God of War III (2010)

Alternatieve titel: God of War III Remastered

PlayStation 3 / PlayStation 4

Ontwikkeld door Sony

In God of War III kruip je wederom in de huid van de stoere Spartaanse veldheer Kratos. Gewapend met zijn dodelijke Blades of Athena en nieuwe wapens en vechttechnieken en gevoed door haat en wraakgevoels gaat Kratos samen met de Titanen op weg naar de berg Olympus om voor eens en altijd af te rekenen met de oppergod Zeus. Rijdend op de rug van Titaan Gaia begeef je je op een gigantisch "levend level" terwijl je aan de laatste aanval begint. Slaagt Kratos om voor eens en altijd af te rekenen met de oppergod?

avatar van ReMyTje86
*Review*

Ik heb hem pas geleden uitgespeeld alleen ik ben een beetje laat met me review nou hier is tie dan.

Ongeveer 12 uur op gespeeld wat ik zelf naar mij gevoel al best lang vind voor een action slash game .incl deads en trail and error. De 12 uur die ik geïnvesteerd heb in deze spel waren zeker niet onverdienstelijk het waren 12 uren vermakelijk gamen.

Ik zal proberen zo min mogelijk van de spel kwijt te krijgen, want er zijn een hoop dingen die jezelf moet zien en niet van te voren stiekem op gaat zoeken. Want ik had dat al toevallig al gedaan. Trailer van het spel... Dat is best jammer, want dan zijn de verrassingselementen weg. Wat mij opviel is dat bijna elke 1 a 2 min iets te zien is dan denk je van wo dat is mooi of leuk. Bijv. de omgevingen of de vijanden waar je tegen vecht.

Dat brengt me op het gameplay ik vond het vloeiend gaan je kunt de combo's en spells makkelijk uitvoeren terwijl je bezig met met het normale/zwaardere aanvallen. Sommige zijn welles waar afkomstig van deel 1 en 2 maar er zijn ook een hoop nieuwe combo's erin gekomen bijv. L1 en rondje is mij favoriet . De aanvallen doe je niet zomaar om op knopjes te smashen zeg maar, je hebt daar na een tijd wel de skill in gemaakt. Als je een tijd hebt gespeeld in de game dan is het wel nodig, want de vijanden worden steeds gemener en tricky. Hoe wel ik bijna nooit af ging door vijanden ging ik wel vaak door de terrein zelf, dat vond ik na een tijd irritant. Ik zal verder niet te diep op in gaan, maar ik had een punt bijna op het einde dat ik redelijk vaak op nieuw moest beginnen vanwege de dingen die ik moest onwijken mensen die hem al uit hebben gespeeld weten precies waar ik het over heb in het spel. Kom ik straks op terug in de review wat het is.
In het algemeen vond ik de gameplay geslaagd er zijn welles waar puntjes in de game waarvan je denkt 'Ahh kom op man'.

Over het verhaal wil ik niet teveel kwijt. Soms moest ik even na denken wat er precies in de vorige delen ook al weer af speelde. Het is tenslote een trilogie dus ze moeten iets met elkaar te maken hebben. Het begin dat Ares hem op de verkeerd pad brengt, de middelste deel dat de goden tegen hem keren en de laatste deel dat hij zeg maar niet echt accepteert dat hij word uitgelachen door de goden (heeeeel netjes gezegd). Ik moet wel eerlijk zeggen dat dit toch een een van de beste triologie bestaat sowieso in het verhaallijn zelf.
De verhaallijn is gewoon goed uitgewerkt. Wat ik al eerder heb gezegd dat ik toch soms moest nadenken waarom en hoe het gebeurd is in de vorige delen. Nu snap ik waarom god of war 1 en 2 weer te koop is of op de ps3 weer terug komt is omdat ja deze 3 games horen bij elkaar je kan niet zeggen nou ik speel 2 en dat is het. Want in in een goed uitgewerkt verhaal zoals deze heb je de vorige gewoon in je bezit klaar. God of War III komt goed in overheen met zijn voorgangers en de einde vind ik wel kloppen ten opzichte met verhaallijn in deel 1 en 2.

Grafische gezien zag het er perfect uit. Alleen ik heb ook de demo van Dante Inferno gespeeld waarbij toch de grafisch iets beter waren dan God of War III . Alleen in God of War III zijn je ogen op je gemak in plaats van de hele scherpe kwaliteit dat is mij mening. Wat ook mooi kan zijn.

Mijn eind conclusie. Ondanks dat ik 1 uurtje langer heb gespeeld dan Dr. Salvador was het de moeite waard om hier me geld in te steken. Ik heb totaal geen spijt van deze game. Alleen in elk spel zit er iets in waarvan je denkt als ze dat er uit halen dan zou het nog steeds bijna perfect zijn, want perfecte games bestaan niet. Dan zou ik toch kiezen dat stuk waar je vliegt uhmm iets beter uitgewerkt moeten zijn. Ik zal daar nog even nadere uitleg opgeven. Wat ik bedoel is stel ik raak iets aan, je vliegt door, je ziet niks en dan paf vlieg je weer ergens tegen en je levens gaan best snel achteruit. Dat was de punt waar ik veel tijd kwijt geraken ben. Als je meer dan 10 keer dood gegaan bent alleen met de vliegen na de Laybyrint. Dat vind ik jammer.

Ik zou zelf niet meer weten wat ik nog kwijt moet wat ik denk dat er nog meer reviews komen die dadelijk toch ongeveer hetzelfde is als deze of die van Dr. Salvador.

Na ik heb het zo mysterieus op geschreven over deze spel zodat ik toch niks verraden heb.

