Need for Speed: Most Wanted (2005)

Alternatieve titel: Need for Speed: Most Wanted Black Edition

PC / PlayStation 2 / Nintendo GameCube / Xbox / Xbox 360 / PlayStation 3
single player / multi player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Electronic Arts

Om de meest beruchte racer te worden, moet je eerst aan je reputatie en je strafblad werken. Dat doe je tijdens boeiende, superspannende races tegen de beste straatcoureurs, waarbij je gedurfde manoeuvres uitvoert om de politie te slim af te zijn. Je moet je hoofd koel houden en allerlei slimme tactieken gebruiken om de agenten van je af te schudden en je tegenstanders het nakijken te geven.

bro
Het aller aller aller meest onmogelijke is gewoon mogelijk gebleken Ik zat in het eindlevel al in het straatje waar je in moet vluchten, ik zag de brug dichterbij komen en... plots bevriest mijn scherm... Ik minimalizeer de boel met ctrl alt delete, en heb ik een popup openstaan met een crash report van de speed.exe, whatever that may be. (nog nooit gehad tijdens het spelen, btw ) Ik heb zonet dat eindlevel een **** uur zitten opnieuw proberen, terwijl ik zat te snakken om in m'n bedje te gaan maffen. Maarja, zo vlak voor het einde wil je nog snel de boel afhandelen, toch? Zit ik net daar.... oooh nee, ik kan het niet geloven. Aub, laat het een hallucinatie van slaaptekort te zijn. onmogelijk onmogelijk.... Gelukkig ben ik te moe om mn pc tot puin te meppen.
Bluuh, ik laat het erbij, ik kruip in mijn nestje

auch, bro, dan heb je hem nu toch wel uitgespeeld?

bro
hehe, nee, ik heb het blijkbaar nog niet aangedurfd Maar het idee om binnenkort nog eens te proberen zit nu wel in mijn achterhoofd
Eerst via Challenge-mode weer wat in form komen dus, en dan nog een poging.
In de Challenge-mode zit ik uiteindelijk nog maar daar waar je moet rijden met de pizza-wagen (en taxi en vuilniskar enzo) die normaal als verkeer in het spel rijden. Was best nog grappig, die wagens doen er gigantsch lang over om op snelheid te komen

lennox
beste race game ooit, speel hem nog steeds en staat 2e in mn top 10

avatar van jw1982
Geweldig spel dit, ging geen moment vervelen. Het geheim zat hem in de afwisseling denk ik!

een redelijk need for speed, niet de beste in de reeks dat blijft voor mij Hot Porsuit maar desalniettemin genietbaar. Ik miste wel die onvergeetelijke tracks.

watta schreef:
... dat blijft voor mij Hot Porsuit ...

En je favoriete auto was een Pors, niet?
Just kidding

Bedoelde natuurlijk Pursuit!!!! ik heb het dan wel over de ps1 versie, die game is onvergetelijk voor mij, maar deze was niet slecht.

avatar van creepy_one
bro schreef:
Eerst via Challenge-mode weer wat in form komen dus, en dan nog een poging.

ik wist niet dat je met verkeers auto's kon rijden

dat lijkt me so cool

bro
Dat is het ook, maar ze rijden wel als een blok beton in vergelijking met de andere auto's natuurlijk Maar het is een Challenge, zeker weten

PriestMaiden
Mia

Enige game uit deze reeks die ik gespeeld heb, en het was verdraaid moeilijk voor mij.

Toch dankzij de muziek en de personages veel plezier gehad.

7 jaar na Most Wanted is hij er weer:
Need For Speed: Most Wanted 2

Hier kijk ik heel erg naar uit .

avatar van tommycool
een enorm goed spel, met mooie graphics, een goede verhaallijn, en hele mooie wagens. hij is ook nog redelijk moeilijk, dus je kunt hem ook niet zomaar uitspelen.

avatar van killer13
één van de beste NFS als je het mij vraagt. al dan niet de beste!

avatar van royals
Jammer dat er niet 1 NFS game in de top 250 staat. Deze verdient het wel. Eén van de meest vermakelijke racers allertijden.

avatar van markwiering
Dit spel kan niet tippen aan A2 Racer 4, maar is evengoed een redelijk leuk spel. Ik heb het op 5 december 2008 gekregen van Sinterklaas.

