The Secret of Monkey Island: Special Edition (2009)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door LucasArts
Uitgegeven door LucasArts

Een remake van het origineel in HD. Guybrush is een gewone kerel die koste wat het kost piraat wil worden. Hij spoelt aan op het eiland Mêlée in het Caribisch gebied. Daar wordt hij verliefd op de mooie gouverneur Elaine. Wanneer de demonische piraat LeChuck Elaine ontvoert en naar het mysterieuze Monkey Island brengt stelt Guybrush alles in het werk om haar terug te halen. De special edition is grafisch opgepoetst en bevat een voice-over cast met een vernieuwde soundtrack.

Zuzuu schreef:
Vind ik wel jammer dat mensen dit spel downloaden. Koop 'm zodat LucasArts meer remakes maakt.

Anyway ik heb een vraagje voor de mensen die hem hebben gespeeld. Zoals ik de vele reviews lees, zie ik dat veel mensen zeggen dat ze het spel leuk vonden. Duurt deze chapter dan echt zo kort dat mensen hem binnen een dag nadat ie uit was hebben uitgespeeld?

Heb je het nu over Tales? :S

Als je het over downloaden van SE hebt... Dat kan niet anders en is betaalt En èèn Chapter van Tales deed ik, maar dan keek ik ook overal, 7 uur over. En die tijd is rond elke episode dus bij elkaar 35 uur

avatar van Zuzuu
Owww, ja ik had het even over Tales. Gelukkig is SE (nog) niet downloadbaar.

Je hebt nog iemand blij gemaakt Natan, bedankt!

@ Marco - Waar ben je precies? Dacht ook eens op de helft te zijn, bleek ik net te zijn begonnen [/quote]

Moet een schip kopen om het vriendinnetje te bevrijden!!!

avatar van rpger
-marco- schreef:
Ik ben normalieter niet zo van het point and click genre en moest dan ook ff doorzetten met deze game. Ben nu zo op de helft denk ( xboxlive ), maar ik begrijp wel waarom dat dit spel goed aangeschreven staat.

Niet echt mijn cup of thea, maar zal hem zeker doorspelen tot het eind. De Humor is iedergeval geweldig!!

1990 hè jongens!!! 19-fucking-90!! 19 jaar oud dit spel en still going strong!!! Leuk dat een nieuwe generatie deze game ontdekt die gaming op een ongelooflijke manier heeft veranderd.

Natan85
Inderdaad, eindelijk komt de ''jongere generatie'' (moet je horen... ) in aanraking met de grappigste gameserie eväh! Heb al verscheidenen gehoord welke dachten niet van Adventures te houden, maar nu de remake MI erg leuk te vinden.... Dat is ook precies de bedoeling! Heerlijk, ga straks even mijn eerste aankoop via Steam doen, Secret SE ofcourse...

-marco- schreef:

Moet een schip kopen om het vriendinnetje te bevrijden!!! [/quote]
Dan ben je er nog lang niet, nu komen de moeilijkste puzzels

avatar van Zuzuu
Soms zijn de puzzels wel afschuwelijk moeilijk, het is om te kotsen.
Maar dat maakt het alleen maar leuker.

P.S: is het jullie al opgevallen dat er een nieuw poster is.
Kijk maar naar het gezicht van Guybrush

Ben ik de enige die een beetje loopt te klooien met het Inventory systeem? Vind het niet erg handig om steeds tussen de mogelijkheden te scrollen.

Gebruiken jullie de Verbs ( die je jammer genoeg niet in beeld kunt laten staan) of typen jullie de letters in?

De nieuwe graphics zijn leuk gedaan, ook leuk dat je tijdens het spelen kunt switchen naar de oude versie door op F10 te drukken. Het kunnen skippen van tekst vind ik dan weer een gemis ( met Backspace skip je meteen de hele dialoog).

Maar een leuke manier om nieuwe gamers kennis te laten maken met een geweldige serie.

avatar van Zuzuu
Tegenwoordig wil iedereen van die hersenloze actie spellen. Ik begrijp dat dus echt niet.

Ik mis de oude tijden ook. Tijden met spellen zoals Monkey Island (dan heb ik het over MI3), oude age of empires, oja en de Titanic Adventure out of time spel was ook een geweldige.

avatar van Deftones_JP
Heerlijk zeg om dit te spelen! Het ziet er goed uit en het is een verademing om hier stemmen bij te horen. Hierdoor wordt je band met de karakters toch wat sterker vind ik. Verder is het vooral een heerlijk nostalgische trip. Ik ben ook eigenlijk nog verbaast dat ik nog behoorlijk wat oplossingen weet van vroeger. Tot nu toe ga ik dan ook behoorlijk snel door de game heen maar op een gegeven moment verwacht ik toch wel dat mijn geheugen me in de steek gaat laten. Van de latere hoofdstukken kan ik me eigenlijk weinig herinneren. Ik merk dat mijn kennis van de engelse taal een stuk beter is i.v.m. de vorige keer dat ik deze game speelde en daardoor is het ook een stuk duideiljker en wat makkelijker.