Dan laat ik nog een ding kwijt wat ik het leukste vond van
God of War III.
Ik vond de Maze de leukste puzzel.
Ik vond de Onderwereld de leukste plek.
Laatste wat ik kwijt wil.
Ik vond de bruutheid van Kratos naar de Goden van Olympia het grappigste wat er was niet alleen de finishing moves, maar ook de commentaar

Cijfer beoordeling
= 9.5 is net een

*****5*****

avatar van kaholiic
{Review}

My brothers. We were forged in victory.
A victory that ended the great war Rooted in the River of Souls.and brought forth the reign of Mt. Olympus.
Born from the depths of the underworld.
Our mountain emerged out of the chaos. As it grew, so too did the might of the Olympians.
We created a world of peace, a world of prosperity, a world that lives in the shadow and safety of my mountain.
A mountain that has come to be the absolute measure of strength and power.
Now, on this day, that power is to be tested.
The mortal, Kratos, seeks to destroy all that I wrought.
Brothers. Put aside the pretty grievances that have splintered us for so long.
We will unite. We will stand together. And I will wipe out this plague!
Olympus will prevail!

Dit is het begin van het beste intro dat ik tot nu toe heb gezien en gespeeld heb. Met intro bedoel ik eigenlijk de eerste Chapter. Het filmpje is erg mooi, maar dit is niet het beste wat het intro te bieden heeft. Want het beste is dat je meteen 2 Boss-fights hebt. En niet zomaar een 2 Boss-fights. 2 Boss-fights die beide zo goed zijn, dat je weet dat dit 1 van de beste spellen ooit gaat worden. Beide zijn ze goed op verschillende vlakken. Het beste van het eerste gevecht (Leviathan) is het gevecht zelf. Dat overal plaats vindt. Je moet hem staand bevechten, hangend en klimmend. Dit gebeurt op zo'n kolossaal niveau dat je gewoon je ogen uit je hoofd kijkt. Want niet alleen de Boss is enorm, het beest waar je op gevecht is ook enorm. En ze bewegen beide en dat maakt het alleen maar mooier. In het tweede gevecht is het gevecht ook goed, maar dit is niet het ding waar het zo mooi en verblindend uitschijnt dat je er hoofdpijn van krijgt! Want dat is de finish-move en die is echt super hard en gruwelijk. Ik wil niet te veel verklappen maar je ziet uit de ogen van het slachtoffer (Poseidon). Hoe die op gruwelijke wijze wordt vermoordt en je ziet al het bloed dat uit je lichaam word gespoten. Je ziet Kratos met, na elke klap, een bloediger lichaam. En dit allemaal moet super graphics die alles overstijgt, torenhoog,. (behalve Uncharted 2. Die overstijgt die een beetje )

Kratos is back! En dit spel was de rede dat ik een Playstation 3 heb gekocht. Was toen net klaar met deel 2 en heb toen zo genoten..Alles opgezocht dat toen was vrijgegeven over het spel. Ik kwam er al snel achter dat het alleen voor de Playstation 3 was. En toen heb ik maar snel een Playstation 3 gekocht!

Klaar met het persoonlijke gezeik.. Ik wil het hebben over de Gameplay. De Gameplay is zeer goed..Fenomenaal, super dupa en ongelooflijk soepel. Dit is het..Dit is waar ik "jaren" op heb gewacht. Kratos begint met The Blades of Athena. Dit is hetzelfde wapen als in deel 2. Maar na een poosje wordt dit wapen geruild voor The Blades of Exile. De aanvallen zijn niet heel veel anders dan die van The Blades of Athena maar er zijn van die kleine dingen..Die het net zo speciaal maken. Zo te gek. Zo mooi. Zo soepel. Waardoor je van de eerste bewegingen echt geniet. Want deze zien er echt zeer realistisch uit. Ookal zou het nooit in het echt kunnen..Je hebt nieuwe aanvallen en de "gewone"’’ bewegingen zien er iets beter uit. Iets, daarmee bedoel ik niet te weinig. Het kon toch bijna niet beter dan de bewegingen in de vorige delen. De nieuwe aanvallen zijn echt vet en zeer effectief. Ze hebben gelukkig niet zomaar halve aanvallen erbij verzonnen om het een beter eruit te laten lijken. Het zijn echt aanvallen waarmee je de moeilijkste vijanden kan neerhalen. Je kan nu de kleine vijanden als stormram gebruiken. Je kan ze in tweeën scheuren en je kan je nu midden in een gevecht rammen door met je zwaarden aan iemand vast te klemmen en je met een grote zwaai naar deze vijand toe te brengen.

Je hebt 4 nieuwe wapens. The Blades of Exile, Claws of Hades, Nemean Cestus en de Nemesis Whip. Alle 4 zijn ze te gek. Alleen is het wel jammer dat 3 van de 4 veel lijken op je gewone wapens. Ik vind ze nog steeds beter dan die van GoW 2. Wat daar gebruikte ik eigenlijk alleen The Blades of Athena. Hier gebruik ik ze alle 4 met veel plezier. En de manier waardoor je ze krijgt is ook veel vetter dan die van de vorige delen. Hier moet je ze "winnen"”. Merendeel krijg je ze door een Boss te verslaan en ze nadat je hun wapens hebt gepakt ze daarmee op super coole wijze te vermoorden. De manier van de vorige delen was vrij saai..Je vond een wapen en kon die gebruiken. Groot pluspunt..De Nemean Cestus lijkt veel op het wapen dat je kon gebruiken in zijn PSP broertje. The Gauntlet of Zeus. Ja, ze lijken veel op elkaar maar gelukkig zijn de aanvallen van de Nemean Cestus veel meer gevarieerd dan die van The Gauntlet of Zeus.

Ook heeft elk wapen zijn eigen magische attack. Die je met R2 kan activeren. Ze zien er allemaal prachtige uit en ze hebben allemaal hun eigen handigheidjes. De ene kan je het beste gebruiken voor kleine vijanden, de andere voor grote en de laatste voor enorme. Vooral het kleurgebruik van de magische aanvallen zijn prachtig. Van paars naar blauw naar Rood. Echt zeer mooi gedaan!

