Resident Evil (2002)

Alternatieve titels: Biohazard | Resident Evil: Archives | Resident Evil HD Remaster

Nintendo GameCube / Nintendo Wii / PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Capcom
Uitgegeven door Capcom

In het normaal zo rustige stadje Racoon City vinden de laatste tijd gruwelijke moorden plaats. Het meest schokkende is nog wel dat er ook sprake is van kannibalisme. Twee S.T.A.R.S. teams worden ingevlogen om de dingen aan te pakken, maar met Team een wordt al snel het contact verloren en lijkt volledig van de kaart verdwenen. Als het andere team landt om dit te onderzoeken, worden ze aangevallen en vluchten ze het nabijgelegen landhuis in. Toevallig blijkt dat landhuis echter de bron van alle problemen te zijn. Deze remake van het origineel uit 1996 is niet alleen grafisch compleet vernieuwd, ook bevat de game nieuwe items, wapens, vijanden en puzzels.

avatar van HorrorSurvivor
Geweldige update van één van mijn favoriete games ooit. Ik was al wat ouder toen ik deze speelde, maar nog steed was deze vet eng, omdat dit niet zomaar een cash-in was, maar een echte remake waar erg veel anders was. De graphis waren prachtig, de muziek en geluiden super eng. Die stomme snelle zombies waren wel een belachelijke toevoeging; ik ben iemand van de oude stempel, zombies rennen niet...

Maar verder een super survival horror-spel.

AvMerode
HorrorSurvivor schreef:

Wie zegt dat zombies niet snel zijn, het is een bedacht iets, geen waargebeurd iets.
In de film 28 Days Later zijn zombies pas echt snel.
Maar als je ook nagaat, mensen zijn geïnfecteerd met een virus, dit zal vast en zeker zorgen voor instabiliteit.
De combinatie van slome en snelle zombies in de RE remake is voor mij dan ook geloofwaardiger (ook al is het wel een verzinsel).

avatar van HorrorSurvivor
Het is maar welke mythologie je aanhoudt. Ik ben zwaar fan van de Romero zombiefilms, en daaraan denk ik altijd als ik aan zombies denk. En Romero redeneert dat als een zombie zou gaan rennen zijn broze botten zouden breken.

Maar om deze post even bij het spel te houden; ik ben geen die hard gamer, en die Crimson Heads zijn gewoon te snel voor me

avatar van LimeLou
Misschien maar het zijn gemuteerde zombies genaamd 'Crimson Heads'. Omdat je de zombies heb doodgeschoten worden ze juist voor een korte tijd krachtiger, behalve als je hun kop eraf blaast of hun in de fik steekt.

nog wat voor de wii?

avatar van LimeLou
Of de game goed is voor de Wii? In principe hetzelfde als voor de GC, denk ik, maar dan met andere controls. Probeer het maar, zou ik zeggen. Maar dan lijkt het me beste om het met een GC-controller te spelen.

weet je waar ik zo'n controller kan kopen?
ps. laat maar, al gezien bij bol.com
maar als je goedkoper weet

avatar van LimeLou
Gewoon in een gameshop. Of op internet.

ik weet niet, maar kan je dit ook met een wii-gun spelen, en heeeel snel gereageerd

HorrorSurvivor schreef:

Broze botten? Wat een onzin. Botten werden altijd gebruikt als werktuigen vanwege hun sterkte, tijden nadat een dier was geslacht. Ik zie niet in waarom een zombie zijn botten broos zouden worden na een paar dagen of weken. Als je wetenschap toepast kan een zombie uberhaupt niet bewegen, want er is immers geen functioneel organen systeem actief in het lichaam. Als je puur naar geïnfecteerden kijkt zou het liggen aan de functie van de organen en energieverhouding en -regeling in het lichaam.

avatar van Pikachu
Glacius schreef:

Ok dokter

Pft. Alweer een remake. Eerst eentje op de GameCube, dan eentje op de DS en nou weer hetzelfde geintje op de nieuwe consoles en Pc. Blijkbaar zit de games industrie echt wel in het slop qua creativiteit. Nog nooit zo mager geweest als tegenwoordig . Nou ja, op de indie titels na.

AAN DE ANDERE KANT weet ik wel zeker dat ik deze toch wel weer voor de pc zal aanschaffen in een sale. Resident Evil blijft toch altijd wel weer leuk. Ook voor de xde keer.

