New Super Mario Bros. Wii (2009)

Nintendo Wii / Nintendo Wii U

Ontwikkeld door Nintendo

In dit vervolg op New Super Mario Bros. gaan de Koopa kids op pad om de geliefde Princess Peach te stelen. Daarom is het aan Mario om de Koopa kids en Bowser te verslaan om Princess Peach te redden en veilig terug naar haar kasteel te kunnen brengen. In de game zal het mogelijk zijn om met maximaal vier spelers de verschillende 2D-levels te doorlopen, boss battles aan te gaan en tegen elkaar te strijden om de meeste punten. Iedere speler kiest uit het één van de verschillende Nintendo-personages.

avatar van wii
wii
Een hoop nostalgie in een goede game
Als we alles bij elkaar nemen dan is New Super Mario Bros. Wii een game die voldoet aan de verwachtingen. Er is weliswaar niet heel erg veel echt vernieuwends te ontdekken, maar op de meeste punten verwacht je dit ook niet. Toch is dit wel jammer. Grafisch scoort de game heel goed, en ook het geluid is prima verzorgd. Helaas is er geen online multiplayer, maar de offline co-op biedt gelukkig ook een hoop plezier. New Super Mario Bros. Wii zorgt ervoor dat je zeker Princess weer wilt redden, en nu maar hopen dat je op tijd bent.

Gameplay 9
Ondanks de niet zeer grote vernieuwingen, weet New Super Mario Bros. Wii toch goed te scoren door de leuke gameplay. Vooral de mogelijkheid met meer dan één persoon te kunnen spelen draagt hieraan bij.

Geluid 9
Het geluid is vooral heel goed door de passende geluidjes, en de oudere muziekjes die zijn overgezet naar een nieuwe stijl, maar nog steeds bekend klinken.

Grafisch 8
Nintendo heeft zeer haar best gedaan een grafisch goed spel neer te zetten, en goed kunnen we het zeker noemen.

Replay 8
Door het ontbreken van een online co-op is de replaywaarde helaas iets minder. Gelukkig is er wel een offline multiplayer die een hele lange tijd leuk blijft.toch blijf je dit spelen tot je het uitgespeeld hebt helaas houd het daarna voor mij een tijdje op, maar denk dat ik over een half jaar dit spel weer opniew uitspeel!

New Super Mario Bros. Wii is een spel dat zowel de oude als de nieuwe Mario gamers gaat bedienen. Er had meer vernieuwing in mogen zitten, maar dankzij de 4-speler mogelijkheid is het nog steeds een erg leuk spel.

avatar van avdj
Na Yoshi's Island leek Nintendo Mario in 2D definitief vaarwel te hebben gezegd. Tot er 11 jaar later opeens New Super Mario Bros. DS verscheen. Een dijk van een game, die terecht lovende kritieken kreeg. Zelf ben ik als van kinds af aan fan van het concept. Zou het daarom ook lukken voor de Wii een geslaagde game af te leveren?

De Nintendo ontwerpers zullen toch wat zenuwachtig zijn geweest om met een succesvol vervolg op de proppen te komen. Wie de geschiedenis erop na slaat weet namelijk dat het aantal classics enorm is. Afgezien van Bros. 2 (De Japanse is wel top) leverde de malle Japanners 10 jaar lang 2D platforms van topkwaliteit af.

Persoonlijk vind ik Super Mario World nog altijd het beste Mario spel ooit. Natuurlijk waren er in Bros. 3 meer vernieuwingen, toch nadere World de grens van perfectie. Yoshi was een onwijs goede toevoeging, evenals de betere saveoptie en de knotsgekke Star- en Special World. New Super Mario Bros. Wii lijkt vanaf het begin op beide games. De wereldopbouw lijkt zelfs rechtstreeks uit SMB3 gekopieërd te zijn.

Het aantal vernieuwingen blijft beperkt tot drie nieuwe outfits en een handvol nieuwe vijanden. Van de 'nieuwe' outfits komt de Ice Flower bovendien uit de DS versie. Voor een aantal levels is de Wii Remote broodnodig, vaker lijkt het een bescheiden rol te spelen. De Propeller lijkt een goedkope manier om de controller te promoten. Even later blijkt het gewoon een uitstekende toevoeging te zijn op de gameplay.