Nu een minpunt..Die moeten er ook zijn, Eigenlijk is dit niet een minpunt maar meer een vraagteken. Want ik vind de volgorde van de goden die vermoord worden een beetje raar. Want je vermoord dus als eerste Poseidon en daarna Hades.(En Hades kil je dus met de minste powers want die zijn net van je weg genomen). Dit zijn de 2 broers van Zeus, dus zou je denken dat die ook bijna op het eind pas worden gepakt. En dan Hermes (de bezorger van de goden, die eerst niet eens een god was. En ook geen eens een Olympian is!) op het laatst vermoorden? Beetje rare volgorde als je het mij vraagt.. Maar dan..De 1 na laatste boss.. Een schorpioen..Waarom een dier?! Waarom niet nog een god of titaan. Apollo, Perses, Oceanus of Emiptheus . Het waren leuke Bosses geweest en een veel betere keuze dan een schorpioen.

En dan weer één van de grootste pluspunten..De Graphics.. Die namelijk prachtig, zeer gedetailleerd en magistraal mooi! Je kan de poriën van Kratos tellen en het bloed is zo enorm realistisch. Ook leuk is dat Kratos zelf ook steeds een meer bloediger lichaam krijgt als die veel monsters kilt. Ook tijdens het spelen is het erg mooi. De grootse gebieden worden er niet minder op! Die komen nu erg goed uit de verf. Vooral The Underworld en The Labyrinth. De filmpjes zijn weer zeer tof. Net zoals die waren in deel 2.

Nu de Voice-actors! Want dit is weer zo goed! Ze zijn allemaal perfect en ze passen allemaal echt heel vet bij hun personage. Wist je dat Christopher Lee eerst de stem van Zeus zou doen. Dit was voor mij een betere keuze geweest dan de stem die die nu heeft. Ookal is deze nog erg goed.

De gebieden..Zijn prachtig, vooral het kleurgebruik en variatie tussen de gebieden zijn goed. Van de onderwereld tot een rug op een titan. Het kan niet meer stuk!

De Boss-Fights! Ik heb al over 2 verteld. Maar de andere zijn ook zeer goed, gevarieerd en groots. Vooral het eind gevecht dat op 4 verschillende gebieden plaats vind, 5 verschillende levels heeft en zo’n 20 minuten duurt. Dit is het beste gevecht dat ik heb gespeeld. Alleen jammer dat de finisher niet zo gruwelijk was als die van de eerste Boss. Je wenst de Final-Boss echt zo’n gruwelijke dood omdat hij jou verraadt en vermoord heeft. Je vermoordt hem ook wel erg, maar je wilt net iets meer bloed zien en geschreeuw willen horen. Dit had eigenlijk ook niet gekund omdat hij zo koelbloedig is en als die op zo’n manier wordt vermoord dan is de magie er wat vanaf. Daar is die personage te sterk voor. Zoals ik al zei zijn de Boss-fights groot en dan bedoel ik big, bigger, biggest, God of War 3. Een titan die je hele scherm vult is daar 1 van. Cronos, de voormalig ruler of the World. Dit gevecht is echt super mooi en grof. Ze nagel alleen is al 20x zo groot als Kratos. Dus om heb te vermoorden lijkt een onmogelijke opgave..Niet dus!

Vijanden, deze zijn er in alle maten en vormen. Ik ben van kleins af aan geïnteresseerd geweest in de Griekse mythologie dus dat maakt dit spel en de monster alleen maar vetter! Prachtige monster-design. Van 3 koppige monsters tot een Chimera dat 3 beesten in 1 is. Te gek, en dan heb je ook nog voor elk vijand een finish. Deze zijn echt zeer bruut en hard. Gelukkig, want ik zou niet anders van Kratos verwachten.

De muziek, is net zoals de vorige delen schitterend, episch en meesterlijk! Volgens mij heeft er een heel orkest aan mee gedaan. Zo klinkt het teminste.
Het deuntje blijft gewoon een paar dagen in je hoofd zitten. Vooral tjdens de gevechten tegen Bosses wordt dit groots en mooi. Dit brengt veel aan de ervaring bij.

Gelukkig heb je net zoals in deel 1 een min-sex-game. En deze keer is het met een god!

Wat ik ook een beetje raar vindt is dat je in het begin van het spel maar 100 red orbs krijgt als je een box opent. Maar later in het spel word dit soms wel 1500, en deze verandering vindt plaats in 1 à 2 levels. Best snel, gelukkig heb je die punten hard nodig anders kan je de sterke vijanden niet meer aan, want deze worden ook in deze 2 levels op snel niveau sterker. Ook in hoeveelheid wordt dit aanzienlijk meer. Dit maakt het alleen maar leuker, want dan kan je alleen maar meer je technieken en talent op je vijanden uit oefenen.

Het vlieg-gedeelte is een vrij moeilijk. Maar ik vind dit geen minpunt. Ook omdat ik er maar 2 keer ben dood gegaan. Je moet het gewoon in de vingers hebben en dan lukt het wel.

Shout-out naar: Iedereen die aan GoW 3 heeft gewerkt. Vooral: Gerard K. Marino, Ron Fish, Mike Reagan, Jeff Rona, and Cris Velasco voor de prachtige soundtrack en muziek! T.C. Carson (Kratos), Erin Torpey (Athena), Natalie Lander (Pandora), Kevin Sorbo (Hercules) Rip torn (Hephaestus), Malcolm McDowell (Daedalus), Crispin Freeman (Helios), Clancy Brown (Hades), Susanne Blakeslee (Gaia), Adrienne Barbeau (Hera), Corey Burton (Zeus), Gideon Emery (Poseidon), Mark Moseley (Hermes). Zo heb ik er een paar genoemd..

