menu

Halo: Reach (2010)

Alternatieve titel: Halo Reach

mijn stem
4,10 (99)
99 stemmen

PC / Xbox 360 / Xbox One
Shooter
single player / multi player / online

Ontwikkeld door Bungie
Uitgegeven door Microsoft

Halo: Reach is een prequel op de Halo-trilogie en gaat over Covenants aanval op de laatste verdedigingen van aarde op de planeet Reach. Op deze planeet staat een geheime trainingsbasis waar supersoldaten, de Spartans, zoals Master Chief, worden opgeleid. In de Halo-saga is Reach een zeer belangrijke planeet, waar een hevige strijd tussen de Covenant en de UNSC is uitgevochten. De speler mag in deze game dat vanuit eerste hand ervaren.

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=Bs2TPo7z0sM

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van Ajax&Litmanen1
4,5
Maiky schreef:
Heb The Master Chief Collection eergisteren gekocht. Halo: Combat Involved blijft voor mij toch een speciaal plekje innemen, al ben ik Halo 2 grotendeels vergeten en Halo 3 kan ik me al helemaal niet meer herinneren.

Tot nu toe een kleine anderhalf uur in Reach geïnvesteerd. Ben alleen (nog?) niet zo enthousiast als het gros van de reacties. Level design is matig, het verhaal al helemaal. Maar het speelt bijzonder lekker, dat moet ik toegeven. En de sfeer is ongeëvenaard. Muziek en sound design is fantastisch - vooral die drone-achtige muziek draagt bij aan dat dromerige sfeertje.

Maar goed, ik ben pas net begonnen en het kan nog alle kanten op.


Je speelt de geremasterde 4K versie? Vind het best tof dat Microsoft dit doet.

De game is wel bijna 10 jaar oud, dat is in gaminghistorie bijna de prehistorie. Kan best wel dat de game qua design oud is geworden. Kan me op de finale niet zo heel veel meer herinneren van Reach. Zou de reeks eigenlijk eens moeten herspelen, maar dat kost zoveel tijd. Heb wel de remakes van Halo 1 en 2 nog gespeeld een paar jaar terug. Was wel weer een leuke trip down memory lane.

avatar van Maiky
2,5
Ik weet eigenlijk niet in hoeverre de boel geremastered is. Ik speel ‘m in in ieder geval niet in 4K. Daar kunnen mijn arme computer en tv niet mee omgaan.

Maar je merkt inderdaad wel dat de game 10 jaar oud is. Vooral op grafisch gebied. Levelontwerp is een kleine 10 jaar later toch wat complexer geworden. Maar de soepele gameplay verraste me desondanks. Reach speel ik op PC met een Xbox-controller (FPS met controller spelen ben ik niet meer gewend) en dat had ik zo onder de knie. Een Rage 2 speelde ik met muis/toetsenbord en dat was een drama.

Vraag me alleen af of je de singleplayer van Reach ook in co-op kunt doen met een vriend via Steam? Ik kan daar niks over terug vinden. Hopelijk heeft Halo: CE dat wel.

avatar van Maiky
2,5
Ik heb 'm zojuist uitgespeeld na een kleine tien uur. Ben niet héél erg onder de indruk. Het speelt in ieder geval erg goed. Met de controller heb je alles zo onder de knie. De laatste paar levels heb ik met toetsenbord/muis gespeeld en daar gaat toch mijn voorkeur naar uit. Het speelt net wat fijner en preciezer. Maar over het algemeen heb ik zelden zo'n soepele FPS gespeeld.

Verder blijf ik bij wat ik eerder heb gezegd. De Halo-serie heeft zich altijd van de rest weten te onderscheiden door de iconische muziek en die dromerige ambient die hier en daar aardig in contrast staat met de actie. In Reach is die sfeer ook weer aanwezig en dat trekt het niveau echt omhoog. Level design blijft saai, al was dat uitstapje naar de ruimte best indrukwekkend.

