Max Payne 3 (2012)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360
single player / online

Ontwikkeld door Rockstar
Uitgegeven door Rockstar

Max Payne 3 vindt plaats in het brazilië van 2015. Max Payne is verhuisd naar São Paulo waar hij dienst doet als privé beveiligingsbeambte voor een rijke familie. Sinds Max, na alle gebeurtenissen, heeft besloten New York de rug toe te keren is het echter bergafwaarts gegaan met hem. Hij is verslaafd aan pijnstillers en raakt opnieuw verzeild in een corrupte onderwereld waar hij te maken krijgt met intens veel geweld. Hij zal alles moeten geven om te overleven. Samen met zijn wapens en instinct gaat hij op zoek naar de waarheid.

avatar van dave
Max Payne 3 is absoluut geen slecht spel en wordt doorgaans ten onrechte getorpedeerd door fans van de franchise. Dit derde deel vormt weliswaar het minste deel uit de trilogie, maar het is natuurlijk vrij moeilijk om de twee voorgaande Payne's te overtreffen.

Het begon alleszins goed. Het verhaal wordt wederom op voortreffelijke wijze uit de doeken gedaan en veel elementen, waaronder de beroemde 'bullet time' doen de voorgangers eer aan. De omgevingen zien er werkelijk fenomenaal uit en het oog voor detail is uitzonderlijk en haast absurd te noemen. São Paulo bruist overduidelijk van het leven (en de dood) en staat in scherp contrast met het duistere, besneeuwde landschap van de vorige delen. Dit is ook een punt van kritiek dat vaak terugkomt; de plotse verandering van decor. Het 'film noir' gevoel dat zogezegd verdwenen is. Onzin. Ondanks het kleurrijke decor, biedt dit spel wellicht de meest donkere en depressieve verhaallijn uit de hele reeks. Je krijgt meer ellende voorgeschoteld dan ooit tevoren. De cheesy voice-over sluimert doorlopend op de achtergrond en Max Payne staat wat mij betreft nog steeds parallel met Sam Spade, op zoek naar de maltezer valk.

Het enige dat me stoorde en het spel omlaag trekt is de afwezigheid van een quick save optie. Het is me een raadsel waarom ze zoiets simpel niet implementeren. In plaats daarvan moet je rekenen op checkpoints, die te schaars zijn rondgestrooid. Het gebeurde net iets te vaak dat je een hele zaal terroristen afknalt, naar de volgende ruimte loopt, sterft en vervolgens helemaal opnieuw moet beginnen. Dit leidt toch alleen maar tot onnodige frustratie?

Enfin, het is dankzij de bizarre, maar redelijk geweldige soundtrack dat ik toch een halve ster meer toeken. Zeker de moeite waard.

4.00

Wat een skrale game eigenlijk.

Haal de gekende sfeer en het ijzersterke narratief eruit en je houdt een soort third person Call of Duty over.

Bovendien wordt het ook wel redelijk belachelijk om deze man nog op dit soort massamoord tochten te sturen, denk dat ze dat dat maar niet meer moeten doen.

Of ze gaan eens een heel andere kant op met dit personage, dat lijkt me dan wel weer interessant.

Vraag me uberhaupt af of je vandaag de dag nog wel aan kan komen met dit soort eentonige shooters.

Blikvoer.

Ik heb hier nog steeds een nare nasmaak van.

avatar van SiSsY bOY
Gemengde gevoelens over dit spel, de bullet-time blijft een gaaf iets, heerlijk om in één sweefduik drie of vier headshots uit te delen. De sfeer is oké maar het verhaal is verder erg standaard en voorspelbaar. Doordat mogelijkheden beperkt zijn en er weinig verrassende dingen in de gameplay zitten blijft het gewoon een hele oppervlakkige shooter.