Conclusie: GoW 3 is de game waar ik jaren op heb gewacht en dit is het spel waar ik me ps3 voor heb gekocht. Prachtig.

My vengeance ends now.

avatar van Tsjo-Wi
De God of War serie is als je het mij vraagt koning in het hacknslash/ action adventure genre. Dit heeft voor een groot deel te maken met de extreem gewelddadige actie waar de serie bekend om staat. Met dit derde deel gaan de makers hierin nog een stapje verder. Hoofden die door Kratos worden afgetrokken en lichamen die uit elkaar worden gerukt zijn op zich niks nieuws, maar God of War III bevat een aantal deathscenes waarvan ik bijna zou zeggen dat ze te ver gaan. En omdat alles nu natuurlijk in schitterend HD op je beeld wordt getoverd is het nog veel gruwelijker om te zien. De makers hebben zo erg hun best gedaan om de actie nog bruter te maken dan in de vorige delen waardoor het gewoon zó over the top is dat het bijna komisch wordt.

Maar ik vind het allemaal heerlijk. Het verhaal en de dialogen stellen echt geen reet voor (Kratos loopt alleen maar stoer te schreeuwen over zijn 'vengeance') maar de brute actie en de geweldige setting maken ook van dit derde deel weer een pareltje.
Echt veel vernieuwing zit er echter niet in. Er zijn wat nieuwe en best vette wapens, maar uiteindelijk zul je toch weer het meest met je vertrouwde kettingzwaardjes vechten. Ook de meeste mythologische vijanden hebben we al eerder gezien maar in HD ziet het er allemaal nog vetter uit. Door de hardwaremogelijkheden van de PS3 zijn er ook op technisch gebied een paar vette toevoegingen. Zo wordt er mooi gebruik gemaakt van de prachtige lichteffecten, en zijn de omgevingen een stuk dynamischer. Het is echt ontzettend knap hoe de makers het geflikt hebben om Kratos te laten vechten op een gigantische bewegende titaan terwijl de camera soms mijlenver uitzoomt zodat Kratos net een miertje lijkt. En ook die blokken in dat labyrinth die alle kanten op draaien zijn erg goed gedaan.

Qua puzzels is dit deel iets makkelijker dan het vorige deel, maar de meeste vond ik wel heel slim en creatief bedacht, zoals die puzzel in die tuin waarbij je het cameraperspectief moest veranderen om een nieuwe route te zien. En net als bij de vorige delen vormen de eindbazen weer de grote hoogtepunten van het spel. Deze zijn vaak weer gigantisch groot en spectaculair, en het voelt heerlijk om ze uiteindelijk met de meest gruwelijke finishing moves af te maken.

God of War 3 is een epische ervaring en een waardige afsluiter van de serie. Toch blijft deel 2 mijn favoriet. Die game voelde namelijk net ff iets groter en avontuurlijker, en ook waren de puzzels uitdagender en zaten er meer en diversere moves en vijanden in.
Het is jammer dat God of War 3 zo kort is, want ik kan geen genoeg krijgen van al dat extreem bloederige geweld.

In the end there will be only chaos.
Om Kratos maar eens te citeren en hij heeft gelijk gekregen.

Het verhaal van deel drie gaat verder waar het bij deel twee is opgehouden, namelijk dat Kratos samen met de titans de goden omver wilt stoten en dit gaat natuurlijk gepaard met het nodige bloedvergieten en gebruikelijk chaos die we alleen maar van Kratos gewend zijn.

Het verhaal vond ik eerlijk gezegd niet al te boeiend. Kratos die net zoals in eerdere delen wraak wilt nemen op de goden voor het verlies van zijn vrouw en kind. Maar daar draait het bij een regelrechte hack and slash game als God of War niet om.

Het draait om de gameplay die tot in de kleinste puntjes goed is verzorgd. Het loopt allemaal zo soepel en geen misstap te bespeuren. Kratos tovert zo de ene na de andere moves uit zijn wapens.
Een leuk (nieuw) onderdeel in dit deel zijn de vliegstukken, waarbij je van de ene punt naar de andere moet manoeuvreren door te vliegen. In het begin is dit ietwat lastig, maar naargelang je het onder de knie krijgt werkt het zeer goed.
Een terugkerend onderdeel zijn de puzzels, in dit deel schijnbaar makkelijker dan de andere delen. Maar er zaten toch wel wat leuke dingen in zoals: het labyrinth en de tuin met optische illusies.

De graphics zijn denk ik één van de mooiste die ik tot nu toe heb gezien. En in bijgevoegde documentaire zie je dan ook hoeveel moeite de team ervoor heeft gedaan om dit voor elkaar te krijgen, echt respect voor de grafische afdeling. Niet normaal gewoon hoeveel details je ziet. Het mooiste vond ik denk ik het feit hoe meer je kilt, hoe meer bloed Kratos op zijn lichaam krijgt.

De muziek zelf is weer lekker bombastisch en zeer passend bij zo een game.

Eindstand kan ik concluderen dat God of War 3 een epische game is die in geen enkele PS3 bezitters collectie mag ontbreken. Het is een waardige afsluiter van de trilogie die mij 14 uur heeft kunnen boeien. Waarvan de laatste twee uur te danken aan de moeilijkste eindbaas die ik ooit heb moeten doorstaan. Maar dat was het allemaal waard, want: "In the end there will be only chaos."

4, 5 Sterren.

avatar van Marcellussss
Grafisch bij vlagen indrukwekkend, waar helaas de main-focus ligt bij dit deel van de reeks. Het begin is dan ook behoorlijk imponerend; Kratos op Gaia de titan in gevecht met Poseidon, god van de zee.