AvMerode
Net de HD Remaster op de pc uitgetest en hij is ook prima te spelen op een oudere videokaart in 1080p.
Het vreemde is alleen dat de game bijna 18GB is en dat terwijl ik geen extreem veel verandering zie qua graphics. Eigenlijk is het nu veel minder dan met de gamecube versie.
Het is geen HD remake zoals je zou denken.
Er ontbreekt ook een bepaald element en sfeer dat ik wel in originele gamecube versie had.
Er ontbreken nu bepaalde grafische effecten en het lijkt alsof het geluid van wat mindere kwaliteit is.
Verder zijn de textures wazig en de omgevingen zijn gewoon matig geport van gamecube naar pc.
De omgevingen zijn gewoon afbeeldingen zoals in de originele remake versie.
Maar het lijkt alsof er iets verloren is gegaan.
In feite is het dezelfde game en toch ontbreekt er iets in deze hd remake.
Maar over het algeheel is het nog prima te spelen.

Ben blij dat ik het origineel en mijn gamecube nog in bezit heb.
Er gaat niks boven de originele gamecube remake.

avatar van Dragonslayer
Ik heb de HD Remaster ook op de pc. Ik heb het originele spel en de remake uit 2002 nooit gespeeld dus over de graphics kan ik weinig zeggen. Dat het 18 GB is zet ik wel mijn vraagtekens bij. Om maar even een vergelijking te noemen: dat is net iets meer dan Resident Evil 6! Verder lijkt het spel prima te draaien.

De gameplay is echt fantastisch! Ik vind het jammer dat dit soort games tegenwoordig bijna niet meer gemaakt worden.

All Seeing Fish
Vanaf Resident Evil Zero ben ik de formule zat Resident Evil 4 was een geweldige verniewing maar helaas nooit meer overtroffen.

avatar van dr channard
Ik ben ook aan het genieten van Resident Evil HD Eerst vond ik het maar niets maar eens je al zoveel keer het huis bent doorgelopen en je weg begint te kennen wordt het veel plezanter. Laat de remakes voor het tweede en derde deel ook maar komen zeg ik zo want die heb ik ook nooit gespeeld. Ik begon de reeks met de vierde.

Is Resi 1 HD ook voor ps3 uitgebracht en dan bedoel ik in de winkel...?

Blijkbaar alleen in Azië, maar zie hier wel een multilingual import...

48 pond.. die zijn gek

Glacius: Er komt nu eindelijk ook een physical bundle naar Europa. Samen met de upcoming HD Remaster van Resident Evil Ø, die begin komend jaar verschijnt.

De Euro Trailer.

Deze inmiddels zelf digitaal aangeschaft in de sale en ben er echt onverwacht veel van 'nt genieten. Erg goeie Remaster, mooi opgepoetst, keuze uit analoge en tank controls, lekker oldschool moeilijk weer eens echt survial horrorren. Had de GC versie nooit gegamed, dus voor mij is veel nieuw en voelt dit als een van de beste 'remakes' tot op heden.

Heb em al op de pc uitgespeeld, dus is niet langer nodig... Resi Zero heb ik ook recent nog uitgespeeld via emulator. Toch bedankt voor de info

avatar van Sateck
Squall Lionheart schreef:

De Euro Trailer.

Wat jammer dat ze dan ook niet RE 2 & 3 erbij doen. Dan heb je echt een mooi pakket. Nu is het net niet compleet, en zal ik wachten met de hoop dat er wel een keer de hele collectie(RE oude style) uitkomt.

Kom op jongens nog 7 stemmen en hij staat in de top 250 waar hij thuishoort

avatar van thoyouknow1980
Welkom in het spookhuis
Nog altijd is dit mijn favoriete Resident Evil game,de gamecube versie dan wel te verstaan.
Ik krijg nog steeds kippenvel als ik het muziekje van de saferoom opzet,blijft zo mooi en tijdloos.
Het geweldige spookhuis is beladen met bakken vol sfeer en creepienes
De gameplay is slow paced en tegelijk spannend,afgewisseld met oldskool omgevins puzzels.
Tel daarbij op de geweldige geluidseffecten en het degelijke verhaal en voilà je hebt een topper

Ondanks dat ik pas laat kennis leerde maken met de RE reeks, en wisselvallige meningen heb over andere bekende survival horror classics, is deze game goed in de smaak gevallen! Het verbaasd hoeveel ze in hun eerste poging al juist deden. Tuurlijk, het is een remake die verbeteringen en toevoegingen maakte ten opzicht van het origineel, maar dat neemt niet weg dat de basis al sterk in elkaar zat. Survival horror was een ongebruikelijke tak van gaming, maar Resident Evil vormde een invloedrijk omkeerpunt in het genre. Plots was het niet meer de niché, maar werd het een game die tussen de grote titels kon staan. Het introduceerde nieuwe gameplay ideeën die terug te herkennen zijn in allerlei andere survival horror games (die later zijn uitgebracht) zoals Fatal Frame, Silent Hill of Eternal Darkness: de wijze hoe de fixed camera’s zijn toegepast, een adventuregame achtige manier van puzzelen waarbij je items op de juiste plekken moet toepassen, en met gelimiteerde munitie proberen allerlei dreigingen te verdrijven.