Het is in elk geval weer een genot om dit te spelen in elk geval. Wel apart dat we het als xbox gamers eerst moesten doen met Broken Sword 3 (vrij matig) en Still Life (helaas gemist) en dat er nu opeens een stroom aan point and click uitkomt! Een goede zaak wat mij betreft.

avatar van Brains
Geweldig spel.
De ingesproken stemmen voegen wel degelijk wat toe. De verbeterde graphics waren niet persé nodig geweest maar zijn zeker een leuke extra. Zo zal het spel ook voor mensen die zich wel ergeren aan de enorme pixels op hun HDTV ook speelbaar zijn.

De besturing is duidelijk met een muis in het achterhoofd bedacht maar is na een tijdje wennen prima te gebruiken op de Xbox.

Het voordeel van dit spel op de Xbox is dat niet alle achievements story-related zijn. Hierdoor zal ik nog vast een keer het spel doorspelen om dezen allemaal te vinden.

Op de PC was dit spel de volledige 5 sterren waard geweest net als het origineel, maar omdat de besturing op de xbox soms toch wat tegen wil zitten: 4,5*

avatar van Zuzuu
Zeer blij met de komst van de special edition. LucasArts heeft hier een geweldige prestatie laten zien. Ondanks de nieuwe style voelt het toch aan als een echte Monkey Island. Het leuke aan de special edition is dat als de nieuwe style je niet bevalt, dat je dan kunt switchen naar de oude style door simpel op F10 te drukken. Daarnaast verrichten de stemmen ook nog eens wonderen, wat het spel een extra gleufje geeft. Het is echt heerlijk om dit opnieuw te mogen beleven op HD en nu maar afwachten of er een special edition van MI2 komt

Ik.. ik... ben stil, lees de andere berichten maar, ik stem alleen

5.0, net als het origineel

Natan85 schreef:
Ik.. ik... ben stil, lees de andere berichten maar, ik stem alleen

5.0, net als het origineel

Haha, de emotie slaat toe Natan85??!!!

Moet zeggen dat ik ook wel onder de indruk ben van de monkey island, bijna beschamend dat een gamer als ik, dit nooit eerder heb gespeeld.

De interrese maar meerdere delen is gewekt, maar eerst deze maar even uitspelen.

Een game uit 1990 en still standing strong, is heel bijzonder.

Ik ga snel weer verder!!!

Natan85
Inderdaad, maar de apen zijn ook heel bijzonder. LeChucks Revenge heeft ook een remake nodig Curse niet though, die staat, zelfs grafisch, nog steeds sterk. Veel plezier met de remake!

Nu moet ik zeggen dat ik toch niet helemaal gecharmeerd ben door de nieuwe art stijl - achtergronden zijn geweldig maar de figuurtjes zijn vaak net wat te houterig en missen een beetje de charme die de oorspronkelijke versie of Tales Of Monkey Island dan wel weer hebben. Ook jammer vind ik dat het niet mogelijk is om de originele versie MET de stemmen te spelen - had ik persoonlijk heel lollig gevonden om te doen en zou zeker niet onmogelijk zijn geweest om als optie toe te voegen (maar wie weet ooit met een update).

Toch blijft het gewoon weer erg leuk om opnieuw te spelen. En ik hoop echt dat andere Lucas Arts spellen in de toekomst dezelfde behandeling ondergaan of opnieuw worden uitgebracht op xbox live.

Beetje moeilijk om hem een beoordeling te geven, aangezien hij beter is dan het origineel in verband met gebruik van betere graphics en stemmen, maar de ervaring is minder omdat ik hem al een aantal keer heb uitgespeeld.

Ook zijn er een paar minpuntjes. Zo kun je de tekst niet zinnetje voor zinnetje doorskippen. De muis is soms wat traag met het aanklikken van tekst en vind ik de inventory een beetje omslachtig. Verder vind ik de grafische stijl van Telltale leuker.

