The Warriors (2005)

PlayStation 2 / Xbox / PlayStation Portable / PlayStation 3 / PlayStation 4

Ontwikkeld door Rockstar
Uitgegeven door Rockstar

New York, 1979. De bendes van de nacht zijn 60.000 man sterk en vannacht gaan ze allemaal achter The Warriors aan, een straatbende die valselijk wordt beschuldigd van de moord op de leider van een rivaliserende straatbende. The Warriors moeten van de ene kant van New York naar hun basis aan de andere kant van de stad. Die andere kant is 20 mijl verder en ze zullen duizenden vijanden tegenkomen. De bendes beheren de straten en er is geen weg terug. The Warriors moeten voor hun levens vechten en leren de betekenis van gevaar.

avatar van Hadouken
Beste film-naar-game ooit!
De sfeer is nagenoeg perfect! Als je de film hebt gezien is het helemaal een genot want er zijn veel herkenbare punten. Het vechtsysteem is erg goed en de missies niet te moeilijk.

Hier heb ik ook ooit een review voor geschreven. Het is een best lange tekst, maar je weet wel wat je kan verwachten:

New York City, 1979. De tijd waarin de bendeoorlogen heersten. Op een nacht zijn alle gangs, waaronder The Warriors, bij elkaar geroepen, door ene Cyrus. Deze man wil dat er vrede komt tussen de gangs en dat ze samen gaan werken om de politie op te ruimen. De verschillende gangs luisteren aandachtig en zijn erg enthousiast over het plan. Maar dan klinkt er een schot…Iemand heeft Cyrus neergeschoten en The Warriors krijgen de schuld. Nu moeten ze zich een weg terugvechten naar Coney Island, hun thuisplaats, tientallen kilometers verder weg…

Hoe het begint...
De game volgt, je raadt het al, de verhaallijn van de gelijknamige film. Alleen dit keer begint de game drie maanden eerder dan waar de film start, dus voor de meeting. Hier zie je hoe The Warriors bij de gang komen, met wie ze ruzie hebben en hoe ze uitgenodigd werden voor de meeting van Cyrus. Je begint met een vrij uitgebreide tutorial, wat geen overbodige luxe is. Rembrandt, een waar kunstenaar, wil de gang joinen en moet eerst een aantal testjes ondergaan. Zo leer je al spelende en vechtende de nodige knoppen en het went erg snel. Alsof je nooit anders hebt gedaan.

Aan de slag
Als de tutorial eenmaal is voltooid, kom je in je Hangout. Dit is het standaard punt waar je altijd terugkomt in de game. Dit is jullie eigen stekje en hier kun je je stats checken, praten met andere leden, Rumble modes spelen ( hierover later meer) en trainen. Dat trainen doe je net zoals in GTA, herhaaldelijk op kruisje, of R1-L1 te drukken. Niet echt boeiend en het is dan ook niet echt belangrijk. Natuurlijk kun je in je Hangout ook nieuwe missies starten. Vervolgens krijg je iedere keer een filmpje en hoor je je opdracht. Meestal iets in de zin van: schakel die gang uit, spuit hun territorium onder de graffiti of sla alles aan gort. Alles om de andere gangs te vernederen en te laten zien dat jíj de baas bent.
Er komen in de game een stuk of vijftien gangs langs. De HiHats, Baseball Furies, Riffs, Rogues, Boppers, Orphans, The Destroyers en de Moonrunners. Stuk voor stuk komen ze aan de orde en zijn erg herkenbaar als je de film kent. Zo zijn de Orphans nog steeds echte mietjes en de Baseball Furies nog steeds doorzetters die je overal achtervolgen. Iedere gang heeft vanzelfsprekend zijn eigen kleuren, wapens en moves. De graphics zien er verder prima uit. De filmpjes hadden een heel klein beetje beter eruit mogen zien maar het hindert verder niks. In dit soort games draait het om gameplay, en dat zit hier zeker goed.

Jij bent de Warchief!
Eenmaal een nieuwe missie gestart beland je in de achterbuurten van NYC. Samen met je gang ( je speelt nooit in je eentje, je gaat altijd op pad met twee of meer personen) ga je op weg om je missie te volbrengen. Jij als speler bent de leider, oftewel de Warchief, van de gang en kan dan ook opdrachten geven. Commando’s zoals: wreck ‘em all ( sla ze in elkaar), mayhem ( sla alles aan gort), hold up ( even wachten) en let’s go ( volgen) kun je met alle gemak invoeren met R2 gecombineerd met de rechter analoge stick. Pluspunt is dat er in de omgeving best veel kapot kan. Je kan kleine dingetjes zoals prullenbakken, telefooncellen of marktkraampjes om zeep helpen, maar je kan met je gang ook winkels overvallen ( lomp de ruiten inslaan, of sluw naar binnengaan door middel van lockpicking), autoradio’s jatten en mensen beroven ( in sommige missies). Met dit alles verdien je geld en laat er nou toevallig een aantal flash- en spraydealers door de levels heen staan. Met flash kan je jezelf genezen en/of andere gangmembers. Met spray kun je de The Warriors-tag spuiten in andere territoria.

