Call of Duty: Modern Warfare 2 (2009)

Alternatieve titel: Call of Duty: Modern Warfare 2 - Campaign Remastered

PC / PlayStation 3 / Xbox 360 / Macintosh / PlayStation 4 / Xbox One
single player / multi player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Infinity Ward
Uitgegeven door Activision

De instabiele politieke wereld in Rusland, maakt van dat land en haar grote nucleaire arsenaal een geliefkoosd doelwit. Enkele jaren na de gebeurtenissen uit de eerste Modern Warfare, moet Sergeant “Soap” MacTavisch met Task-force 141, een nieuw team van elite soldaten, een nieuwe terroristische beweging zien te tackelen. Deze nieuwe beweging wordt geleid door een zekere Makarov. Deze Makarov is een voormalig handlanger van Zakhaev, de snoodaard uit de eerste Modern Warfare. De missies spelen zich onder meer af in Rusland, Afghanistan en Brazilië.

Aazhyd schreef:
Maar ieder zijn ding.

Absoluut. En begrijp me niet verkeerd - ik snap best waarom veel mensen er lol aan beleven. Ik ben zelf echter niet zo competitief ingesteld en heb ook geen zin om veel tijd te besteden aan het beter worden in dergelijke games. (heb ik overigens ook met andere genres en hun online aspect - ik noem bvb maar een RTS zoals Starcraft 2). Soms is dat overigens ook best jammer - zo vind ik Overwatch erg cool uitzien en ben ik best een fan van Blizzard, maar ik krijg me er gewoon niet toe overgezet om het ook effectief te gaan spelen. (zelfde overigens ook hier weer met hun MOBA game Heroes of the Storm).

Maar goed - net zoals Ajax&Litmanen1 kan ik dus gelukkig wel nog genieten van de sp. (ik vind het dus ook daadwerkelijk erg jammer dat bvb ook een Titanfall 1 of de nieuwe Star Wars Battlefront geen sp bevatten - hadden die wel een campaign waar ik een paar uurtjes in zou kunnen stoppen en een soort van zombies / wave mode of whatever dan had ik ze zeker ook in huis gehaald).

avatar van LikeAJedi
Zojuist de Mw2 campaign remastered, op hardened difficulty uitgespeeld. Écht een fantastisch spektakel.

Sowieso vind ik dat de Call of Duty campaigns over het algemeen ondergewaardeerd zijn, maar met name deze campaign kan na mijn mening niet genoeg geprezen worden. Het is echt een ontzettend goed geschreven oorlogs verhaal met een verscheurende plottwist. Ik heb de campaign sowieso in 2009 al een keer uitgespeeld, maar na 11 jaar zit hij natuurlijk niet meer vers in het geheugen. Dus had wel weer eens zin in een Call of Duty oorlogs verhaal. Price, Soap, Ghost, Roach, Foley, Makarov en Shepherd. Allemaal stuk voor stuk toffe personages. De game laat je ook echt voelen alsof je midden in een oorlog zit en je gaat echt geven om je team waarmee je samen werkt. Vandaar dat de plottwist, wanneer Shepherd in eens Roach en Ghost neerknalt en dan het emotionele muziekje blijft toch wel hartverscheurend. De muziek is ook iets waar deze game in excelleert. Écht ontzettend toffe muziek zit er in waardoor je alleen nog maar meer in het verhaal wordt getrokken.

Het verhaal zelf is wel relatief kort, want het is maar een campaign van maximaal 5 uur. En dat voor 25€ is het wellicht niet helemaal waard, maar voor mij absoluut wel. Had er wederom net als 11 jaar geleden een geweldige ervaring mee. Was overigens toen ook de aller eerste Call of Duty die ik speelde. Ook is het een mooie opgepoetste versie. Het ziet er allemaal toch nog best goed uit voor een remaster uit 2009.

avatar van LikeAJedi

Het verhaal zelf is wel relatief kort, want het is maar een campaign van maximaal 5 uur en dat voor 25€ is het wellicht niet helemaal waard, maar voor mij absoluut wel. Had er wederom net als 11 jaar geleden een geweldige ervaring mee. Was overigens toen ook de aller eerste Call of Duty die ik speelde. Ook is het een mooie opgepoetste versie. Het ziet er allemaal toch nog vrij goed uit, voor een game uit 2009. Grafisch zijn er absoluut slechtere remasteres.

