Marvel: Ultimate Alliance 2 (2009)

Nintendo DS / Nintendo Wii / PlayStation 2 / PlayStation 3 / PlayStation Portable / Xbox 360

Ontwikkeld door Vicarious Visions, Savage en n-Space
Uitgegeven door Activision

Ultimate Alliance 2 vertelt het verhaal over de Act of Registration, die superhelden dwingt om hun identiteit bekend te maken. Dit zorgt voor een tweestrijd in het Marvel-universum. Sommige helden maken zichzelf bekend terwijl anderen in opstand komen. Oude allianties worden verbroken en nieuwe conflicten ontstaan; de basis is gelegd. Als speler heb je wederom de mogelijkheid om met een kleine groep superhelden hordes aan vijanden in elkaar te butsen. In verschillende omgevingen neem je het op tegen tal van soldaten, robots en superhelden.

joeri592
dit spel blijkt erg goed te worden volgens vele sites

hetzelfde als de vorige, alleen met meer personages, nieuwe gebieden, wat betere gameplay

avatar van Zell
Ik kijk erg uit naar dit spel, net in pre-order gedaan om als bonus the Juggernaut te krijgen!
Het vorige deel beviel mij zeer, hopelijk weet dit deel dat ook (wellicht beter) te doen

FeZ
Kan het vorige deel eigenlijk ook in offline co-op worden gespeeld?

avatar van Zell
FeZ schreef:
Kan het vorige deel eigenlijk ook in offline co-op worden gespeeld?

Jazeker, en ook nog eens online co-op

joeri592
ahh ik heb hem, ga hem direct spelen zodra ik batman uitgespeeld heb

dit spel is zoooooo slecht
x-men legends is beter dan deze shit
volgens mij dezelfde makers
de graphics zijn echt 2005 ofzoo man de vorige mua is 10x beter
Wat een flopspel zeg, dikke 0,5* voor mij

je moet het dan ook niet op de ps2 spelen aimane
voor de ps 3 en xbox 360 is ie zeker wel leuk

avatar van Brains
Wat Joeri zegt. De graphics kunnen moeilijk 2009 zijn als je het op een oudere console speelt. Overigens om het om die reden nou een 0,5* te geven vind ik wel een erg oppervlakkige manier van denken. Wat is er zo slecht aan het spel?

avatar van Brains
Ok, ik heb hem nu toch maar aangeschaft. Ondanks het slechte gemiddeld (met zeer slechte beargumentatie vooral).

Eerste indruk is erg goed. De graphics zijn alles behalve slecht. Er is duidelijk erg mee gespeeld, om een middenweg te vinden tussen een cartoony look en fotorealisme. Dit is goed gelukt vind ik, want het ziet er goed uit maar toch voelt het aan het een stripverhaal.
De gameplay is ook leuk. Het is erg makkelijk om te spelen, maar je moet je aandacht er wel bijhouden. Zeker somige boss battles kunnen best pittig worden als je niet weet wat je doet.
Het kan verder erg eentonig worden na de zoveelste swarm met vijanden, maar als je zelf switched van character en andere combinatieaanvallen probeert (Alle characters hebben met elkaar een andere combinatie aanval!) kan je het spel voor je zelf erg veelzijdig maken. X-men legens kan op geen enkel vlak tippen aan dit spel. Ik ga het spel eerst uitspelen voordat ik stem, maar ik gok dat het op de 4 á 4,5 uitkomt.

avatar van Brains
Ok, heb het spel nu op een van de twee manieren uitgespeeld. En ik weet genoeg voor een review.

Marvel Ultimate Alliance 2 begint erg sterk. Je krijgt gelijk een team ter beschikking bestaande uit de meest bekende superhelden, dus ik had het gelijk naar mijn zin. Het verhaal begint met een duister tintje, een superhelden team op een geheime infiltratie missie in het buitenland. Je weet, ook als niet kenner van de achterliggende verhalen, gelijk dat er wat mis is. Het verhaal krijgt later echter wat rare twisten en verschuivingen dat waarschijnlijk heel interessant is voor de kenners, maar voor iemand als mij zorgt voor een kleine "o". Maar zijn we gelukkig wel gewend van de meeste superheldenfilms, dat je soms maar gewoon iets moet aannemen dat het zo is

De gameplay is simpel waardoor je het lekker snel onder de knie hebt echter is er wel gebrek aan variatie, een paar simpele A B combo's, de mogelijkheid om vijanden vast te pakken en op te tillen en te gooien met de X knop. Met RT ingehouden krijg je nog toegang tot 4 andere aanvallen die per personage verschillen.

