
Wolfenstein (2009)
PC / PlayStation 3 / Xbox 360
Shooter
single player / multi player
Ontwikkeld door Raven en id
Uitgegeven door Activision
Je wordt op pad gestuurd om Het Rijk binnen te treden om zodoende bewijs te vinden voor het in het bezit zijn van een mysterieuze kracht door de Nazi's. Terwijl je jezelf achter de vijandige linies begeeft, ontdek je dat ze veel meer voor elkaar hebben gekregen dan slechts het ontwikkelen van een nieuw wapen. De nazi's zijn bezig de kracht van een duistere parallelwereld genaamd De Graal te beteugelen. Teneinde een oorlog-beslissend wapen te creëren. Verplaats jezelf tussen jouw realiteit en de duistere Nazi realiteit, onderwijl je een enorm arsenaal aan wapens bezit. Daarnaast kan je de zwarte markt bezoeken om je wapens op te waarderen.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=Eu9TfpCaRuE
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.

ja dat gebeurd wel vaak de laatste tijd. Maar vaak is dat alleen aan het begin zo en later daalt het gemidelde weer. Dit zie je ook veel MM (Public enemies enzo)
de score van public enemies is nauwelijks gedaald...
Er valt zeker het een en ander aan te merken op Wolfenstein, de AI van de tegenstander is vaak bijzonder matig (de een na de ander rent als slachtvee op je af) en de graphics zijn niet je van het maar goed....
De wapens daarentegen klinken bijzonder aardig, en het upgraden hiervan is leuk. Ik moet zeggen dat ik met name met de realistische wapens speel (Mp40, Mk43 en de Kar98 (inmiddels uitgerust met sniper-scope), de fanta-wapens (Tesla Coil, Beam-dinges) gebruik ik weinig. Ook de Veil-powers gebruik ik eigenlijk alleen waar nodig.
Al met al moet ik zeggen: een vermakelijke ervaring, lekker oldschool knallen, verstand op nul en gaan...
Stemming nog niet voldoende gespeeld naar mij mening.
Groot minpunt is de trage muis. Groot pluspunt zijn de razendsnelle laadtijden.

Begint erg leuk allemaal. Lekker ouderwetse knalactie zoals je dat kan verwachten van id en Raven. The Veil is een interessante toevoeging maar zoiets hebben we natuurlijk al eerder gezien in Undying en Doom 3: Resurrection of Evil. Ik ga me met deze game in ieder geval wel vermaken.
Groot minpunt is de trage muis. Groot pluspunt zijn de razendsnelle laadtijden.
Trage muis? weet niet hoe het zit met de pc versie maar de console versie van wolfenstein kun je naar eigen gevoel instellen, zoals het aanpassen van de gevoeligheid van de controller pookjes, misschien is het ook mogelijk met de muis gevoeligheid.
Niks moeilijk doen, gewoon old school knallen! Lekker die muziek erbij, beetje Indiana Jones vibe. Deed me erg denken aan de lol die ik heb gehad met de eerste Medal of Honor-games.
In totaal denk ik een uurje of 4 gedaan. Begon veelbelovend, maar het werd al snel eentonig en saai. Sowieso heb ik weinig met Sci-fi. Leuk voor een paar uurtjes dus en daarom zal ik niet stemmen.
Maar wat zou je hem ongeveer geven voor die 4 uurtjes? Zeker niet veel want je bent niet verdergegaan

2*
Graphics zijn mijn inziens goed genoeg en sowieso niet van het grootste belang, het gaat immers om de gameplay/vermakelijkheid en die is voor de SP Campaign meer dan prima.
Maar nu ik ongeveer op de helft van de game ben, en er inmiddels op diverse fora over heb gelezen schijnt dit spel naarmate je vordert vast te lopen (vooral bij de laatste missies). Dit schijnt vooral te gebeuren als je gaat backtracken: het herspelen van missies om gemiste collectibles (gold, intel, etc..) te gaan halen.
En laat ik nu net iemand zijn die al diverse missies heb gereplayed voor de collectibles. Iemand ervaring hiermee? Zijn er al vastlopers geconstateerd? Zo ja dan kan ik beter overnieuw beginnen en bij de 1e run van elke missie meteen alle collectibles halen.
oh ja de collectibles halen doe ik natuurlijk met name voor de achievements, ik ben dankzij een aantal vrienden nl nogal een achievement whore geworden