Ik probeerde het te installeren op onze Windows XP Service Pack 3 computer met 512 MB RAM-geheugen, 64 MB videogeheugen en AMD-processor. Het spel werkte niet eens! Hij wou hem niet eens installeren.

Hierop besloot ik Need for Speed Most Wanted te installeren op onze Windows Vista-computer die iets nieuwer en sneller is. Ik moest een registratiecode invoeren... Ik heb er altijd een hekel aan als ik tijdens de installatie word lastiggevallen met het verplicht moeten invoeren van achterlijke registratiecodes, het accepteren van de licentieovereenkomst en het feit dat dit soort spellen vaak een kopieerbeveiliging hebben waardoor ik er niet eens een back-up van kan maken voor het geval de originele DVD beschadigd wordt of kwijtraakt.

Ik voerde de registratiecode 4 keer in: alle vier keer fout. Vervolgens probeerde mijn vader het 4/5 keer. De laatste keer lukte het hem. Het bleek dat bij de registratiecode op het hoesje er nauwelijks verschil zat tussen de letter G en het getal 9...

Het was een enorm gedoe en het implementeren van dit soort registratiecodes snap ik al helemaal niet. Maar goed, ik kon het spel eindelijk spelen. Ik had de Carrière opnieuw gedaan toen ik de race met Razor verloor. Pas daarna besefte ik dat ik die race niet KON winnen en dat dit gewoon een onderdeel was van het verhaallijn dat gaande was, verliezen van Razor.

Need for Speed Most Wanted heeft enkele minpunten. Deze minpunten zijn:
- De snelheden van de auto's waar je in rijdt worden na het tunen overdreven snel. Gewoon snel is leuk, maar snelheden boven de 200 kilometer per uur zijn niet leuk meer, maar gewoon absurd.
- Het verhaallijn is té dramatisch en wordt steeds dramatischer. Je moet je wagen inzetten als je tegen iemand moet rijden die op de blacklist staat en Mia en Rog doen alsof het verslaan van Razor een levensdoel is. Dit soort gedrag maken het spel een stuk minder leuk, want ik race juist voor mijn plezier in plaats van om een obsessie om Razor op koste van kost te verslaan.
- Het installeren is lastig omdat je een registratiecode moet invoeren. Voor het invoeren moet je hem eerst ontcijferen. Dit resulteert in veel tijdverlies.
- Je kunt in feite niet verliezen. Als je tegen iemand racet van de blacklist en je wint, krijg je zijn/haar positie in de blacklist. Als je echter tegen een blacklist-racer verliest, kun je niet verder. Je zal en moet net zo vaak opnieuw met hem/haar racen tot je diegene verslagen heb. Dit vind ik erg jammer. Het zou eerlijker zijn als je kon winnen EN verliezen. Ik zou het leuker vinden als je bijvoorbeeld ook van een blacklist racer kon verliezen, je desbetreffende wagen verloor en Razor (of iemand anders van de blacklist) je opbelde met een bericht zoals: "Ik wist dat je het niet kon", en dat je dan opnieuw een reputatie moet opbouwen om tegen die blacklist-racer te kunnen racen.
- Politiewagens rijden over spijkermatten zonder een lekke band te krijgen, terwijl als ik eroverheen rijd, ik altijd een lekke band krijg.
- In het begin toen je gearresteerd werd, werd je na een tijdje vrijgelaten wegens gebrek aan bewijs. Het was moeilijk te bewijzen dat je een illegale straatracer bent zonder in het bezit te zijn van een wagen. Als later de Blacklist-leden gearresteerd worden, zijn ze ook echt gearresteerd. Ze blijven vastzitten, want ik kon na het uitspelen van NFS Most Wanted niet meer een blacklist-racer uitdagen. Als ik echter gearresteerd word door de politie, kom ik er met een boete of een gratis-uit-de-bak kaart vanaf. Een zeer oneerlijke behandeling.
- Mijn auto kan geen/amper schade oplopen. Ik kan spontaan botsen tegen politieauto's, tegen de weg schrapen, benzine-stations laten exploderen, en het enige wat ik heb is een schrammetje en een scheur in mijn ruitje. Ik kan mijn wagen niet total loss rammen. In A2 Racer 4 echter, kan ik mijn wagen wel total loss rammen en verlies ik echt onderdelen als ik onvoorzichtig rijd.
- Gees respect voor de politie. Waar in A2 Racer 4 de politie nog echt als akelige vijand wordt beschouwd en er alles aan gedaan wordt om aan Commissaris D.T. Harry te ontkomen, wordt de politie in Need for Speed Most Wanted beschouwd als speelgoed waar je mee spelen moet. In plaats van de politie te mijden en aan ze te ontkomen, krijg je opdracht om politieachtervolgingen uit te lokken. Erg jammer als je het mij vraagt.
- Rare auto's. In Need for Speed Most Wanted ziet elke auto van de tegenstanders waar je tegen moet racen er heel opvallend uit met felle kleuren, van wiel tot dak bestickerd met kleurrijke stickers etc. Dat valt allemaal op! Zo ziet de politie gelijk achter wie ze aan moeten. In A2 Racer 4 zien de auto's er heel wat normaler uit.
- Botsingen in het verkeer. Als je in Need for Speed Most Wanted tegen een auto botst, blijft die auto op de grond staan en verandert hij hooguit van baan of gaat scheef staan. In A2 Racer 4 ram je zo'n wagen de lucht in.
- Je krijgt geld als je met zo'n hoog mogelijke snelheid geflitst wordt in Need for Speed Most Wanted. Dat is ook niet erg realistisch. In werkelijkheid kost je dat juist geld omdat je dan een boete krijgt toegestuurd.
- Zware systeemeisen: voor een spel uit 2005 heeft Need for Speed Most Wanted belachelijk hoge systeemeisen. Spellen uit die tijd vereisten meestal 32 t/m 256 MB RAM-geheugen, en dan komt EA met NFS Most Wanted: 1 GB RAM-geheugen.