avatar van Realistic Gamer
Ordog43 schreef:
Max Payne 3...toen ik hem kocht heb ik er vrij weinig van verwacht gezien het erg tegenvallende tweede deel. Van de nogal lange en vrij saaie openingscutscene werd ik toen (heb het over ongeveer anderhalf jaar geleden) niet echt blij en ik dacht "Da gaan mijn 60 Euro). Maar dan...na de eerste (expliciete) eerste slo-mo kill wasik verkocht.
Wat een mooie game is dit...ze zeggen het perfecte game bestaat niet maar Max Payne 3 komt er wel ERG dicht in de buurt. Graphics,geluid en de bizarre soundtrack;alles valt gewoon op zijn plaats. En wat een diep uitgewerkte Max. Heb al erg lang geen game meer gespeeld waarin een personage zo ontzettend geloofwaardig is geweest. De hele game over heb ik echt met hem meegeleefd.
En ALLEEN voor deze prestatie krijgt dit game al een dikke 4,5 van mij.
dat dit spel idd zo lineair is als het maar kan neem ik voor lief en hou dit ook buiten mijn "revieuw"...omdat de hele rest gewoon klopt.
Het enige minpunt aan deze titel zijn de erg lange cutscenes die (op PS3) moeilijk weg te drukken zijn (still loading).
Hier komt nog een erg hoge replaywaarde erbij plus een zowat verslaavende Golden-Gun-Parts-Zoektocht. heb deze game letterlijk 4 keer achter elkaar uitgespeeld (easy auto aim,easy free aim,normal free aim en hard free aim).
60 bucks well spend!!!

Bijna met alles wat je schrijft ben ik het volledig mee eens. Ook ik heb deze game meer dan 4 keer uitgespeeld en ook vind ik precies met wat je zegt dat deze game bijna 'perfect' te noemen is.

Voor mij is het nog steeds niet helemaal duidelijk waarom toch veel mensen deze game afkraken. Echt dood zonde om dat te horen en te lezen! Deze game had eigenlijk net zo veel aandacht en verkoopcijfers nodig als bijvoorbeeld GTAV. Nee, de meeste mensen gaan denk ik voor 'simpel' bijvoorbeeld CoD.

Realistic Gamer, deze game is een klap in het gezicht voor de Max Payne fan. Rockstar heeft alles wat de vorige twee delen zo goed maakte, met dit deel verkracht.

Nou deze Max Payne fan vond het anders prima. Ik vind het nog steeds een goede game en een uitstekende keuze om qua narrative van locatie te veranderen. Een kwestie van niet drie keer bijna exact dezelfde setting en game te spelen.

avatar van dr channard
Ik vind twee nog altijd de minste

Twee is mijn favoriet.. vandaar dat hij in mijn top 10 op nummer 1 staat

avatar van dr channard
Dat is nog steeds een mooie keuze

avatar van Animosh
Een combinatie van Tony Scott en John Woo (met een vleugje Die Hard).

Met andere woorden: het is een flitsende actie-blockbuster die barst van de bombastische slowmotion-shootouts en over the top set pieces (John Woo) en een alcoholistisch hoofdpersonage heeft dat balanceert tussen zelfhaat en zelfmedelijden, wat visueel tot uitdrukking komt in lichtflitsen, vage beelden en andere montagetrucs (Tony Scott - Man on Fire), maar desondanks enorm gedreven is om te achterhalen wat er aan de hand is en om dat probleem op zijn eigen manier op te lossen - en dat wil zeggen: door iedereen die hem in de weg staat neer te schieten en een spoor van vernietiging achter te laten (Die Hard).

En ik hou wel van die invloeden, dus ook met dit spel heb ik me prima vermaakt. De locaties zijn bovendien lekker gevarieerd en de muziek is meestal niet onaardig en passend. Maar een zeer goed spel is het zeker niet. Het grootste probleem is dat de gameplay ontzettend repetitief is. Het spel is op haar best tijdens de set pieces in slow motion, waarin je op vijanden moet schieten terwijl je door de lucht vliegt, of op een voertuig zit en oneindig veel munitie hebt. Die stukken zijn lekker overdreven, en daar hou ik wel van in actiegames. Het grootste deel van het spel ben je echter bezig met het schieten op vijanden vanuit cover (terwijl de vijanden ook achter een muurtje zitten), en dat is onspectaculair en traag, en het heeft geen enkele variatie. Aan het begin van het spel gebruik je grotendeels dezelfde wapens (hoogstens wat meer mitrailleurs in plaats van pistolen) als aan het einde van het spel en de vijanden veranderen ook amper.

Max Payne 3 is kortom een vermakelijke blockbuster, maar wel één met veel te weinig variatie en diepgang om constant spectaculair te kunnen blijven. Nu is het bij momenten erg leuk (zoals het allerlaatste stuk), maar over het algemeen niet bijzonder. Het plot is verder wel aardig (al is Max een beetje een zeur), en de sfeer is prima, maar dat redt de te vaak te weinig enerverende gameplay helaas niet. 3.25*

avatar van rudiger
Vandaag voor 5 euro meegenomen bij BS , ik ga hem morgen eens installeren , ben benieuwd .

