Need for Speed: Most Wanted (2005)

Alternatieve titel: Need for Speed: Most Wanted Black Edition

PC / PlayStation 2 / Nintendo GameCube / Xbox / Xbox 360 / PlayStation 3
single player / multi player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Electronic Arts

Om de meest beruchte racer te worden, moet je eerst aan je reputatie en je strafblad werken. Dat doe je tijdens boeiende, superspannende races tegen de beste straatcoureurs, waarbij je gedurfde manoeuvres uitvoert om de politie te slim af te zijn. Je moet je hoofd koel houden en allerlei slimme tactieken gebruiken om de agenten van je af te schudden en je tegenstanders het nakijken te geven.

Yeah, eindelijk is de politie weer terug inclusief helikopter in deze editie van Need for Speed.

Dit keer moet je nummer 1 worden op een zogenoemde Blacklist en je auto terug veroveren die door de nummer is overgenomen nadat er met je auto onheuse dingen zijn gedaan en een race erover hebt verloren.

Zoals ik al zei is de career mode erg leuk door de toevoeging van de Blacklist, omdat je aan bepaalde criteria voldaan moet hebben voordat je eindelijk een Blacklister kan uitdagen en wellicht zijn/haar auto kunt overnemen. En dit alles wordt extra moeilijk gemaakt door de politie, die steeds harder in je nek begint te hijgen.
De eerste achtervolging begint lekker eenvoudig met 5 auto's, maar in latere stadia kunnen er wel 25 achter je aan zitten, inclusief opgevoerde politie auto's.
Wat het hele gebeuren zeker uitdagend maakt. Vooral in de laatste race waarin je 5 minuten moet verduren voordat je een belletje krijgt van Mia hoe je kan ontsnappen.

Verder is er een nieuwe feature toegevoegd, namelijk de Speed Breaker (soort van Bullet Time ) waardoor alles langzamer gaat en je nog snel een spike strip of iets dergelijks kan ontwijken. Hier heb ik misschien maar 3 keer van gebruik gemaakt, maar het is op zich wel een aardige toevoeging voor andere gamers.

De Pursuit Breaker is daarentegen waar ik veelvoudig gebruik van heb gemaakt en je moet er zelfs gebruik van maken wil je aan de politie ontkomen. Er zitten wel wat grappige dingen tussen, zoals een een Donut zaak en een water toren.

Muziek vind ik op zich wel redelijk, zitten wel wat aardige tracks tussen. Maar de grootste toevoeging is waarschijnlijk de interactieve achtervolgingsmuziek, zodra er politie achter je aan zit. Je waant je net in een film.

4, 5 Sterren voor deze game.

avatar van WeZet
Eindelijk, overdag racen! Most Wanted mag wel tot het toppunt van de tuning -en underground games in de Need for Speed franchise gerekend worden, na dit deel is het helaas allemaal bergaf gegaan (lees: repetitief weinig vernieuwend, concept is al te vaak gedaan).

Het racen en tunen is goed en duidelijk uitgewerkt maar naar het einde toe begint het zo repetitief te worden dat ik het zelf niet uitgespeeld heb.

Wat dat betreft mag EA wel weer terug naar die goede oude Hot-Pursuit tijd, underground racing en body-tuning is al te vaak gedaan ondertussen.

neo (crew)
Zoals al eerder vermeld hou ik meer van het oude concept van in veel verschillende omgevingen racen met politie achtervolgingen. De trend met straatraces en het steeds iets verder kunnen uitbouwen van een goede auto is eigenlijk nogal eentonig. En hoe groot de omgeving dan ook is, het is en blijft hetzelfde landschap. Natuurlijk met veel variatie, maar ik hou juist van contrasten als een sneeuw omgeving, zandweg en noem maar op. Spuuglelijke auto's trouwens waar je tegen strijdt; met allerlei lelijke aangebouwde onderdelen. Ik mis dus een beetje de mooie, wat klassiekere modellen. Maar goed, het draait om straatraces.

Toch weet de mij te boeien, wat komt door de verschillende modes. De tijdrit langs checkpoints, verschillende politie opdrachten... Of de mode waarbij de speler langs een flitspaal harder als de andere moet rijden en zo eerste kan worden zonder ook echt als eerste over de finish te rijden. En natuurlijk is het ouderwetse ritje met de politie achter je aan altijd leuk.

