I Am Alive (2012)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door Darkworks en Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft

Een zware aardbeving heeft de Amerikaanse stad Chicago getroffen. Je speelt als Adam, één van de overlevenden. Door de aardbeving is er een water crisis ontstaan, daar komt bij dat hulp van buitenaf de stad niet heeft weten te bereiken. Adam raakt verstrikt in de chaos die is ontstaan en besluit met enkele andere vluchtelingen een kamp op te zetten. Als speler dien je hulpmiddelen te verzamelen om te overleven en andere vluchtelingen te helpen.

Uit interesse toch maar binnengehaald en ik vind het echt jammer dat de game zo is afgeleverd. Er had echt zoveel meer ingezeten, nu voelt het gewoon te afgeraffeld aan.
Ik denk dat Ubisoft geen risico meer wou nemen en nog meer ontwikkelkosten wou besparen door een onafgewerkt spel uit te brengen.

Het verhaal zelf is vrij standaard zonder enige echte verrassingen, over een man die op zoek is naar zijn vrouw en dochter en ondertussen een meisje genaamd Mei redt die hij moet zien te beschermen. En later in het spel haar stiefvader en moeder moet zien te laten ontsnappen uit Chicago.

De gameplay bestaat voornamelijk uit klimmen, het deed me een beetje aan Uncharted denken. Met enige uitzondering dan dat je in I Am Alive een stamina systeem hebt en voorzichtig moet zijn met elke actie die je maakt voornamelijk als je klimt.
Daarnaast is er de combat, wat vrij beperkt en repetitief is. Je kunt vijanden te lijf met een machete en een pistool (later in de game krijg je nog wel een pijl en boog en een shotgun als je een slachtoffer helpt). De munitie voor je pistool is vrij beperkt, waardoor je meestal maar één kogel hebt en je tactisch moet bluffen om bepaalde vijanden eerst uit te schakelen.

Verder kun je gedurende de game allerlei consumptiegoederen (waterfles, first aid kit, pijnstillers, voedselblikken enz.) verzamelen om je gezondheid aan te vullen. Met name je stamina zal je flink moeten aanvullen, aangezien je het grootste gedeelte van de game aan het klimmen bent.

Een laatste gameplay element is dat je slachtoffers kan helpen door bijvoorbeeld een first aid kit te geven. Hierdoor krijg je meer informatie over 'The Event', echt veel stelt dit niet voor.

Grafisch ziet het er op zich wel redelijk uit. Het grootste voordeel van deze game is, is dat het er erg grauw uitziet en door een zandstorm redelijk vroeg in de game het zicht beperkt is. Door dit effect te gebruiken hebben de makers redelijk kunnen verhullen dat het grafisch niet helemaal in orde is met bepaalde details en/of dingen (gebouwen) die grof uitgewerkt zijn.

De muziek in deze game is dan toch wel één van de pluspunten, op het juiste moment komt er een paniekerig muziekje opzetten als je in de problemen zit. Met name dan bij het klimmen, dit zorgde vaak voor benauwde momenten en vanzelfsprekend voor een spannende sfeer.
Qua lipsyncing is het minder, je kunt zelfs niet daarover spreken. Maar er zitten vrij weinig cutscènes in de game en de monden worden niet goed in beeld gebracht. Nog een teken voor een onafgewerkte game.

Al met al is I Am Alive toch wel leuk om een keer te spelen als je wilt weten hoe het is om te overleven in verlaten stad met schaarse middelen en voornamelijk vijandige mensen tegen je.
Eindstand heb ik het uitgespeeld in zes uur.

Een krappe 3,5 sterren.

avatar van Awake78
1,5
Tja.....nee

Ook maar eens geprobeerd uit de Xbox-winkel maar wat een afschuwelijk slechte game zeg. Moet eerlijkheidshalve bekennen dat ik de afgelopen dagen niets anders dan 'The Last of Us' heb gespeeld, dus dit viel mede daarom wat rauw op m'n dak.

Ok, even een paar forse minpunten:
-zeer houterige gameplay, met klim- en klauterwerk uit het jaar 1987 en vaak maar 1 kant waar je heen kan. Ik heb het hier niet over lineariteit, maar gewoon echt maar 1 beweging per obstakel (brug, dak, hek).
-Geen gevoel met spelers. Dat domme 'ik denk hardop' heb ik nou ook wel gezien en irriteerde me mateloos.
-savegames. Je wordt dus in staat gesteld om bepaalde items op te pakken of te verdienen waarmee je soms vanaf een later stuk weer kan herproberen. Maar als dat dus niet kan, word je soms wel 10 minuten teruggegooid. Dat vind ik echt onacceptabel en brengt frustratie en, wellicht erger nog, het sleurt je totaal uit de game (voor zover je er al in zit).
-Stompzinnige 'zomaar-dood' situaties. Je loopt een steeg of straat in, komt iemand tegen en begint zomaar te schieten. Na hooguit 3 seconden ben je dood en je hebt geen idee waarom degene begon aan te vallen.

Nog positief? Nou eigenlijk alleen door de gimmick (want ja, het is een gimmick) van de stamina. Hier moet je rekening mee houden als je veel uitputtende activiteiten na elkaar uitvoert. Helaas is dit ook weer te stompzinnig voor woorden uitgewerkt (dat je het elke keer gewoon precies haalt als je normaal te werk gaat en anders gewoon te pletter doodvalt).

Verder weinig positiefs aan. Het voelt echt aan als een game van 10 jaar geleden. Beetje als een vader van Alan Wake. Lekker snel vergeten deze game en vanavond weer vrolijk verder met 'The Last of Us'.