Ondanks deze minpunten blijft Need for Speed Most Wanted een leuk spel om te spelen, mede omdat de politie je daadwerkelijk kan arresteren, maar A2 Racer 4 blijft een stuk leuker dan dit.

avatar van creepy_one

Wtf, waar slaat dat nou weer op. 200 km per uur nog best mee hoor. Wou je dan dat de max snelheid 150 km per uur was ofzo? Dat lijkt mij ook weer te sloom...

200 km is volkomen normaal voor racegames hoor, misschien dat je 200 miles (= ruim 320km) bedoelde?

Need for Speed: Most Wanted is echt een jeugdsentiment voor me. Het was een van de eerste racers die ik ooit speelde op mijn allereerste console (GameCube). Toen ik de game een paar maanden gelden tweedehands zag liggen voor de Xbox 360 moest ik even naar adem happen. Ik was al heel lang op zoek naar een fysieke versie voor die console. Gisteren heb ik de game weer helemaal doorgespeeld en ben ik tot de conclusie gekomen dat Most Wanted nog steeds tof is.

De racemechanieken zijn ietwat verouderd, (met 120 km/h door een bocht van 90 graden rijden is niet heel logisch) maar de game is toch heel leuk. Het geluid van de auto's is lekker en Rockport is een leuke stad om doorheen te scheuren. De A.I. van de racers is alleen wel een beetje frustrerend. De ene keer bakken ze er niks van en de andere keer zijn ze extreem goed.

De kracht van Most Wanted zit hem vooral in de politieachtervolgingen. In mijn optiek de beste ooit gemaakt. Vooral op hogere 'heats' is de politie meedogenloos en zijn de achtervolging heel spannend en vermakelijk. Dit in combinatie met geweldige achtervolgingsmuziek maakt het een genot. De muziek in de game is sowieso heel tof. Een mix tussen rock, metal en hiphop. Hoewel ik met het laatste genre niet veel heb, passen de nummers goed bij de game.

Het verhaal is, voor en racer, best goed eigenlijk. De reden waarom je de dingen doet die je doet, zijn logisch en ook de paar scenes met de acteurs zijn prima. Ik denk dat het vooral goed is doordat de game zichzelf niet serieus probeert te nemen. Het acteerwerk is vrij over de top en cheesy. Het is ook wel duidelijk dat de makers inspiratie hebben gehaald uit de eerste paar Fast & Furious films.

Need For Speed: Most Wanted is wat mij betreft nog steeds de beste game in de serie. De game is wat verouderd, maar het is zo'n charmante game dat je daar wel doorheen kan kijken. Normaal zou ik 4* geven, maar door het jeugdsentiment komt daar 0,5* bij.