Stukken beter als Underground die door hjet concept van in de nacht racen enkel irritatie opwekt. Nu maar hopen dat EA begrijpt dat ze echt een glanzend deel uit de reeks kunnen maken door een ouderwetse concept te gebruiken en dat om te zetten naar huidige standaarden. Lees: enorm veel modes, grote en diverse omgevingen en gewoon allerlei normale modellen. Als men een NFS3 of Road Challenge nu zou maken, dan zou het zeer waarschijnlijk (nog meer) vuurwerk opleveren.

avatar van Dragonslayer
Dit is de eerste NFS game die ik heb gespeeld en heb (nog) geen andere gespeeld dus ik beoordeel deze racegame niet ten opzichte van vorige NFS games.

Het eerste dat me opviel was dat auto's nogal makkelijk bestuurbaar zijn, je slipt namelijk niet zo snel. Helaas wordt het hierdoor wel lastig om te driften en daardoor kom je scherpe bochten niet makkelijk door zonder eerst flink te remmen.

Racen over straat met soms zelfs politie erbij vond ik wel leuk om te doen. Hoewel andere auto's soms wel eens erg irritant kunnen zijn. Ook het politie kwijtraken idee zat erg goed in elkaar. Het gaf de game een soort van GTA stijl. Ook de verschillende mode's in het spel zijn een groot pluspunt.

Helaas lijdt dit racespel aan een minpunt waar naar mijn mening veel meer racespellen last van hebben. Namelijk dat het naar verloop van tijd eentonig begint te worden en gaat vervelen. Dit gebeurde bij mij al ruim voor het uitspelen van het spel. De plaatsen waar je racet zijn ook vaak hetzelfde. Ook het politie afschudden begint een keer erg vervelend te worden.

En idd zoals neo zegt, de auto's waar je tegen racet zien er stuk voor stuk nogal vreemd uit, Ze waren vaak erg lelijk geverfd en hadden rare onderdelen. Ik doel op de normale races, niet op de rival challenges, die hadden best mooie auto's.

Ook merkte ik dat het in veel races ging om wie de snelste auto had, niet om wie het beste kon racen. Er zaten een aantal races tussen waar je gewoon domweg moest profiteren van de fouten van je tegenstander.

Voordat ik deze game kocht zocht ik al naar een mooi racespel met politie erin, iemand raadde me Need for Speed aan. Helaas is het niet het spel geworden wat ik zocht.

avatar van tommycool
een enorm goed spel, met mooie graphics, een goede verhaallijn, en hele mooie wagens. hij is ook nog redelijk moeilijk, dus je kunt hem ook niet zomaar uitspelen.

Need for Speed: Most Wanted is echt een jeugdsentiment voor me. Het was een van de eerste racers die ik ooit speelde op mijn allereerste console (GameCube). Toen ik de game een paar maanden gelden tweedehands zag liggen voor de Xbox 360 moest ik even naar adem happen. Ik was al heel lang op zoek naar een fysieke versie voor die console. Gisteren heb ik de game weer helemaal doorgespeeld en ben ik tot de conclusie gekomen dat Most Wanted nog steeds tof is.

De racemechanieken zijn ietwat verouderd, (met 120 km/h door een bocht van 90 graden rijden is niet heel logisch) maar de game is toch heel leuk. Het geluid van de auto's is lekker en Rockport is een leuke stad om doorheen te scheuren. De A.I. van de racers is alleen wel een beetje frustrerend. De ene keer bakken ze er niks van en de andere keer zijn ze extreem goed.

De kracht van Most Wanted zit hem vooral in de politieachtervolgingen. In mijn optiek de beste ooit gemaakt. Vooral op hogere 'heats' is de politie meedogenloos en zijn de achtervolging heel spannend en vermakelijk. Dit in combinatie met geweldige achtervolgingsmuziek maakt het een genot. De muziek in de game is sowieso heel tof. Een mix tussen rock, metal en hiphop. Hoewel ik met het laatste genre niet veel heb, passen de nummers goed bij de game.

Het verhaal is, voor en racer, best goed eigenlijk. De reden waarom je de dingen doet die je doet, zijn logisch en ook de paar scenes met de acteurs zijn prima. Ik denk dat het vooral goed is doordat de game zichzelf niet serieus probeert te nemen. Het acteerwerk is vrij over de top en cheesy. Het is ook wel duidelijk dat de makers inspiratie hebben gehaald uit de eerste paar Fast & Furious films.

Need For Speed: Most Wanted is wat mij betreft nog steeds de beste game in de serie. De game is wat verouderd, maar het is zo'n charmante game dat je daar wel doorheen kan kijken. Normaal zou ik 4* geven, maar door het jeugdsentiment komt daar 0,5* bij.