Ninja Gaiden Σ2 (2009)

Alternatieve titels: Ninja Gaiden Sigma 2 | Ninja Gaiden Sigma II | Ninja Gaiden Sigma 2 Plus

PlayStation 3 / PlayStation Vita
Action / Fighting

Ontwikkeld door Team Ninja
Uitgegeven door Tecmo

Ninja Gaiden 2 Sigma is een actie-vecht game waarin je de rol aan neemt van Ryu Hayabusa, die op een missie is om zijn clan te wreken en de vernietiging van het menselijke ras te voorkomen. Het verhaal draait om wraak en vriendschap en leid je langs een reeks van dramatische gebeurtenissen. Tijdens je avontuur reis je van de straten van Tokio naar New York en naar de onderwereld. Als Ninja heb je de juiste vaardigheden nodig en een vol arsenaal aan wapens, inclusief "Obliteration Techniques" waarmee je snel en stijlvol vijanden kunt afmaken. Naast nieuwe wapens en verbeterde versies van oude favorieten bevat het spel ook unieke acrobatische vechtbewegingen en aanvallen. Deze worden dit keer niet alleen door Ryu Hayabusa gebruikt, maar ook door zijn uitgekiende vijanden.

avatar van Naomi Watts
Kijk uit naar een nieuwe sigma, ook de setting lijkt me nu stukken fijner. Ook al bekend of Rachel ook weer aanwezig is?

avatar van paulisdik
Ook Rachel is weer aanwezig!

avatar van DylanVR
Heb deze demo gespeeld en alleen op dat gebaseerd: schitterend!!! prachtige graphics, lekkere gameplay en ik heb een vermoeden dat men serieus veel opties heeft!

Demo ziet er vet uit. Veel vette nieuwe moves en coole camerabeelden!

Game is besteld. Vandaag moeten betalen, dus hopelijk deze week al in huis.

Ook maar eens de demo gespeeld en het is wel uitgebreid. Je kunt een extra character unlocken en ook nog eens twee co-op maps.

Maar toch geen spel voor mij, als ik eerlijk ben vond ik het net wat te houterig overkomen.

avatar van pascal83
Gameplay is geweldig alleen zijn de settings / levels wel een beetje simpel en saai. Met name het level van Ayane viel me in de demo erg tegen. De levels zou minder blokkendozen en vooral interactiever en meer open moeten zijn.

Enkele chapters gespeeld nu en ik kan tot nu toe zeggen dat het lichtelijk tegenvalt en met name het grafische gedeelte. Het ziet er allemaal kariger uit dan de voorloper, vooral qua omgeving. Verder lijkt het nu (nog) meer gericht op puur alleen het vechten. Dit is overigens wel vet gemaakt, toffe moves, cool camerawerk en soepele besturing.
Hoop alleen dat de volgende hoofdstukken wat interessanter worden en dat er ook nog wat zoekwerk voorkomt. Alleen wat rennen en slashen komt de gameplay niet te goede.

Game_Kaza
Gebaseerdop de demo's vond ik deel 1 iets lekkerder werken. Daarin had je echt het idee een stoere ninja te zien die iedereen in mootjes hakte. Hier was dat een beetje weg. Gewoon de stoere ninja die erop los mept. However, beide games lijken me erg cool. De variatie tussen wapens is erg cool gedaan. Overigens komen characters als Ryu & Ayane beter in hun recht als in Dead or Alive.

Ondertussen in Chapter 10 beland en tijd voor een korte review.

NGS2 is op bijna alle fronten minder dan de voorganger, op de combat na. Het lijkt wel of men bij Team Ninja zich puur gericht heeft op de gevechten. Er zijn legio (vette) moves en combo's uit te voeren, maar verder is er echt helemaal niks beter geworden.

De levels zijn extreem liniair. Je loopt een stukje tot je wat bad-guys tegen komt. Dan is het even vechten en kun je weer doorlopen, tot je weer tegenstanders tegen komt. Tot nu toe is er nog geen afwisseling geweest. Alleen maar 1 richting uitlopen (zoekwerk zit er ook niet bij) en wat vechten. Heel erg jammer, aangezien je bij deel 1 nog sleutels en dergelijke moest zoeken om ergens binnen te komen. Dit is in deel 2 allemaal verleden tijd.

De eindbazen zijn wel okay, maar ook niet echt een enorme verbetering t.o.v. het vorige deel. Sommige bazen komen enkele keren terug met een ander uiterlijk, maar blijven qua zwakke punten hetzelfde. Beetje herkauwd dus.