Dit niveau weet de game helaas niet vol te houden. Want zodra ik gewend was aan de schitterende graphics, kwamen de mankementen boven drijven. Navigeren door de wereld van de Griekse mythologie is behoorlijk eentonig, wat ik in dit deel wel storend vond. Gevechten worden ook nergens meer zo indrukwekkend als op het begin, en die grafische focus lijkt soms ook de enige focus te zijn. Had ook erg veel moeite met de vaste positie van de camera en de geringe variatie aan vijanden. Er zijn meerdere wapens en combo's aanwezig, maar een wezenlijk verschil maken ze niet van elkaar (behalve de knuckles die je na het verslaan van Hercules krijgt). Puzzels en bossfights zijn erg, erg makkelijk - alleen moeite gehad bij de Labyrinth in die kamer met spikes, hoewel dat met name kwam omdat Kratos die vogel maar niet wilde selecteren. Nu kan ik het wel hebben dat bij een game als deze geen bijzondere strategieën komen kijken, maar dit ging iets te gemakkelijk.

Ook GOW III lijdt aan een obsessie voor bloedstollende CGI, en laat daarmee al het andere een beetje voor wat het is. Het overtreft GOW II dan ook enkel op grafisch gebied. Zonde, want er vanuit gaande dat dit deel voor de PS3 ontwikkeld is, had hij het epische afsluitstuk van de reeks moeten zijn.

avatar van Hedgehog
"The hands of Death could not defeat me. The sisters of fate could not hold me. And you will not see the end of this day. I will have my revenge!"

De God of War serie is en blijft geweldig, dus heb ik dit spel een tijd geleden gekocht. 't Was duur, dus ik wist niet of het wel de moeite waard zou zijn, met 70 euro kan je andere, veel meer gebruikvolle, voorwerpen kopen. Aangezien ik een GoW fan ben toch maar gekocht. En dit spel is écht nog veel beter dan ik verwacht had. Al vanaf de eerste minuut zuigt het spel je uit de realiteit en kruip je in de huid van de gewelddadige Spartaan; Kratos. Al vlug moest je vechten tegen de eerste god Poseidon. Die ging makkelijk en snel, wat best wel jammer is. Het gevecht zou best iets langer mogen duren, en wat moeilijker. Dat de bazen erg snel afgemaakt worden, dat is dan het enige minpunt dat ik kan opmerken aan dit spel. De graphics zijn verbazingwekkend en de gameplay is super (Behalve dat het spel iets te gemakkelijk is zoals ik al zei, maar dan moet je maar op Titan of Chaos spelen). Het verhaal is zoals elke GoW uitstekend, en het plaatje klopt helemaal. Ben ook groot fan van het Grieks/Mythologisch sfeertje. Zo wel bij verhalen, films en ook bij games dus. De karakters, verhalen en architectuur boeien me stuk voor stuk. Dus dat was dan ook al geen misser vind ik. Het spel speelt goed door en je kan er gerust een stuk of drie uur op zitten als je de tijd uit het oog verliest. Geweldig verhaal, goede gameplay, uitstekende graphics en de karakters zijn ook altijd interessant.

God of War III [Review]

Ziezo, net GOW3 uitgespeeld. Heb er 11 uurtjes over gedaan dus dan komt hier de review. In dit 3e deel binnen de reeks kruip je opnieuw in de huid van Kratos die maar 1 ding wil.... Wraak nemen op de oppergod Zeus. In feite is GOW3 precies hetzelfde als z'n voorgangers. Veel actie afgewisseld met puzzels en af en toe een eindbaasgevecht. Als je begint in de game wordt je na een kwartier gelijk midden in een gevecht gegooid met de eindbaas Poseidon. Een god van de zee. Je zult merken dat het hack&Slash gedeelte een stuk soepeler gaat dan in de voorgaande delen en ook de combo's zijn in dit deel anders. Als je een combo maakt zul je merken dat de knoppen van je controller precies aan de goede kant verschijnen op je scherm. Een leuke toevoeging. God of War 3 voelt grootser aan dan zijn voorgangers en dat komt met name door het gebruik van de camera en de enorme eindbazen. Ook is de game een stuk bloederiger, nee wat zeg ik het is echt te bruut voor woorden. Je hebt een gedeelte dat je het hoofd van een dude genaamd Helios eraf moet trekken wat je dan later als licht kan gebruiken voor het openmaken van deuren/poorten etc. Dit hoofd heb je dan later ook nog een aantal keer nodig want je zult regelmatig in donkere gangen/grotten komen. De vijanden zijn ook een stuk gevarieerder als in voorgaande delen. Je had al trollen etc... nu heb je ook een soort van leeuwen met 3 koppen, paardenmensen, slangenmensen en de gewone vijanden, soort van ridders etc.

De overstap van de ps2 naar de ps3 met God of War heeft een aantal jaar geduurd maar het is er alleen maar beter op geworden en ook de graphics zijn echt prachtig. Met name de omgevingen, characters en Kratos zelf ziet er ook super gedetailleerd uit. Ook als je vijanden dood spuit het bloed alle kanten op wat dus wil zeggen dat je zelf ook helemaal onder het bloed komt te zitten. Jaja de game is niet voor niets 18+. In God of War heb je naast het hack&slash gedeelte ook het puzzelgedeelte en de puzzels vond ik persoonlijk een stuk simpeler dan in voorgaande delen. Ookal kan het soms lang duren voordat je weet wat de bedoeling is. Een minpunt vind ik een beetje het backtracken wat in de game zit. (Backtracking wil zeggen dat je steeds teruggaat naar gebieden waar je al eens eerder bent geweest.) Regelmatig wordt je tijdens het spelen teruggestuurd naar gebieden waar je al 3x bent geweest voor een puzzel of ietsdergelijks. Nee, vind ik niet tof.

