Wolfenstein (2009)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door Raven en id
Uitgegeven door Activision

Je wordt op pad gestuurd om Het Rijk binnen te treden om zodoende bewijs te vinden voor het in het bezit zijn van een mysterieuze kracht door de Nazi's. Terwijl je jezelf achter de vijandige linies begeeft, ontdek je dat ze veel meer voor elkaar hebben gekregen dan slechts het ontwikkelen van een nieuw wapen. De nazi's zijn bezig de kracht van een duistere parallelwereld genaamd De Graal te beteugelen. Teneinde een oorlog-beslissend wapen te creëren. Verplaats jezelf tussen jouw realiteit en de duistere Nazi realiteit, onderwijl je een enorm arsenaal aan wapens bezit. Daarnaast kan je de zwarte markt bezoeken om je wapens op te waarderen.

Wat ik tot nu toe er van heb gespeeld is best positief hoor. Ik had ook het idee dat het wat linear is, maar het is wel leuk. Maar ik heb maar heel weinig pas gespeeld.

Imperial Figure
De single-player schiet lekker weg, het schiet mechanisme zit subliem in elkaar en het upgraden van wapens is een handige en leuke toevoeging.
De A.I. is afwisselend, soms goed, soms vrij matig maar over het algeheel is het best goed.
Soms zijn er momenten dat er ineens vijanden opduiken uit het niets en ineens in je rug gaan schieten en waarbij je meestal ook gelijk doodgaat.
Dat zijn dus vreemde toestanden maar het is gelukkig niet in overvloed en valt amper op als je er niet op let.
De single-player krijgt van mij een dikke 9,2 omdat de game-play gewoon doet wat het moet doen en dat is vermaken
Ook is het mission objective systeem vrij goed ook al had ik liever gewoon de stijl van RTCW en wolfenstein 3d gehad (van level naar level).
De graphics en sommige bewegingen van het karakter doen mij wat denken aan medal of honor airborne, alleen raven en id brengen licht, shaduw en andere effecten (zoals bijv. water dat over je hoofd heen glijd) tot een perfecte kwaliteit.
Echt glitches kwam ik niet tegen maar wel een paar foutjes die op zich weinig uit maken zolang je er niet teveel op let.

De online multi-player is zeer slecht, de graphics zijn heel anders dan die van de single-player en het lijken net psx graphics zo erg.
Ook de game-play slaat nergens op, waarom een sniper in de MP want je krijgt niet eens de kans om iemand neer te halen met een sniper.
Ook barst de mp van de framerate issues, het beeld zakt gewoon in en loopt soms traag.
Het geld systeem hebben ze van call of juarez bound in blood en far cry 2 gejat, iemand neer knallen, krijg geld, koop upgrades.
Gelukkig hebben raven (soldier of fortune, Heretic, Hexen) en id (doom, quake, wolfenstein 3d) niets met de online mp te maken want de mp is gemaakt door Endrant Studios en dus niet raven.
Gewoon 2 ontwikkelaars voor de single-player en 1 voor de MP en nog is de online mp bagger.

Conclusie: slechte online MP ontwikkeld door Endrant Studios maar een ijzersterke single-player ontwikkeld door raven (met id als ondersteuning).

Old skool wolfenstein shoot em up action is back.

avatar van kaholiic
Klinkt goed! Ga toch vaak alleen voor de single player en als die goed is, koop ik hem misschien wel..

Wat is nou weer een dikke 9,2 geven? Zeg dan gewoon een 9 ofzo.

Maar goed, helaas heb ik niet super veel tijd deze week dus ik zal er komende week uitgebreider mee aan de slag gaan. Kan me wel aardig vinden in bovenstaande review.

avatar van Bart Tönjann
heh, eindelijk heb ik dit spel, ben erg benieuwd. De setting spreekt me erg aan. Wat me trouwens wel opvalt is dat de handleidingen bij games echt zwaar achteruit gaan, er word weinig aandacht meer aan besteedt. Best jammer want ik vond het altijd leuk die boekjes even door te lezen voor het spel voor het eerst op te startten

Nouja, ben benieuwd, lekker tijdens het "noodweer" dat ze voor straks opgeven wegzakken in de wereld van Wolfenstein =)

yessssssss

eindelijk op mijn verjaardag (heb hier zo lang op gewacht)
speelde de mp beta vind de grafichs mooi alles

avatar van Awake78
Valt me op dat de gamesites gematigd positief zijn (6, 7) maar de gamers zelf zeer positief.

avatar van WeZet
Inderdaad. Het is wat repititief, maar de graphics lijken mij toch wel goed te doen (geen Crysis, maar het kan er mee door). Hij krijgt over het algemeen een ruime voldoende.

avatar van Hadouken
Graphics zijn zeer goed te doen. Niet het beste wat ik ooit zag maar zeggen dat ze slecht zijn is absolute onzin.

Imperial Figure
Hoe langer en vaker je dit spel speelt, hoe vermakelijker het wordt, de single-player is voor mij zelfs verslaving, twee keer uitgespeeld en krijg er nog geen genoeg van.
Uiteindelijk is deze wolfenstein een samenvatting van raven en id, want het is uiteindelijk raven's Heretic, Hexen en soldier of fortune gecombineerd met id's doom, RTCW en quake.
Old skool game-play in een ander jasje.

Snap eigenlijk niet waarom critici hier niet zo enthousiast over zijn maar zoals ik al zei, het is vrij old skool met vrij verouderde graphics, en dat is wat critici schijnbaar niet accepteert in tegenwoordige tijd.
Gelukkig gaat het bij gamesmeter vaak om game-play dus dat zit wel goed.

Voor console eigenaren, je kunt de gevoeligheid van je controller pookjes instellen dus je kunt de beweging naar eigen smaak instellen.
En voor X360 eigenaren is het handig om de game in je 360 harde schijf te installeren want op die manier heb je snellere laad tijden en soepelere game-play in single-player.

Imperial Figure
De game word op deze manier de grond in gestamp met al die zeer lage en 0,5 stemmen.
Weet niet of het haat stemmen zijn of dat ze puur naar de online MP kijken.
De Multi-Player is ook zeer slecht maar bij wolfenstein gaat het meestal altijd om de single-player en die is wel zeer goed.
Endrant Studios (de makers van de online MP) is ook ontslagen bij activision omdat de online mp niet correct is afgewerkt en dus ook erg slecht is.
Hopelijk gaat raven zelf nu aan een wolfenstein MP werken maar dat lijkt mij sterk.

Er is 1 0,5 stem pas uitgedeeld hier hoor. Net als 4x een 5* die nergens op slaan in mijn ogen. Ik heb de game vandaag weer een tijd gespeeld en het is amusant, maar geen topper. Heb een gevoel van -dit ken ik al wel- wat ik vooraf ook vreesde.

Misschien kan een mod de pc stemmen even wissen? Want volgens mij is de pc versie niet eens uit nog, ook niet illigaal.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Hij is ook uit voor de pc. Staat ook 21 augustus als release datum dus waarom denk je dat ie nog niet uit is?

avatar van Hadouken
PC versie ben ik op dit moment mee bezig.

avatar van Florsi Florsa
Alles was leuk en aardig totdat die reuzenparasiet je scherm binnen komt waggelen. Ja, een reuzenparasiet. Heb je hem neergemaaid, moet je zn zak kapot knallen, komen er honderd niet-zo-reuzenparasietjes uit, heb je die neer, kan je alles weer overnieuw doen! D'aarrgg.
Verder wel een geinig spel.

avatar van ps3me
Ajax&Litmanen1 schreef:

Wel hoor, bij ons ligt de pc versie al in de winkel. als sinds afgelopen woensdag.

1,5
Ik vind dit spel echt niet vermakelijk.

Begint redelijk, maar verveelt snel, het is gewoon een te simpele uitgewerkte single-player met veels te weinig afwisseling.

