Na Yoshi's Island leek Nintendo Mario in 2D definitief vaarwel te hebben gezegd. Tot er 11 jaar later opeens New Super Mario Bros. DS verscheen. Een dijk van een game, die terecht lovende kritieken kreeg. Zelf ben ik als van kinds af aan fan van het concept. Zou het daarom ook lukken voor de Wii een geslaagde game af te leveren?
De Nintendo ontwerpers zullen toch wat zenuwachtig zijn geweest om met een succesvol vervolg op de proppen te komen. Wie de geschiedenis erop na slaat weet namelijk dat het aantal classics enorm is. Afgezien van Bros. 2 (De Japanse is wel top) leverde de malle Japanners 10 jaar lang 2D platforms van topkwaliteit af.
Persoonlijk vind ik Super Mario World nog altijd het beste Mario spel ooit. Natuurlijk waren er in Bros. 3 meer vernieuwingen, toch nadere World de grens van perfectie. Yoshi was een onwijs goede toevoeging, evenals de betere saveoptie en de knotsgekke Star- en Special World. New Super Mario Bros. Wii lijkt vanaf het begin op beide games. De wereldopbouw lijkt zelfs rechtstreeks uit SMB3 gekopieërd te zijn.
Het aantal vernieuwingen blijft beperkt tot drie nieuwe outfits en een handvol nieuwe vijanden. Van de 'nieuwe' outfits komt de Ice Flower bovendien uit de DS versie. Voor een aantal levels is de Wii Remote broodnodig, vaker lijkt het een bescheiden rol te spelen. De Propeller lijkt een goedkope manier om de controller te promoten. Even later blijkt het gewoon een uitstekende toevoeging te zijn op de gameplay.
De multiplayer optie geeft het spel nog veel meer extra's. Het is bijzonder dat de meeste levels zich prima lenen voor meer spelers. Een compliment voor de designers. Oude muziekjes worden gecombineerd met nieuwe composities. Evenals de stemmen en geluiden is het allemaal foutloos en slaat het weer naadloos aan op het spel.
Star Coins verzamelen geeft New Super Mario Bros. Wii een behoorlijke portie replaywaarde mee. Evenals de secret exits, terug uit Super Mario World!
Zijn er dan helemaal geen minpunten? Jawel. De schokjes die ontstaan als er in de multiplayer mode items worden gepakt kunnen behoorlijk irritant zijn. Verder lijkt de moeilijkheidsgraad niet goed uitgewerkt. Wereld 2 lijkt wel lastiger dan bijvoorbeeld 5. In wereld 9 ontbreekt een midsavepoint wat de levels nóg een stuk moeilijker maakt. 9-1 is ook geen mix van wereld 1 en 9-2 niet van wereld 2. Geen echt nadeel, maar vanwaar dit gehussel?
Een serieuzer minpunt is het feit dat Yoshi niet uit een level kan worden meegenomen!
Echt ontzettend zonde dat Nintendo de kans heeft laten liggen het Super Mario World gevoel op deze wijze weer op te roepen. Yoshi speelt zodoende geen hoofdrol maar een bijrolletje zoals gamers die ook al troffen in Super Mario Sunshine.
Over het algemeen lijkt de verslavingsfactor sowieso iets lager te liggen dan bij de voorgangers. Toch is het knap dat de game niet ten onder gaat aan grafisch geweld. Dat is in mijn ogen een beetje het geval bij de Mario Kart serie. Toch is New Super Mario Bros. Wii een ontzettend vermakelijke game dat nostalgie met moderniteit op sublieme wijze combineert.
Ik speel het spel zo'n 2 weken maar zoek nog volop naar Star Coins en heb nog vrij weinig in multiplayer gespeeld. Wereld 7 is ook nog een ondergeschoven kindje geweest. Leuk bedacht trouwens op kasteel 7 volledig te kunnen overslaan!
Daarom een dikke pluim voor de ontwerpers. Er zijn betere Mario games maar dat weerhoudt me er niet van een 4,5* te geven.