Assassin's Creed II (2009)

Alternatieve titel: Assassin's Creed II: Special Edition

Xbox 360 / PlayStation 3 / PC / Macintosh / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft

Italië - 15e eeuw - De klassieke wereldstad Venetië komt tot leven met de honderden mensen die hun dagdagelijkse leventje leiden. Een tijd waar corruptie van de clerus, politieke intrige en familievetes onder het bewustzijn van de lokale bevolking sluipen. We ontmoeten Ezio Auditore di Firenze, een vennoot van een geheime organisatie, die de oorlog tussen de Assassijnen en de Tempeliers uitvecht. Als lid van de Assassijnen is Ezio een meestermoordenaar die afstamt van Altaïr, het spelpersonage uit de eerste Assassin's Creed.

avatar van dr channard
Ja ik heb Hitman Absolution gespeeld en ookal vond ik deze game heel tof vind ik de personages daar VEEL stereotieper dan in deze game hoor.

avatar van threeohthree
1,0
Personages in Hitman of Uncharted zijn net zo plat als in Assasins Creed hoor. Geeft ook niet, daar zal het free roam/adventure/blockbuster genre het ook niet van moeten hebben. Enkel als met wat RPG elementen zou toevoegen, maar blijkbaar wil (nog) geen enkele developer zich daar aan wagen.

Bovendien lijkt het me dat het meer om de sfeer van de renaissance gaat dan om interessante personages. Overigens niet bepaald mijn ding, maar AC3 blijkt o.a. toch wel succesvol te zijn op dat gebied, dus er is hoop.

Tja het is maar hoe je het bekijkt. Ik vond Dex gewoon een echte stoere typische South Dakota swag hebben..wel tof gozer

avatar van Ageingrebel

Hmmm...

Anyways, ik heb Hitman nooit gespeeld en ben het ook niet meteen van plan. AC II heb ik wel gespeeld en vond ik - zeker als historicus - razend interessant. Niet enkel op vlak van verhaal en setting, maar ook qua gameplay. Ze hebben de problemen uit het eerste spel zeer goed aangepakt en het spel verder uitgediept.

Ik snap ook niet echt dat je eerder al aanhaalde dat je de authenticiteit van het oude Italië verwachtte maar dat dit blijkbaar voor jou verpest werd door het hele Animusgebeuren. Zou je die authenticiteit WEL hebben als de Animus er niet inzit? Zou je dan in dit videospelletje het echte Italië proeven? Nogal vreemd om daarover te vallen.

Tja ieder z'n ding.. ik heb wel mijn best gedaan om AC II leuk te vinden, dat zeker maja.

Leip.

avatar van Dutch-J3ff
Best een toffe game, ik was het spel wel snel zat, ik zal niet snel nog een Assassins Creed spel kopen...

avatar van royals
Misschien wel de beste adventure/actie game ooit. Door de graphics, sppelbaarheid en het sfeertje die toch net iets anders en beter zijn dan andere spellen.

Ik snap eigenlijk best wel waarom dit spel Nr 3 is van beste games allertijden, iedereen geeft namelijk een hoge stem door het Ageingrebel dictatorship

avatar van 3bdelilah
koning-phong schreef:

Klopt, hij hield een 9mm tegen me kop aan toen ik op het punt stond 1* te geven. Oeps, mocht ik eigenlijk niet verklappen... Hij staat achter me, neeee Ageingrebel, het spijtziugioayfodspsfsehrtgw

avatar van Ageingrebel
3bdelilah schreef:

Die bekentenis zal je duur komen te staan, beste vriend!

avatar van Toni G
Nog steeds numero uno van de AC serie!

Zeker een sprong vooruit ten opzichte van zijn voorganger. De graphics zijn verbeterd en ze hebben hun best gedaan om de game minder eentonig te houden. Daarnaast zit er hier een wat lekkerder tempo in, doordat ze niet zoveel dialogen erin hebben als in de voorganger. Ook halen ze je gelukkig niet meer zo vaak uit de animus. Iets dat ik erg irritant vond in de eerste AC.

Spaghetti pralenka, nuco kana !!!!!!!! Macaroni haa? Ezzioo !!

avatar van 3bdelilah
Ageingrebel schreef:
Die bekentenis zal je duur komen te staan, beste vriend!

koning-phong schreef:
Spaghetti pralenka, nuco kana !!!!!!!! Macaroni haa? Ezzioo !!

Wat zie ik nou? Mijn ogen bedriegen me! Van een 0,5 naar 2,5, dat kan toch niet?!?

