Resident Evil (2002)

Alternatieve titels: Biohazard | Resident Evil: Archives | Resident Evil HD Remaster

Nintendo GameCube / Nintendo Wii / PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Capcom
Uitgegeven door Capcom

In het normaal zo rustige stadje Racoon City vinden de laatste tijd gruwelijke moorden plaats. Het meest schokkende is nog wel dat er ook sprake is van kannibalisme. Twee S.T.A.R.S. teams worden ingevlogen om de dingen aan te pakken, maar met Team een wordt al snel het contact verloren en lijkt volledig van de kaart verdwenen. Als het andere team landt om dit te onderzoeken, worden ze aangevallen en vluchten ze het nabijgelegen landhuis in. Toevallig blijkt dat landhuis echter de bron van alle problemen te zijn. Deze remake van het origineel uit 1996 is niet alleen grafisch compleet vernieuwd, ook bevat de game nieuwe items, wapens, vijanden en puzzels.

RE123
mooie nieuwe resident evil remake

de graphics zijn goed en er zijn meer gangen en puzzels bij gekomen

alleen is de besturing effe wennen

avatar van kaholiic
Is dit RE remake?

ja

War-Ultima
Het origineel blijft natuurlijk altijd het beste maar ik moet wel zeggen dat dit de beste remake is die ik ooit heb gespeeld, zelfs MGS twin snakes komt niet eens in de buurt van deze top remake (en dat is niet alleen mijn mening maar ook die van RE fans en critici).
Het zijn niet alleen gewoon maar opgepoetste graphics, er is zeer veel toegevoegd zodat het net iets lekkerder en uitgebreider speelt dan het origineel.
De besturing is in het begin bagger maar na een uur gamen krijg je er goed gevoel bij en loopt het als automatisme.
De game is moeilijk en ik bedoel moeilijk in de zin van taai/pittig, zelfs op easy voelt het als hard aan en dat maakt mij erg blij.
RE1 werd ook al bestempeld als de moeilijkste resident evil ooit en dat is positief bedoeld.
De geluiden en het ambient muziek maken alles goed maar de voice acting is wel wat goedkoop, maar gelukkig niet storend.

Ja de sfeer, graphics, puzzels, exploratie en 10 verschillende eindes maken dit de beste remake ooit.

RE123
ik raad het af om hem op de wii te kopen want daarop is het gewoon egt slecht, maar op de gc echt top

RE123 schreef:

Heb geen Wii, maar de ps3 en X360 vind ik teleurstellende consoles (ps3 is wel stukken beter dan de X360) dus misschien dat ik nog wel eens een Wii aanschaf, je kunt via Wii ook GC spellen spelen toch?.
De functie om N64,NeoGeo,NES,SNES,Sega genesis etc. spellen te downloaden lijkt mij ook fantastisch.

avatar van LimeLou
Whoa! This mansion is huge!

Sfeer, angst en unieke gameplay. Deze game heeft het allemaal. Waar ik vaak problemen heb bij games is dat ze een betere sfeer hebben dan gameplay, terwijl andere geweldige gameplay hebben, maar de sfeer compleet niet 'juist' aanvoelt, is Resident Evil voor de GC een perfecte mix tussen sublieme gameplay en een sfeer die helemaal onder je huid kruipt. Duimen omhoog voor Capcom!

Ik heb het origineel 3 jaar geleden voor het eerst gespeeld en het was een onvergetelijke ervaring. De honden die zomaar door de ramen heen sprongen, de onheilspellende omgevingen gemixt met de 3D karakters die voor de tijd toen het uitkwam ontzettend vernieuwend waren! Hetzelfde geld voor deze RE. Het is een remake, ja en het heeft 3D karakters met 2D achtergronden, ja. Maar hoe deze karakters eruit zien! Goddelijk ,gewoon! Als deze karakters in een Xbox360 game zaten zouden ze zich niet eens hoeven te schamen, en dat nog wel voor een game uit 2002!

Je krijgt in het begin al de keuze voorgeschoteld of je met de mannelijke hoofdrolspeler of de vrouwelijke hoofdrolspeler wilt spelen. Chris Redfield en Jill Valentine. Na je keuze begint de nachtmerrie en kom je terecht in een reusachtig landhuis. Vanaf hier escaleert de situatie continu. Je verliest vrienden uit het oog, wantrouwt ze en komt steeds in verassende situaties terecht. Ik speelde eerst met het scenario van Jill Valentine. Misschien omdat ze meer ruimte had in haar inventaris en omdat ik vrouwelijke gamepersonages liever kies dan mannelijke *vraag me niet waarom*

De omgevingen zien er heerlijk sfeervol en duister uit,van angstaanjagende badkamers tot overstroomde grotten. De gameplay is ook weer lekker retro RE. Je moet items vinden en ze vervolgens gebruiken of toch op te bergen in een van de weinige containers die trouwens van grote betekenis zijn de hele game door. Ook is het opslaan van je save meer dan alleen je gegevens opslaan, het geeft je ook een gevoel van veiligheid, eindelijk geen zombies en mutanten meer, je wordt overigens getrakteerd op een erg ontspannend liedje. Daarom vind ik deze remake ook beter dan de originele game, omdat alles meer gevoel en sfeer heeft. Het lijkt wel alsof toen Capcom het origineel maakte dat ze nog in de experimentele fase zaten. De Playstation was ook iets heel nieuws. Ondanks dat had het origineel wel weer dat echt alles gewoon goed uitgewerkt was, ook al was de Playstation net nieuw, alles klopte er gewoon aan! Dit spel word misschien gezien als een "verbetering" van het origineel, maar dan wel een GRONDIGE verbetering, alsof dit de échte Resident Evil was die Capcom van plan was te maken in 1996 IMO. Ik wil niet fans die liever het origineel leuker vinden afzeiken

