God of War III (2010)

PlayStation 3 / PlayStation 4

Ontwikkeld door Sony
Uitgegeven door Sony

In God of War III kruip je wederom in de huid van de stoere Spartaanse veldheer Kratos. Gewapend met zijn dodelijke Blades of Athena en nieuwe wapens en vechttechnieken en gevoed door haat en wraakgevoels gaat Kratos samen met de Titanen op weg naar de berg Olympus om voor eens en altijd af te rekenen met de oppergod Zeus. Rijdend op de rug van Titaan Gaia begeef je je op een gigantisch "levend level" terwijl je aan de laatste aanval begint. Slaagt Kratos om voor eens en altijd af te rekenen met de oppergod?

avatar van BoordAppel
BoordAppel (moderator)
Off topic berichten verwijderd.

net uitgespeeld. Erg vette game! Deze is weer echt een ps3 only topper. Grafisch misschien wel op dit moment de mooiste game ooit! Vette hack en slash game. 4,5*

avatar van Evil Eye
Deze game is precies wat ik nu nodig heb dus zal hem binnenkort ff halen, kan niet wachten

Een woord bruut, heel bruut. Nou ja twee woorden dan. Het is echt een overtreffende trap van de meeste hack and slash games die ik ken. Alles gaat met zoveel brute kracht en geweld. Geweldig gewoon. Ik ben maar gelijk op hard van start gegaan. En na 15 uur had ik het spel van top tot teen uitgekleed.

Aantal boss battles waren lastig te noemen. Vooral Zeus (deel 3) heb ik mij aardig stuk op moeten bijten en je had zo een battle in dat labyrint die eindeloos duurde. Ik denk dat ik bij beide battles wel ruim een uur ben bezig geweest.

De puzzels in de game waren er niet of nauwelijks, dat was toch wel jammer. Echt zoeken naar geheime kamers en schatkistjes was ook vrij eenvoudig te vinden allemaal.

Grafisch is het prima in orde. Maar FFXIII blijft echt met stip bovenaan staan. Gameplay werkt goed, al is het inmiddels niets nieuws. Maar hoe je het wend of keert het is een goed afgewerkte game met een prima slot. 4,5*

Nu GOW ten einde is denk ik dat Darksiders deel 2 een mooi vervolg gaat worden (als de game komt natuurlijk) als je meer van dit soort hack and slash games wilt.

BTW: Ik ben nu aan het klooien met die challenge (op zich moeiteloos door de missies heen gekomen) maar ik zit echt vast bij de missie bare hands. Wat een ontiegelijke graf challenge is dit! De missie duurt echt 10 seconden te kort.

Dr. Salvador
Hahha, dat is een erg moeilijke challenge, maar hij is te doen. Na 2 dagen was het me gelukt!.

Je moet proberen de meeste vijanden van het platform af te doewen

Na 2 dagen? Ja dat eraf duwen daar ben ik gelukkig ook achter gekomen na 20 retries maar die twee graf gasten met die hamers zijn echt ruk. Die reus kan ik er nog wel vanaf krijgen. Maar als je loopt te beuken op die gasten met die hamers dan geeft hij twee tikjes en dan schampt hij er vaak voorbij. Alles wat op tijd gaat haat ik echt! Behalve een race game dan.

Dr. Salvador
In 2 dagen ongeveer 1,5 uur per dag proberen ja!

Dus ik denk wel dik 2,5 uur er bij vast gezeten.

Die dikke trollen moet je er inderdaad van af duwen.
Die graf gasten pak je zo aan: Pak een zombie en gebruik hem als stormram, ren met die zombie tegen die graf gasten op, en ze brokkelen af, herhaal dit een paar keer, maar snel zijn.

En gooi ook zombies tegen die dikke trollen aan, zo dat ze er af vallen.

Als je alle 7 challenges hebt gehaald, dan krijg je een erg leuke Arena mode!

Oke ik ga het proberen. Ik ben er wel dichtbij geweest ik moest alleen noge en paar zombies, maar ja toen was de tijd al weer op! Echt wat een hekel heb ik hier aan.

Precies die Arena daar wil ik gewoon zsm in!

BTW die speciale items die je in de game kan halen wat kan je daar nou mee? Ze zeggen dat je na het uitspelen die items kan 'omwisselen' maar wat is dat dan?

