The Secret of Monkey Island: Special Edition (2009)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door LucasArts
Uitgegeven door LucasArts

Een remake van het origineel in HD. Guybrush is een gewone kerel die koste wat het kost piraat wil worden. Hij spoelt aan op het eiland Mêlée in het Caribisch gebied. Daar wordt hij verliefd op de mooie gouverneur Elaine. Wanneer de demonische piraat LeChuck Elaine ontvoert en naar het mysterieuze Monkey Island brengt stelt Guybrush alles in het werk om haar terug te halen. De special edition is grafisch opgepoetst en bevat een voice-over cast met een vernieuwde soundtrack.

Oww, wow! Ik liep helemaal terug naar de shopkeeper.. Dom

Bedankt lol

Uitgespeeld en wat een avontuur, geweldige game. Kan ook 2009 al het game-geweld trotseren.

Zoals eerder gezegd goede humor, leuk verhaal, scherpe puzzels etc.

Desondanks hou ik het op 3,5 ster!!

Omdat het her en der toch wat te langdradig aanvoeld.

avatar van Jimo
Loved it!

Nu net uitgespeeld op me iPhone wat een heerlijk avontuur weer.
Hopelijk wordt dit deel genoeg verkocht, want alleen bij succes van deze gaan ze ook deel 2 opnieuw uitbrengen en hopelijk nog meer classics van lucasarts.

Een 4,5 voor dit meesterwerk.

-marco- schreef:
Desondanks hou ik het op 3,5 ster!!

Omdat het her en der toch wat te langdradig aanvoeld.

Dat komt nog wel goed denk ik, want bij de tweede keer hoef je dan veel dingen niet dubbel te doen.

Ik het orgineel nooit gespeeld maar van wat ik lees zijn veel mensen erg positief over deze. Lijkt me wel wat, maar ja met een kapotte pc heb ik er niks aan .

Guybrush
Geweldig mooi gedaan! Echt een topper!

Het enige minpuntje vind ik dat je eers een iritant menu moet openen alvoor je use push pull etc kan uitvoeren.

Jammer dat ze dit niet zoals in het orgineel hebben behouden.

avatar van Zuzuu
Dat hoeft niet persé irritant te zijn. Je kunt ze gewoon één voor één scrollen met de middelste muisknop.

Guybrush
Bedankt wist niet dat dat kon! Dat maakt de gameplay een stuk aangenameer.

Maar toch vind ik de orgineel fijner spelen vooral omdat je geen inventory hoefde te openen

avatar van snakesonic
Toffe game dit.
Nooit gedacht dat ik dit leuk zou vinden, maar het is me zeer goed bevallen.
Ik hoop dat deeltje 2 ook zon remake krijgt:D
Wel wat kort eigenlijk, had van mij nog langer mogen doorgaan.

joeri592
moet je dit spel voor de xbox downloaden of kopen in de winkel??

avatar van Deftones_JP
Het is volgens mij alleen te downloaden vanaf xboxlive arcade. Daar staat ook een demo op trouwens.

Imperial Figure
Ben grotendeels bekend met point & clickers zoals Broken Sword, sam&max en day of the tentacle en had nog nooit een monkey island grondig gespeeld maar na het uitspelen van deze remake ben ik er erg van onder de indruk.
Perfecte humor, leuke karakters/cast, goed verhaal en een goed sfeertje.

avatar van Shpongle
vergeet niet dat je met f10 de graphics kunt veranderen naar de originele versie.

avatar van Kimmyboy
Ga deze vanaf vanavond spelen. Ik ben alvast benieuwd. Heb er immers enorm veel goede dingen over gehoord.

SouthParkFan
Wat een FANTASTISCH spel. Heb hem net uitgespeeld. Review komt later!

Hmm, ik wist niet dat hier een HD remake van was. Ik hoor veel goede dingen over 't origineel. Misschien eens even erop letten tijdens de volgende sales.

3bdelilah schreef:

Als je het origineel mooi vindt moet je deze zeker weten aanschaffen. De nieuwe graphics zijn fantastisch en passen perfect bij het stijltje, de geremasterde muziek is prachtig en de stemmen zijn erg leuk, ingesproken door legendarische stemacteurs zoals Cam Clarke en Rob Paulsen.

SouthParkFan
Zelden zo onder de indruk geweest van een game als bij ''The Secret of Monkey Island''. Fantastische karakters, geweldige grappen (zelfs na 25 jaar!) en prachtige omgevingen. Waar moet ik beginnen?

Het verhaal gaat over de sullige Guybrush Threepwood die piraat wil worden. Als zijn geliefde gouverneur Elaine wordt ontvoerd, grijpt Guybrush zijn kans en gaat hij samen met zijn crew op weg naar Monkey Island; het eiland waar piraat LeChuck haar gevangen houdt.

De humor in het spel is spot-on en er is nooit een grap bijgeweest die ik niet grappig vond. Dingen als ''Don't waste 20 bucks on a videogame'', ''Is that a banana in your pocket or are you just glad to see me?'' of ''I feel like I'm ripped off. Now I know how you must feel''. Hoe kun je daar niet om lachen? Dan valt het ook nog eens mee dat alle karakters erg memorabel zijn en allemaal iets toevoegen aan het verhaal.

De puzzels waren goed, niet te makkelijk en niet te moeilijk. Wel moet ik bekennen af en toe gebruik te hebben gemaakt van de hint knop. Meestal snap je een puzzel wel, maar denk je: ''Oké, hoe ga ik dit uitvoeren?'' Ook de soundtrack is fantastisch en de geremasterde versie klinkt geweldig. Benieuwd of er een CD van uit is.

Helaas is het spel wel 3 keer bij me vastgelopen, maar dit werd verholpen door gewoon het spel opnieuw op te starten. Vrijwel geen laadschermen, prachtige graphics: The Secret of Monkey Island heeft het helemaal. Ook was het leuk dat je door middel van de Select-knop kan switchen tussen de originele versie en de HD-versie, iets wat mij heeft geholpen omdat sommige stukken makkelijker waren uit te voeren in de originele versie (de Grog verdelen onder de mokken).

Ik had echt niet verwacht dat ik dit spel zo goed zou vinden: ik had het gekocht, een kwartier gespeeld en toen uit verveling uitgezet. Opnieuw beginnen was een goede keuze, en ik kan niet wachten om deel 2 aan te schaffen.