MW2 is altijd wel een van mijn favoriete shooter games geweest. Meestal heb ik het niet op remasterd versies, maar ze hebben wel hun best gedaan en meer veel detail aangebracht, maar het verschil met een game van 10 jaar geleden vind ik nou ook weer niet heel erg groot. Voor mij persoonlijk totaal overbodige versie. Misschien met de MP dat ik het nog een kans had gegeven

avatar van Aazhyd
De campaigns van de MW-serie vond ik meestal verschrikkelijk. Alles scripted, bijna nul vrijheid. Ik deed ze puur om ze gehad te hebben en daarna te vergeten.

LikeAJedi schreef:

Tijd terug ook de remasterd campaign uitgespeeld, op Veteran. Heerlijk genieten idd en een hele fijne oppoetsbeurt, ziet er uitstekend uit. De missies zijn voor mij stuk voor stuk episch en klassiekers, maar dat komt vooral door een stuk nostalgie. Het origineel heb ik meerdere keren gespeeld (campaign) en met vrienden een keer een weekend lang alle medals bij de spec ops co-op missies gehaald. MP van deze game heb ik vrijwel nooit gespeeld.

De laatste CoD (campaign) moet ik ooit nog een keer doen, maar alle overige CoD campaigns heb ik in de loop der jaren wel gedaan en dit blijft voor mij de tofste.

avatar van JacoBaco
Deze game is binnen de CoD franchise een meesterwerk. En puur als shooter is deze game sowieso een parel. Een fantastische campaign en Spec-Ops co-op is ook echt geweldig. En ik haalde mijn eerste platinum trophy voor MW2. Dus ook dat maakt de game voor mij extra speciaal. De campaign is (in CoD) altijd kort. Je kan er zonder te haasten in 6 a 7 uur doorheen knallen. En dan komt vaak de gedachte van nou, heb ik hier €60,- voorover? Want ik weet dat er mensen zijn die alleen de campaign willen spelen en eventueel die Spec-Ops. Mensen zoals ik bijvoorbeeld. Althans destijds. Ik ging alsnog MP spelen vanaf MW3 (2 jaar later).

Waarom geen 5 sterren? Hmm,.. ik denk toch vanwege een heel flauw principe dingetje. De korte campaign in mijn geval. Speelde geen MP. Oké, doe je in de campaign wat extra's dan komen er een paar uur bij, maar wat zijn die extra's? Laptopjes zoeken? Nou, dat is helaas geen hobby van me

Ik ga die remaster ook maar eens doen!

avatar van JacoBaco
Nog niet gekocht en dan ineens gratis als je Playstation Plus hebt . Deze maand bij PS Plus | Power up your play | PlayStation Plus

avatar van JacoBaco
Hard bezig om de game nog eens op Veteran uit te spelen. Het is heel goed te doen, maar maak vooral geen slordigheidsfoutjes. En al word je maar in je kleine teen geschoten, je bent meteen morsdood. Het grootste probleem is eigenlijk dat de game vaak ronduit gemeen is en je geduld wordt hierdoor flink op de proef gesteld. 1. Vijanden blijven oneindig terugkomen als je niet verder gaat. 2. Ik zat minstens een half uur vast in het Whiskey Hotel level. Ik had een checkpoint bereikt, maar elke keer als ik daar begon werd ik erg vaak weer binnen een halve seconde doodgeschoten of ik werd 5 a 10 seconde later alsnog overhoop geschoten. Het is een open stuk en je wordt beschoten vanuit het hotel. Het is gewoon 90% geluk en 10% vaardigheid. Dit soort dingen verpesten echt je goede humeur. Dit zelfde probleem had ik trouwens ook nog in de missie Loose Ends. Maar los van deze enorme nadelen is Veteran super intens en daar hou ik van. En dan ook nog met de muziek van Hans Zimmer erbij!

