder naar het artifact moet zoeken zonder het ooit echt te pakken te krijgen. Ook was het een beetje vreemd om steeds nieuwe krachten uit een schatkist te halen ik had eerder verwacht dat je deze van een nieuw artifact zou krijgen.

Wat ik wel erg goed vind is het RPG element het halen van levels en het verzamelen van trinkets om je character(s) te verbeteren. Dan heb je natuurlijk ook nog een aantal handige spells en skills die behoorlijk goed met elkaar samengaan. En niet te vergeten de physics. het enige wat er een beetje aan ontbreekt is dat als je voorwerpen tijdens het zweven loslaat gaat alle momentum verloren en valt het gelijk recht naar beneden.

Een goed spel maar toch vond ik Braid een net iets betere platformer, maar dan eigenlijk alleen omdat ik deze vaker overnieuw heb gespeeld en daar heb ik bij dit spel niet heel veel zin. de levels zijn behoorlijk lang en je kan het niet even snel tussen door doen aangezien de levels behoorlijk lang zijn en je niet op de helft op kan slaan om het later af te maken. Dit probleem had je niet bij braid daar waren de levels kort en kun je bij ieder stukje stoppen.

Iniedergeval een dikke 4,5 en ik raad dit aan iedereen aan die van platformers met een beetje RPG houd.

Fonzzz002 (crew)
Trine is een 2D fantasy platformgame uit 2009. In Trine bestuur je een tovenaar, een dief en een ridder. Ieder personage heeft zijn sterktes & zwaktes. Door deze op slimme wijze af te wisselen kom je door de levels heen.

Ik heb de Trine games achterstevoren gespeeld. Beginnend bij 3, opbouwend naar de eerste. Hoewel Trine een trilogie is die, naar mijn idee, met ieder deel is verbeterd slaagt de eerste game er alsnog in om een sterke starter te zijn. Soortgelijk aan de vervolgen: de werelden zien er sprookjesachtig & prachtig uit, de platform gameplay is leuk gedaan en geeft je de gelegenheid je favorieten speelstijl toe te passen, en het verhaal weet voldoende onderbouwing te geven om het idee te wekken op avontuur te gaan binnen een fantasie wereld. Wat me echter opviel aan de eerste Trine game is dat ik de game op ieder gebied minder goed vond, onlangs dat het van hoog niveau is. De vervolgen gaven iets meer diepgaan aan het verhaal waardoor de wereld extra levendig aanvoelde (zoals dat de personages meer commentaar hadden op wat ze tegenkwamen), de werelden zijn iets creatiever & gevarieerder, de boss battles zijn sterker, de balans tussen vechten & platformen is beter in de vervolgen, evenals dat de muziek sterker was (ik merkte op bepaalde momenten dat dezelfde melodielijnen vaak langskwamen, in de vervolgen zat er meer variatie). Ik zie deze punten als “minder goed dan-”, maar zeker niet als slechte eigenschappen. De game heeft voldoende charme & eigen trekjes om de moeite waard te zijn gespeeld te hebben. Een leuk trekje aan de eerste Trine is dat ik aanzienlijk meer de Thief speelde dan in de vervolgen, de game bied je meer voordelen om haar te kiezen. En voor wie Trine niet uitdagend genoeg vond kan de game op hard & hardcore mode proberen, wat een genadeloze pittige uitdaging is die ik niet lang vol heb kunnen houden.

Als een nieuwe IP vind ik Trine goed in elkaar zitten. Mooie werelden, mooie muziek & leuke gameplay. In vergelijking met de gevolgen minder goed, maar als een starter bied het voldoende sterktes om een leuke platformervaring te geven.

avatar van Maiky
Inderdaad een heel aardige sidescroller, waarin je met drie personages (dief, tovenaar en ridder) door een aardig donkere fantasywereld klimt, springt, zwemt en vecht.

't Is allemaal niet origineel, maar het wisselen tussen de personages brengt de broodnodige verfrissing. De ridder gebruik je vooral voor het vechten en de dief kan met haar pijl en boog vijanden op afstand uitschakelen en naar hoger gelegen platforms slingeren met haar grappling hook. Met de tovenaar kun je planken en kisten van diverse grootte tevoorschijn toveren, die je ook kunt gebruiken om power ups te bemachtigen of vijanden uit te schakelen. Leveldesign is prima, al voelt het wel wat claustrofobisch aan. De game speelt goed weg, al is het niet zo vlot als Ori. Van de variatie moet Trine het ook niet hebben: buiten een paar verdwaalde tussenbazen zijn het uitsluitend geraamtes die je naar het leven staan.

Op Normal speelde ik de game binnen vier uurtjes fluitend uit, en dan heb ik me niet eens gehaast. Blijkbaar ligt de echte uitdaging in de hardcore modus, maar voor nu concentreer ik me maar eerst op het tweede en derde deel.