Tot nu toe vind ik de single player erg vermakelijk, multiplayer doe ik bijna nooit (bij geen 1 spel) dus daar kan ik niet over oordelen.
Graphics zijn mijn inziens goed genoeg en sowieso niet van het grootste belang, het gaat immers om de gameplay/vermakelijkheid en die is voor de SP Campaign meer dan prima.
Maar nu ik ongeveer op de helft van de game ben, en er inmiddels op diverse fora over heb gelezen schijnt dit spel naarmate je vordert vast te lopen (vooral bij de laatste missies). Dit schijnt vooral te gebeuren als je gaat backtracken: het herspelen van missies om gemiste collectibles (gold, intel, etc..) te gaan halen.
En laat ik nu net iemand zijn die al diverse missies heb gereplayed voor de collectibles. Iemand ervaring hiermee? Zijn er al vastlopers geconstateerd? Zo ja dan kan ik beter overnieuw beginnen en bij de 1e run van elke missie meteen alle collectibles halen.
oh ja de collectibles halen doe ik natuurlijk met name voor de achievements, ik ben dankzij een aantal vrienden nl nogal een achievement whore geworden

Wat heb jij een ongelooflijk vette avatar!! Old school Amiga, degene waarmee het bij allemaal begonnen is. Wat een vette machine...
Maar ontopic: Fok al dat gezeik van graphics niet goed, ai niet goed, vermakelijk is het wel. Zeker als je van een beetje oldschool houdt. Leuk tussendoortje dit. Oh, en de Leichenfaust (hoe vet is die naam)is echt een megabruut wapen!! Jammer dat die tegen het einde van de game pas te gebruiken is.
Wat heb jij een ongelooflijk vette avatar!! Old school Amiga, degene waarmee het bij allemaal begonnen is. Wat een vette machine...
Thx! Goed om te horen dat er meer Amiga liefhebbers op gamesmeter actief zijn! Fantastische machine inderdaad, hele jeugd ermee doorgebracht.
Maar ontopic idd: Niemand hier heeft problemen met de game als in vastlopers? Of anders gesteld: hebben mensen hier missies gereplayed en daarna nog de game uit kunnen spelen?
Wolfenstein probeert ook een soort van open wereld te creëren die je wat opties geeft, een beetje zoals STALKER en Far Cry dat pogen te doen. De wereld is alleen een stuk kleiner dan in die games en je hebt niet echt veel keus qua missies die je kan doen. Wat Wolfenstein wel een stuk beter doet is dat het echt nut heeft om de wereld te onderzoeken. Tomes en intelligence heb je nodig om upgrades te unlocken en die kan je vervolgens kopen met goud dat je vindt.
Het schieten is, zoals altijd bij Raven en id, perfect. Van de run en gun van RtCW zijn ze overgestapt op een meer CoD achtige gameplay, meer cover zoeken en van daaruit een aanval opzetten. Het werkt goed in de soms hectische gevechten. De toevoeging van The Veil kan je daarbij prima helpen, al zijn de mogelijkheden niet erg origineel. Met The Veil kan je de tijd langzamer laten gaan, een schild om jezelf optrekken of je wapens extra sterk maken. Dit alles hebben we wel eerder gezien in andere games maar de uitwerking in Wolfenstein is perfect. De upgrades die je ervoor kan kopen zijn ook leuke speeltjes, vooral het schild dat vijanden verpulverd als ze het aanraken is een favoriet van me.
Wolfenstein gebruikt de Doom 3 engine en die blijft nog erg goed overeind. Vooral de special effects zijn prachtig, van het binnengaan van The Veil tot aan de explosies en de lijken die desintegreren, het ziet er allemaal prachtig uit en het draait perfect zonder lange laadtijden.
Al met al is Wolfenstein een goede shooter geworden die mooi in de lijn ligt van de eerdere delen. Geslaagde actie, mooie graphics en weer een lekker B-film verhaaltje met nog meer paranormale ongein. Als toetje kom je ook nog eens oude bekenden tegen van RtcW en zelfs Wolfenstein 3D!
3,5*
Maar ontopic idd: Niemand hier heeft problemen met de game als in vastlopers? Of anders gesteld: hebben mensen hier missies gereplayed en daarna nog de game uit kunnen spelen?
Nou helaas, ik geef nu antwoord op mijn eigen vraag. Game loopt nu compleet vast (freeze) bij de missie The Castle. Je kan dan niks anders doen dan je xbox uit zetten. Heb blijkbaar teveel missies gereplayed.
Het is nu wachten op een patch (het is al weken een bekende bug overigens) of mijn savegame weggooien en opnieuw beginnen.
Wil je dus alle gold, intel en tomes halen doe dat dan op de volgende manier:
DO NOT REPLAY ANY LEVEL
1. Start the game and get everything there is to in Train Station
2. Once in Midtown ignore EVERY collectible
3. Continue onto Digsite making sure that you get everything on your first playthrough
