Ratchet & Clank: A Crack in Time (2009)

Alternatieve titel: Ratchet & Clank Future: A Crack in Time

PlayStation 3
Shooter / Platform

Ontwikkeld door Insomniac

In de game kruip je opnieuw in de huid van Ratchet en Clank die weer gaan proberen om zich weer te herenigen. Hiervoor moeten ze echter eerst Dr. Nefarious stoppen en de wereld redden, want hij heeft een duivels plan om de wereld te vernietigen. Tijdens zijn avontuur kan Ratchet een hoop oude en nieuwe gadgets en wapens gebruiken om de non-lineaire levels te verkennen. Ook Clank heeft nieuwe krachten, hij kan bijvoorbeeld de tijd manipuleren in zijn voordeel.

avatar van jaspertje3
Het vervolg op een van m'n favoriete spellen. Ik kijk hier enorm naar uit, die gameplay is echt heerlijk. Alles is vrolijk, overal beweegt wel wat, prachtige kleuren en fantastische graphics. Ik vermoed dat ik dit spel volledig ga verslinden als ie uitkomt.
De video's die zijn verschenen beloven in ieder geval veel goeds.

avatar van Jacksp
Ik ga dit spel zeker kopen. De vorige delen vond ik fantastisch, en ik verwacht van het nieuwe spel ook veel. Ook benieuwd hoe het verhaal verder loopt.

avatar van wiiplayer

avatar van ps3me
deze ga ik in de gaten houden, lijkt mij wel leuk worden.

wiiplayer schreef:
Waarom niet gewoon ook voor de PS2. Zo gaat R&C achteruit.
De PlayStation 2 is dood. Er komen bijna geen games meer voor uit. De enigste leuke games die onlangs nog zijn verschenen zijn Dragon Ball Z: Budokai Tenkaichi 3 en Secret Agent Clank.

avatar van wiiplayer
Er komt een nieuwe Jak game op de Ps2 en niet op de PS3. Kijk maar bij m'n toevoegingen.

Heil Jak!

Natan85
Ben benieuwd, ziet er allemaal nog mooier uit dan ToD, waar ik nu mee ben begonnen (en tevens een van mijn favo games ooit is nu). Heerlijke games dit, de humor, verhalen en wapens. Heerlijk

Wassup ! schreef:
De enigste leuke games die onlangs nog zijn verschenen zijn Dragon Ball Z: Budokai Tenkaichi 3.

Moet ik wel opmerken dat Tenkaichi 3 nu ook alweer bijna 3 jaar oud is hoor.

avatar van jaspertje3

jaspertje3 schreef:
Er komt ook een demo van uit, hoera!

dat is zeer mooi, dan kan je alvast een beetje bekijken wat het product waarschijnlijk gaat leveren.

Natan85
De gameplay trailers hebben me overtuigd, dit word de beste R&C game ooit! Deze week maar even pre-orderen

Dr. Nefarious is awesome in HD

jaspertje3 schreef:

Wanneer?

Natan85
Denk de volgennde of daarop volgende week. En het worden er twee, een gecentreert rond Ratchet en een rond Clank. Hebben ze gedaan omdat de demo anders te groot werd

Imperial Figure
Ben meer een Jak & Daxter fan boy maar ik heb een leuke tijd gehad met ratchet & clank 1,2 en tools of destruction al leken ze wel allemaal op elkaar qua game-play.
Dus laat dit deel maar komen maar ik wacht er wel mooi op in de budget bak.

Natan85 schreef:

Het is samen ookal zo`n 5gigabyte

joeri592
wiiplayer schreef:
Waarom niet gewoon ook voor de PS2. Zo gaat R&C achteruit.

waarom gaat het achteruit... nu gaat het toch juist vooruit!
ook betere graphics nu dan op de ps2, waarom zou ratchet and clanck naar ps 2 moeten?...

Natan85
Ach, let maar niet op wiiplayer. Volgens mij een beetje pissig omdat 'ie geen PS3 heeft. Das de vorige generatie dude! De tijd gaat door hoor Trouwens, die Jak op de PS2 is geen Jak van Naughty Dog, en van veel mindere kwaliteit.

Als het goed is krijg ik hem volgende week of de week daarop binnen, ben benieuwd!

Mocht vandaag een uurtje vroeger door op het school, studie. Eerst een pintje gaan pakken en dan wat gegamed in de games.

Zeker een leuk spel, maar niet echt vernieuwend. Graphics zijn wel goed en een sfeervol spel. Ratchet en Clank is een leuke reeks maar ze mogen nu wel stoppen.

kevin15 schreef:

Nee.

Maar dat zeg ik dan ook als fan, het is een formule die al vaak is gebruikt, maar het werkt. Imo is het een genre opzich geworden, en ze zijn en blijven awesome. Van mij mag er elk jaar wel een Ratchet game komen, net als een Call of Fluty of Fifa. Imo zijn de ratchet games veel beter vermaak

Maar wat ik zei, ik ben een fan en vind alles met de naam Rathcet of Clank erin goed (met uitzondering van de PSP games en Gladioter, die zijn ''wel lollig'')

Het is idd wel puur vermaak, dat moet ik toegeven .