Mijn laatste oordeel: Resident Evil Remake is een van de beste remakes ooit voor een game. En ook al heeft het op deze site niet veel populariteit vind ik het mijn favoriete survival-horror game en verdient het om op elke lijst van Gamecube klassiekers te staan!

War-Ultima schreef:

Compleet mee eens! In ieder geval een stuk duidelijkere review dan die van mij!

zombiefreak
wooooww wat een geweldige remake had het spel gister voor de wii gekocht en vandaag al weer uitgespeeld, een van de beste remakes ooit gemaakt, nu alleen nog een van RE 2&3

jammer dat er zo weinig stemmen zijn. anders zou die zeker in de top 250 staan

ja hopelijk komt deze binnekort ook in de top 250

Dr. Salvador
Dan moet het nog wel eerst 41(!) stemmen hebben.

zombiefreak
ik denk dat hier bijna geen stemmen zijn omdat deze game moeilijk te vinden is hier op gamesmeter

avatar van LimeLou
Ik speel nu de game voor 't eerst op de "climbing" mode, je weet wel als je kan kiezen tussen "mountain climbing" en "hitch hiking" ofzo. En damn, het is zeker moeilijk! Je moet hier echt flink op je hoede zijn.

avatar van jirachi04
DE beginscene , vind ik , nog steeds geweldig

RE123
inderdaad de begin scene vind ik een van de beste intro's ooit maar vind de intro van de orginele resident evil beter en ENGER:P

RE123 schreef:

Ja klopt dat B-achtig intro filmpje van de originele RE paste er perfect bij en is inderdaad beter.

RE123
Hier een kleine recentie, en ook een van me eerste hier op gamesmeter

Een zeer griezelig spel waarin de ammo schaars is en je levens zeer kostbaar! Resident evil was de link naar een nieuwe genre, namelijk: survival-horror. En geloof me maar dat dit een echt horror spel is. Dit spel is ontzettend moeilijk, want zoals ik al zei, ammo is zeer lastig te vinden, net als de herbs (levensmiddelen). Het ergste aan de ammo is nog dat het letterlijk ruimte inneemt, dit houdt in dat waneer je je shotgun hebt en nieuwe ammo vind, dit als een los voorwerp in je zak bevind, want de ruimte voor allerlei spullen heb je helaas niet. Het is grafisch een van de mooiste spellen op de Gamecube. Het ergste van alles is, het aantal saves dat je kunt maken is beperkt, dus kijk uit! Dit is een echte horror game, waarvan ik zelfs de kriebels krijg, en dat zegt veel! Kortom, een echte aanrader voor degene die flink willen schrikken en bibberen!

avatar van love-kadavers
geweldige game dit. mijn eerste kennismaking met de resident evil spellen en het beviel me meteen. de graphics waren goed de schrikmomenten en de horror , vind het raar dat hier niet zoveel stemmen bij zijn geplaast , is toch wel een van de bekenste gamecube games dacht ik

RE123
ja het is inderdaad jammer dat hier niet zoveel stemmen bij zijn, maar dat komt nog wel. ik zie deze game graag in de top 250 staan

avatar van LimeLou
Ik denk niet dat een 8 jaar oude game snel in de top 250 gaat komen. Al helemaal niet met zo weinig stemmen als nu.

zo weer 1 stem dichterbij de top 250.....:)

deze game is het waard...
na het spelen van deze ben ik gelijk weer begonen met het origineel op de psx.....

Bedankt voor je stem!

mooie top 3 deadmanswalking precies hetzelfde als mij

avatar van Chris Redfield
jammer dat die niet op ps3 is anders had ik hem al lang gespeeld

avatar van Juan2910
Geweldige game! Normaal heb ik het niet zo met remakes, maar dit is echt een meesterwerk.
Ik miste wel het B-intro filmpje
Ik vond het ook erg jammer dat ze in deze game niet dezelfde muziek hadden gebruikt..

Vooral van het 'mail hall' theme kreeg ik een naar gevoel in 1996 (Nu ook nog wel )

YouTube - Resident Evil 1 - Main Hall theme

RE123
als ik dat liedje hoor krijg ik weer zin om het eerste deel te spelen. deze soundtrack vond ik altijd vet als je in die kelder komt van the mansion

YouTube - Resident Evil OST - Narrow and Close ~ Mansion Basement Theme

avatar van Juan2910
Haha idd.. De soundtrack van de originele Resident evil is echt meesterlijk!

avatar van LimeLou
Dit is anders ook mooi Een moment van rust toen ik dit hoorde, tussen al die zombies.
Dit klinkt ook vet!

RE123
dat is het liedje wat je op de piano moet spelen en die andere weet ik effe niet meer