Het is leuk om het grote herenhuis te verkennen. Er is veel te vinden en je hebt redelijk veel vrijheid in waar je naartoe gaat. Soms deed ik met plezier optionele puzzels (voor handige beloningen) of soms moest ik een tijd nadenken voordat ik wist wat met de items te doen.
Een probleem dat ik had met survival titels als Eternal Darkness of Silent Hill is dat de enemies te makkelijk waren om te ontwijken, of ze waren juist heel makkelijk te verslaan. Dit is zeker niet het geval in Resident Evil door de krappe gangen, waar het haast onmogelijk is om langs een zombie te floepen. Dit maakte de zombies een echte dreiging: wil ik langs hem proberen gaan en welke items wil ik daaraan besteden? Kan ik me dat verlies veroorloven of is het beter te wachten tot er een geschikt save moment komt en het later nog eens probeer? Net wanneer je denkt te weten waar alle vijanden te zitten dan komt er een omdraai punt en zijn er plots allerlei nieuwe vijanden die een ietwat andere aanpak vragen. De game weet precies op welk punt welke vijand te introduceren.

Grafisch is Resident Evil heel erg goed. Sterker zelfs: hoe de ** komt dit spel uit 2002? De pre-rendered omgevingen zien er net zo mooi uit als de omgevingen in Resident Evil 7, terwijl de models on par zijn met Resident Evil 4. Ze weten deze twee stijlen perfect hand in hand te laten gaan. Combineer dat met de passende sound effects/muziek, vermakelijke cheesy cutscenes, een paar prima monsters designs en Resident Evil vormt een tijdloze game.

De inventory is echter nogal klein. Het gebeurde te vaak dat ik op en neer moest rennen tijdens het verzamelen van items omdat er te weinig ruimte in de inventory zat. Het had me fijner geleken om een grotere inventory te hebben, of om bepaalde items (zoals inc ribbons) niet een slot in beslag te laten nemen, zodat deze frustratie geminderd is. Het is ook een game waarin je constant tussen dezelfde gebieden heen en weer moet lopen. Op den duur begon dit te vervelen en verlangde ik naar een manier om snel naar bepaalde punten te kunnen reizen (al kan ik begrijpen dat ze dat niet deden. Fast travel zou teveel uit het survival aspect kunnen halen. Nu moet je gevaarlijke gebieden meerdere keren door, wetende dat je resources kunt verliezen). Voel me gemengd hierover.

Heb me goed met deze tijdloze game vermaakt, die een grote invloed heeft gehad in het survival horror genre, en heb direct RE 0 en Veronica X erachteraan gekocht.

avatar van Delloo
Dit was mijn eerste Resident Evil game. Een super ervaring, wat smaakt naar meer. Deze remake heeft een mooie vormgeving, sfeervolle muziek en een goed verhaal. Moest echt denken aan die andere oude remake, Tombraider 1. Als je de eerste verse ooit gespeeld hebt lijkt me dit een geweldige hernieuwde kennismaking. Heb 25 uur gedaan over deze game. Veel heen en weer geloop op zoek naar sleutels en af en toe een zombie of monster uit de weg ruimen. Leuke puzzels, die behalve de puzzel van de klok, allemaal te doen zijn. De puzzel van de klok bleek uiteindelijk heel simpel nadat ik de walkthrough via YouTube bekeken had, maar blijkbaar te simpel voor mij.
Heb de game in de gemakkelijkste modus gespeeld, want doodgaan betekent ook echt terug naar je laatste safepoint, die je zelf maakt op een aftandse typemachine. De moeilijkheidsgraad bepaalt hoe veel klappen je van een zombie kan hebben voordat je bezwijkt.
De game is best wel verslavend. Daarom een dike 4,5. Aanrader dus. Spelen dus.

avatar van JacoBaco
Goed dat je het bent gaan spelen, want beter laat dan nooit.