De spanningsopbouw was ook waardeloos. Ik had nergens echt het idee dat ik ergens naartoe werkte. Komt misschien ook omdat ik echt nul interesse in de cut scenes had - halverwege skipte ik ze maar omdat ze persoonlijk weinig tot niets aan de ervaring toevoegden. Ook miste ik nog iets waar ik niet precies mijn (trigger)vinger op kan leggen. Ik vermoed dat ik een zekere mate van hectiek en snelheid miste die ik in Borderlands 2 en DOOM (2016) wel kan waarderen.

En plotseling was ik alweer bij de epiloog. Ik ben geen liefhebber van multiplayer dus ik laat dat ook voor wat het is.

Ik heb me hier best mee vermaakt, maar eigenlijk wacht ik gewoon tot Halo: Combat Evolved beschikbaar komt. Ik ben erg benieuwd of die tegenwoordig nog steeds overeind kan blijven staan. Voor nu voelt Reach gewoon als een voorgerecht. Zo'n garnalencocktail weet je wel. Met van die kleine garnaaltjes erin. Of van die stukken meloen met spek eromheen. Hmmm. Heb eigenlijk wel zin in Chinees nu.

avatar van FlorisV
Griekse God. schreef:
Over Reach: Leuk! Aardige singleplayer (indrukwekkender dan 3 in mijn ogen


Nice. Heb Reach pas voor een prikkie besteld, na Halo 3 met plezier te hebben voltooid. Wordt weer een lekkere campaign om me mee te vermaken.

avatar van legian
4,0
Aangezien Halo Infinite er dit jaar eindelijk aankomt en ik de Halo serie een warm hart toedraag. Heb ik me er maar eens op toegelegd om de gehele serie te opnieuw door te spelen voordat ik aan Infinite begin. En om dat maar eens te combineren met mijn meningen over de verschillende delen.


Remember Reach

De laatste worp van Bungie in het Halo universum. Een game die de voorgaande games moest evenaren en een waardige afsluiting moest vormen. Het is ze aardig gelukt. Van alle Bungie Halo’s is Reach veruit het best uitgewerkt. Zowel grafisch als gameplay technisch. Niet geheel gek natuurlijk met de nieuwe technologie en vergaarde kennis. Halo: Reach kan dan ook nog makkelijk meekomen in deze tijd.

Het geheel speelt zich af voor Halo 1. Het zorgt voor wat leuke hints en geeft natuurlijk een mooi afgebakend geheel. Ditmaal spelen we opnieuw een nieuw lid van een team, net zoals bij Halo 3: ODST het geval was. Deze keer praat hij trouwens wel, en heeft hij ook wat geschiedenis. Zo kaal als The Rookie was is Noble Six hier niet. Tevens speel je ook grotendeel met je team, of een deel van je team samen. Waardoor er meer ruimte is om de personages en onderlinge band wat uit te diepen. Hoewel ook hier weer de clichés gebruikt worden trouwens, hoewel met wat meer nuance. Gezien de uitkomst van Reach (Remember Reach is niet zomaar een kreet) wordt al snel duidelijk wat er met de rest van je team gebeurt. En vrijwel allemaal krijgen ze dan ook hun moment waarbij sterk gefocust wordt op de emotionele impact. Hoewel het niet overal even sterk overkomt weten ze het in combinatie met het overkoepelende verhaal wel goed uit te werken.

Dat overkoepelden verhaal is trouwens ook een erg fijne ervaring. De wanhoop en het verlies die gepaard gaan met de invasie en vernietiging van Reach zijn indrukwekkend. Bungie weet het goed over te brengen, iets dat ze in de voorgaande games ook zo goed deden. Hier zijn ze echter ook geholpen door betere grafische kracht waarbij de omgevingen en skyboxes echt indruk weten te maken. Daar valt vooral de ruimte missie goed op met een prachtige omgeving.