Ik vind stiekem de outfit van de Assassin wel cool

avatar van DarthSolidKevin
Gisteren uitgespeeld en ik heb me er prima mee vermaakt. De combat is vloeiender dan in het eerste deel, maar ik had soms wel last van de camera standpunten in verschillende situaties. Het verhaal vind ik heel erg goed uitgedacht en ik ben benieuwd hoe ze dit in Assassin's Creed: Brotherhood door gaan zetten. 4*

Voor mij persoonlijk een van de betere games ooit gespeeld. Genoten van de overgang van jongetje tot Assassin en het daar bij horende meeslepende verhaal. Vind dan persoonlijk wel dat het na dit deel genoeg had moeten zijn met Ezio. Ben na een paar uur brotherhood begonnen aan AC 3, wat me nog meer boeit tot nu toe.

bro
Goede game, maar om nou te zeggen dat dit het beste is wat er de laatste tien jaar is uitgekomen? Naar mijn mening niet. Maar toegegeven, het is zeker ook niet slecht.

Een ding moet ik wel weggeven en dat is dat het gemakkelijk weg speelt. Je zult altijd weten wat je moet doen, waar je heen moet en wat er gaande is. Met andere woorden, het frustratie-level ligt erg laag in deze game.
Langs de andere kant liep ik dan ook zonder slag of stoot door de game. Daar waar ik in het eerste deel nog voorzichtig en stealthy speelde was dit in dit deel verre van nodig. En naarmate er een indruk wordt gegeven dat er gigantisch veel te doen is (hetgeen wel meevalt eigenlijk) liep ik na een tijdje zonder pardon overal doorheen als een woeste stier. Nu weet ik wel dat dit een vrije keuze is, maar toch, in vergelijking met het eerste deel vond ik dat dan ook wat een afbreuk.

Toegegeven, dit deel bevat een hoop leuke extra's tegenover het eerste deel en de scherpe kantjes zijn zorgvuldig afgeschaafd. En toch... vond ik het eerste deel leuker Altaîr vond ik eigenlijk ook gewoon een interessanter personage dan Ezio.

Zeker en wel leuk, maar ik voel weinig interesse nog andere delen van Assassin's Creed te checken. Nu ben ik over het algemeen niet zo beïnvloedbaar (of nu ja, dat wil ik toch graag geloven, maar is vast niet waar hoor ) maar als zelfs de liefhebbers er over eens zijn dat het hierna wat naar beneden loopt, tjah dan neem ik dat graag voor lief.

Enne, ben ik nou de enige die bij die banjo-bedelaars juist pickpocket in plaats van geld te geven? (Take that, schooier! xD)
Voor de rest ook wel lachen om een ware moshpit te zien ontstaan als je wat burgers in het midden van een hoop volk wat vergif toedient en wat geld rondstrooit ^^ klik

bro
Oh ja, nu ik eraan denk, de secret dungeons onder de kathedralen vond ik anders wel het leukste aan deze game. Het klim en klauterwerk kwam hier erg goed tot zijn recht. Volgens mij waren dat dan ook meteen de enige momenten dat ik werkelijk onder de indruk was van de game.

avatar van Thorak
Aanzienlijk beter dan het eerste deel, maar haalt het toch nog niet bij Brotherhood.

avatar van Mr. Olaf
Vanaf vandaag als gratis game te downloaden op je X360 als je Gold abonnee bent!

avatar van Starmaster501
Lukt me alleen niet (zie xbox topic)...

avatar van Mr. Olaf
Starmaster501 schreef:
Lukt me alleen niet (zie xbox topic)...

Ah, ok. Dat had ik nog niet gelezen.

avatar van Thorak
Ik weet niet of het verband met elkaar houdt, maar Uplay (PC) heeft al vanaf minstens afgelopen donderdag een flink probleem. Er is inmiddels vanmiddag wel een nieuwe launcher patch gekomen, maar de website is nog steeds een puinhoop, veel dead links etc.

avatar van Starmaster501
Het is al gelukt via de site van xbox door een of andere omweg naar aankoop te nemen

avatar van Oortrommel
Voor mij hét hoogtepunt van de serie. Na het oppervlakkige debuut van de serie biedt Ubisoft met AC 2 veel meer variatie, een meer aansprekende wereld, interessantere characters en een groter avontuur. De gameplay en graphics zijn tevens wat opgepoetst t.o.v. van deel 1, waardoor dit op alle vlakken een uitstekende verbetering was op een unieke gamesetting.

Het verhaal buiten de animus is met dit deel wel verkracht (Goden die voor ons bestonden...), waar ik in deel 1 de grimy, mysterieuze sfeer kon waarderen gaat het me hier twee stappen te ver.

Net geen classic voor mij; daar is de game iets te langdradig en oppervlakkig voor. Maar al met al is dit toch een uitstekend werkje van Ubisoft.