De magic is exact hetzelfde als het vorig deel, als ik me niet vergis. Daar valt dus ook geen pluspunt te behalen. Verder is de irritante camera ook foutloos overgenomen van het vorige deel. Heb wel vaker de neiging gehad om de controller door de toko te flikkeren, op sommige zeer irritante momenten.

Eigenlijk heb ik tot nu toe weinig goeds te melden over Sigma 2. Het vechten steekt wat leuker in elkaar, dus hebben ze de hele game hier maar op gericht. Gemiste kans, aangezien de overige concepten van Ninja Gaiden Sigma 1 ook prima te pruimen waren. Derhalve absoluut geen verbetering op deel 1 en kan ik helaas niet meer dan 2.5* toekennen.

hoewel deze zeker niet zo goed is als deel 1 blyft het gewoon een vette game. jammer alleen dat dezelfde fouten van deel 1 ook hier weer worden gemaakt zoals die vervelende camera. de boss fights blyven gewoon mega vet. voor deze game dus 4sterren

avatar van Tsjo-Wi
Nou het enthousiasme dat ik in het begin had is bijna helemaal verdwenen. Het vechten is in het begin namelijk erg bruut en leuk, met vette moves en ledematen die eraf vliegen, maar de game heeft buiten dat echt niets, maar dan ook niets anders te bieden.

De game ziet er schitterend uit, dat wel, en sommige levels zijn echt mooi om naar te kijken. Maar dan heb ik het alleen maar over de achtergronden want het leveldesign is gewoon amateuristisch slecht. Nog nooit heb ik zo'n lineaire game gespeeld. Zeker de latere levels zijn niets meer dan een licht kronkelend pad van twee meter breed. Ik heb niets tegen lineaire games, integendeel, maar dit is gewoon zwak. Games als God of War en Devil May Cry zijn ook superlineair maar hebben tenminste nog wat grotere omgevingen waar je meer moet doen dan alleen maar vechten.

En dan dat verhaal! Deze game moet echt een award krijgen voor meest afgezaagde, uitgekauwde verhaal ooit in een game. Slechte demonen hebben een kwaadaardig plan om een supergevaarlijk monster te ontwaken, en nu is het aan Ryu en zijn vriendjes de taak om the darkness uit de wereld te verdrijven. Geen enkel cliché blijft gespaard en de cutscenes en dialogen zijn om te huilen zo slecht. Er zit ook totaal geen lijn in, alles komt maar random op je af zonder enige duidelijke reden (het ene moment vecht je bijvoorbeeld in New York, dan weer in iets dat op Venetië lijkt en dan plotseling in een besneeuwde Russische stad; lekkere omgevingen voor een ninja game...)

Maar goed, misschien ben ik wel aan het zeiken want een game als dit moet het natuurlijk gewoon hebben van zijn combat, en dat is vast wat de makers ook in gedachten hadden. En die combat werkt afgezien van de soms irritante camera behoorlijk lekker. De actie is supersnel en ziet er slick uit. Alleen wordt het na een tijdje repetitief omdat je niet echt noemenswaardige nieuwe moves krijgt en je eigenlijk maar 2 knoppen aan het combineren bent terwijl je af en toe een beetje rondhuppelt. Je krijgt soms wel nieuwe wapens en mag met andere personages spelen, maar eigenlijk speelt alles vrijwel hetzelfde want je gebruikt gewoon steeds dezelfde knoppencombinaties. Wat wel een pluspuntje is zijn de vele vette bossfights.Deze bossfights houden het tenminste nog een beetje spannend en afwisselend. Je bent nooit lang en gefrustreerd aan het vechten, meestal kun je zo'n battle binnen 2 minuten hebben gewonnen.

En dan kom ik gelijk aan bij de oh zo beruchte moeilijkheidsgraad. Ik begon om die reden maar aan de makkelijkste stand, maar achteraf had ik dat misschien beter niet moeten doen. Ik had constant zo'n overschot aan geld en items dat ik niet wist wat ik er mee aan moest, en ik heb serieus gedurende de hele game maar 1 keer het game over scherm gezien. Maar echt erg vond ik het niet want ik had de game na 10 chapters wel gezien en wilde er zo snel mogelijk mee klaar zijn.

