FIFA 10 (2009)

Nintendo DS / Nintendo Wii / PC / PlayStation 2 / PlayStation 3 / PlayStation Portable / Xbox 360
Sports

Ontwikkeld door Electronic Arts
Uitgegeven door Electronic Arts

FIFA 10 is de editie van het seizoen 2009/2010 in de bekende FIFA-reeks. Uiteraard is er in FIFA 10 weer enorm veel licenties aangetrokken, waardoor honderden teams en tientallen competities met officiële namen aanwezig zijn. In FIFA 10 keren opties als de onlinemodus terug, maar er zijn ook enkele nieuwe modi toegevoegd. Ook zijn de managermodus de Be A Pro-modus weer aanwezig en zijn hier enkele vernieuwingen doorgevoerd. Daarnaast zorgt het 360-graden dribbelsysteem ervoor dat de speler meer controle heeft over de bal.

avatar van Manny Calavera
Tijd voor een recensie.

Na jaren PES gespeeld te hebben ben ik bij deze jaargang toch weer overgestapt naar de reeks die ik altijd speelde: Fifa. PES 2010 is gewoon niet erg tof. Fifa 2010 gelukkig wel.

Ik speel het nu enkele weken en het bevalt echt heel goed. De game speelt eindelijk weer zoals ik dat van PES verwachtte. Totale controle over de spelers en de bal. Alles speelt zo geweldig vloeiend en fijn. Echt heerlijk om te spelen. Waar ik bij PES alles nogal houterig vond spelen, daar speelt Fifa 2010 lekker weg. Fijn om te zien dat EA dus wel positief de serie is gaan veranderen. Ik ben ergens bij Fifa 2005 ofzo gestopt met de reeks omdat het gewoon niet goed aanvoelde. Alles te geprogrammeerd en voorspelbaar. Fifa 2010 is juist weer lekker verrassend. Zeker het rondtikken van de bal gaat weer ouderwets lekker met het 1 keer raken en meteen doorspelen. De game voelt realistisch aan, wat een goed gevoel geeft.

Ik speel al een paar jaar tegen iemand een paar keer per week wat potjes en PES begon wat arcade aan te voelen, zeker als je het lange tijd speelt. Fifa voelt weer lekker verfrissend. Ik vind de potjes ook een stuk uitdagender weer. Je kan wat beter en strakker verdedigen waardoor scoren best lastig is geworden. Het geeft wel meer uitdaging.

En zoals ik van EA gewend ben ziet de game er grafisch super uit, zijn de soundtracks goed, zijn de geluidseffecten goed en speelt alles lekker vloeiend. Ook de vele toernooien en competities zijn prettig. En alles is tenminste hier wel up to date bijgewerkt. Hier wel Ajax met Pantelic om wat te noemen. Dat geeft aan dat er zorg aan de game is besteed.

Voor mij is Fifa 2010 de beste voetbalgame die ik in jaren heb gespeeld.
Hiervoor geef ik dan ook 4,5*

avatar van gemaster
Ik weet het niet met Fifa 10. Soms vind ik het een geweldig spel, met fijne physics en realistische bewegingen. Maar toch kleven er heel wat nadelen aan dit spel.

Ik heb nooit het gevoel dat ik complete controle heb over mijn speler of de bal. Ik snap best dat niet altijd moet, want dan is het spel te makkelijk. Maar als ik een bal aanneem, dan wil ik op een fatsoenlijke manier kunnen wegdraaien. Ik wil ook dat spelers adequaat reageren op mijn commando's. Dat gebeurt regelmatig niet. Erg frustrerend.

Daar komt bij dat bepaalde dingen nergens op slaan. Gisteren werd ik bijvoorbeeld van achteren onderuit gehaald in het strafschopgebied, terwijl ik alleen op de keeper afliep. Dat is rood, klaar. Maar nee, mijn tegenstander krijgt geel. Belachelijke fout in de AI van de scheids.

