God of War III (2010)

Alternatieve titel: God of War III Remastered

PlayStation 3 / PlayStation 4

Ontwikkeld door Sony

In God of War III kruip je wederom in de huid van de stoere Spartaanse veldheer Kratos. Gewapend met zijn dodelijke Blades of Athena en nieuwe wapens en vechttechnieken en gevoed door haat en wraakgevoels gaat Kratos samen met de Titanen op weg naar de berg Olympus om voor eens en altijd af te rekenen met de oppergod Zeus. Rijdend op de rug van Titaan Gaia begeef je je op een gigantisch "levend level" terwijl je aan de laatste aanval begint. Slaagt Kratos om voor eens en altijd af te rekenen met de oppergod?

avatar van Maiky
Met een slordige 9,5 uur op de teller mocht ik de eindcredits voorbij zien rollen en werd ik gefeliciteerd met het feit dat ik het spel verslagen had. Tijd voor een mening. (Nou ja, gedurende de game was er altijd wel tijd voor een mening. Tijd voor een geschreven mening dus.)

God of War III was naast Red Dead Redemption de meest felbegeerde game die ik me wenste. Of ik nu als een gelukkig man kan sterven, valt echter nog te bezien. Laat ik voorop stellen dat dit een dijk van een game is. Dit is triple A, hoge productiewaarden, dat soort dingen. In de cutscenes kon ik mijn ogen maar niet van Kratos afhouden. Niet omdat ik het een lekkere vent vond, maar meer omdat ik me door heel het spel verbaasde over de details. De spieren, de poriën en al die andere oneffenheden. Het klopte allemaal en ik kon ze allemaal tellen. Af en toe vond ik de personages wat minder goed gebouwd, maar die ahum, details heb ik blijkbaar verdrongen omdat ik zo even niet kan achterhalen waar dat ook alweer was. (Ik verdenk Aphrodite, of een van haar aanbidsters, van slechte character modelling, maar ik kan me vergissen. Ik werd nogal afgeleid in die scène. ) Hoe dan ook, over het algemeen vond ik de graphics goed en bij vlagen uitmuntend. Niet het niveau Among Thieves of Final Fantasy XIII, maar dan nog bovengemiddeld goed.

De God of War-serie staat bij mij ook bekend als een zeldzame serie waar het verhaal me aanstaat. In God of War III was dat verhaal wat mij betreft hélemaal op een zijspoor gezet. Over die vlam van Olympus en dat soort dingen, het kon me gestolen worden. Het is vooral de essentie die me aanstaat: Kratos die in zijn eentje de gehele Olympus-bende een kopje kleiner maakt. Uit wraak en zo. Een machtig concept, ik kan er geen genoeg van krijgen. Het wordt zo nu en dan ook erg mooi verbeeldt. Zo zie je op het begin de hoofdrolspelers van Kratos' wraakactie; Zeus met z'n clubje die naar de rand van de bergtop lopen om te kijken naar de Titanen die naar boven klimmen. Een zeer goed getroffen beeld; wat een arrogantie, wat een krachtpatserij, wat een stelletje misselijkmakende macho's. De laatste klappen die Zeus kregen waren dan ook zeer bevredigend.

De voornaamste reden dat God of War II mijn voorkeur boven III geniet, is dat die wat meer memorabele momenten kent. Bovendien ben ik het met Tsjo-Wi eens dat die wat avontuurlijker aanvoelt. III kent wel zijn momenten, maar die beperken zich vooral tot eh... drie. De levels op de Titaan Gaia en Kronos zijn twee klassiekertjes in wording. Ook de meeslepende, Max Payne-achtige epiloog vond ik erg geslaagd. Beter had deze titanische tilogie niet afgesloten kunnen worden.