Edit: het schoot me te binnen dat Ubisoft enkele sequences uit de game heeft gelaten, die kon men tegen extra (!) betaling downloaden. Oftewel Ubisoft verkoopt een game die niet af is; hun misgelopen planning wordt door de consument betaald. Een 0,5 punt eraf voor dit wangedrag.

avatar van Sateck
Dit spel duurt echt veel te lang. Daardoor wordt het eentonig. Jammer, want verder is er weinig mis mee.

DMF
Na het eerste deel was ik nog niet bepaald onder de indruk van de Assassin's Creed franchise en na het tweede deel geldt eigenlijk hetzelfde. Assassin's Creed II is een kleine verbetering ten opzichte van deel één, maar biedt weinig nieuwe dingen die me echt aanspreken.

Voordat je überhaupt kunt beginnen, ben je al heel wat frustraties rijker. Op de pc heb je Uplay nodig om te kunnen starten, maar de versie die Steam automatisch installeert, is niet up-to-date en werkt niet meer. Na een vervelende workaround had ik de boel eindelijk aan de praat en kon ik beginnen. Al snel wandel je rond in de mooiste steden, waarbij het me opviel dat het spel grafisch niet heel veel vooruit is gegaan ten opzichte van het eerste deel. Het is wel stukken minder grauw, maar niet per se mooier en de vele pop-ups waren wat vervelend.
Ik kreeg in eerste instantie de indruk dat er veel meer te doen was dan in het eerste deel. Binnen de kortste keren kon ik uit het niets een overvaller achtervolgen en overmeesteren, wat me op een mooie beloning kwam te staan. Ook de schooiende straatmuzikanten zorgden voor een glimlach. Een aantal uren later kwam ik alleen om de haverklap een vluchtende overvaller of moordenaar tegen, en die muzikanten wilde ik na een halfuur al constant aan mijn zwaard rijgen. De moordcontracten, races, knokpartijen en andere zij-opdrachten zijn ook meer van hetzelfde na ze twee keer gespeeld te hebben. Wat dat betreft lijdt deel twee aan dezelfde kwaal als de voorganger: het is allemaal meer van hetzelfde, met het verschil dat je in deel twee wat meer mogelijkheden hebt om dezelfde dingen te herhalen. Er zit dus opnieuw niet heel veel variatie in de game.

Dat gaat in iets mindere mate ook op voor de missies. In deel één was het afluisteren, zakkenrollen en omleggen en dat dan een keer of negen. Dat is gelukkig wel verleden tijd. De missies zijn aardig onder handen genomen. Wel is het jammer dat het spel je gedurende de missies heel erg nadrukkelijk bij de hand neemt. Het is allemaal dusdanig duidelijk, dat je het spel kunt doorlopen zonder in problemen te geraken. Te vaak dwingt het spel je ook om te vechten, wat nogal jammer is aangezien je een assassin speelt. Het vechten is daarnaast nog steeds niet veel meer dan afwachten en counteren. Grote groepen tegenstanders zijn geen problemen, al is het wel een pluspunt dat er verschillende soorten tegenstanders zijn. De een ontwijkt je (tegen)aanval, de ander valt moeilijk te counteren en de echt lomp sterke tegenstanders zijn nog best vervelend. Moeilijk wordt het spel echter geen moment en ik heb zelfs het idee dat het nog makkelijker is dan het eerste deel. Jammer, want er zijn aardig extra wapens vrij te spelen die best de moeite waard zijn. Sparen voor de wapens is geen pure noodzaak; zelfs met het meest simpele zwaardje zet je je tegenstanders opzij. Pas vlak voor het eind besloot ik eindelijk wat met mijn centen te gaan doen en toen de betere wapens eenmaal in mijn bezit waren, kon ik in een soort Godmodus door de steden wandelen en iedereen lachend aan het zwaard rijgen. Beetje jammer.

Positief zijn de toevoegingen van de grafkamers van oude sluipmoordenaars en het afluisteren en beroven van de Tempeliers. Bij deze twee toevoegingen werd het stukken uitdagender en werd je gedwongen tot nadenken. Het klimmen en klauteren, dat weer lekker natuurlijk aanvoelt, werd daarmee ook optimaal benut. Ook het economische systeem van Monteriggioni is heel leuk gedaan. Geldschaarste is daardoor zo goed als onmogelijk, maar zeker in het begin is het leuk om af te wegen waar je in wil investeren. De vele historische personen die in het verhaal voorkomen zijn er heel natuurlijk in verweven. Vooral Da Vinci met zijn vliegmachine is echt geniaal. Het verhaal zelf is eigenlijk net iets te lang en na het zoveelste complotje had ik het wel gezien. Het inhuren van de vrouwen en de dieven was wel een grappig idee, maar ook weer iets waardoor het allemaal nog makkelijker werd.

