Rune Factory Frontier (2008)

Nintendo Wii

Ontwikkeld door Neverland
Uitgegeven door XSEED, Rising Star en Marvelous

In deze game speel je opnieuw de avonturier en boer Raguna. In zijn zoektocht naar het meisje Mist komt hij terecht in een nieuwe stad. Hij besluit hier te blijven wonen en zijn nieuwe boerderij op te knappen en het stadje te helpen. Rond de stad zijn verschillende grotten met monsters die hij zal moeten verslaan, om de zeldzame runen te verzamelen voor de fabriek in de stad. Ondertussen moet hij op zijn boerderij groenten telen en de dieren goed verzorgen.

avatar van Princess Piranha
Nou dat werkt ook eens tijd zeg..

avatar van Bahamut Zero
Wat komt de Wii opeens aanzetten met allerlei RPG's. Toch maar op het grotere publiek gaan richten?

avatar van Princess Piranha
Echt opeens is het niet, maar het vertalen kost gewoon 1 tot 2 jaar waardoor alles hier veel te laat komt. En ineens allemaal tegelijk ook

Wel verrassend trouwens dat deze uberhaupt nog hier gereleased is, en dan ook nog eens rond dezelfde tijd als Sakura Wars (dat zelfs alweer uit 2005 stamt!). Heb beide tesamen besteld en deze sinds vanmiddag in huis. Heb nog niet zo heel lang gespeeld maar ben tot nog toe best wel gecharmeerd erdoor. Leuke graphics, aardige muziek en een beetje een sprookjesachtige, rustieke sfeer. Houd ik wel eens van ter afwisseling - het hoeft niet allemaal moord & doodslag te zijn tenslotte. Wat ik hier zo leuk aan vind is dat je in tegenstelling tot Harvest Moon ook af en toe wat afwisseling hebt in de vorm van de dungeons die je moet doorlopen. Een score plak ik er wel weer eens op wanneer ik voldoende uren ermee bezig ben geweest.

avatar van Princess Piranha
Dat klinkt positief! Ben benieuwd naar je cijfer.

Nou ik denk dat het qua cijfer een 3,5 of een 4 zal worden. Beetje een twijfelgeval. Wat ik wel kan zeggen is dat het ook na een uurtje of 14 nog altijd erg leuk blijft om te spelen. Er gebeurt niet bijzonder veel in het spel (zeker niet de eerste paar uur) en er is ook niet echt sprake van een erg meeslepend verhaal - maar toch betrap ik me erop dat ik regelmatig Rune Factory even uit de kast trek om een half uurtje te spelen om dan vast te stellen dat ik toch weer dik 2 uur erop heb zitten of zo. Het blijft gewoon erg leuk om je boerderijtje op te bouwen, de karakters een beetje te leren kennen (ook al zeggen die vaak hetzelfde - ietsjes meer dialoog had wel gemogen), en dankzij het feit dat je hier dus ook in dungeons rond kan lopen en wat hack&slashen blijft het toch lekker afwisselend. Ook ziet het er gewoon erg mooi en sfeervol uit (met name s'nachts) en is de muziek aangenaam om te luisteren. Rune Factory is dus gewoon een erg leuk en aangenaam (en best wel weer uniek - want iets dergelijks vind je toch niet op de andere consoles) spel zonder echt wereldschokkend te zijn.

avatar van Mithrandir
Dit is wel een hele aparte game, die ik zeker waardeer, leuk vind en werkt zeer verslavend. Het begin van de game is een beetje warrig, maar na die vreemde kennismaking komt meteen de charme van deze game naar buiten. Mist neemt je mee naar je nieuwe huis/boerderij en vandaar mag je het lekker zelf gaan uitzoeken van hoe en wat, want dit is geen game die je handje vasthoudt en daar hou ik wel van.
Meteen begonnen met het verbouwen van mijn akker, hoewel je in het begin alleen Turnips kunt planten en oogsten. Zodra je geld genoeg hebt en via vrienden diensten het benodigde gereedschap krijgt kun je andere gewassen gaan zaaien. Nu kan ik sinds kort ook hout sprokkelen met de bijl die ik gekregen heb van de hoofdzuster Stella van de lokale kerk. Dan kom ik hier ook uit bij de characters in de game, die zoals in alle JRPG's hun charme, karaktereigenschappen en humor hebben. De characters die ik prefeer zijn Mist, Eugene, Lara, Ganesha en Stella.
Heb je trouwens genoeg van het boerderij leven, pak je je swaard op en reis je naar Whale Island (een groot eiland in de lucht die eruit ziet als een gigantische walvis en sinds kort "The old Ruins" gevonden, door gras the rooien.