Net zoals in God of War 1 en 2 heb je hier ook weer dat je je wapens kan upgraden. Dit doe je door genoeg rode orbs te verzamelen zodat je je wapens sterker kunt maken. Niks nieuws maar het blijft altijd leuk om alles op maximaal te hebben staan. Tijdens het spelen zul je ook vaak hidden objects vinden zoals Gorgon Eyes, Phoenix Feathers en Minotaur Horns. Wel leuk en aardig allemaal maar je vind er veelste veel van en ze zitten vaak ook random in kistjes. Zoiezo zie ik er het nut niet van in om al die crap tussendoor te gaan zoeken. Ook biedt de game niet veel replay-vaule. Als je hem eenmaal hebt uitgespeeld zou ik er niet zo snel opnieuw aan beginnen. Misschien voor overige trophy's maar ik denk het niet.

Eindconclussie:

God of War 3 is een waardige afsluiter binnen een erg sterke serie. Het doet niks nieuws maar dit is wel het beste wat je binnen het hack&slash genre kunt krijgen. God of War 3 is grootser, bruter en beter dan z'n voorgangers en slaat concurenten als Dante's Inferno keihard de grond in.

avatar van threeohthree
Ruig geborduurd,

Vanaf deel 1 fan van deze god van de oorlog hak en slash game met hier en daar een symbolische puzzel. Hup op hard zetten en hakken tot je gezicht onder het bloed zit, het kan allemaal. Je begint met een wat lijkt vrij eenvoudige prologue met Poseidon als baas.
Na een poosje kat en muis spel werd duidelijk dat God of War serious business was want deze kletsnatte waterslak slacht goden alsof het kippen zijn. Toch moest hij er na ruim een uur aan geloven, terug in de vissenkom.

Waar Hercules misschien wel de vetste god en tevens bossfight is, was Poseidon veruit de moeilijkste, Zeus meegerekend. Gameplay is weinig veranderd na het eerste deel, al zijn de bossfights wat fijner en soepeler.

Het opvallendste aan deze game is toch wel de graphics en de gore, heerlijk ranzig. Goden onthoofden, ogen van cyclop's er uit prikken en medusa's door midden scheuren. Veel bloed, lawaai en detail. Lekker motiverend muziekje die je laat raggen met een brede glimlach.

In tegenstelling tot de vorige delen zijn de puzzels wat matig, enkel 'de tuin' vergt denkwerk.
Ook het vliegen voegt weinig toe, overigens erg lastig op hard. Zeus stelt teleur, zwakkeling. Pijl en boog en wat klappen van Hercules klaren de klus. Althans..

Het einde is dan ook beter dan het begin, lekker rauw mals en verrassend. Al met al een zeer geslaagde slasher die botten breekt met een lach maar geen hersen kraakt.

Ontzettend mooie graphics en enorm entertainend spel, dat qua gameplay wél minder is dan zijn twee voorgangers (op de ps2). Je hebt het namelijk allemaal al eens eerder gezien. Santa Monica mag nu wel met iets nieuws komen.

avatar van dave
Perfectie bestaat helaas niet, maar mocht het dat wel doen, dan lag God of War nauwlettend op de loer. Dit laatste deel uit de alreeds befaamde trilogie heeft namelijk alles uit de voorgaande delen opgepoetst en vervolmaakt.

Aanvankelijk was het nochtans even slikken, omdat mijn ogen niet gewend waren aan zulke gedetailleerde omgevingen. Elke pixel is duidelijk uitgeknepen tot de laatste druppel, iets wat nogal bevreemdend overkwam. Gelukkig draai je later wel bij en besef je dat de technologische vooruitgang in feite nog zo slecht niet is. Ik ben een grote fan van de oudere generatie graphics, maar weet de beangstigend realistische aanpak van het laatste jaar sporadisch wel te appreciëren. Achteraf bekeken zijn die magnifieke achtergronden en reusachtige decors juist de smaakmakers van dit schitterende spel. Tevens zijn de taferelen uit het verleden die op monochrome wijze ten tonele verschijnen zeer origineel zullen je ogen zonder meer verwend worden.

Zoals gewoonlijk sprak het verhaal me uiteraard ook aan. Als zijnde een bescheiden fan van Griekse Mythologie was ik derhalve vaak aan het likkebaarden. De Grote Oorlog, het buitengewone aanbod aan Goden en Titanen, de Chain of Balance, het labyrint, de schattige samenwerking met Pandora en één van de mooiste eindes ooit in een videogame bezorgen je gegarandeerd koude, doch aangename rillingen. De cliffhanger waarmee het vorige deel eindigde, dient hier als grandioos begin. Vanaf de allereerste seconde wordt je in volle strijd geworpen en ben je aan het vechten voor je eigen leven en dat van beschermeling Gaia. Over het verdere verloop ga ik niet bijzonder veel vertellen, aangezien je best zonder al te veel overleg aan het avontuur begint. Het is trouwens verrassend hoe talrijk de mensen zijn die vinden dat je gewoon de ene God na de andere afslacht en op het einde een uitermate clichématige boodschap naar je hoofd krijgt geslingerd. Hier ga ik alleszins niet mee akkoord, want het verhaal heeft heel wat meer om het lijf. En eigenlijk is het vooral het einde dat me het meest aansprak. Met name de sombere zoektocht naar vergeving en nieuwe hoop behoort tot de meest indrukwekkende scènes die ik al heb mogen aanschouwen.

Olympus wordt aangevallen, en daar gaan niet alle Goden mee akkoord. Kratos komt op zijn pad naar vergelding meer vijanden tegen en gaat meer confrontaties aan dan ooit tevoren. Van de indrukwekkende Poseidon tot de met haat besmette Zeus. De moeilijkheidsgraad varieert weinig en ligt doorgaans vrij laag, doch sommige bazen zijn opvallend moeilijker dan andere. De grootste verrassing was het betrekkelijk eenvoudige duel met Zeus. Ik had de indruk dat de klemtoon bij dit gevecht meer lag op de ontknoping zelf dan op een eventueel moeizaam handgemeen. Zeus is het eindstation waar de reis stilvalt en ze hebben zoveel mogelijk geprobeerd diens epische ondergang aan te tonen. Hierin werd geslaagd, al gebeurde dit voornamelijk aan de hand van cutscenes. Persoonlijk vond ik Hades of de Cerberus Breeder net voor de loskoppeling van de 'Chain' het meest uitdagend.