Maar deel II had voor mij dus wat meer memorabele momenten en omgevingen. De bossfights waren in III heel aardig en vermakelijk, maar haalden het niet bij II, die zo nu en dan verrassend uit de hoek konden komen. Ook qua omgevingen stelde II wat meer voor dan III. Wil niet zeggen dat III daar per definitie slechter in is. Zo zijn de M.C. Esscher-geïnspireerde puzzels in Hera's Gardens bij vlagen geniaal en de kamer met al die enorme kubussen is schitterend. (Hoewel er meer had ingezeten bij de puzzels binnen de kubussen.)

De moeilijkheidsgraad was op Normal nagenoeg perfect met een goede opbouw. De eerste 75% van de game had een erg faire moeilijkheidsgraad. De laatste 25% bevatte twee grote heftige gevechten waar ik behoorlijk werd aangepakt. De tussenbazen versloeg ik met een vinger in m'n neus, maar Zeus hield me dan weer een tijdje langer bezig. De puzzels waren tenslotte ook niet erg moeilijk - alleen bij de vraag met welk wapen ik Zeus het beste te lijf kon gaan raadpleegde ik Gamefaqs.

Dat was het eigenlijk wel zo'n beetje. Kort samengevat: objectief gezien is dit een zeer indrukwekkende game, die echter niet het tweede deel overstijgt. Het speelt fantastisch, vloeiend en zeer bruut - ik ga me hier zeker meer dan die 9,5 uur mee vermaken!

avatar van Tsjo-Wi
Zoals altijd weer een mooie review Maiky!

avatar van wiiplayer
Maar blijkbaar is God of War 4 nu bevestigd?

Aan de ene kant is dit natuurlijk stoer omdat het GOW is maar aan de andere kant was deel 3 de perfect afsluiter. Hopelij word die dan wel net zo epic als zijn voorgangers (of beter) en word er weer volop aandacht besteed aan de Single Player mode.

Hopelijk is er alleen maar een singelplayer mode...

avatar van Maiky
Tsjo-Wi schreef:
Zoals altijd weer een mooie review Maiky!

Dank!

Heb me tijdens het spelen toevallig afgevraagd hoe men van God of War een multiplayergame kan maken. Ik ben er nog niet uit.

Co-op

wooow, derze gaat als hij 2 jaar oud is, op nummer 1 staan in de top 250

Maiky schreef:

Dank!

Misschien..geef kratos en anderen een geweer en laat ze op elkaar schieten. Werkt altijd.

Maar als ze de veldslag na gaan doen waar Kratos die reus uit deel 2 onthoofd heeft , zou me best wel vet lijken. Met zo'n 36 man in een server en dan nog zo'n 500 bots erbij een veldslag maken.

avatar van R_rodeo
Wat is dit toch een heerlijk spel. Dit is het eerste deel dat ik uit de GOW-serie gespeeld heb. Desondanks dat, heb ik toch wel kunnen genieten van het verhaal. De gameplay is snel aan te leren en leuk dat ze er een paar puzzelelementen in hebben gestopt. Absoluut niet moeilijk, maar toch vermakelijk. Ik speel nu op chaos(very hard) en het lukt maar niet om de god van de onderwereld te verslaan. Ach ja, 3 goeie klappen ben ik er ook geweest dus dat is niet zo vreemd haha.

Ik heb het spel 5 sterren gegeven, simpelweg omdat ik geen minpuntjes kan vinden in dit spel. Ik speel het nog steeds met veel plezier . Hopelijk zetten ze de serie voort, want dit kan je toch niet verloren laten gaan?

ik heb geen ps3

avatar van jirachi04
Dan bij een vriend dit spelen of een ps3 kopen . Je zal niet teleurgesteld worden.;)

Dat geloof ik, maar ben blut en vrienden zijn volop aan het Black Ops-en,
deel 1 was echt leuk voor de ps2.

avatar van jirachi04
Wie speelt er black-ops als ze dit ook kunnen spelen?

avatar van AmazingPP
Er word zachtjes gefluisterd over een deel 4. Eén ding wat zeker is: de beide God of War-spelen voor de PSP worden geremasterd en uitgebracht in 3D en voor de PS3!! Dus dat is ook weer gewoonweg heerlijk te noemen. JustMike: ik zou echt alleen voor deze vijf spelen, dus deel 1,2,3 en nu de beide PSP-tranfers, een Playstation 3 kopen. Het is echt de moeite waard!

