Ok, heb het spel nu op een van de twee manieren uitgespeeld. En ik weet genoeg voor een review.
Marvel Ultimate Alliance 2 begint erg sterk. Je krijgt gelijk een team ter beschikking bestaande uit de meest bekende superhelden, dus ik had het gelijk naar mijn zin. Het verhaal begint met een duister tintje, een superhelden team op een geheime infiltratie missie in het buitenland. Je weet, ook als niet kenner van de achterliggende verhalen, gelijk dat er wat mis is. Het verhaal krijgt later echter wat rare twisten en verschuivingen dat waarschijnlijk heel interessant is voor de kenners, maar voor iemand als mij zorgt voor een kleine "o". Maar zijn we gelukkig wel gewend van de meeste superheldenfilms, dat je soms maar gewoon iets moet aannemen dat het zo is
De gameplay is simpel waardoor je het lekker snel onder de knie hebt echter is er wel gebrek aan variatie, een paar simpele A B combo's, de mogelijkheid om vijanden vast te pakken en op te tillen en te gooien met de X knop. Met RT ingehouden krijg je nog toegang tot 4 andere aanvallen die per personage verschillen.
Tijdens het vechten word de fusion meter opgeladen. Als deze vol is kan je een fusion, een soort aanval van twee personages gecombineerd, doen. Je hebt een targeted fusion die je op een bepaald punt kan richten, een clearing fusion die een groot oppervlakte treft en een guided fusion waarbij je het trefpunt zelf vrijuit over het speelveld kan verplaatsen (bijvoorbeeld een tornado van storm). Alle combinaties van personages zou volgens bronnen een andere fusion aanval hebben. Dit is in veel gevallen ook zo, alleen lijken de meesten wel verdacht veel op elkaar en zit het verschil hem slechts in de kleur. Dit zou je als een minpunt kunnen beschouwen maar ik vind dat het een hele nieuwe dimensie aan het spel toevoegt waardoor het goed samenstellen van een team een stuk belangrijker is geworden.
Dus wat ik al zei, het vechten is zeer simpel. De meeste gevechten zijn gemakkelijk te halen door slechts de A-button te spammen en zodra mogelijk een clearing fusion te doen (of targeted bij een boss). Dit word na een tijdje vrij eentonig, echter heb ik het spel nog niet de moeilijkste en eennamoeilijkste mode gespeeld. Als je namelijk tijdens het vechten steeds heen en weer geslingerd word door granaten heb ik, ondanks ik maar een beetje levens verlies, toch het gevoel dat ik iets helemaal fout doe. Ik ben nu wel bezig op de eennamoelijkste mode, en begin al veel meer variatie te vinden. Het is nu vaak nodig om te dodgen (geen enkele keer gedaan in heroic mode), en bommen terug gooien naar robots is een goede manier om zowel de robot te vernielen als je team te beschermen tegen de explosie. Er is dus genoeg variatie, je moet het alleen wel zelf opzoeken.
De light-RPG elementen zijn aanwezig echter voegen weinig toe aan het spel. Er worden geen nieuwe aanvallen geunlocked door uplevelen (alleen door progress in het spel), slechts punten die je kan besteden in het verbeteren van je aanvallen en een paar andere attributen. Echter heb ik het gevoel dat mijn characters steeds automatisch als deze punten gebruiken als ik even naar een andere switch. Verder is het mogelijk verschillende boosts te selecteren voor je hele team, die je kan vinden door het hele spel heen, maar deze hebben voor mijn gevoel bijna geen invloed. Dit systeem voelt dus een beetje overbodig aan, je merkt ook niet dat je sterker wordt tot je oudere levels gaat overdoen en ineens alles in 1 klap uitschakeld.
Verder zijn er naast gewone levels nog challenges, die behalve leuk zijn om eens te proberen, ook nog eens klap lastig kunnen zijn (nog geen een gouden medaille hier
). Ook is er een trivia systeem, waar je door middel van vragen over personages en het verhaal XP kan verdienen. Een slimme manier om toch mensen aandachtig het verhaal te laten volgen lijkt mij.
Nu mijn eindconclusie. Marvel Ultimate Alliance is een zeer geslaagd spel. Echter door veel dezelfde gevechten heeft het weinig memorabele momenten. Maar wat zijn memorabele momenten als je ze niet kan delen met vrienden. Gelukkig kan je het hele team van 4 mensen player controlled maken, waardoor je met je vrienden kan spelen. Dit gaat vast nog voor veel vermaak zorgen. Zoek je echter een diepgaande RPG game dan ben je hier aan het verkeerde adres.
Verhaal, leuk maar voor de leek als mij vaak vaag - 3,5*
Gameplay, erg geslaagd, echter moet je de variatie zelf opzoeken - 4,0*
Graphics, goed gelukt, soort van fotorealistisch maar het comic sfeertje blijft onaangetast - 4,0*
Sfeer, het stripsfeertje is duidelijk aanwezig alleen voelen veel plaatsen hetzelfde aan - 3,0*
eindcijfer: 4,0* (met enigzins kans op verhoging na co-op/legendary ervaring)