Nu klink ik wel heel erg negatief, terwijl dat niet zo bedoeld is. Voor de nieuwkomer is dit een musthave. Een perfecte manier om kennis te maken met een oude serie. Ik zie ook nog wel een keer een remake van het tweede deel verschijnen, maar liever speel ik straks Part 2 van Telltale.

avatar van Deftones_JP
Ik kan me wel vinden in het verhaal van Hadouken. Ik vond het echter gewoon leuk om dit nog een keer te spelen en ik was toch nog wel wat oplossingen vergeten (zeker later in het spel). Ik vraag me trouwens wel af hoe nieuwkomers reageren op de puzzels. Het is absoluut geen makkelijke game en hoewel ik behoorlijk wat adventures heb gespeeld blijf ik dit lastig vinden. Ik zou een nieuwkomer eerder naar sam and max (van telltale) of broken sword verwijzen. Vind je het genre echter leuk dan moet je dit gespeeld hebben.

Natan85
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, had net zoveel moeite met de MI games als met Sam & Max van Telltale. Maarja, qua Adventures ben ik zoiezo een geval apart. Vond Grim Fandango bijvoorbeeld zeer eenvoudig en Full Throttle erg pittig

Geniet met volle teugen hiervan, vooral de stemmen van Meathook en de Shopkeeper zijn briljant gedaan

avatar van Deftones_JP
Serieus? In monkey island heb je toch veel meer opties en zitten de meeste puzzels wat ingewikkelder in elkaar. Bovendien vind ik sam and max altijd wat meer structuur hebben in de zin dat oplossingen altijd weer zorgen dat je verder komt. Bij Monkey Island moet je vaak lijstjes afwerken en zorgt een oplossing er niet perse voor dat je gelijk vordert in het spel.

Natan85
Kan ook zo zijn omdat Sam & Max Season 1 mijn eerste adventure was, had er regelmatig een walkthrough bij nodig. Bij Mi maar 3x, maar dat kan ook zo zijn omdat ik wat gevordert was in Adventures. Had net DoTT (Takke, das pas een moeilijke adventure), Full Throttle en een aantal anderen achter de rug toen ik hieraan begon. En dat was in de tijd dat ik alleen maar Adventures speelde.

Feit dat ik Grim erg makkelijk vond blijft staan, puzzels duurde dan wel lang om uit te vogelen, een walkthrough heb ik niet hoefen raad te plegen.

avatar van Zuzuu
Soms moet je iets onmogelijks doen om verder te kunnen. Je moet bijvoorbeeld een muziekbox die je hebt gevonden ergens op een plank of op de grond zetten van één van de tientallen winkels zodat de eigenaar je niet iets hoort pakken. Het moeilijke is dat je dat zelf moet zien uitvogelen.

avatar van SilverGun
Ooeeh, graag zo min mogelijk van dat soort spoilers. Dat soort dingen uitvogelen is nou juist hetgeen wat deze games zo tof maakt.

Ik heb even spoilertags geplaatst.

De H knop is trouwens wel erg fijn hier, zeker voor mensen die niet zo vaak adventures spelen.

avatar van Zuzuu
Ohh ja neem me niet kwalijk.

Ik heb een vraagje. Elke keer als ik verlies van de sword master, dan moet ik steeds helemaal teruglopen naar die oude master roshi-achtig man om hem terug te sturen naar de sword master zodat zij weer uit haar huis komt. Is er een manier om dit versneld te doen? Want ik word er echt moe van.

avatar van Deftones_JP
Volgens mij staat de sword master gewoon op de kaart aangegeven nadat je de shopkeeper heb gevolgd naar haar locatie

Even een ander vraagje trouwens in de originele monkey island zat ergens een beeld van Sam and Max verstopt. In de special edition schijnt dit een beeld te zijn van the day of the tenacle. Heeft iemand enig idee waar dat zit? Thanx!

Natan85
Als je de Sword Master al eens hebt gezien staat er een snelweggetje op de map
@ Deftones_JP - Die zit tussen alle beeldjes bij de Second Biggest Monkey.... Trouwens, heb je Manny Calavera ook al gezien?

avatar van Zuzuu
Ik weet dat er een shortcut is. Dat bedoelde ik niet echt. Want voordat je de shortcut oftewel de gehele map ziet van Melee Island, moet je toch behoorlijk lang teruglopen naar de shopkeeper als je verslagen bent door de Sword Master. Het duurt gewoon te lang. Bijvoorbeeld bij Monkey Island 4 kun je op de 'M' toets drukken en dan zie je meteen de map. Kun je echt niet sneller dan van de Sword Master naar shopkeeper - en dan weer helemaal terug?

Natan85
Je hoeft helemaal geen groot stuk te lopen, als de Swordmaster de deur dichtsmijt moet je naar links uit die omgevings weglopen. Dan zie je meteen al de map en kan je er meteen naartoe, jeweetwel, gewoon klikken op dat oranje stipje waar (als je je cursor erboven houd) Swordmaster boven verschijnt (of Swordmaster's secret hideout, ook goed )