Halo: Reach (2010)

Alternatieve titel: Halo Reach

PC / Xbox 360 / Xbox One

Ontwikkeld door Bungie
Uitgegeven door Microsoft

Halo: Reach is een prequel op de Halo-trilogie en gaat over Covenants aanval op de laatste verdedigingen van aarde op de planeet Reach. Op deze planeet staat een geheime trainingsbasis waar supersoldaten, de Spartans, zoals Master Chief, worden opgeleid. In de Halo-saga is Reach een zeer belangrijke planeet, waar een hevige strijd tussen de Covenant en de UNSC is uitgevochten. De speler mag in deze game dat vanuit eerste hand ervaren.

Maiky schreef:
Heb The Master Chief Collection eergisteren gekocht. Halo: Combat Involved blijft voor mij toch een speciaal plekje innemen, al ben ik Halo 2 grotendeels vergeten en Halo 3 kan ik me al helemaal niet meer herinneren.

Tot nu toe een kleine anderhalf uur in Reach geïnvesteerd. Ben alleen (nog?) niet zo enthousiast als het gros van de reacties. Level design is matig, het verhaal al helemaal. Maar het speelt bijzonder lekker, dat moet ik toegeven. En de sfeer is ongeëvenaard. Muziek en sound design is fantastisch - vooral die drone-achtige muziek draagt bij aan dat dromerige sfeertje.

Maar goed, ik ben pas net begonnen en het kan nog alle kanten op.

Je speelt de geremasterde 4K versie? Vind het best tof dat Microsoft dit doet.

De game is wel bijna 10 jaar oud, dat is in gaminghistorie bijna de prehistorie. Kan best wel dat de game qua design oud is geworden. Kan me op de finale niet zo heel veel meer herinneren van Reach. Zou de reeks eigenlijk eens moeten herspelen, maar dat kost zoveel tijd. Heb wel de remakes van Halo 1 en 2 nog gespeeld een paar jaar terug. Was wel weer een leuke trip down memory lane.

avatar van Maiky
Ik weet eigenlijk niet in hoeverre de boel geremastered is. Ik speel ‘m in in ieder geval niet in 4K. Daar kunnen mijn arme computer en tv niet mee omgaan.

Maar je merkt inderdaad wel dat de game 10 jaar oud is. Vooral op grafisch gebied. Levelontwerp is een kleine 10 jaar later toch wat complexer geworden. Maar de soepele gameplay verraste me desondanks. Reach speel ik op PC met een Xbox-controller (FPS met controller spelen ben ik niet meer gewend) en dat had ik zo onder de knie. Een Rage 2 speelde ik met muis/toetsenbord en dat was een drama.

Vraag me alleen af of je de singleplayer van Reach ook in co-op kunt doen met een vriend via Steam? Ik kan daar niks over terug vinden. Hopelijk heeft Halo: CE dat wel.

avatar van Maiky
Ik heb 'm zojuist uitgespeeld na een kleine tien uur. Ben niet héél erg onder de indruk. Het speelt in ieder geval erg goed. Met de controller heb je alles zo onder de knie. De laatste paar levels heb ik met toetsenbord/muis gespeeld en daar gaat toch mijn voorkeur naar uit. Het speelt net wat fijner en preciezer. Maar over het algemeen heb ik zelden zo'n soepele FPS gespeeld.

Verder blijf ik bij wat ik eerder heb gezegd. De Halo-serie heeft zich altijd van de rest weten te onderscheiden door de iconische muziek en die dromerige ambient die hier en daar aardig in contrast staat met de actie. In Reach is die sfeer ook weer aanwezig en dat trekt het niveau echt omhoog. Level design blijft saai, al was dat uitstapje naar de ruimte best indrukwekkend.

De spanningsopbouw was ook waardeloos. Ik had nergens echt het idee dat ik ergens naartoe werkte. Komt misschien ook omdat ik echt nul interesse in de cut scenes had - halverwege skipte ik ze maar omdat ze persoonlijk weinig tot niets aan de ervaring toevoegden. Ook miste ik nog iets waar ik niet precies mijn (trigger)vinger op kan leggen. Ik vermoed dat ik een zekere mate van hectiek en snelheid miste die ik in Borderlands 2 en DOOM (2016) wel kan waarderen.

En plotseling was ik alweer bij de epiloog. Ik ben geen liefhebber van multiplayer dus ik laat dat ook voor wat het is.

Ik heb me hier best mee vermaakt, maar eigenlijk wacht ik gewoon tot Halo: Combat Evolved beschikbaar komt. Ik ben erg benieuwd of die tegenwoordig nog steeds overeind kan blijven staan. Voor nu voelt Reach gewoon als een voorgerecht. Zo'n garnalencocktail weet je wel. Met van die kleine garnaaltjes erin. Of van die stukken meloen met spek eromheen. Hmmm. Heb eigenlijk wel zin in Chinees nu.

avatar van FlorisV
Griekse God. schreef:
Over Reach: Leuk! Aardige singleplayer (indrukwekkender dan 3 in mijn ogen

Nice. Heb Reach pas voor een prikkie besteld, na Halo 3 met plezier te hebben voltooid. Wordt weer een lekkere campaign om me mee te vermaken.