De verscheidenheid aan wapens en special attacks is opmerkelijk. In plaats van één hoofdwapen, namelijk de Blades of Chaos en Athena in vorige gevallen, heb je er hier vier. Elk wapen heeft zijn eigen bewegingen en zijn eigen speciale aanval. Daarnaast heb je nog drie andere bewegingen die een boog, een alternatieve zaklamp en een paar schoenen voor snelstappers omvatten. Dit trio gebruikte ik echter weinig, omdat ze meestal dienden voor ontdekkingsgerelateerde zaken of om simpelweg in staat te zijn een level uit te spelen. Een favoriet kiezen onder de handwapens is vreselijk moeilijk. Ik zou vermoedelijk de Claws of Hades aanduiden als minst leuk, maar van een uitspraak als deze ga ik jammer genoeg de hele nacht wakker liggen. Alle vier zijn ze in wezen formidabel.

Al de rest, muziek, voice-acting of onbenulligheden zoals de nieuwe positie van de gekleurde knoppen op het scherm zijn eveneens geweldig en leveren een aanzienlijke bijdrage tot het geheel. Waar het om draait is de totale ervaring die je als speler meemaakt. God of War III is niet enkel enorm veelzijdig, maar ook ontzettend goed in zijn veelzijdigheid. Er komt zoveel aan bod. Puzzels, lekkere Hack 'N Slash met stroperige bloedeffecten, behendigheid, humor, drama en nog een stuk of tien trefwoorden die me niet te binnen schieten.

Kortom, het beste spel uit de beste trilogie.

4,50

avatar van Maiky
Met een slordige 9,5 uur op de teller mocht ik de eindcredits voorbij zien rollen en werd ik gefeliciteerd met het feit dat ik het spel verslagen had. Tijd voor een mening. (Nou ja, gedurende de game was er altijd wel tijd voor een mening. Tijd voor een geschreven mening dus.)

God of War III was naast Red Dead Redemption de meest felbegeerde game die ik me wenste. Of ik nu als een gelukkig man kan sterven, valt echter nog te bezien. Laat ik voorop stellen dat dit een dijk van een game is. Dit is triple A, hoge productiewaarden, dat soort dingen. In de cutscenes kon ik mijn ogen maar niet van Kratos afhouden. Niet omdat ik het een lekkere vent vond, maar meer omdat ik me door heel het spel verbaasde over de details. De spieren, de poriën en al die andere oneffenheden. Het klopte allemaal en ik kon ze allemaal tellen. Af en toe vond ik de personages wat minder goed gebouwd, maar die ahum, details heb ik blijkbaar verdrongen omdat ik zo even niet kan achterhalen waar dat ook alweer was. (Ik verdenk Aphrodite, of een van haar aanbidsters, van slechte character modelling, maar ik kan me vergissen. Ik werd nogal afgeleid in die scène. ) Hoe dan ook, over het algemeen vond ik de graphics goed en bij vlagen uitmuntend. Niet het niveau Among Thieves of Final Fantasy XIII, maar dan nog bovengemiddeld goed.

De God of War-serie staat bij mij ook bekend als een zeldzame serie waar het verhaal me aanstaat. In God of War III was dat verhaal wat mij betreft hélemaal op een zijspoor gezet. Over die vlam van Olympus en dat soort dingen, het kon me gestolen worden. Het is vooral de essentie die me aanstaat: Kratos die in zijn eentje de gehele Olympus-bende een kopje kleiner maakt. Uit wraak en zo. Een machtig concept, ik kan er geen genoeg van krijgen. Het wordt zo nu en dan ook erg mooi verbeeldt. Zo zie je op het begin de hoofdrolspelers van Kratos' wraakactie; Zeus met z'n clubje die naar de rand van de bergtop lopen om te kijken naar de Titanen die naar boven klimmen. Een zeer goed getroffen beeld; wat een arrogantie, wat een krachtpatserij, wat een stelletje misselijkmakende macho's. De laatste klappen die Zeus kregen waren dan ook zeer bevredigend.

De voornaamste reden dat God of War II mijn voorkeur boven III geniet, is dat die wat meer memorabele momenten kent. Bovendien ben ik het met Tsjo-Wi eens dat die wat avontuurlijker aanvoelt. III kent wel zijn momenten, maar die beperken zich vooral tot eh... drie. De levels op de Titaan Gaia en Kronos zijn twee klassiekertjes in wording. Ook de meeslepende, Max Payne-achtige epiloog vond ik erg geslaagd. Beter had deze titanische tilogie niet afgesloten kunnen worden.

Maar deel II had voor mij dus wat meer memorabele momenten en omgevingen. De bossfights waren in III heel aardig en vermakelijk, maar haalden het niet bij II, die zo nu en dan verrassend uit de hoek konden komen. Ook qua omgevingen stelde II wat meer voor dan III. Wil niet zeggen dat III daar per definitie slechter in is. Zo zijn de M.C. Esscher-geïnspireerde puzzels in Hera's Gardens bij vlagen geniaal en de kamer met al die enorme kubussen is schitterend. (Hoewel er meer had ingezeten bij de puzzels binnen de kubussen.)

De moeilijkheidsgraad was op Normal nagenoeg perfect met een goede opbouw. De eerste 75% van de game had een erg faire moeilijkheidsgraad. De laatste 25% bevatte twee grote heftige gevechten waar ik behoorlijk werd aangepakt. De tussenbazen versloeg ik met een vinger in m'n neus, maar Zeus hield me dan weer een tijdje langer bezig. De puzzels waren tenslotte ook niet erg moeilijk - alleen bij de vraag met welk wapen ik Zeus het beste te lijf kon gaan raadpleegde ik Gamefaqs.

