Halo 3: ODST (2009)

Xbox 360 / Xbox One / PC

Ontwikkeld door Bungie en 343
Uitgegeven door Microsoft

Halo 3: ODST is een standalone expansion voor Halo 3. In de game zullen spelers de rol van een UNSC Orbital Drop Shock Trooper op zich nemen. Je zal op zoek moeten gaan naar je vier andere ODST teamleden. Je hebt de laatste locatiepunten van hen en je zal aan de hand daarvan verder moeten gaan zoeken. Door middel van de Visaul Mode worden belangrijke voorwerpen en tegenstanders kenbaar gemaakt.

ODST is een leuke add on op Halo 3.

Ik ben sowieso een groot fan van de Halo reeks, 1 van de weinige shooters die ik leuk vind.

ODST is in dat opzicht weer lekker verfrissend, het ziet er allemaal retegeil uit.
De gameplay voelt lekker vertrouwd aan, al is het allemaal een stuk lastiger nu, aangezien je geen extra shield meer hebt.
Dat brengt toch een stukje strategie erbij, je moet iets voorzichtiger te werk gaan dan dat je gewend was met de Master Chief.

Het verhaal kent weinig verassingen en is in mijn ogen ook te kort, ik heb het spel in Co-op met mn broer binnen 5 uur uitgespeeld ongeveer.
Jammer, het had veel langer gemogen van mij.

Daarintegen is de extra cd met de multiplayer maps van Halo 3 een verademing, je kan zelf ook levels bouwen/veranderen.

Het grootste pluspunt daarintegen is Firefight, wat een geweldige gamemode.Dit zorgt ervoor dat ik ODST inmiddels al wel 25 uur heb gespeeld, ondanks de zeer korte Singplayer mode.
Het idee hierachter is simpel, er komt de hele tijd een golf van vijanden op je af, dit is onderverdeeld Sets van 5 rondes, iedere ronde wordt het lastiger.
Na elke 5 rondes begint een nieuwe set met 5 rondes, waarbij je bij elke nieuwe set een ander nadeel hebt (melee'en om je health te regeneraten, kogels die afketsen, de vijand gooit met extra veel granaten etc.).Dit houdt Firefight interessant en fris. Je weet immers nooit wat je nu kan verwachten.

Al met al is ODST een waardig vervolg op Halo 3, alleen is de singleplayer mode gewoon veel te kort. Je betaalt daarom ook wat minder voor dit spel als voor elk ander nieuw spel.
Firefight is een geweldige extra mode bij het spel, waardoor de levensduur toch wel met tientallen uren kan worden verlengt(je moet het wel minstens met zn 2en doen).

Op naar Halo Reach!!!

Ik zal meteen met de deur in huis vallen: Behoorlijke teleurstelling.

Halo ODST is gewoon een herhaling van Halo 3 maar dan een stuk saaier zelfs nog.
Het feit dat je het grootste deel van de tijd in een stad rond loopt heeft de game bepaald geen goed gedaan. In tegenstelling tot in Halo 3 speel je nauwelijks in de wijde, uitgerekte omgevingen. Nee, je loopt rond in een zeer ongeinspireerde ontworpen stad die erg grauw en saai is. Als je een uur lang van plein naar plein en van straatje naar straatje hebt gehold dan ben je er wel klaar mee.
Er zitten wel buitenmissies tussen waarin je vliegt of rijdt maar dit is echt veel te kort. Ook jammer vind ik dat het plot niet denderend is. De nieuwe personages deden me ook weinig. Ik miste toch echt Master Chief. Deze squadmembers hebben niet zo veel te melden.

Daarnaast is het heel goed zichtbaar dat de engine van Halo 3 gewoon redelijk oud is (voor game-begrippen). Het ziet er allemaal niet scherp en flitsend uit. Een hoop dingen zoals kapotte auto's e.d. zelfs redelijk lelijk.

Tel daarbij ook op dat de muziek echt bagger is (waar zijn de gothische klanken van Halo 3 !? Deze kerkmuziek in ODST deed me meer denken aan de achtergrondmuziek van een soap!

Is de game slecht? Nee, dat ook weer niet. Ik heb de game in co-op gespeeld met een vriend en dat is toch wel vermakelijk al moet ik zeggen dat je je er redelijk gemakkelijk door heen knalt. Het viel mij op dat ik heel vaak een vijand van dichtbij benaderde en hem flink kapot maakte door hem met mijn geweer in elkaar te slaan!

Kortom; ik zou mensen niet aanraden om meteen ODST te halen. Wacht lekker tot dat deze voor een leuk bedragje in de budgetbak ligt. Dit zeg ik ook tegen de fans van Halo (3), zoals ik zelf zeker ben. Let op, ik baseer mijn mening wel op het singleplayer gedeelte. Hoe de multiplayer is weet ik niet.

avatar van The old guy
Een spel waar ik opzet te wachten.Maar hij valt zwaar tegen.
Wat mijn grootste ergernis is dat 75% gok ik in het donker afspeelt.
Net als in films gaat dat heel erg irriteren.Ook hoe de game graphic
eruit ziet valt zwaar tegen.nu 3 sterren maar kan alleen maar minder worden volgens mij.

avatar van legian
Aangezien Halo Infinite er dit jaar eindelijk aankomt en ik de Halo serie een warm hart toedraag. Heb ik me er maar eens op toegelegd om de gehele serie te opnieuw door te spelen voordat ik aan Infinite begin. En om dat maar eens te combineren met mijn meningen over de verschillende delen.

Halo 3: ODST is een uitstapje in de serie die mij altijd goed beviel. Hoewel de game zelf wel wat discussies onder de fans opleverde. Een Halo game zonder Master Chief? Dat kan toch niet? Nou zeer zeker wel. En wat mij betreft mogen ze dit soort uitstapjes nog vaker maken.

Verhaaltechnisch speelt het zit af tijdens Halo 2 in New Mombasa. De intro is een feest der herkenning. Dit maal echter door de ogen van een ODST trooper. Dat levert gameplay technisch wat veranderingen met zich mee. Zo zijn de medpacks weer terug sinds Halo:CE en deze heb je hard nodig. Je bent namelijk niet zo onoverwinnelijk als een Spartan. En je standaard wapens zijn ook niet zo krachtig waardoor je wat meer tactisch te werk moet gaan. Het zorgt voor een wat meer menselijke ervaring dan de heroische Master Chief.

Ook de personages dragen bij aan de meer menselijke ervaring. Niet langer ben je een superieur emotieloos getrainde en gemodificeerde supersoldaat. Je bent nu gewoon een mens dat erg goed in zijn taak is. En dat levert voor de personages ook een achtergrond op. Tenminste voor enkele, want Buck is de enige die echt wat uitdieping krijgt. De rest valt vooral in de cliche categorieën. De acteurs van de personages hebben echter een heerlijke chemie waardoor het vooral erg fijn aanvoelt. Hoewel je met elk van de personages aan bod mag, die allemaal uiteindelijk hetzelfde spelen, neem je zelf de rol aan van de zwijgzame Rookie. De spil in het verhaal waarbij je een van de beste elementen van de game mag ervaren. Maar daarover later meer. Het verhaal dat je met de Rookie doorspeelt is eigenlijk nogal vreemd. Je loopt naar een baken toe, pakt het op, legt het neer en loopt naar het volgende baken toe. Als speler ervaar je bij elk baken een missie, wat voor de structuur erg leuk en wisselend is, maar qua verhaal eigenlijk niet logisch is. Wat ze trouwens wel leuk gedaan hebben is dat je de verschillende missies ook op niet chronologische manier kan spelen, hoewel je daar wel wat moeite voor moet doen.

Het beste onderdeel van Halo 3: ODST is te vinden in de momenten met de Rookie. De momenten dat je van baken naar baken wandelt door het verlaten donkere en regenachtige New Mombasa zijn nieuw voor de Halo serie. De Noir stijl is duidelijk merkbaar en vooral enorm sfeervol. Waar de muziek een erg groot aandeel aan heeft. Prachtig hoe zo zo’n sfeervolle doch halo aanvoelende soundtrack hebben weten te maken. Waarmee het ook veruit de meest relaxte soundtrack is om los van de games gewoon op te zetten

Halo 3: ODST speelt verder heerlijk. Wat niet zo gek is gezien het gebouwd is op Halo 3. De gunplay en gameplay zijn daardoor bekend en weinig vernieuwend. Behalve dat de lichten nu veel beter overkomen aangezien veel zich in het donker afspeelt. De game is na al die jaren nog steeds erg leuk.