Dr. Salvador
Nou, die items heb ik niet gebruikt, maar dan heb je bijvoorbeeld oneindig health, of magic, enz.

Maar dat gebruik ik nooit, is niet leuk, en veels te makkelijk dan.

Die Arena mode is erg vet, je kan bijna alles zelf bepalen dan. Het is redelijk klein allemaal, maar wel enorm leuk!

avatar van Tsjo-Wi
Ik vond die challenges echt ubermakkelijk. Geen één heb ik langer dan 10 minuten hoeven te proberen. Die bare hands is een eitje zolang je gewoon alleen maar die zombies als stormram gebruikt om die hamergasten en die troll mee te beuken. Gewoon een beetje rondjes rennen en zoveel mogelijk targets proberen te raken. En je moet ook vooral niet die quicktime events starten als je zo'n beest bijna dood hebt want die duren veels te lang. Ik vond de challenges van deel 1 en 2 een stuk leuker en moeilijker.

Nee voor de echte uitdaging moet je Chaosmode proberen. Alleen die intro tegen Poseidon is al tering moeilijk. En ik heb net Hades verslagen, die is helemaal erg. Ben er 2 uur mee bezig geweest!

Dr. Salvador
Hoho!. De challenges waren heel makkelijk ja. Alleen Bare Hands, en get Stoned vond ik toch best wel moeilijk, en ik heb er toch wel 30 tot 45 minuten mee vast gezeten.

Van deel 2 vond ik ook behoorlijk makkelijk, maar daar waren ze wel gevarieerder, en iets leuker vond ik.

Die van deel 1 waren onmogelijk, en heb ik nooit uitgespeeld, ook kut was dat je niet kon saven, en alles tegelijk moest doen!

2 uur met Hades! , is trouwens een mega vette boss!

avatar van Tsjo-Wi
Ja dat gevecht is super vet, maar in chaosmode ben je in 2 of drie slagen dood. En het gevecht duurt al zo focking lang. Ik had vooral veel tijd nodig om al zijn aanvalspatronen en de daarbij juiste verdedigingsmove uit mijn hoofd te leren. Maar de voldoening is groot als je hem dan eindelijk uit elkaar hebt gescheurd!

Binnenkort plaats ik trouwens mijn review.

Dr. Salvador
Nou ik kijk er na uit. En ben benieuwd wat je cijfer is!.

Hercules is mijn favoriete boss in de game!. En die Schorpioen vind ik ook erg beestachtig!

Tja ik wil niet weten hoe dat straks gaat met Zeus (deel 3) en dat stukje in het labyrint op chaos mode. Maar goed ik heb nog teveel games liggen die ik nog moet spelen en in die chaos mode gaat wel heel erg veel tijd in zitten.

Dr. Salvador
Ja, die Chaos mode lijkt mij ook iets te veel van het goede, en misschien krijg je er dan ook de zin van af, en dat mag niet gebeuren!.

Titan mode speel ik sowieso wel uit!.

Ik heb alle 2 delen op Hard uitgespeeld, maar bij beide delen is de Very Hard mode mij nooit gelukt!

avatar van kaholiic
Chaos is simpeler dan titan toch?

Dr. Salvador
NEE!, Chaos is nu het moeilijkste!

Krijg je er ook een trophie voor als je de game erop uitspeeld?

Zou je niet zeggen..

avatar van Tsjo-Wi
Ja tuurlijk krijg je er een trophy voor. Normaal ben ik niet zo van het uitspelen op een hogere moeilijkheidsgraad, maar bij God of War vind ik het altijd wel leuk om mezelf zo op de proef te stellen. De eerste God of War is me gelukt om helemaal op de moeilijkste stand (God mode) uit te spelen, en bij deel 2 heb ik het bij een gigantisch lang gevecht vlak voor de laatste eindbaas helaas opgegeven. Dat ben ik bij dit deel niet van plan, maar ik ben net pas voorbij Helios dus het ergste moet nog komen...

avatar van AmazingPP
Dr. Salvador schreef:
Nou ik kijk er na uit. En ben benieuwd wat je cijfer is!.

Precies mijn favorieten, vooral Hercules' dood vond ik echt bruut!