Dat was het eigenlijk wel zo'n beetje. Kort samengevat: objectief gezien is dit een zeer indrukwekkende game, die echter niet het tweede deel overstijgt. Het speelt fantastisch, vloeiend en zeer bruut - ik ga me hier zeker meer dan die 9,5 uur mee vermaken!

avatar van iMontana
- Goed verhaal.
- Graphics zijn fijn om te zien.
- In het combat-systeem is veel variatie.
- Bosses zijn niet makkelijk om te verslaan.

Kortom, het spel is voor mij zeker een game om te hebben voor je PS3 console.
Hij is nu voor een niet al te hoge bedrag te koop.

Zelf ben ik altijd al fan geweest van de God of War games sinds het eerste deel al uit kwam was ik er meteen van weg. Gewoon kopen dus! Tenzij je niet houdt van bijvoorbeeld veel bloed, onthoofdingen etc. Naast dat gewoon kopen dus.

Een reeks die met ieder genummerd deel een duidelijke stijgende lijn heeft. God Of War 3 verbeterd alle problemen die ik had met zijn voorgangers en het is zelfs beter in de dingen die al goed waren. Deel 3 is uitgekomen voor de Playstation 3, in plaats van de PS2 of PSP zoals zijn voorgangers. Nu is deel 3 zelfs geremastered voor de PS4 en man, het ziet er adembenemend mooi uit! Tuurlijk, de remaster ziet er gemiddeld iets strakker uit dan het origineel, maar vooralsnog is de grafische sprong van PS2 naar PS3 heel sterk te zien. De omgevingen hebben er nog nooit zo groots en indrukwekkend, gedetailleerd of sfeervol uitgezien.

God Of War III heeft een paar van de beste boss battles die ik ooit gezien heb, en tevens ook het beste openingslevel die ik ooit gezien heb in een game. Het spektakel was al sterk in zijn voorganger, maar hier is de grootsheid en intensiteit x5 gedaan. Niets is te groot voor Kratos. Wat de bosses zo goed maakt is dat alles als een worsteling voelt: Kratos is niet een One Punch Man die 1 tik tegen een titaan geeft en het hoofd explodeert, maar hij moet herhaaldelijk kleine stukken van grote beesten pijn blijven doen totdat het beest zijn balans verliest, waarna Kratos al z’n kracht gebruikt om de omgeving tegen het beest te gebruiken. Hij voelt echt als een klein bovenmachtig figuur die al zijn kracht en kennis in de strijd gooit, en na langdurig worstelen pas wint, waardoor de overwinningen heel bevredigend voelen.

Ditmaal is vijanden bevechten tijdens het klimmen zo goed als verwijderd, maar zelfs de keren dat het er is vond ik het leuker. Ipv langzaam klimmen en button mashen klimt Kratos sneller en zijn aanvallen geven hem een soort setje, waardoor het tempo er goed word ingehouden. Daarnaast gaat objecten verschuiven heerlijk snel en dit deel bevat de beste puzzel die ik ooit in een niet-puzzelgame heb gezien (de perspectief illusie puzzel).

Zelfs het verhaal (iets waar ik negatief over was bij de voorgaande delen) is verrassend onderhoudend in dit deel. Waar de voorgaande delen het voornamelijk met een verteller deed die veel uitleg gaf over wat er allemaal gebeurde, word hier het verhaal voornamelijk door dialogen verteld. Er zit verrassend veel persoonlijkheid verwerkt in de figuren waar je mee praat, aan de hand van hoe ze reageren op de expositie of wat ze kiezen aan je te vertellen. Zelfs van Kratos, die ik in de voorgaande delen 1 dimensionaal kwaadaardig vond, ben ik een fan van geworden. Soortgelijk als de 2018 reboot laat hij dit keer ook zwaktes zien. Voornamelijk zijn gevoeligheid naar Pandora, die het een en ander bij hem wekt over zijn vrouw en kinderen, laat meer van hem zien. Als je ziet hoe Kratos naar Pandora praat dan zie ik aspecten terug van de gesprekken met zijn zoon. Hard, kort door de bocht, maar je merkt wel dat achter de hardheid hij ten oprechte geeft om de ander.
Maar Kratos z'n kwaadaardige kant schiet verre van tekort. Hij is nog nooit zo intimiderend geweest als hier. Wanneer je na een lang gevecht de goden weerloos van Kratos ziet wegkruipen voel je je heel machtig, met een aantal bloederige fatalaties om het af te maken.

Tot nu toe is deze recensie een soort fanboy opsomming geweest over alles dat gaaf is. Toch voelt een 5* niet helemaal op zijn plaats, al kan ik niet met gemak een zwakte aanwijzen dat deze game van zo’n cijfer weerhoud. Het is een combinatie aan allerlei kleine dingetjes die niet helemaal juist voelen. Het merendeel van de vijanden die je bevecht zijn gekopieerd van zijn voorganger, je komt iets te vaak terug op bepaalde punten in de game ipv altijd nieuwe dingen zien, er waren 2 vervelende gimmick stukjes waarin ik steeds dood ging door een obstakel in het level ipv door de vijanden, vond de hele droom sequentie aan het einde en alle gekke twisten nogal overbodig + de eindbaas was niet zo goed als gehoopt (voor iets dat 2 delen word opgebouwd). Geen van deze dingen zijn echt ‘slecht’, maar ze spelen een rol in dat een 5* niet juist voelt voor mij,

Gewoon een ijzersterke titel. Top notch bosses, visueel prachtig, heerlijk geperfectioneerd combat systeem, goede afwisseling met platforming en puzzels om je op adem te laten komen en een verrassend onderhoudend verhaal. Van de 6 ‘oude’ God Of War games is dit mijn favoriet en het krijgt een welverdiende: