Wolfenstein (2009)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door Raven en id
Uitgegeven door Activision

Je wordt op pad gestuurd om Het Rijk binnen te treden om zodoende bewijs te vinden voor het in het bezit zijn van een mysterieuze kracht door de Nazi's. Terwijl je jezelf achter de vijandige linies begeeft, ontdek je dat ze veel meer voor elkaar hebben gekregen dan slechts het ontwikkelen van een nieuw wapen. De nazi's zijn bezig de kracht van een duistere parallelwereld genaamd De Graal te beteugelen. Teneinde een oorlog-beslissend wapen te creëren. Verplaats jezelf tussen jouw realiteit en de duistere Nazi realiteit, onderwijl je een enorm arsenaal aan wapens bezit. Daarnaast kan je de zwarte markt bezoeken om je wapens op te waarderen.

Wolfenstein 3D had ook al zombies. Die zagen er zo uit:

Dat klopt ja. Ik dacht het ook, maar wist het niet helemaal zeker. Ik herken die gastjes van je screenshow nog wel. Mooie tijd, toen een game als Wolfenstein nog toonaangevend was in de industrie. Niet dat de makers de reeks verkloot hebben, maar het speciale is er wel af.

avatar van Evil Eye
Manny Calavera schreef:
Wolfenstein 3D had al geesten (met zon Hitler kop)

hahahaha

ja die waren geweldig

Check dit dan

Beschrijving van alle vijanden uit Wolf 3D.

k w
kan iemand me helpen?

bij alle games staat bij options anti alliasing (SP) , helaas bij dit spel niet en dat stoort me tog wel een beetje. Iemand die me hiermee kan helpen of zelfde probleem heeft?

Mooie beginfilm. Speler loopt wat houterig. Sfeertje wel OK. Leuk vermaak. Snelle laadtijden. Ja, ik vind hem wel goed.

Toch een tikkie saai en makkelijk.

avatar van gamer for life
zalige game , verhaal is goed en zeer interessant voor te volgen . de grafics vind ik zeer goed , de game is ook nog redelijk lang voor zo goede grafics . de gameplay is ook goed , de wapens voelen echt goed aan . er zijn alleen 2 kleine minpuntjes : 1, engels pratende duitsers . 2: altijd dezelfde gevechten tegen dezelfde duitsers tussen de missies in de stad izenstadt . ietsjes te eentonig soms . maar voor de rest , geweldige game .

k w
gamer for life? heb jij deze game op de pc ? zoja, hoe speel jij met anti alliasing? want ik heb het spel ook maar k kan geen anti alliasing dat k zeer jammer vind want de gameplay is dik in orde !

Ik heb dit spel gisteren gekocht, en toen ik het na installatie speelde stonden alle video instellingen op HIGH, en ik kon het spel vloeiend spelen.

Maar toen ik stopte en een tijdje later het spel opnieuw startte, merkte ik al in het menu dat het schokte, terwijl ik niets aan de instellingen had verandert. Toen ik het spel speelde was het amper speelbaar, alles schokte superhard.

Ik heb toen toch maar de graphics op LOW gezet en echt alle effecten gedisabled, en het spel blijft schocken. Ik heb het spel afgesloten, mijn computer opnieuw opgestart en het spel opnieuw gespeeld, maar het spel blijft schokken.

Daarna heb ik de direct X van de game zelf geinstalleerd, en deze heeft effectief geupdated, en toen was alles weer normaal en vloeiend.

Maar vandaag startte ik het spel opnieuw, en alles schockt weer hard. Ik heb opnieuw de directX nog eens laten updaten, maar dat heeft nu geen effect meer, ik heb mijn antivirus, firewall, internet enzo al uitgeschakeld maar zonder effect.

Mijn specificaties van mijn pc zijn:
- Intel Dual Core 2.0ghz
- 4gb DDR3 RAM
- Ati Radeon HD 4570 met 512mb RAM

Weet iemand hier raad mee?

Alvast bedankt

En ondanks dat je hem pas 1 dag hebt en nauwelijks kon spelen heb je er toch 4,5* voor gegeven al?

Manny Calavera schreef:

Ja heb wel al een stuk of 3 levels gespeeld, en de graphics zijn zeer goed, en ook de gameplay zit goed in 1. De upgrades van de wapens, de speciale krachten, enz. En ik weet dat dit nog maar een begin is. Ik heb return to castle wolfenstein ook gespeeld en dat spel was echt fantastisch.

Weet je ook toevallig een oplossing? Want zou het graag verder spelen zonder schokken

avatar van TonyTHorror
In het begin was ik erg tevreden, maar het blijft toch wel een iets te standaard shooter met wat 'geinige' toevoegingen maar speciaal voelt of oogt het nergens.
Wolfenstein is natuurlijk tof, de ene na de andere mof die de hoek om komt neerhalen zal ik nooit genoeg van krijgen.
Helaas blijft het niet lang leuk en verdween het snel onderaan m'n stapel, leuk tussendoortje voor als je hem goedkoop weet te krijgen want het is helaas geen verassing geworden.

avatar van PsxPs2Ps3
wil ik ook nog wel effe halen , ik hou van horror en afknallen.

avatar van victor drazen
een redelijke singel player die ik heb uitgespeeld 3sterren.
0.5 ster vo de multiplayer die op niks trekt.

blackhawk500
herken je hier de oude games van wolfestein nog in ?