Knokken, beuken, rammen!
Dan nu het belangrijkste waar het bij een fightinggame om gaat, het vechtsysteem. Je gang kent aardig wat vette moves. Je hebt de standaard moves zoals slaan en schoppen maar je kan iemand ook simpel vastgrijpen door middel van rondje en hem vervolgens weggooien ( tegen andere vijanden, brandende tonnen of muren). Je kan hem natuurlijk ook al vasthoudend slaan en trappen alvorens je hem weggooit. Als hij ligt kan je op hem gaan zitten en verder afranselen of hem van zijn geld beroven. Dit alles is erg grof en bloederig, maar mooi in beeld gebracht. Persoonlijk vond ik het allemaal heel erg spectaculair. Op sommige stukken moet je ook sluipen, maar dat hoeft nooit zo lang te duren. Je kan ze meestal ook gewoon in elkaar slaan zonder dat je erg veel gevaar loopt. Ook zijn er een aantal stukken waar je achterna gezeten wordt en keihard weg moet rennen, of een aantal aangegeven toetsen indrukken. Naast dat de omgeving vrij interactief is liggen er bergen met wapens op de grond, zoals ijzeren staven, bakstenen, biljartballen, stokken, molotov cocktails en breekijzers. Vanzelfsprekend geeft een wapen meer schade aan je tegenstander en natuurlijk gaat dit ook weer gepaard met lekkere harde beelden. Aangezien je nooit alleen op pad gaat kun je de hele game in co-op mode spelen, wat zeker een groot pluspunt is. Player 2 hoeft simpelweg op start te drukken en hij kan zo meedoen. Er is ook een woedemeter dat steeds volloopt als je veel combo’s maakt. Eenmaal vol ben je tijdelijk onoverwinnelijk en erg sterk. Je krijgt opeens ook supersterke aanvallen die er nóg grover uitzien. Erg vet! Natuurlijk kan je ondertussen dat je iemand naar de klote aan het helpen bent ook gearresteerd worden en de politie is dan ook een geduchte tegenstander. Over het algemeen is de AI vrij goed, maar is de game, zeker in 2-playermode, vrij gemakkelijk. De politie kan je in de boeien slaan en als je dat eenmaal bent moet je wachten totdat een ander bendelid je bevrijd. Per level zijn er ook speciale eindbosses, maar die worden nergens echt moeilijk. Meestal moet je een paar objecten naar de baas gooien zodat ie het loodje legt.

De film
Naarmate je vordert in de game kom je aan bij de meeting. Het filmpje van Cyrus’ toespraak herhaalt zich weer en vanaf nu loopt de game precies gelijk met de film. Als fan van de film vond ik dat heel erg cool gedaan. Alles is goed herkenbaar en de sfeer is enorm goed. Klein nadeeltje is dat je al wel weet hoe het verhaal verder gaat en hoe het afloopt. Toch raad ik de kopers van deze game aan om de film eerst te kijken, zodat je een beetje weet waar het over gaat en wie wie is.

Armies of the Night
Na het voltooien van de Story Mode ( ik deed er zo’n 12 uur over in co-op) kom je weer terug in je Hangout. Ondertussen, door het verhaal heen, heb je ook diverse Flashbacklevels en Rumble Modes vrijgespeeld. Flashbacklevels zijn levels die zich in het verleden afspeelde. Zo kun je zien hoe alle leden The Warriors joinde en hoe het is ontstaan. Erg leuk gedaan. De Rumble Modes staan los van het verhaal en zijn simpele dingetjes zoals 1 vs 1, 9 vs 9, King of the Hill, CTF, Battle Royal ( bendes van het dak van een gebouw werpen) en Wheels of Steel ( rolstoelrace). Een aantal dingen zijn erg leuk, zeker in 2-player mode. Dit verlengt de speelduur van het spel toch enigszins. En als klap op de vuurpijl unlock je op het einde Armies of the Night! Dit is een sidescrolling beat’em up zoals we vroeger kenden van Double Dragon, compleet met retrosounds. Alleen is het wat mooier en een iets beter vechtsysteem. Ook dit is erg verslavend en het valt bij mij erg in de smaak.

Perfect?!
Is dit nu de perfecte game? Nee dat niet. Er kunnen altijd dingen beter. Zo was de camera soms irritant bezig en er is geen online mode. Het kon best leuk worden als je online je eigen bende kon vormen en zo via het netwerk bendes over de hele wereld kon neermaaien. Maar al met al ben ik zeer te spreken over deze game en het is zeker de beste filmlicentie die ik heb gespeeld. Ik kan iedere vechtersbaas deze game dan ook aanraden, zeker als je weet dat je bij Free Record Shop de film er gratis bij krijgt! Rockstar heeft goed werk afgeleverd.