En na Veteran doe ik de grootste uitdaging. The Student Surpasses the Master

Ben 'm nu ook aan het doorspelen, die remasterde campaign. Wat mij erg opvalt is dat als ik zelf niet vooruit loop, er eindeloos poppetjes komen. De consequentie is dat je ook gewoon kogels kunt dodgen en vooruit rennen. Je team achter je maakt dan alles wel dood en dan is het checkpoint reached en begint het volgende stukje Beetje ouderwets nog

En na Veteran doe ik de grootste uitdaging. The Student Surpasses the Master

Haha je gaat ervoor? Binnen 19.7 seconden de training missie voltooien? Ik weet nog dat ik bij het origineel al vreselijk veel moeite had om onder de 30 seconden te komen, dat is me zelfs bij deze remaster nog niet gelukt. Nu moet onder de 30 seconden na wat oefening wel lukken, maar 19.7? Damn dat is too much en frustrerend moeilijk lijkt me. Op Veteran uitspelen was wel weer erg leuk, flink van genoten.

avatar van JacoBaco
mrdig: Mijn snelste tijd is nu 29 sec en ik was erg trots op mezelf toen ik dat haalde. En dan zeggen ze vervolgens doodleuk, doe het nu eens in minder dan 19,7 sec .

In de Modern Warfare 1 Remastered zitten 2 belachelijk moeilijke trophies die ik na eindeloos proberen toch heb kunnen halen. En The Student trophy, ja ik ga ervoor. Maar niet vandaag .

Mag je wel een dag voor vrij nemen dan, succes!

Zojuist de game uitgespeeld, op de normale difficulty Wat een chaos maar heb me prima vermaakt. Wel erg vergelijkbaar met hoe ik op zijn tijd een domme actiefilm of een ritje in een achtbaan leuk vind Qua shooters heb ik liever meer stealth of snipen en wat meer tijd om adem te halen. Ook mijn eerste aanraking met Call of Duty, maar krijg niet direct zin om meer van deze franchise te spelen. Heb nog wel WW2 uit 2014 in de backlog zitten, die zal ik tzt wel spelen, dus wellicht dat dan mijn mening wat verandert De game was ook erg lineair met weinig bewegingsvrijheid, maar dat zal ook te maken hebben met dat het een game uit 2009 is. Wat de game wel tof doet is hoe je NPC teammaatjes meedoen, kreeg echt het gevoel onderdeel te zijn van een team.

Heb getwijfeld tussen 3 en 3,5* maar mijn stemmen doorkijkend hoort deze krap an thuis in het rijtje met 3,5* ..Heeft ook te maken met dat je aan alles ziet dat dit een kwalitatief hoogwaardige game is die met liefde is gemaakt. De aftiteling met het Infinity Ward museum is 1 van de tofste die ik ooit gezien heb!

centurion81 schreef:

De singleplayer campagnes van de Modern Warfare games zijn echt leuk. Die van WO II versie World at War ook. Black Ops idem. Het werd pas vervelend met die futuristische edities.
Ik heb de campagnes ook altijd ervaren als hele leuke rollercoasterritjes van een uurtje of 8. Ik moet de campagne van de Modern Warfare reboot van vorig jaar nog spelen, maar ik weiger meer dan 20 euro voor die game te lappen dus komen over een tijdje wel.

Leuk dat je dit nu speelt.

mrdig schreef:
Haha je gaat ervoor? Binnen 19.7 seconden de training missie voltooien?

Het is gelukt. Na 2,5 a 3 uur proberen . Want ja, ooit heeft iemand gezegd ''de aanhouder wint''. Dus daar heb ik mij maar aan gehouden. Mijn tijd is 19,6 sec. Op youtube staat een filmpje waarin iemand het in 17,8 sec doet. Dat is gewoon bijna 2 volle sec sneller. En het ergste is, als je het ziet, ziet het er heel erg vanzelfsprekend uit. Call of Duty Modern Warfare 2 Remastered S.S.D.D Course -Pit Boss & The Student Surpasses the Master - YouTube

JacoBaco schreef:

Netjes man! Binnen 2,5 a 3 uur vind ik ook keurig, als ik dit ooit ga proberen dan heb ik wel een dag nodig of langer en daarna een infuus.

Speedrun bij Titanfall 2 (enige achievement die ik daar nog moet) is dan ook wel wat voor jou: ...Becomes the Master achievement in Titanfall 2 - trueachievements.com. Daar heb ik ooit eens een paar uur tevergeefs aan besteed en heb ook niet de motivatie om dat ooit nog es te proberen.

avatar van JacoBaco
mrdig: Dank je! Het extra irritante van die MW2 trophy is dat bij mij de structuur (of hoe je zoiets ook noemt) vaak veranderde, dus dat maakte het nog lastiger.