Ik ben ook met dit spel begonnen, maar ik merk na een paar missies al dat het heel anders is dan de vorige games. Dat komt vooral door The Veil, wat ik eigenlijk best jammer vind. In RTCW zat zo'n gezellig sfeertje, maar hier is die nogal veranderd. Toch is dit ook best de moeite waard hoor.

Wolfenstein is een titel die bij mij hoog in het vaan staat. Dat komt vooral door Return To Castle Wolfenstein, die ik talloze keren heb uitgespeeld op de PC en nog steeds een supergame vind. Het hele concept staat me ook goed aan.
Deze opvolger is nog steeds behoorlijk Over-the-top, maar hier nog meer dan ik vorige delen. The Veil is zoals ik al zei een behoorlijke vernieuwing, die zo zijn voor en nadelen heeft. Een van de nadelen is dat er een heel andere sfeer ontstaat. Op den duur heb je genoeg krachten om een groot deel van het spel deze te (moeten gebruiken, terwijl dit een enorme impact heeft op de gehele ervaring. Aan de andere kant is het best leuk om met een volledig opgewaardeerd Empower-kristal vol op een heel leger Nazi's te knallen. De wapens zien er ook goed uit, met een aantal bekende wapens, zoals de vlammenwerper, de Teslagun en natuurlijk de MP40. Het viel me wel op dat er geen pistolen in voor kwamen, althans niet om zelf te gebruiken.
De geluidseffecten vielen me hier en daar ook nogal tegen, vooral als je met een wapen tegen iemand aan slaat. Het klinkt nogal nep, een beetje jammer en het stoorde me eigenlijk ook wel.
Het spel heeft een sfeer waar je aan moet wennen, maar na een paar uurtjes spelen is het allemaal goed te doen en wil je graag upgrades kopen, een zeer leuke toevoeging overigens.
Ook een paar erg leuke missies, die soms vrij lastig waren, maar toch best te doen waren over het algemeen. De eindbazen waren ook niet overdreven lastig, maar ik had dan ook het Empower-kristal volledig ge-upgradet, waardoor je kogels 3 keer zo hard aankomen.
Een prima opvolger die me vooral in het begin een beetje tegenviel, maar toch nog leuk is. 3.5*

Wat een fantastisch spel! Heb de single player nu al twee keer uitgespeeld. De combinatie van Free Roam en missies kiezen spreekt me erg aan. Hopelijk komt er een vervolg.

avatar van LimeLou
Get the machine gun, Hanz!

Wolfenstein is echt een amusant spelletje. Lekker erop los knallen zonder bij na te denken, ik weet niet waarom, maar ik vind het heerlijk. Een zeppelin, een lekker bullshit verhaal en nazi's met flauwe nepaccentjes. Bij het maken van deze game hadden de ontwikkelaars zeker veel pret en de game is ook een lekkere retro FPS geworden.

De game heeft niet veel wapens voor wat je gewend bent tegenwoordig, maar ze zijn echt dolle pret. Je hebt simpele vuurwapens voor als je 'serieus' een vijand wilt omleggen, maar als je in een melige bui ben kan je wapens pakken die mensen desintegreren, laten doen oplossen of erger! Zo vet! De vijanden zijn ook vet. Je hebt je standaard Nazi-kanonnenvoer, maar ook jetpack-nazi's en gemuteerde-nazi eindbazen. Genoeg keuze dus.

Nou is dit niet meteen de meest slimme game ooit en verwacht ook geen diepgaand verhaal met veel emoties of veel interessante karakters. Dit is meer een hommage aan Wolfenstein 3D (ook een geweldige FPS) maar de manier hoe deze klassieker uit 1992 is vernieuwd met over the top verhaal, vette cutscenes en weinig originaliteit (dat overigens voor een retro georiënteerde FPS als deze helemaal niet erg is) is briljant te noemen.

De graphics zijn wel wat minder, vooral de textures en de zielloze omgevingen (ondanks vele variatie) zijn minpunten. De free-roam elementen zijn nog wel leuk te noemen, maar ik had weinig motivatie om dit helemaal uit te vogelen en om voor extra opdrachten en geheimen veel te backtracken. Nogmaals, een leuke toevoeging, maar het kon zoveel leuker en minder eenzijdig.

Goede game! Neem het niet serieus en het is heerlijk voor de gemiddelde shooter-fan

**** 4

Tot nu toe een erg aardige game.
Ben nu in het farmlevel en ik moet zeggen, erg leuk.
Gebruik the veil bijna niet, alleen als ik een uitgang moet zoeken.
Speel hem dus gewoon als een 2de wereld oorlog shooter.
Lekker duitsers etc afknallen.
Tot nu toe 3.5*

BoordAppel schreef:
Ik had hem in iets meer dan 10 uur uitgespeeld en ik heb redelijk wat schatten zitten zoeken. Behoorlijk korte game dus.

heb je hem op hard gespeeld?

Return to Castle Wolfenstein is echt zo een typische jaren 00 shooter en dit deel echt een typische '10 shooter.

Het is een soort semi open wereld/hubwereld shooter. Dat voegt niet echt wat toe moet ik zeggen want het is voornamelijk van missie naar missie doorstoten. Het enige wat het oplevert zijn vervelende stukken omdat er weer veel mobs spawnen. Maar het idee van vrijheid is dan wel weer leuk, al had ik liever een lineaire shooter gehad.

Het is allemaal lekker over the top met paranormale krachten, lekker nazi's knallen en een verhaal dat net zoveel verteld als geen verhaal.

Leuk tussendoortje, niet superspeciaal verder. Return to Castle Wolfenstein was wat dat betreft wel wat unieker.