@jirachi04, tja, ze zijn dan ook een beetje Haha.

@AmazingPP, je hoeft me totaal niet over te halen, Want ik zou het ook inderdaad wel willen, maar ja. Ik heb er het geld niet voor. En ik mag wettelijk niet werken (in supermarkten enzo). Het is dat ik met mijn krantenwijk 30 euro per maand verdien. Maar dat is totaal niet veel heel erg jammer, ik weet het. Misschien in de toekomst

Heel erg spectaculaire game, brute actie, grootse bazen, vette puzzels maar nooit te moeilijk. Deze game zette mijn ps3 in vuur en vlam, echt te bruut. Een waardig afsluiter van deze reeks

amazingPP, ik ga sparen hoor , eind september, nadat ik de spellen heb die ik wil, ga ik sparen voor de ps3

Heb je nu een 360?

Alleen voor deze game moet je de ps3 al in huis halen man

wiiplayer schreef:

Heb je nu een 360?

Alleen voor deze game moet je de ps3 al in huis halen man

JustMike schreef:
Je hoeft me totaal niet over te halen, Want ik zou het ook inderdaad wel willen, maar ja. Ik heb er het geld niet voor. En ik mag wettelijk niet werken (in supermarkten enzo). Het is dat ik met mijn krantenwijk 30 euro per maand verdien. Maar dat is totaal niet veel heel erg jammer, ik weet het. Misschien in de toekomst

JustMike schreef:

Super! Bij de winkel met de twee M's betaal je nu 229 Euro. Dat is zo'n 8 x je krantenwijk lopen! Succes!!

twee m's? oh en hoeveel gig ?

edit: laat maar. mediamarkt?

Ja hij bedoeld MediaMarkt

avatar van AmazingPP
Ik weet niet of dat op deze site zomaar genoemd mag worden, daarom noem ik het de winkel met de twee M's. En JustMike: 160 Gb.

kiriyama
Dat mag wel hoor.

avatar van wiiplayer
Dat stuk net nadat je Cronos hebt verblind en je naar beneden valt Wat blijft God of War 3 toch prachtig. Zo hoort een adventure game te zijn

avatar van j3ff5kywalker
Super dikke Hack & Slash game!!

god of war 3, ik ging met veel verwachting het spel spelen, en met succes

wat heb ik genoten van god of war 3, de brute eindbazen, de krachten die je kan upgrade, het spel verveeld niet door de puzzels tussendoor etc

ik durf te stellen dat dit de beste ps3 spel is dat ik heb gespeeld

Heb de demo gespeeld en is een strakke game alleen erg goor ook en dat weerhoud mij voor nu om er aan te overwegen om het aan te schaffen.

Ook het muziekje vind ik zo lomp en irritant maja..

koning-phong schreef:

Ook het muziekje vind ik zo lomp en irritant maja..
Wat verwacht je dan van God of war? het is een hack & Slasher, daar komt vaak blood en gore in voor? of je moet zo'n lompe Ninja Gaiden sigma 2 (De normale versie is awsome_0_) willen spelen waarin je blauw bloed ziet enzo

Ja halloo hack en slash snap ik maarre iemand's kop eraf rukken naja zeg! ik durf mijn eigen kop niet eens te bewegen meer om achterom te kijken sinds ik die beeld heb gezien

Ik kan gore wel aan, maar vergelijk het met bijv. films.. Scream ken ik aan maar dingen zoals martelen (SAW) nee aub niet zeg! en dat zijn beide gore's en slashes.. dusja

avatar van wiiplayer
Dude het is maar een game... en zo'n beetje de beste van zijn generatie.