Ik heb de Titanfall 2 trophy bekeken op youtube en ik raak er nu al onwel van. Ik ben geen liefhebber van online trophies, maar die time trial dingen zijn denk ik de ergste. Het enige voordeel is dat ik na een half uur ongeveer een hyperfocus krijg en dan lukt het meestal wel op dezelfde dag.. Maar ook niet altijd. Ik heb een keer een week vastgezeten bij The Twin Princes (Dark Souls 3) .

Wel geinig dat bij dat youtube filmpje voor MW mensen het hebben over die Titanfall 2 trophy. Sommige zeggen zelfs dat de MW trophy een lachertje is vergeleken bij die van Titanfall 2 .

JacoBaco schreef:

De structuur/layout van die dummies kan je volgens mij afdwingen door met een save game wat slims te doen zodat je altijd dezelfde flow hebt. Je hebt me wel weer getriggerd, misschien nog es een poging wagen. Gebruikte je dezelfde guns als in dat youtube filmpje?

Online achievements vermijd ik verder als de pest en skip ik dan ook 9 van de 10x. Time trials vind ik an sich wel leuk, ook bij race games en ook bij platform games zoals bij Rayman Origins/Legends, deze spookt nog wel es door m'n hoofd: Rayman Legends - Infiltration Station - INVADED (Gold Cup) 20,000 Lums Under The Sea Invasion [PS4] - YouTube, kostte ook een paar uurtjes.

avatar van JacoBaco
mrdig: Ja hetzelfde wapen. Echter, die vent in dat filmpje gebruikt 1 magazijn omdat hij heel slim vaak 2/3 borden met 1 kogel omver schiet. Ik had als tweede wapen de desert eagle en die had ik ook nodig.

Ik heb mijn favoriete muziek aangezet en ben het gaan proberen. Ik kwam een tijdje niet onder de 22 sec en ik dacht hoe kan ik nog 2,5 sec sneller? Nou, blijven proberen .

avatar van Duke Nukem
De campaign is helemaal scripted, niets vrijheid dus en veel filmpjes tussendoor die je helemaal uit het ritme halen. Je teamleden lopen constant in de weg of blokkeren de doorgang. Toch blijf je spelen, het verhaal zuigt je erin. Wel vervelend dat je de hele tijd je teamleader moet volgen. Vaak was ik al veel verder doorgedrongen in de vijandelijke linie, en dan moest ik dus wachten of terug gaan omdat de teamleader was achtergebleven of een andere weg wou opgaan. Ook het breachen van de deuren met het daaropvolgende quicktime-event waarbij je de hostages moet beschermen en de bad guys moet killen, wordt al heel snel vervelend.

Online multiplayer dan. De maps zijn overzichtelijk en goed ingedeeld. De sessies worden nog goed gevuld voor een spel uit 2009, en worden vooral bevolkt door high rank players die je in stukken schieten nog voordat je iets heb gezien. Heel leuke is dat je met twee spelers via split screen Special Ops kunt spelen. En je kunt ook tegen elkaar spelen. Je hebt de keuze uit: team deathmatch, search and destroy, sabotage, domination, headquarters, capture the flag en demolition. Er zijn maar liefst 16 maps beschikbaar.

Het verbaast me eigenlijk hoeveel mij is bijgebleven van deze campaign, ook al heb ik deze voor het laatst zeker 10+ jaar geleden gespeeld. Dit geld ook voor Modern Warfare 1 overigens. Dat geeft dan weer aan dat het gewoon best wel memorabel is.

De graphics update in de remaster zijn wederom erg mooi gedaan, ook al blijft het oude randje wel intact. Ik kan niet helemaal thuisbrengen wat er nu precies ouder voelt tegenover de nieuwe delen die ik heb gespeeld, want in alles voelt het gewoon als COD, maar je merkt echt wel progressie in gameplay in de loop der jaren.

Verder keren er een hoop toffe personages weer terug en blijft de campaign tof en lekker simpel knallen. Maar stiekem is het allemaal iets minder spannend dan zoals ik het mij herinnerde. Maar dat risico heb je met oude games herspelen.