Puur omdat het Wolfenstein is,(OLDSKOOL) krijgt ie nog een 2,5 , wat eigenlijk nog te hoog is.

avatar van Mart
Ik heb deze game net uitgespeeld, en ik heb me er absoluut mee vermaakt. Het sfeertje in de game is geweldig, en nazi's neerknallen blijft natuurlijk altijd leuk. Ook leuk is dat je je wapens kan upgraden, en als je dit doet moet je wel goed met je geld omgaan, want tegen het einde van de game kon ik nog lang niet elke upgrade kopen.
Dan heb je ook nog de "Thule Medallion", die voor verschillende 'superkrachten' zorgt tijdens gevechten. Van deze 'Thule Medallion' heb ik eigenlijk alleen de mogelijkheid om de tijd te vertragen veelvuldig gebruikt, ik vind de andere drie krachten weinig toevoegen aan de game, eerlijk gezegd.
Al met al heb ik mij prima met deze game vermaakt, al zit er niet echt veel diepgang in (het is vooral alleen maar knallen, er had wat mij betreft meer afwisseling in mogen zitten). Daarom 3,5*.

Hoelang heb je er over gedaan hem uit te spelen?

avatar van jellecomicgek72
toch wel een tegenvallende score

3,22 na 11 stemmen is tegenvallend? Dat is een vette voldoende. En wat zegt het gemiddelde na 11 stemmen in godsnaam.

avatar van BoordAppel
BoordAppel (moderator)
Nou ja, de meeste gehypte spellen komen na 11 stemmen op een 4,5 uit.

avatar van jellecomicgek72
niks natuurlijk. Maar vaak heeft een nieuwe Game op Gamesmeter na 11 á 12 stemmen al een 4,20 gemiddeld.

Ik ben blij dat dat nu eens niet gebeurd. Schandalig, die debiel hoge gemiddeldes na de 1e 2 weken op GM steeds. Wordt doodmoe van die mensen die standaard bijna 5* uitdelen. Wolfenstein is trouwens geen topper, wel vermakelijk. Dat dacht ik trouwens ook al toen ik de trailer zag. Mijn idee kwam wel uit.

avatar van jellecomicgek72
ja dat gebeurd wel vaak de laatste tijd. Maar vaak is dat alleen aan het begin zo en later daalt het gemidelde weer. Dit zie je ook veel MM (Public enemies enzo)

Zo zie je maar weer dat een goede marketing al 1 ster scheelt en waarschijnlijk gaan er ook weer miljoenen exemplaren minder over de toonbank.

Hoe dan ook ik zou hem kopen voor de titel, voor de rest nodigt de game echt niet uit vind ik. Al ben ik ook geen echte shooter fanaat.

avatar van Mart
Ajax&Litmanen1 schreef:
Hoelang heb je er over gedaan hem uit te spelen?

In ieder geval in minder dan 12 uur, want toen ik de game had uitgespeeld kreeg ik daar een archievement voor Ik denk dat ik elke avond wel een paar uur deze game heb gedaan, en dat ik er in zo'n drie avonden over heb gedaan.

avatar van JacoBaco
Het eerste wat ik gister deed, was meteen on line en dat was amusant. Vooral omdat 3 van mijn vrienden ook meespeelde.
Het tempo ligt vrij hoog en het uitvoeren van missies is natuurlijk anders dan simpelweg vlaggen overnemen of Death Match spelen.

Ik denk dat het spel zelf wel iets tegenvalt ja. Vooral omdat ik tegenwoordig al heel wat gewend ben. Dankzij BioShock bijvoorbeeld.

Imperial Figure
Waarom kwam ik op een 5* uit, geen idee maar in ieder geval de game is wel een 4* waard en daar blijf ik bij.
De single-player blijft vermakelijk maar voor mij wel iets te kort maar dat blijf je houden met de first person shooters van tegenwoordig.
Het verhaal is erg simplistisch en oninteressant maar boeie B.J. Blazkowicz blijft een bad ass mother......