Resident Evil (2002)

Alternatieve titels: Biohazard | Resident Evil: Archives | Resident Evil HD Remaster

Nintendo GameCube / Nintendo Wii / PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One

Ontwikkeld door Capcom
Uitgegeven door Capcom

In het normaal zo rustige stadje Racoon City vinden de laatste tijd gruwelijke moorden plaats. Het meest schokkende is nog wel dat er ook sprake is van kannibalisme. Twee S.T.A.R.S. teams worden ingevlogen om de dingen aan te pakken, maar met Team een wordt al snel het contact verloren en lijkt volledig van de kaart verdwenen. Als het andere team landt om dit te onderzoeken, worden ze aangevallen en vluchten ze het nabijgelegen landhuis in. Toevallig blijkt dat landhuis echter de bron van alle problemen te zijn. Deze remake van het origineel uit 1996 is niet alleen grafisch compleet vernieuwd, ook bevat de game nieuwe items, wapens, vijanden en puzzels.

avatar van HorrorSurvivor
Geweldige update van één van mijn favoriete games ooit. Ik was al wat ouder toen ik deze speelde, maar nog steed was deze vet eng, omdat dit niet zomaar een cash-in was, maar een echte remake waar erg veel anders was. De graphis waren prachtig, de muziek en geluiden super eng. Die stomme snelle zombies waren wel een belachelijke toevoeging; ik ben iemand van de oude stempel, zombies rennen niet...

Maar verder een super survival horror-spel.

avatar van AvMerode
HorrorSurvivor schreef:

Wie zegt dat zombies niet snel zijn, het is een bedacht iets, geen waargebeurd iets.
In de film 28 Days Later zijn zombies pas echt snel.
Maar als je ook nagaat, mensen zijn geïnfecteerd met een virus, dit zal vast en zeker zorgen voor instabiliteit.
De combinatie van slome en snelle zombies in de RE remake is voor mij dan ook geloofwaardiger (ook al is het wel een verzinsel).

avatar van HorrorSurvivor
Het is maar welke mythologie je aanhoudt. Ik ben zwaar fan van de Romero zombiefilms, en daaraan denk ik altijd als ik aan zombies denk. En Romero redeneert dat als een zombie zou gaan rennen zijn broze botten zouden breken.

Maar om deze post even bij het spel te houden; ik ben geen die hard gamer, en die Crimson Heads zijn gewoon te snel voor me

avatar van LimeLou
Misschien maar het zijn gemuteerde zombies genaamd 'Crimson Heads'. Omdat je de zombies heb doodgeschoten worden ze juist voor een korte tijd krachtiger, behalve als je hun kop eraf blaast of hun in de fik steekt.

nog wat voor de wii?

avatar van LimeLou
Of de game goed is voor de Wii? In principe hetzelfde als voor de GC, denk ik, maar dan met andere controls. Probeer het maar, zou ik zeggen. Maar dan lijkt het me beste om het met een GC-controller te spelen.

weet je waar ik zo'n controller kan kopen?
ps. laat maar, al gezien bij bol.com
maar als je goedkoper weet

avatar van LimeLou
Gewoon in een gameshop. Of op internet.

ik weet niet, maar kan je dit ook met een wii-gun spelen, en heeeel snel gereageerd

HorrorSurvivor schreef:

Broze botten? Wat een onzin. Botten werden altijd gebruikt als werktuigen vanwege hun sterkte, tijden nadat een dier was geslacht. Ik zie niet in waarom een zombie zijn botten broos zouden worden na een paar dagen of weken. Als je wetenschap toepast kan een zombie uberhaupt niet bewegen, want er is immers geen functioneel organen systeem actief in het lichaam. Als je puur naar geïnfecteerden kijkt zou het liggen aan de functie van de organen en energieverhouding en -regeling in het lichaam.

avatar van Pikachu
Glacius schreef:

Ok dokter

Pft. Alweer een remake. Eerst eentje op de GameCube, dan eentje op de DS en nou weer hetzelfde geintje op de nieuwe consoles en Pc. Blijkbaar zit de games industrie echt wel in het slop qua creativiteit. Nog nooit zo mager geweest als tegenwoordig . Nou ja, op de indie titels na.