Uiteindelijk had ik toch wel meer van Assassin's Creed II verwacht na alle lovende verhalen. Het is voor mij niet meer dan een kleine verbetering van deel één, zowel qua gameplay als grafische vooruitgang. Klimmen en klauteren blijft lekker soepel en leuk in de eerste uurtjes, maar na een aantal uur had ik ook in dit deel weer het gevoel steeds meer van hetzelfde te doen. Gelukkig waren de missies wel iets gevarieerder en de paar grafkamers waren zelfs erg leuk. Het spel is helaas te eenvoudig en simpel te doorlopen. Het verhaal blijft niet voldoende boeien om koste wat het kost nog net even die ene missie mee te pikken voordat je stopt. Jammer, maar het volgende deel ga ik toch weer een kans geven.

* * *

Fonzzz002 (crew)
Assassin’s Creed is één van de gamereeksen waar ik jarenlang verhalen over hoor. Deel één had ik één uur gespeeld maar het sloeg niet aan door de lange (oninteressante) dialogen en het gebrek aan echte gameplay. Omdat ik enkel het eerste uur heb gespeeld vind ik niet dat ik een goed beeld heb gevormd van de totaal-ervaring. ACII, wat weleens word gezien als de beste AC, heb ik daarentegen zes uur in gestopt en hoewel het nergens ‘echt slecht’ was sloeg het ook nergens echt aan op gebied van gameplay & narratief.

Wat ACII sterk doet is dat de wereld heel levendig aanvoelt. Niet alleen is het mooi om naar te kijken en kun je naar alle gebieden lopen, maar hoe het hoofdpersonage, Ezio, reageert op de speler-input en de omgeving voelt levensecht aan. De AI loopt overal rond en reageert op logische wijze op je acties. De designs voor de wereld, personages en met name de vloeiende animaties zijn ieder sterk gedaan.
Waar ACII, voor mij, de spijker misslaat is dat de gameplay grotendeels niet interessant is. Free runnen, wat in de voorgaande Ubisoft game Prince of Persia een uitdagend onderdeel is, hebben ze in ACII versimpeld naar een ren-kop die je moet inhouden waarbij Ezio ieder truckje voor je doet. Het enige wat je als speler bestuurt is de richting waar Ezio naar klimt. Niet een denderend uitdagend of gevarieerde mechanic. Nu en dan word free runnen interessanter gemaakt door te racen of zo snel mogelijk te vluchten voor vijanden, waardoor er een vorm van uitdaging in de game kwam. Het is echter niet genoeg het free runnen overeind te houden.
Naast free running heeft ACII een vechtsysteem & een ‘verstop’ systeem. Hoewel ze je meerdere opties geven bij het vechtsysteem zoals dodging, combos en verschillende wapens heb ik het, in de zes uur dat ik gespeeld heb, letterlijk met het zwakste wapen en button-bashing gered. Zelfs de ‘sterkere’ vijanden stonden stil om me heen, wachtend tot ik ze één voor één had doodgemept. Zelfs als er een besloot me aan te vallen had ik ruim de tijd te reageren op zijn aanval door zijn trage tempo, en Ezio’s counter aanval dood de vijanden in één klap. Dit vecht systeem is simpelweg eentonig en niet uitdagend.
Verstoppen is ACII meest originele gameplay. Er zitten meerdere momenten in de game dat je moet vluchten voor vijanden door je te verstoppen in de omgeving. Hier zijn verschillende manieren voor zoals hooibergen, banken, grote menigtes of simpelweg zo hard mogelijk wegrennen. Ik merkte het meeste plezier te beleven aan deze stukken omdat ik niet een systeem als dit, op deze manier, uitgewerkt heb gezien. Ik merkte extra op me hoedde te zijn tijdens deze stukken en dat maakte de game spannend.

Ik weet dat veel mensen het verhaal in AC goed vinden, maar in alle eerlijkheid: zoals het verhaal in ACII is verteld vind ik het niet goed. Het is een Hollywood-achtig verhaal vol voorspelbare clichés en geromantiseerde stereotypes. Grotendeels van de dialogen bestaan meer uit geforceerde expositie dan daadwerkelijk interessante conversaties. In mijn “Top 10 Worst movie clichés”, op mijn youtube kanaal, heb ik zelfs ACII als voorbeeld gebruikt bij het “Story starts with despicably happy life, followed by death or separation” cliché. Er zit veel werk in de cutscenes, maar helaas heeft het script me gewoon niet geraakt.

Er bestaan veel slechtere games dan ACII, en hier en daar heeft ACII wat fatsoenlijke dingen op zijn naam staan. Het wordt echter overschaduwt door de eentonigheid, het tekort aan uitdaging en een cliché verhaal.