Tijdens het vechten word de fusion meter opgeladen. Als deze vol is kan je een fusion, een soort aanval van twee personages gecombineerd, doen. Je hebt een targeted fusion die je op een bepaald punt kan richten, een clearing fusion die een groot oppervlakte treft en een guided fusion waarbij je het trefpunt zelf vrijuit over het speelveld kan verplaatsen (bijvoorbeeld een tornado van storm). Alle combinaties van personages zou volgens bronnen een andere fusion aanval hebben. Dit is in veel gevallen ook zo, alleen lijken de meesten wel verdacht veel op elkaar en zit het verschil hem slechts in de kleur. Dit zou je als een minpunt kunnen beschouwen maar ik vind dat het een hele nieuwe dimensie aan het spel toevoegt waardoor het goed samenstellen van een team een stuk belangrijker is geworden.

Dus wat ik al zei, het vechten is zeer simpel. De meeste gevechten zijn gemakkelijk te halen door slechts de A-button te spammen en zodra mogelijk een clearing fusion te doen (of targeted bij een boss). Dit word na een tijdje vrij eentonig, echter heb ik het spel nog niet de moeilijkste en eennamoeilijkste mode gespeeld. Als je namelijk tijdens het vechten steeds heen en weer geslingerd word door granaten heb ik, ondanks ik maar een beetje levens verlies, toch het gevoel dat ik iets helemaal fout doe. Ik ben nu wel bezig op de eennamoelijkste mode, en begin al veel meer variatie te vinden. Het is nu vaak nodig om te dodgen (geen enkele keer gedaan in heroic mode), en bommen terug gooien naar robots is een goede manier om zowel de robot te vernielen als je team te beschermen tegen de explosie. Er is dus genoeg variatie, je moet het alleen wel zelf opzoeken.

De light-RPG elementen zijn aanwezig echter voegen weinig toe aan het spel. Er worden geen nieuwe aanvallen geunlocked door uplevelen (alleen door progress in het spel), slechts punten die je kan besteden in het verbeteren van je aanvallen en een paar andere attributen. Echter heb ik het gevoel dat mijn characters steeds automatisch als deze punten gebruiken als ik even naar een andere switch. Verder is het mogelijk verschillende boosts te selecteren voor je hele team, die je kan vinden door het hele spel heen, maar deze hebben voor mijn gevoel bijna geen invloed. Dit systeem voelt dus een beetje overbodig aan, je merkt ook niet dat je sterker wordt tot je oudere levels gaat overdoen en ineens alles in 1 klap uitschakeld.

Verder zijn er naast gewone levels nog challenges, die behalve leuk zijn om eens te proberen, ook nog eens klap lastig kunnen zijn (nog geen een gouden medaille hier ). Ook is er een trivia systeem, waar je door middel van vragen over personages en het verhaal XP kan verdienen. Een slimme manier om toch mensen aandachtig het verhaal te laten volgen lijkt mij.

Nu mijn eindconclusie. Marvel Ultimate Alliance is een zeer geslaagd spel. Echter door veel dezelfde gevechten heeft het weinig memorabele momenten. Maar wat zijn memorabele momenten als je ze niet kan delen met vrienden. Gelukkig kan je het hele team van 4 mensen player controlled maken, waardoor je met je vrienden kan spelen. Dit gaat vast nog voor veel vermaak zorgen. Zoek je echter een diepgaande RPG game dan ben je hier aan het verkeerde adres.

Verhaal, leuk maar voor de leek als mij vaak vaag - 3,5*
Gameplay, erg geslaagd, echter moet je de variatie zelf opzoeken - 4,0*
Graphics, goed gelukt, soort van fotorealistisch maar het comic sfeertje blijft onaangetast - 4,0*
Sfeer, het stripsfeertje is duidelijk aanwezig alleen voelen veel plaatsen hetzelfde aan - 3,0*

eindcijfer: 4,0* (met enigzins kans op verhoging na co-op/legendary ervaring)

dit spel is er ook voor de PS3, maar nog niemand een score gegeven, zo onpopulair, dit spel?

@brains

Yep, je had gelijk.
Na het spel nog is een kijkje te geven, vond ik het toch niet zo slecht
Sorry voor mijn mening
Maar voor de PS3 is het beter natuurlijk dan voor de PS2