De multiplayer optie geeft het spel nog veel meer extra's. Het is bijzonder dat de meeste levels zich prima lenen voor meer spelers. Een compliment voor de designers. Oude muziekjes worden gecombineerd met nieuwe composities. Evenals de stemmen en geluiden is het allemaal foutloos en slaat het weer naadloos aan op het spel.

Star Coins verzamelen geeft New Super Mario Bros. Wii een behoorlijke portie replaywaarde mee. Evenals de secret exits, terug uit Super Mario World!

Zijn er dan helemaal geen minpunten? Jawel. De schokjes die ontstaan als er in de multiplayer mode items worden gepakt kunnen behoorlijk irritant zijn. Verder lijkt de moeilijkheidsgraad niet goed uitgewerkt. Wereld 2 lijkt wel lastiger dan bijvoorbeeld 5. In wereld 9 ontbreekt een midsavepoint wat de levels nóg een stuk moeilijker maakt. 9-1 is ook geen mix van wereld 1 en 9-2 niet van wereld 2. Geen echt nadeel, maar vanwaar dit gehussel?

Een serieuzer minpunt is het feit dat Yoshi niet uit een level kan worden meegenomen! Echt ontzettend zonde dat Nintendo de kans heeft laten liggen het Super Mario World gevoel op deze wijze weer op te roepen. Yoshi speelt zodoende geen hoofdrol maar een bijrolletje zoals gamers die ook al troffen in Super Mario Sunshine.

Over het algemeen lijkt de verslavingsfactor sowieso iets lager te liggen dan bij de voorgangers. Toch is het knap dat de game niet ten onder gaat aan grafisch geweld. Dat is in mijn ogen een beetje het geval bij de Mario Kart serie. Toch is New Super Mario Bros. Wii een ontzettend vermakelijke game dat nostalgie met moderniteit op sublieme wijze combineert. Ik speel het spel zo'n 2 weken maar zoek nog volop naar Star Coins en heb nog vrij weinig in multiplayer gespeeld. Wereld 7 is ook nog een ondergeschoven kindje geweest. Leuk bedacht trouwens op kasteel 7 volledig te kunnen overslaan!

Daarom een dikke pluim voor de ontwerpers. Er zijn betere Mario games maar dat weerhoudt me er niet van een 4,5* te geven.

avatar van MokumsKid
Ben niet zo gesteld op de Wii, maar waarom ik alleen al dat ding zou aanschaffen is vanwege de supergave Mario games die uitgebracht worden.

Heb het bij een goeie vriendin gespeeld, en ben er niet vanaf te slaan. Erg gaaf, niet te lastig - niet te moeilijk, leuke worlds (sommige vallen af, maar dat hoort er ook tussen). Maakt je verwachtingen waar!

Volle vijf sterren voor deze game!

Haha, wat een spel. In zowel positieve als negatieve zin (vooral raging). First things first, ik heb 0,0 nostalgische gevoelens voor Super Mario Bros. 3 en dergelijke, dat was nog een beetje voor mijn tijd (eerste game-ervaring was in 1998 met N64). Ik heb 'm in de afgelopen jaren wel eens geprobeerd natuurlijk, maar ik vond 't allemaal te simpel om langer dan een halfuur achter elkaar te spelen. Dat de wow-factor anno 2014 een beetje is verdwenen, helpt ook niet echt. Dat verwijt ik de spellen natuurlijk absoluut niet.

Maar dit deel vind ik veel leuker spelen en het verveelt veel minder snel. Komt vooral omdat je 't met z'n vieren kunt spelen, iets wat ook wellicht een klein nadeel is. Want hoe leuk en gezellig het ook is met z'n vieren, dat is zo fucking chaotisch. Met z'n tweeën voelt 't wat leegjes, dus met 3 spelers is 't perfect. Soms is ie ook veel te vergevend met dat belletje, maar oké dat hebben ze waarschijnlijk erin gedaan als je met kleine kinderen speelt, zoals ik dit vaak met m'n zusjes heb gespeeld.

Hoe dan ook, leuk spelletje voor 2 of 3 personen, met z'n vieren is het gekkenwerk. Power ups zijn niks bijzonders, alles hebben we al 's eerder gezien, maar het werkt prima. Dit soort 2D platforms is leuk tijdverdrijf, maar ik heb inderdaad veel liever de 3D Mario's. Een onpopulaire mening: New Super Mario Bros is (veel?) leuker dan de originele games.