Zeer vermakelijke game. Even wennen aan de graphics. Of je zelf dronken bent.
Ben niet zo'n goede shooter, vandaar dat ik hem wel erg moeilijk vind.
Toch erg leuk om te spelen.
Speel hem nu pas eigenlijk met bullet time en dodges.
Niet de beste game ooit, maar zeker 4 * waard.
LEkker lange singleplayer.

ga hem steeds leuker vinden, nu ik ook de rectile heb kunnen aanpassen en de speed. Nu speelt ie pas echt lekker.
ga hem opnieuw spelen met die instellingen en nog meer genieten van deze game.
zeker zijn 8 euro waard.

avatar van Eliandjiee
Tegenvaller, mijn eerste Max Payne, door de hoge verwachtingen denk ik.

De actie kon mij niet zo boeien, en het schieten en manouvreren vond ik niet lekker werken. Het verhaal is behoorlijk standaard en niet origineel. De wijze waarop het verhaal wordt verteld en gepresenteerd is dan wel weer origineel, het zorgt voor een filmische ervaring.

avatar van hitman
Ken de rest niet van deze serie, maar dit spel vind ik tot nu toe erg gaaf. Prachtige effecten, mooi geluid en goeie kills. hoop dat ik dit nog lang kan spelen.

De andere delen zijn ook nog steeds erg de moeite waard om te spelen. Qua gameplay vrijwel hetzelfde, qua verhaal en sfeer stukken beter, alleen grafisch wat minder natuurlijk.

avatar van wolff
Leuke verhaal lijn en setting. Weer eens wat anders. Maar nadat je 700 van die gasten hebt uitgeroeid begin je te hopen dat het klaar is. Plus voor de uitdaging, mooie setting en verhaal. Vond het niet erg om Max Payne in zo'n andere setting te zien dan de vorige games.

Max Payne gaat Breaking Bad.

Of zoiets.

Voor mij zijn er twee Max Payne games.

Twee memorabele Max Payne games in het verleden, uiterst waardig in hun verhalende noir sfeer.

Daar hoort deze in mijn optiek vrij overbodige nageboorte toch niet bij.

Nu compleet met geestdodend coversysteem en aangezien het Rockstar is gelukkig nog net geen kruisje, zoals we straks in Red Dead 3 wel verplicht gaan krijgen.

En dan kan je dus al helemaal tijdens het spelen gerust een goed boek gaan lezen.

En dat in een game die in de oorsprong ooit zelf als een goed boek wegspeelde.

Twee memorabele Max Payne games.

Wellicht beter in het verleden gebleven.

Toen schietspelletjes nog leuk en ondeugend waren.

En zo is niet alles wat Rockstar uitbrengt ook per definitie heel goed of zelfs goud.

Te noemen.

Soms zelfs best wel matig zwakjes als zijnde de teloorgang van een franchise gestript van de identiteit geherbergd door haar kenmerkende kern essentie destijds.

Grappig detail:

Ik heb ooit nog een teaser gezien van de eerste enige tijd voor deze verscheen waar het hoofdpersonage oftewel Max iets scandeerde als ‘you want Payne? I’ll give you Payne!’.

Iets dat voor zover ik heb begrepen de uiteindelijke game niet eens gehaald heeft.

Maar toendertijd wel maakte dat ik als jeugdige enthousiasteling wel lichtelijk razend benieuwd raakte.

En toen hij dan eindelijk daar was.

Ja toen was dat allemaal wel leuk en ook wel geinig ja.

avatar van dr channard
Allez jong. Ik vind dit zo een geweldig spel !

Op zich was mijn idee eerder geweest om wel het noir tintje te behouden maar de gameplay iets uit te diepen, en ook het hoofdpersonage intact te houden. Dat had nog eens een interessante terugkeer kunnen zijn, maar blijkbaar ontbrak het wat aan verbeeldingskracht. Deze Max is voor mij niet de Max van weleer, laat staan die ene allereerste met de welbekende verbaasde gelaatstrek. Deze Max is bijna nog minder Max dan Mark Wahlberg. Bijna.