Natan85
Nou dan! Daar speel je toch games voor? Of ben ik nu gek

Potverdikke je hebt gelijk . Zal hem speciaal voor jou morgen nog is proberen spelen. Met eventueel dan een verhoging, maar reken er niet op .

avatar van Tsjo-Wi
Wie Tools of Destruction en Quest for Booty gespeeld heeft weet wat hij kan verwachten van A Crack in Time. De game gaat gewoon met het verhaal verder en komt hiermee tot een leuk einde. Er is verder weinig veranderd aan de bekende Ratchet & Clank formule, dat wil dus zeggen dat je een zooi verschillende kleurrijke planeten bezoekt, alwaar je platformend en knallend met de meest bizarre wapens je weg vindt. De graphics zijn weer schitterend en soms lijkt het alsof je naar een Pixar film zit te kijken. Dit alles gaat gepaard met de nodige portie humor. Vooral Captain Qwark is bij vlagen weer hilarisch. De game wordt nergens moeilijk en het voelt allemaal erg vertrouwd, maar dat is niet erg want de gameplay blijft gewoon verslavend leuk.

De RPG elementjes zijn dit keer nog iets uitgebreider. Je kunt bijvoorbeeld weer experience krijgen waardoor je levensbalk langer wordt, maar je kunt ook elk wapen (een stuk of 20) uplevelen door er veel mee te schieten, waardoor ze steeds iets sterker worden. Sommige wapens kun je zelfs helemaal customizen door middel van zelf gevonden customization mods. Zo kun je bijvoorbeeld het soort ammunitie,de range en de kleur van het wapen bepalen, erg vet!

En de wapens zijn zoals vanouds weer heerlijk divers en over de top. Er zitten een paar hele vette nieuwe wapens in, zoals een soort kikker die boeren laat waarmee hij iedereen wegblaast, of een wapen waarmee je een zwart gat in de lucht schiet waaruit lange tentakels komen die vijanden oppakt. Met het knalwerk zit het dus wel goed, alleen jammer dat de vijanden niet zo bijzonder en een beetje eentonig zijn.

Dan is er ook nog het gedeelte in de ruimte. Hier vlieg je met je ruimteschip (dat ook steeds sterker wordt) door verschillende sectors in de ruimte waar je verschillende sidemissions kunt doen en kleine planeten kunt bezoeken om extra items en bolts te verdienen. Soms moet je het gevecht aangaan met vijandelijke schepen waar je je lasers en raketten dan op los kunt laten. Het werkt allemaal vrij simpel maar het is wel leuk. Sowieso is het vet dat je zoveel vrijheid hebt. Je kunt gewoon een beetje rondvliegen en naar vier verschillende radiostations luisteren waar soms best leuke tunes en grappige reclames op te horen zijn. Om de echte grote verhaalmissies te doen zul je echter naar de grote planeten moeten, en daarin heb je een stuk minder vrijheid want het verhaal is gewoon lineair.

Het meeste zul je met Ratchet spelen waarmee je op allemaal leuke fantasierijke planeten terecht komt. Het platformen werkt weer erg lekker en ook dingen als het glijden over een rails zijn weer van de partij. Leukste nieuwe toevoeging zijn de hooverboots die je op elk moment kunt activeren en waarmee je behoorlijk snel kunt bewegen en soms over vette speciale parkoersen moet racen.

Deze stukken met Ratchet worden afgewisseld met levels die je met Clank moet voltooien. En dit zijn misschien wel de beste levels van het spel. Als Clank moet je namelijk voornamelijk puzzels oplossen, en dat zijn echt hele originele, leuke puzzels die zeker later in het spel nog behoorlijk wat denkwerk vereisen. Het gaat er bij die puzzels om dat je klonen van jezelf maakt die je op verschillende knoppen moet zetten om deuren open te krijgen. Je hebt ook nog een paar optionele puzzels en die zijn al helemaal moeilijk, maar dan wel op een leuke manier moeilijk.

Al met al is dit weer een deel dat de fans zeker niet zal teleurstellen. Echte vernieuwing is er echter ook niet en de game is aan de korte kant. Ik heb 13 uur op de teller staan maar ik heb wel echt elke sidemission, gold bolt en elk ander dingetje gehaald wat er te halen valt. Maar de game verveelt geen moment en dit soort platformers zijn er sowieso te weinig op de PS3.

Fantastische review

Eergister zelf ook mee begonnen en wat een game! Heerlijk! Het sfeertje is top neergezet, de humor is om buikpijn van te krijgen, het verzamelen van Bolts is nog verslavender, het vliegen in de ruimte is te awesome voor woorden, er valt veel te verzamelen enzovoort enzovoort. En dan heb ik het nog nieteens gehad over de ontelbaar veel kleine verbeteringen...

De game lijkt in de kern erg veel op ToD, maar verder is het een totaal andere game. Dat het herkenbaar is, is trouwens alleen maar een pluspunt. R&C verveelt nooit, het is een genre opzich. Een heerlijk genre, geniet met volle teugen. misschien is deze nog een stukje leuker door de sfeer, humor, betere graphics en het sterkere verhaal. Verder is ie ook iets pittiger. Vraag me trouwens af hoe ver ik al ben, heb net de hoverboots verkregen na zo'n uurtje of 7 1/2 spelen (shame, maar het is ook zo verdraaid verslavend )

avatar van Tsjo-Wi
Oh dan ben je nog niet zo ver. Maar ik ben het wel met je eens, ondanks dat de game weinig nieuws doet denk ik wel dat dit de beste Ratchet & Clank game is tot nu toe.

Natan85
Uitgespeeld, voor de derde keer. Wat ik al dacht een heerlijk platform en schiet avontuur. Brengt niet veel nieuws, maar moet dat dan? Het is nogsteeds puur vermaak en mijn 45 euro meer dan waard, topgame, alleen mochten de puzzels wel wat pittiger imo. Maar ach, voor de puzzels moet je Ratchet & Clank zowiezo niet spelen....

Nijmegen
Iemand een leuk linkje waar ik deze game voor een schappelijk prijsje kan halen?

Kijk eens aan...
Dat is pas service!