Maar super toffe game, die me wel lang weet te boeien. Kan sinds kort, door het Corona Virus, niet meer voor mijn ouders zorgen, is nu overgenomen door een gespecialiseerd zorgteam van de thuiszorg. Mijn ouders hebben het allebij aan hun hart en voor mij: Ik moet ook binnen blijven met mijn auto-imuun/schildklier ziekte. Dus kan ik nu weer voorlopig even achter mijn TV, lui op de bank, lekker gamen.

Mithrandir schreef:

Inderdaad. Ik heb de latere games niet gespeeld (of eerdere), maar ik zag wel net dat een van de latere delen (ik denk een van de delen op de 3DS (? of DS) (Review nog niet gekeken) herwerkt en geport is (shock!) naar de Switch. Aangezien ik daar wel een hele tijd naar op zoek ben geweest is dat ook een potentiele kanshebber om in huis te halen. Eh. Als ik dat ding in huis haal natuurlijk. Maar ik vermoed dat met de afzegging van alle evenementen en concerten de komende maanden er vast wel genoeg geld in het laadje zal blijven om 100% positief te kunnen zeggen dat het er in mei van komt. Wat er sowieso wel zou zijn). Hoewel ik me diep schaam dat ik nu al een wishlist zolang als mijn arm heb...

Maar verder op deze...ik ben er in ieder geval tientallen uren mee bezig geweest op de WII. Wel nooit een einde gezien. Ik bleef maar aanprullen met vanalles en nog wat (zoals eigenlijk in al dit soort games wel) en het was net zoals Stardew Valley of Story of Seasons Trio of Towns e.d eerder een relax-game die je lekker een uurtje of twee speelde voor je naar bed ging dan om echt een 'endgame' te moeten hebben. Of althans zo ervaar ik deze games altijd.

Sinner schreef:

Ja de game blijft tof tot nu toe, al zie ik hier en daar toch wat te kortkomingen in de game. Het boerderij leven is prachtig gebracht, zoals die farm games die je op facebook hebt. Maar ik heb een beetje dat irriterende gevoel, als je eropuit trekt om wat te gaan hack & slashen in de dungeons, je gelimiteerd word door the RP count (stamina) die is wel erg weinig, dat ik nu door het vechten onderweg, steeds het einde van de 2de level in the whale dungeon niet gehaald krijgt en terug moet om te slapen of een bad te nemen om het weer aangevuld te krijgen en als je dan terugkeerd naar de dungeon, zijn monsters weer gerespawned...eigenlijk jammer. Ook bijvoorbeeld bij een quest waar je een turnip moet geven aan Anette de postbode, maar die is zo snel met haar stofwolk, voordat ik de turnip kan geven is ze alweer een kilometer verder geraced Die hou je niet bij...
Maar toch zijn het maar kleine dingetjes eigenlijk, want de game is tof en ben bezig om een romance op te bouwen met Mist, leuk character is dat.

Ik hoop voor jou dat die Switch er gaat komen en dat we tegen die tijd van dit verschrikkelijke virus af zijn. Ik moet al binnen blijven totdat het overgewaaid is...nu afhankelijk van familie en kenissen en dat is iets waar ik geen fan van ben...