De dood van Helios was ook behoorlijk gruwelijk.

avatar van Tsjo-Wi
De God of War serie is als je het mij vraagt koning in het hacknslash/ action adventure genre. Dit heeft voor een groot deel te maken met de extreem gewelddadige actie waar de serie bekend om staat. Met dit derde deel gaan de makers hierin nog een stapje verder. Hoofden die door Kratos worden afgetrokken en lichamen die uit elkaar worden gerukt zijn op zich niks nieuws, maar God of War III bevat een aantal deathscenes waarvan ik bijna zou zeggen dat ze te ver gaan. En omdat alles nu natuurlijk in schitterend HD op je beeld wordt getoverd is het nog veel gruwelijker om te zien. De makers hebben zo erg hun best gedaan om de actie nog bruter te maken dan in de vorige delen waardoor het gewoon zó over the top is dat het bijna komisch wordt.

Maar ik vind het allemaal heerlijk. Het verhaal en de dialogen stellen echt geen reet voor (Kratos loopt alleen maar stoer te schreeuwen over zijn 'vengeance') maar de brute actie en de geweldige setting maken ook van dit derde deel weer een pareltje.
Echt veel vernieuwing zit er echter niet in. Er zijn wat nieuwe en best vette wapens, maar uiteindelijk zul je toch weer het meest met je vertrouwde kettingzwaardjes vechten. Ook de meeste mythologische vijanden hebben we al eerder gezien maar in HD ziet het er allemaal nog vetter uit. Door de hardwaremogelijkheden van de PS3 zijn er ook op technisch gebied een paar vette toevoegingen. Zo wordt er mooi gebruik gemaakt van de prachtige lichteffecten, en zijn de omgevingen een stuk dynamischer. Het is echt ontzettend knap hoe de makers het geflikt hebben om Kratos te laten vechten op een gigantische bewegende titaan terwijl de camera soms mijlenver uitzoomt zodat Kratos net een miertje lijkt. En ook die blokken in dat labyrinth die alle kanten op draaien zijn erg goed gedaan.

Qua puzzels is dit deel iets makkelijker dan het vorige deel, maar de meeste vond ik wel heel slim en creatief bedacht, zoals die puzzel in die tuin waarbij je het cameraperspectief moest veranderen om een nieuwe route te zien. En net als bij de vorige delen vormen de eindbazen weer de grote hoogtepunten van het spel. Deze zijn vaak weer gigantisch groot en spectaculair, en het voelt heerlijk om ze uiteindelijk met de meest gruwelijke finishing moves af te maken.

God of War 3 is een epische ervaring en een waardige afsluiter van de serie. Toch blijft deel 2 mijn favoriet. Die game voelde namelijk net ff iets groter en avontuurlijker, en ook waren de puzzels uitdagender en zaten er meer en diversere moves en vijanden in.
Het is jammer dat God of War 3 zo kort is, want ik kan geen genoeg krijgen van al dat extreem bloederige geweld.

avatar van kaholiic
Mooie Review, Tsjo-Wi, heb ook hetzelfde met deel 2., Die voelt net wat groter en diverser aan. Waarschijnlijk komt dit door de vele gebieden die voorbij komen in deel 2.

avatar van NoFuture!
Zoals verwacht! Geweldige game (de beste in de trilogie). Ik zal GOW missen, maar het is goed dat ze deze game niet gaan uitmelken als Dragonball en FF.

avatar van JacoBaco
Final Fantasy uitmelken? Dat vind ik een beetje overdreven. God of War heeft 1 verhaallijn met vaste personages.
FF games zijn qua verhaal en personages bij ieder deel totaal verschillend. De gameplay blijft redelijk gelijk, maar er worden altijd veel aanpassingen gemaakt.

Ben overigens zelf ook blij dat God of War nu is gestopt, want na eigenlijk 4 delen, is het mooi geweest. Om inderdaad uitmelken te voorkomen, wat vaak niet ten goede van de serie komt.

egelhunter schreef:

Hoelang heb je er over gedaan? (op normal neem ik aan?)

Hoelang doe je er eigenlijk gemiddeld over? Langer of korter dan de vorige delen?

avatar van kaholiic
Langer dan deel 1, korter dan deel 2.

avatar van ReMyTje86
kaholiic schreef:
Langer dan deel 1, korter dan deel 2.

Scheelt niet veel

avatar van JacoBaco
Volgens mij speel je dit spel als je alles op je gemakje doet binnen 11 uur uit. Met God of War 2 deed ik er zo'n 8 uur langer over.