Toch jammer dit, want normaal hou ik heel erg van dit soort hack n slash games. God of War en Devil May Cry behoren tot mijn favoriete series, en zelfs Dynasty Warriors kan ik waarderen, maar Ninja Gaiden 2 mist gewoon iets. Een klein puzzeltje hier en daar en een betere spanningsboog bijvoorbeeld hadden de game goed gedaan. Nu voelt het namelijk wel heel erg eentonig en hersenloos...

Erg mooie recensie, Tsjo-Wi!
Ik vind het trouwens wel erg jammer dat dit spel zo blijkt tegen te vallen.

avatar van Tsjo-Wi
thanks Wassup!

Dr. Salvador
Mooie review Tsjo-Wi!. Dan is deel 1 duidelijk een stuk beter, daar heb ik zeker veel plezier aanbeleefd.

Deel 1 is op de meeste punten de opvolger meester. Wellicht dat alleen de combat wat verbeterd is, voor de rest steekt deel 1 er met kop en schouder bovenuit. Een vervelende devolutie, want had me hier toch wel wat meer van voorgesteld.

schijnbaar ben ik de enige hier die de game goed vind.

avatar van kaholiic
Jammer, leek mij toch een aardige game!

Mij ook, misschien dat ik deze nog wel eens oppik uit de budgetbak.

Tot zover (Chapter 13) toch echt een geweldige game. Ik speel hem op path of the warrior (moeilijkste moeilijkheidsgraad) en het valt me in alle opzichten mee. De bossfights zijn geweldig en mooie locaties (verder zijn de locaties weinig serieus te nemen met betrekking tot het "verhaal", van Japan vlieg je met een helikopter ff naar de VS en ineens ben je in Venetie of in Rusland).

Het is niet extreem moeilijk, maar makkelijk is het zeker niet. Soms duurt het toch wel meer dan een half uur voordat die boss dan eindelijk down is.

Zelf hoop ik nog een chapter met Rachel te mogen spelen, ze heeft een leuke mix van range en close combat en met de andere personages is de range niet echt serieus te nemen, gelukkig blijft Ryu interessant door de vele wapenupgrades en wapens.

MikeMannuh
Path of the Warrior is bij lange na niet de moeilijkste moeilijkheidsgraad. Je hebt nog Path of the Mentor en daarna nog Path of the Master Ninja. Vergeleken met deze 2 modes is Path of the Warrior alsof je Kung Fu Panda aan het spelen bent......

Die andere 2 komen dan waarschijnlijk beschikbaar nadat ik de game heb doorgespeeld?

MikeMannuh
Ja, als het goed is unlock je Mentor na het uitspelen van Warrior en Master Ninja na het uitspelen van Mentor.

De game rondgespeeld. Toch met veel plezier gedaan. Inderdaad zijn de laatste levels matig; in de jungle de hele tijd een heel smal padje afgebakend hebben en in de underworld niet veel breder. Ook vond ik het jammer dat juist de bosses die er toe doen (Elizabeth, die greater fiends en die high priest) eigenlijk snel vergeten zijn. Je combos zoveel mogelijk laden en je items gebruiken, thats it.
Zelf vond ik de bosses als het vrijheidsbeeld en die grote schildpad juist veel toffer. Ik had het gevoel veel meer te moeten doen om ze te verslaan. Jammer, want deze bosses zijn natuurlijk niet belangrijk voor het verhaal. Mja, het verhaal was vrij slecht, dus misschien zeur ik wat.

Al met al een zeer geslaagde game die ik de volle 15 uur met plezier heb gespeeld.

avatar van paulisdik
MikeMannuh schreef:

Je kunt ook overdrijven Mike

Uncharted 2 op moeilijk vind ik makkelijker dan NG op Path of the Warrior niveau

MikeMannuh
Ik heb het dan ook niet over Path of the Warrior, maar over Path of the Mentor en Path of The Master Ninja.

Ik ben weer begonnen aan deze (op de xbox360 dan) en ik heb zojuist Mentor uitgespeeld. Hier heb ik gewoon 2 weken op gezeten, zeker een aantal uurtjes per dag. Even ter vergelijking, ik ben ook even een Acolyte run aan het doen om wat weapon achievements erdoorheen te jagen en ik zat binnen 3 uur in level 7.

Natuurlijk is deze game op Acolyte niet zo super moeilijk. De echte challenge begint pas vanaf mentor en master ninja en dat is toch wel een echte challenge.

Shinobi schreef:

Die demo waar jullie het over hebben is toch de demo van ninja gaiden sigma 1 en dus niet van dit spel?