AAN DE ANDERE KANT weet ik wel zeker dat ik deze toch wel weer voor de pc zal aanschaffen in een sale. Resident Evil blijft toch altijd wel weer leuk. Ook voor de xde keer.

avatar van AvMerode
Net de HD Remaster op de pc uitgetest en hij is ook prima te spelen op een oudere videokaart in 1080p.
Het vreemde is alleen dat de game bijna 18GB is en dat terwijl ik geen extreem veel verandering zie qua graphics. Eigenlijk is het nu veel minder dan met de gamecube versie.
Het is geen HD remake zoals je zou denken.
Er ontbreekt ook een bepaald element en sfeer dat ik wel in originele gamecube versie had.
Er ontbreken nu bepaalde grafische effecten en het lijkt alsof het geluid van wat mindere kwaliteit is.
Verder zijn de textures wazig en de omgevingen zijn gewoon matig geport van gamecube naar pc.
De omgevingen zijn gewoon afbeeldingen zoals in de originele remake versie.
Maar het lijkt alsof er iets verloren is gegaan.
In feite is het dezelfde game en toch ontbreekt er iets in deze hd remake.
Maar over het algeheel is het nog prima te spelen.

Ben blij dat ik het origineel en mijn gamecube nog in bezit heb.
Er gaat niks boven de originele gamecube remake.

avatar van Dragonslayer
Ik heb de HD Remaster ook op de pc. Ik heb het originele spel en de remake uit 2002 nooit gespeeld dus over de graphics kan ik weinig zeggen. Dat het 18 GB is zet ik wel mijn vraagtekens bij. Om maar even een vergelijking te noemen: dat is net iets meer dan Resident Evil 6! Verder lijkt het spel prima te draaien.

De gameplay is echt fantastisch! Ik vind het jammer dat dit soort games tegenwoordig bijna niet meer gemaakt worden.

avatar van All Seeing Fish
Vanaf Resident Evil Zero ben ik de formule zat Resident Evil 4 was een geweldige verniewing maar helaas nooit meer overtroffen.

avatar van dr channard
Ik ben ook aan het genieten van Resident Evil HD Eerst vond ik het maar niets maar eens je al zoveel keer het huis bent doorgelopen en je weg begint te kennen wordt het veel plezanter. Laat de remakes voor het tweede en derde deel ook maar komen zeg ik zo want die heb ik ook nooit gespeeld. Ik begon de reeks met de vierde.

Is Resi 1 HD ook voor ps3 uitgebracht en dan bedoel ik in de winkel...?

Blijkbaar alleen in Azië, maar zie hier wel een multilingual import...

48 pond.. die zijn gek

Glacius: Er komt nu eindelijk ook een physical bundle naar Europa. Samen met de upcoming HD Remaster van Resident Evil Ø, die begin komend jaar verschijnt.

De Euro Trailer.

Deze inmiddels zelf digitaal aangeschaft in de sale en ben er echt onverwacht veel van 'nt genieten. Erg goeie Remaster, mooi opgepoetst, keuze uit analoge en tank controls, lekker oldschool moeilijk weer eens echt survial horrorren. Had de GC versie nooit gegamed, dus voor mij is veel nieuw en voelt dit als een van de beste 'remakes' tot op heden.

Heb em al op de pc uitgespeeld, dus is niet langer nodig... Resi Zero heb ik ook recent nog uitgespeeld via emulator. Toch bedankt voor de info

avatar van Sateck
Squall Lionheart schreef:

De Euro Trailer.

Wat jammer dat ze dan ook niet RE 2 & 3 erbij doen. Dan heb je echt een mooi pakket. Nu is het net niet compleet, en zal ik wachten met de hoop dat er wel een keer de hele collectie(RE oude style) uitkomt.

Kom op jongens nog 7 stemmen en hij staat in de top 250 waar hij thuishoort

avatar van thoyouknow1980
Welkom in het spookhuis
Nog altijd is dit mijn favoriete Resident Evil game,de gamecube versie dan wel te verstaan.
Ik krijg nog steeds kippenvel als ik het muziekje van de saferoom opzet,blijft zo mooi en tijdloos.
Het geweldige spookhuis is beladen met bakken vol sfeer en creepienes
De gameplay is slow paced en tegelijk spannend,afgewisseld met oldskool omgevins puzzels.
Tel daarbij op de geweldige geluidseffecten en het degelijke verhaal en voilà je hebt een topper