Waar ik ook niet goed van wordt is dat het welhaast onmogelijk is om te scoren als je van de zijkant op de keeper komt aflopen. Een bal in de korte hoek gaat er nooit in en in de lange eigenlijk ook niet. Je moet altijd terugkappen en schieten, of hopen dat er iemand meeloopt en dat je de bal kan afspelen. Slaat helemaal nergens op.

Dan de trainingsmode. Waarom kan ik daar geen herhalingen in bekijken? Als ik een vrije trap neem en die gaat erin, dan wil ik zien hoe dat gebeurd. Dan kan ik er namelijk van leren. Daar is een training namelijk voor.

Fifa10 is geen slecht spel, integendeel. Er kan alleen nog heel veel aan verbeterd worden. Fifa is beter dan PES nu is, maar PES was ooit zoveel beter dan dit. Ik hoop echt dat één van beide titels dit niveau weer eens gaat halen. Dat bespaart mij ook een hoop frustratie.

Wat ben ik ontiegelijk teleurgesteld in dit spel zeg. Vorige deel he-le-maal grijs gespeeld, en ja, de gameplay is weer verbeterd dit jaar. Maar wat zitten er een hoop ergernissen en ONGELOFELIJK veel bugs in dit spel.

Ergernissen:
- Scheidsrechters fluiten alles tegen, ook zogenaamde duwfouten die die bij de tegenstander gewoon door laat spelen.
- Messi en andere lichte spelers zijn dramatisch slecht gemaakt. Een sprintduel met Messi tegen een of andere slome verdediger verlies je zoiezo. Hoe vaak zie je in het echt een Messi die alleen op de keeper af gaat ingehaald worden?
- Zoveel rare uitslagen in de competities. Manchester United bijvoorbeeld op de 16e plaats aan het einde van het jaar. Wat?
- Ik speel vaak online, hier win ik zo goed als altijd. Opeens kregen mijn spelers het een tiental wedstrijden niet meer voor elkaar om te scoren. Robinho, Pato, Huntelaar, van Persie, Ibrahimovic en noem maar op kregen de bal niet meer op doel. Vanaf 2 meter voor de doellijn gingen de ballen hoog over of naast, en nog meer van die rare fratsen. Vooral ergerlijk als je tegenstander zijn enige kans van ongeveer 40 meter erin schiet omdat de keeper niet oplet.
- En nog veeeeeeeeeeeeeeeel meer.

Bugs:
- Teammanagement reset bij vriendschappelijke wedstrijden.
- Spelers scouten die geen naam hebben, of zodra je ze contracteert verdwijnen.
- Met een club uit Coca-Cola League 2 kan je niemand kopen die niet transfervrij is. Zo bood ik 2.500.000 euro op een speler die 200.000 waard was (om uit te testen), en kreeg ik een reactie terug dat de club het bod belachelijk laag vondt.
- Filmpjes waar je alleen de binnenkant van het stadion ziet.
- En nog veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel meer.

Dit is verschrikkelijk, en als ze al die troep niet fixen, koop ik het volgende deel in ieder geval niet meer.

avatar van superdude
erg leuk spel dit, ben geen voetbalfan maar dit spel kan ik echt lang spelen, ik speel altijd spelmode coach, ik ben ajax en speel op wereldklasse, ik sta volgens mij 4de wereldklasse is voor mij het leukst, bij proffesioneel win je alles en dan is het niet leuk meer bij wereldklasse moet je echt je best doen om op het nippertje te winnen, fantastisch!
ook erg leuk om met vrienden te doen, hilarische commentatoren trouwens in het nederlands!

graphics 4 *

de besturing is beter
en het is makkelijker

dus gewoon een aanrader

avatar van bettafish14
prima game, heb me er erg lang en vaak mee vermaakt.
Ik heb heel wat uurtjes ultimate team gespeeld.
tip: als je fifa 10 ut hebt en je wilt goede goedkope speler koop dan sessegnon 86 van psg.
prima speler.