4. Do this same method with Church, Farm, Hospital, and Cannery
5. Once these are complete move on to the side missions making sure to complete them fully the first time, these include:
Warehouse, Officer's House, SS Headquarters, Paranormal Base
Note: Outside of the Paranormal base there is a gold bar underneath the stairs where you exit, make sure to get it before jumping off the roof or you will have to replay the mission
6. Upon exiting the final side mission go and collect EVERYTHING in midtown starting in Midtown East and then moving to West
7. Move to Downtown ignoring all collectibles just like Midtown
8. Complete Castle making sure to get everything
9. Next complete the Radio Tower side quest
10. Before going to Airfield collect EVERYTHING in Downtown
11. Finally Complete Airfield and Zepplin while gathering everything
HUZZAH! you have beaten the freeze glitch
Bron: http://www.xbox360achieveme...
Vergelijk het met prototype, is ook niet gemaakt om mooi te zijn als het rustig is, maar wel voor als de actie de spuigaten uitloopt....
Vind het overigens niet een sterk spel maar wel vrij vermakelijk en volgens mij is dat ook wel de opzet. Geen review voorlopig, ben nog niet klaar maar het voelt aan als een 4*
Meteen maar op uber gespeeld dit keer, want hard speelde ik daarvoor en was nou niet echt heel moeilijk. Op uber is het zelfs nog goed te doen, alleen de eindbaas gevechten zijn dan redelijk pittig. Vooral de laatste versus Hans. Pfff wat frustrerend maar uiteindelijk toch zo bevredigend.
Wilde 4* geven, maar worden er 3.5* vanwege de freeze bug die ws toch nooit gefixed wordt.
Kwalitatief is het niet echt hoogstaand maar vermakelijk (kwantitatief) vond ik nog best sterk. Het spel speelt erg lekker en je vliegt er veelal doorheen, tenminste dat is de indruk die de speler krijgt want maak een vergissing en je ligt snel op de grond.
Graphics zijn erg apart. De stad vind ik niet erg mooi, maar sommige missies zijn fantastisch. Vooral de catacombe, en de laatste 2 missies (airfield en die daarna). Prachtige sfeer en mooie effecten, helaas een stuk minder indrukwekkend in de andere dimensie.
Dit effect was bij mij weer andersom in de stad bijvoorbeeld, aldaar was het een saai on-echt gevoel, maar in de andere dimensie kreeg het wel meer sfeer en zag het er aangrijpend uit.
Overigens vond ik het spel er beter uit zien bij veel activiteit op het scherm. Ren, spring, schiet, dodge, blaas op, fry, torch etc en het spel ziet er een stuk beter uit, maar sluip rustig rond en je zal minder onder de indruk zijn van de graphics.
Het goud zoeken gaat niet snel vervelen, maar dat er al te vaak net een paar onmogelijk te vinden lijken te zijn, en de andere keer heb je alles zo... is echt frustrerend.
Storyline kon me ook niet echt boeien, maar het verwikkelen van het verhaal met het upgraden, wat extra missies etc was wel leuk gedaan. In het algemeen vond ik het spel op Hard toch echt te makkelijk, en alleen op bepaalde momenten een beetje tricky. Met uitzondering van de eindbaas, die was best leuk vormgegeven, een beetje onduidelijk maar toch best geslaagd en vrij pittig.
De speciale krachten die je kan gebruiken zijn trouwens slechts enkele keren echt boeiend. Voornamelijk gebruik ik alleen de 1e zodat ik net iets makkelijker meer goud en andere troep kan vinden. Pas bij de eindbaas komt het spel voor het eerst voorbij het punt dat ze meer doen met die krachten dan slechts kinderachtige puzzeltjes leveren... (nouja dan nog alleen de 1e fase van het gevecht)...
Nogsteeds 4*, hoger kan een spel dat dusdanig brak in elkaar zit niet van mij krijgen. Waarom? Omdat het misschien veel beter had kunnen zijn, het is nogsteeds erg vermakelijk en heeft een relatief hoog replay gehalte voor een single player campaign.
Nee geintje dat had niet in deze game gepast, wel een bekende nazi-leider uit return to castle wolfenstein maakte zijn terugkomst tot mijn verassing
overall een erg gave game hoor, veel schieten en redelijke graphics, de zeppelin is gaaf en het dorpje ook wel (vooral als je het kasteel in de verte ziet staan, ziet er wel dreigend uit) maar de game verveeld wel en het roept niet op tot herspelen nadat het uitgespeeld is
Vind die zombie duitser wel erg nageaapt van CoD WaW nazi zombies.
Ja alleen jammer dat wolfenstein er al veel eerder was dan CoDWaW was namelijk ook een van de eerste shooters en begon meteen al met zombie nazi´s.