Mithrandir schreef:

Ik moet idd ook wat meer oppassen. Tevens reuma en schildklier problemen, psoriasis en epilepsie. Dus een hele cocktail medicatie, inclusief immuniteits remmers en infusies. Maar ben het wel min of meer gewoon. Doe de meeste dingen zelf, maar gewoon danig vroeg of laat als er werkelijk niemand meer te bespeuren valt. Ik weet ook net de winkeltjes waar geen hond te bespeuren valt op die tijdstippen en draag op het moment gewoon handschoenen. En beperk mijn contacten tot het uiterste minimum. Lees: mijn kat of mijn pap

Maar idd, die Switch mag wel eens Hoewel niet levensnoodzakelijk - mijn backlog aan alle soorten entertainment is groot genoeg gelukkig. Ik kan niet zeggen dat ik me ooit verveel.

avatar van Mithrandir
Jij hebt het ook aan de schildklier...
Heb je de ziekte van Graves of Van Hashimoto?
Ikzelf heb de ziekte van Graves, auto-imuun ziekte, mijn schildklier heeft een flinke klap door een traumatische ervaring gekregen in 2014 en ging toen als een race auto te keer, ineens na 2 weken was ik bijna 20 kilo afgevallen. Ben op het nippertje naar het ziekenhuis doorverwezen. Ik had daarstarks na de toespraak van Mark Rutte, informatie omtrent mijn ziekte ingewonnen en wat ik al vermoede en uit mezelf al deed werd bevestigd, binnen blijven, geen of nauwelijks contact met andere mensen en hopen dat ik de rit tot het einde uitzit...mijn wereldje word dus dan toch klein nu, al bellen familie en vrienden me iedere dag op vanaf nu, doen de boodschappen voor me en als er andere nood aan de man is.

Daarom sterkte David, kom deze tijd goed door en pas goed op je zelf!

Bij mij is het een vertraagde werking, zonder dat mijn dokter ooit Graves of Hashimoto in de mond heeft genomen. Maar het is de combinatie met de reuma en psoriasis medicatie (beiden dus ook anti immuun ziektes waarvoor ik infuzen krijg) die mijn afweer nek. En de rest is een extraatje Maar heb het al langer dan 20 jaar dus ben eraan gewend. Maar bedankt, jij in ieder geval ook!

avatar van Mithrandir
Vanaf nu denk ik wel aan je, want het zijn geen kleine pijntjes waar je mee rondloopt. Bij mij ging de schildklier zo hard dat ze hem nu hebben stilgelegd met Strumazol en met Euthyrox de schildklier hormonen op peil houden, zodat mijn afweersysteem mijn schildklier niet meer aanvalt en dus daarom het advies, binnenblijven en geen contact met mensen of zolang het kan vermijden, want het virus is nieuw en niemand weet wat er kan gebeuren, maar bang, niet echt.

avatar van Mithrandir
Bijna de gehele dag deze game gespeeld, met veel plezier, maar na 16 uurtjes word het wel een beetje erg veel van hetzelfde omtrent farmen. Dus zet ik de game even in de ijskast om later, in de zomer (de zomer ingame) het spel weer op te pakken. Het is jammer dat het tijdperk van de Wii voorbij is en dat hij helaas niet veel gespeeld is, wat deze game dan wel meteen een hidden gem maakt.
Van Rune factory zal ik leuke herinnering overhouden. Was daarstraks aan het kijken welke game ik zou opakken om te gamen. Zag ik Call of Duty Warzone gratis op battlenet, na 2 potjes Heroes of the Storm en na een installatietijd van 2 en een half uur (bijna 90 GB) duik ik zo dadelijk in warzone.

De Wii heeft behoorlijk wat Hidden Gems. Terwijl een overgroot deel van de 'hardcore' gamers zich druk maakte dat er enkel shovelware uitkwam (inderdaad ook wel een probleem) zijn er toch ook echt wel een hele hoop bijzondere pareltjes verschenen - een deel is daarvan geport, maar bepaalde games zijn nog altijd exclusief. Voor mij de reden dat de WiiU in de huiskamer blijft staan. En ondermeer Rune Factory hoort daar dus ook bij.