Die missie is meteen ook een bijzonder fijne toevoeging tussen de verplichte andere missies. Er is veel meer vrijheid om je te bewegen en het levert een voor Halo een nieuwe speelstijl op. Het is iets dat van mij best mag terugkeren in dat opzicht. De andere verplichte voertuigen, sniper en combat missies zijn uiteraard ook allemaal aanwezig. En die spelen zich ook weer in heerlijk wisselende omgevingen af, die er ook veel levendiger uitzien. Naarmate de game vordert veranderd ook het uiterlijk van de omgeving steeds meer in een grauw verslagen slagveld. Zo is de tweede aankomst bij de ONI basis een wereld van verschil waar de gevolgen van de oorlog duidelijk zichtbaar zijn. Het maakt dat de wereld veel meer levendig aanvoelt en tegelijkertijd ook een deel van het verhaal verteld.

De gunplay is erg fijn, hoewel de nieuwe wapens niet allemaal even lekker zijn. Ze voelen meer als kopieën van reeds bestaande wapens, die hier dan weer niet terug te vinden zijn. Zoals de Battle Rifle en de nieuwe DMR. Ik blijf de Battle Rifle prefereren. In de combat merkte ik dat ik veelal teruggrijp op de DMR, het pistool, de smg en de power weapons wanneer ze aanwezig zijn. Waar ik bij de eerste Halo games nog veel wisselde tussen de verschillende wapens voelde dat hier veel minder nuttig. De meerwaarde van veel wapens is nihil waardoor het ook niet gestimuleerd wordt. Een van de problemen die 343 studios zou overnemen helaas. Gelukkig is de combat nog wel enorm leuk en werken de wapens fijn.

De muziek is ook hier weer genieten. En toont maar weer aan hoe sterk Martin O’Donnel en Michael Salvatori zijn als het op Halo aankomt. Het enige wat ik erop kan aanmerken is dat de muziek nergens zo pakkend is als die van de voorgaande delen. Hoewel dat net zo goed met mijn nostalgische gevoel bij de trilogie en die muziek te maken kan hebben.

Halo: Reach is heerlijk, toch is de game zeker niet perfect. En hoe fijn hij ook wegspeelt, verschillende van de problemen die ik met de latere Halo delen heb zijn hier ook al te vinden. Zo is het gebrek aan interessante wapens een van die dingen. De tweede zijn de extra upgrades die te vinden zijn. Zoals de sprint of armor lock die als extra pick-up te gebruiken zijn. Het is een door ontwikkeling van de pick-ups uit Halo 3 maar voegt hier nog minder toe. Een poging om de combat verder ontwikkelen en wat interessanter of afwisselender te maken. Maar nergens is er een noodzaak om ze te gebruiken. Het zorgt voor wat irritatie aangezien er op enkele momenten wel gefocust wordt om een specifieke upgrade te gebruiken. Iets wat helaas in de latere delen nog meer aandacht kreeg. Waarom is mij nog steeds onduidelijk.

Uiteindelijk levert Bungie met Halo: Reach een prachtige afsluiter af. Een game die mij na al die jaren nog steeds goed kan boeien. En na een flinke tijd niet meer gespeeld te hebben opnieuw indruk weet te maken. Hij is zeker niet perfect en haalt het niet bij de originele trilogie, maar de irritatie punten wegen simpelweg niet op tegen het plezier dat geleverd wordt.

avatar van FlorisV
Onlangs mee begonnen. Begint wat bleekjes en modaal maar komt al snel in een stroom versnelling. En schuwt niet om extreem sterke nieuwe vijanden te introduceren, die ook op novice nivo taai zijn. Ik miste bepaalde standaardwapens uit de eerdere delen. Maar er is genoeg nieuws aan geschut en voertuigen te ontdekken. Ik hoop nog wat meer sfeer mee te maken verderop in het spel. Het sci fi gevoel had ik nog niet echt maar in eerdere delen kwam je op den duur wel in het hol van de leeuw als het ware en dat voelde je dan ook aan alles.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:45 uur

geplaatst: vandaag om 10:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.