Iemand een idee hoelang je over de singleplayer doet?
Misschien wel DE shooter waar ik als kind het meeste mee heb gespeeld. Hoe blij was je als je weer een episode had uitgespeeld met dito eindbaas. Tevens de enige game waarin ik ooit Hitler heb gekilled.
Vele, vele jaren later kwam het vervolg, Return to castle Wolfenstein. Een behoorlijke game, maar het had nooit de impact die Wolfenstein 3D op me maakte toen ik het speelde. En nu is er weer een vervolg, gewoon Wolfenstein genoemd.
Ik ben niet zo kapot van dit vervolg. Het spel is nergens echt slecht, maar het blinkt ook nergens in uit. Nou oke, alleen met het wapen waarmee je Nazi's verpulverd tot stof. Dat is wel cool. Het knallen gaat best lekker in de game (lachen als je Duitsers in de keel schiet en ze dood gaan met hun handen om hun keel, rochelend naar de dood!

Maar verder is Wolfenstein maar een gewone shooter. Het plot is weinig bijzonder of vernieuwend; zoiets had de voorganger ook al. De levels, de wapens...alles heb ik al wel eens gezien. Aardige toevoeging is de wereld van het amulet die je in het spel kan activeren waarna je je voordelen eruit kan halen door oa de tijd te vertragen of extra ingangen te zien die je normaal in de mensenwereld niet zou zien.
Verder geeft de game me niet zoveel. De intelligentie van de Duitsers is ook niet al te best trouwens. Ze staan eigenlijk klaar om afgeknald te worden en geven te weinig weerstand. Ook niet heel boeiend vind ik het feit dat je in een stad loopt en je ding kan doen. Ik zie liever bij een game als Wolfenstein gewoon een lineair verloop van het spel. Men probeert tegenwoordig te vaak gamers vrijheid te geven maar zoiets vind ik voor een shooter nou niet heel geweldig. Dat is in mijn ogen toch meer voor games als GTA.
3*
Ja alleen jammer dat wolfenstein er al veel eerder was dan CoDWaW was namelijk ook een van de eerste shooters en begon meteen al met zombie nazi´s.
Kwam die zombie dan ook al in de eerdere wolfenstein games voor?